Kwas chlorogenowy. Czy pomoże Ci w redukcji masy ciała jeśli masz cukrzycę, insulinooporność i niedoczynność tarczycy?

Cukrzyca, insulinooporność i niedoczynność tarczycy, to schorzenia przy których redukcja masy ciała wymaga czasu, cierpliwości i sporych, trwałych zmian w diecie. Kluczowe jest to co jemy i w jakiej konfiguracji i tego stosując (właściwie napisaną) dietę trzeba się nauczyć.
Przewlekle wysoki poziom cukru i insuliny we krwi to prosta droga do otyłości i tej zależności myślę nikomu, a zwłaszcza czytelnikom mojego bloga wyjaśniać nie trzeba. Wysoki poziom insuliny negatywnie działa także na układ hormonalny. Stymuluje jajniki do produkcji androgenów (męskich hormonów płciowych) przyczyniając się do rozregulowania gospodarki hormonalnej, problemów z cerą, włosami czy zatrzymaniem wody (obrzęk tzw. cellulit wodny). Nieuregulowane hormony tarczycy (nie samo TSH) w przypadku niedoczynności tarczycy, to problemy z zatrzymaniem wody (tzw. obrzęk śluzowaty), gwałtowne spowolnienie metabolizmu, przyrost masy ciała nawet u osób które mało jedzą i szereg objawów o których pisałam w postach o tarczycy (klik).
To wszystko łącznie sprawia, że osoba mająca któreś z tych schorzeń, lub wszystkie na raz, oprócz diety która jest procesem, szuka alternatywnych rozwiązań. Przyspieszaczy, polepszaczy. Takich kopniaków, kolanek które będą pomagały, popychały naprzód.
W przypadku osób z cukrzycą, insulinoopornością i niedoczynnością tarczycy takim kolankiem może być kwas chlorogenowy. W naturze występuje w zielonej kawie, karczochu, pokrzywie, śliwkach, czereśniach, morelach, brzoskwiniach czy jabłkach.

Czym jest kwas chlorogenowy

Kwas chlorogenowy (CGA czyli inaczej coffee green antioxidant) to silny antyoksydant z grupy polifenoli, ester kwasu chinowego i kawowego. Działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczno i przeciwzapalnie.
Jako silny antyoksydant wychwytuje krążące w naszym organizmie wolne rodniki. To niesparowane atomy tlenu, szukające sobie pary. Atakują wiec komórki doprowadzając albo do ich obumarcia, albo niewłaściwego przekształcenia. Uszkadzają włókna kolagenu i elastyny przyspieszając starzenie się skóry, zaburzają transport tlenu i składników odżywczych do komórek, uszkadzają ściany naczyń krwionośnych (do tych uszkodzeń przykleja się sacharoza, wapń i cholesterol tworząc blaszkę miażdżycową), nasilają łuszczycę, egzemy, wrzody i inne problemy skórne, problemy z układem pokarmowym, zwyrodnienia stawów i szereg innych chorób właśnie dlatego że uszkadzają komórki.
Antyoksydanty, inaczej przeciwutleniacze, to substancje chroniące nas przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników i w naturalnej postaci powinny się znaleźć w naszej diecie w jak największej ilości.

Na czym polega odchudzające działanie kwasu chlorogenowego ?

Kwas chlorogenowy to substancja o dużej biodostępności. Nie ulega rozpadowi ani w żołądku, ani w jelicie cienkim (podobnie jak biała morwa). W niezmienionej formie dociera do jelita grubego gdzie ulega rozkładowi przez tamtejszą mikroflorę jelitową. Zmniejsza wchłanianie cukru z jelita cienkiego (podobnie jak biała morwa) i poprzez hamowanie aktywności glukozo-6-fosfatazy sprawia że mniej glukozy trafia do krwiobiegu co automatycznie przekłada się na ilość insuliny we krwi.
Mała ilość insuliny we krwi zwiększa wrażliwość tkanek na tenże hormon co ma kluczowe znaczenie dla osób z cukrzycą, insulinoopornością i zespołem policystycznych jajników. Zahamowanie aktywności glukozo-6-fosfatazy wpływa także na obniżenie poziomu trójglicerydów w osoczu, wątrobie i mięśniu sercowym.

Dla kogo kwas chlorogenowy?

Suplementację kwasem chlorogenowym nie może zastąpić dostosowanej do schorzenia diety. Jeśli mając cukrzycę, insulinooporność czy niedoczynność tarczycy będziesz żywić się niewłaściwie, kwas chlorogenowy nie naprawi szkód jakie w związku z tym poniesiesz. Chodzi o to aby niskim poziomem cukru we krwi spowodowanym dietą i ruchem, zmusić organizm do skorzystania z rezerw, do tego aby komórki alfa wysp trzustkowych uwolniły glukagon. Kwas chlorogenowy wesprze ten proces.  Nie wolno jednak przesadzać. Nieprzekraczalna, dzienna dawka to 800 mg.

Suplementację kwasem chlorogenowym jako wsparcie polecam osobom z :

Źródła:
* Przeciwutleniające i farmakologiczne właściwości kwasów fenolowych, Anna Parus, Instytut Technologii i Inżynierii Chemicznej, Politechnika Poznańska
* Fenolokwasy jako bioaktywne składniki żywności, Urszula Gawlik-Dziki



Copyright 2017 Qchenne-inspiracje.pl

All rights Reserved