Img

Czym jest metabolizm i dlaczego niektórzy tyją „z powietrza” ? I dla motywacji moje nogi „przed” i „po” :)

Metabolizm to inaczej przemiana materii.
Każdy z nas ma swój własny, indywidualny metabolizm, na który składa się szereg czynników wzajemnie się uzupełniających.

Ale zacznijmy na początek od definicji, aby zrozumieć o czym będzie mowa i jakich skrótów będę używała.

Na całkowitą przemianę materii (CPM) składają się : podstawowa przemiana materii (PPM) i ponadpodstawowa przemiana materii (PPPM)

CPM = PPM + PPPM


PPM czyli podstawowa przemiana materii to energia jakiej potrzebujemy, aby zapewnić prawidłowe działanie narządów wewnętrznych w stanie spoczynku, w pozycji leżącej, w stanie zupełnego spokoju, zarówno fizycznego jak i psychicznego, czyli w totalnym relaksie.
Ta ilość energii może stanowić od  50 do 70 % dobowego wydatku energetycznego i zużywana jest na oddychanie, prawidłową pracę serca, mózgu, wątroby, nerek i innych narządów, oraz wzrost komórek i ich regenerację.

PPPM czyli ponadpodstawowa przemiana materii to energia potrzebna do wykonywania wszelkich czynności dnia codziennego, pracy fizycznej, umysłowej, czyli w skrócie wszelkiej naszej codziennej aktywności,  i może stanowić od 30 do 50% całkowitej przemiany materii. 

Z opisu jaki przedstawiłam Wam powyżej wynika, że energia jaką dostarczamy wraz z pożywieniem w około 50 % zużywana jest na prawidłowe funkcjonowanie naszych narządów. Reszta ulega spaleniu w aktywności jaką podejmujemy każdego dnia , a niewykorzystana odkłada się w postaci tłuszczu.
Dlatego tak ważny jest regularny ruch, który przyspiesza metabolizm, bo im więcej ruchu, tym większa ilość procentowa dostarczonej energii zużywana jest na PPPM. 

Kolosalne znaczenie dla metabolizmu, ma także to co jemy.
Naukowcy i dietetycy "z zachodu" odkryli, że przyczyną problemów z metabolizmem są niedobory składników odżywczych i wynikające z tego niedożywienie.
Jak to możliwe skoro dużo jemy?  np. Amerykanie ?
Czy o Amerykanach można powiedzieć, że są niedożywieni ?
Otóż, niedożywienie nie polega na tym, że mało ważysz i mało jesz, ale na tym, że brakuje Ci konkretnych substancji odżywczych.

Nieregularny tryb życia, złe odżywianie, głodzenie się, diety niedoborowe, jedzenie na mieście, powodują, że nasz organizm  nie otrzymuje minerałów, których potrzebuje (wykorzystują to producenci środków odchudzających podsuwając nam preparaty odchudzające mające w składzie głównie witaminy.Tabletka jednak nie jest rozwiązaniem, ponieważ najnowsze badania pokazują, że składniki odżywcze z tabletek nie wchłaniają się dobrze. )
To powoduje, że organizm bez potrzebnych mu substancji odżywczych, nie funkcjonuje prawidłowo, co skutkuje zwolnieniem naturalnego metabolizmu.

Często jest też tak, że osoby będące na diecie i jedzące mało tyją. Niektórzy twierdzą, że nie jedzą, a wręcz tyją z powietrza. Dzieje się tak dlatego, że organizm odkłada każde dostarczone pożywienie ponieważ musi zapewnić sobie energię przede wszystkim na PPM, a skoro jemy rzadko i mało, boi się, że nie dostanie pożywienia i stale robi zapasy. 
Dlatego kluczowa jest regularność posiłków. Jeśli jemy co 3-4 godziny organizm energię, którą mu dostarczamy, wykorzystuje na bieżąco. Nie robi zapasów, bo wie, kiedy znów dostanie "paliwa". Oczywiście tego "paliwa" musi być odpowiednia ilość, bo jeśli jest go za dużo nasz organizm wszystkiego nie zużyje a to czego nie zużyje, to odłoży na później.

Jak policzyć ile kalorii powinniśmy otrzymywać optymalnie, a ile spalać aby schudnąć?

 Potrzebujemy do tego prostego wzoru:

10 x masa ciała + (6,25 x wzrost w cm) – (5 x wiek) – 161 = dzienne spożycie kalorii zapewniające prawidłowe funkcjonowanie organizmu (siedząc i nic nie robiąc).

Następnie otrzymamy wynik należy pomnożyć przez 1,4 lub, prowadząc bardzo aktywny tryb życia przez 1,9. 

Aby schudnąć trzeba spalić więcej kalorii niż dostarczamy.  Można tego dokonać na dwa sposoby. 
Albo drastycznie ograniczyć ilość spożywanych pokarmów, co jest fatalnym pomysłem, bo doprowadza do wyniszczania organizmu i spowolnienia metabolizmu . Albo stopniowo ograniczać ilości i kaloryczności posiłków, dbając o ich wartość odżywczą i dając organizmowi czas na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji, przy jednoczesnym zwiększeniu aktywności fizycznej. I ten sposób ja Wam polecam. 

Obliczmy jak to wygląda dla 25 letniej dziewczyny, 165 wzrostu i 75 kg. 
Obecnie spożywa ona 2400 kcal.
Według wzoru powinna spożywać 2093,35 kcal. 
Jeśli chce schudnąć powinna ograniczyć ilość spożywanych kalorii i zwiększyć aktywność. Ale jeśli zmniejszy kaloryczność do 1000 kcal, co proponują przeróżne diety organizm zacznie wariować.
Metabolizm zwolni ponieważ:
* dostarczona energia jest zbyt mała na zaspokojenie PPM i PPPM 
* ilość dostarczonych składników odżywczych jest zbyt mała. Diety są często bardzo ubogie w składniki odżywcze.
* każda nadwyżka po zakończeniu diety zostanie natychmiast zmagazynowana na kolejne "gorsze czasy" dlatego diety kończą się efektem jojo,

Dlatego ja proponuję zejść najpierw do 1800 kcal przez pierwsze 3 miesiące, a później jak organizm przyzwyczai się do nowej sytuacji, do 1500 kcal .

Aby nasz metabolizm funkcjonował prawidłowo, należy jeść różnorodnie, poszerzyć jadłospis o produkty bogate w witaminy i mikroelementy, ale wybierać te niskokaloryczne i zwracać uwagę na ich prawidłowe przygotowanie. Jeść regularnie i regularnie ćwiczyć.

Pisząc ten artykuł, wiedzę czerpałam z następujących publikacji:
*Haylie Pomroy, Eve Adamson ; Dieta przyspieszająca metabolizm 
* Diane Kress; Cud Metaboliczny 
* Jillian Michaels; Opanuj swój metabolizm,

I dla motywacji kolejny raz ja "przed" i "po".
Pytacie często o nogi, więc wybrałam takie na których widać różnicę w nogach.
Nie dasz rady się zmienić ?
Dasz radę !




Copyright 2017 Qchenne-inspiracje.pl

All rights Reserved