Img

Pesto – genialny zastępca masła!

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia i nie wolno go pomijać.
Zjeść powinniśmy w ciągu 30 minut od pobudki, bo organizm po nocnej przerwie potrzebuje paliwa. Jeśli tego nie zrobimy nakarmimy się własnymi mięśniami, a tego przecież nie chcemy, bo mięśnie są nam potrzebne do spalania tłuszczu. Ponadto poranny głód spowolni przemianę materii i dodatkowo zafundujemy sobie gorsze samopoczucie, niższą sprawność umysłową, osłabienie, senność i rozdrażnienie. Brak śniadania nadrobimy wilczym głodem przed południem i osoby ze słabą wolą mają ogromne szanse, że gdzieś w przelocie spotkają pszenną, napompowaną drożdżówkę, batonika, albo co gorsza dwa.

Chcę Was dziś przekonać do pesto, które w ostatnim czasie cudownie zastąpiło masło w mojej rodzinie i jeśli akurat nie jemy owsianki, to jest nieodłącznym elementem naszego śniadania.

Moje pesto robię z oliwy z oliwek, bazylii, szpinaku, odrobiny soli i czosnku, oraz płatków migdałowych. Jeśli nie macie przekonania do pesto, bo jedliście takie gotowe, sklepowe to dajcie się przekonać. Sklepowe pesto pomijając fakt, że jest nafaszerowane chemią, to jest strasznie niesmaczne i w niczym nie przypomina, świeżego, robionego w domu.

Pesto jest cudownie zielone, a ostatnimi czasy to mój ulubiony kolor :)
Zalety wszystkiego co zielone, moi stali czytelnicy znają już pewnie na pamięć, ale przypomnę :)
Jeśli warzywo jest zielone to zawiera chlorofil, nazywany "żywą krwią" roślin. Podstawowa cząsteczka chlorofilu pod względem budowy jest niemal identyczna, jak podstawowa cząsteczka hemoglobiny.
Chlorofil ma działanie oczyszczające układ pokarmowy i wydalniczy. Oczyszcza krew, limfę i płyny wewnątrzkomórkowe.

Zielone warzywa bogate w chlorofil :

Dodatkowo zielone warzywa działają silnie alkalizującego, czyli zasadotwórczo i jedzone w towarzystwie produktów kwasotwórczych np. pieczywa,  pomagają utrzymać równowagę kwasowo - zasadową.

Nieodłączny składnik pesto to oliwa z oliwek, która dzięki zawartości kwasu oleinowego (ma go aż 60-70%) wykazuje bardzo dobre efekty w profilaktyce chorób serca, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy (zapobiega tworzeniu się płytek miażdżycowych), wrzodów żołądka, astmy, czy alergicznego zapalenia błon śluzowych nosa. U osób z rejonu basenu Morza Śródziemnego, gdzie oliwa jest bardzo popularna, zaobserwowano niższą zachorowalność na te choroby. Na obecność oliwy w diecie szczególną uwagę powinny zwrócić osoby z cukrzycą, czy insulinoopornością, gdyż oliwa wyrównuje poziom cukru we krwi, oraz osoby z wysokim cholesterolem. Oliwa obniża poziom złego cholesterolu (LDL), podnosząc jednocześnie poziom dobrego cholesterolu (HDL.
Ponadto oliwa powoduje poślizg w przewodzie pokarmowym zapobiegając zaparciom i regulując trawienie. Zawiera witaminy A, E, D i K (wpływa na wzrost kości u dzieci, zapobiega krzywicy). Spowalnia procesy starzenia, wygładza skórę, sprawia że cera staje się błyszcząca i świetlista.
Migdały to bogactwo witaminy E, która chroni przed chorobami serca i uszkodzeniami wzroku. Ponadto obniżają poziom cholesterolu i poprawiają wrażliwość na insulinę, są więc szczególnie polecane osobom z insulinoopornością i cukrzycą.
Kaloryczność:
Jedna łyżka pesto to ok. 50 kcal 
Przepis na pesto:
Przygotowanie:
Liście bazylii i liście szpinaku (bez łodyżek - są twarde i nie zmielą się) umieszczamy w blenderze. Dodajemy czosnek, migdały, oliwę i delikatnie solimy. Blendujemy na gładką masę. W razie potrzeby, jeśli pesto jest za gęste (zależy od wielkości pęczka bazylii) dolewamy oliwy.  
Polecam z zieloną herbatą :)  



Copyright 2017 Qchenne-inspiracje.pl

All rights Reserved