Majonez home made, czyli wiem co jem i wiem, że mega zdrowe!
Img

Jutro Sylwester i to jest bardzo dobra pora, aby powiedzieć parę słów o majonezie.
Dlaczego dobra? Bo majonez plus skoczna impreza, na której spalamy setki kalorii, to dobre połączenie. Majonez okrył się złą sławą i to już od dłuższego czasu. Bo kaloryczny, bo tłusty, bo tuczy i w ogóle …… samo zło. Jak nie będziesz się go bała jak diabeł święconej wody, będziesz wyglądała jak pączek w maśle. Ot, taki ma PR.
Ile w tym prawdy?
Jeśli miałabym oceniać majonezy sklepowe, to raczej nic dobrego nie mogłabym o nich powiedzieć.
Niektóre są smaczne, ale z prawdziwym majonezem wspólną mają tylko nazwę.
3% żółtek to najwyższa wartość jaką znalazłam i bardziej obstawiam tu żółtka w proszku niż prawdziwe. Oleju też nie spodziewam się najwyższych lotów. Przemysł rządzi się swoimi prawami. Liczy się cena.
Domowy majonez to co innego i tu jak ze wszystkim, co włożysz to dostaniesz. Jakość składników równa się jakość produktu. Ja robię majonez na bazie oliwy z oliwek extra virgin, żółtek z jajek  (w przeliczeniu na ilość oliwy, daję sporo) oraz przypraw. Kluczowe są jednak jajka i oliwa.
Oliwa extra virgin to oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, najlepsza. Ma lekko zielonkawy kolor i najniższą kwasowość. Aby podzieliła się z nami tym, co ma najlepsze, musi być spożywana na zimno. Doskonale nadaje się do pesto, sałatkowych dressingów i majonezu. Jest źródłem polifenoli i witaminy E czyli silnych przeciwutleniaczy, oraz NNKT czyli niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych które:

  • są jedynym źródłem kwasu linolenowego (wchodzi w skład Omega 3), który odgrywa kluczową rolę w budowie, wzroście i regeneracji skóry i paznokci. To dlatego objawem braku tłuszczu jest suchość i łuszczenie się skóry oraz kruchość paznokci.Ponadto z kwasu linolenowego powstaje kwas arachidonowy (w wątrobie), który wraz z białkiem jest budulcem błon komórkowych
  • mają kolosalne znaczenia dla układu krążenia. Obniżają poziom cholesterolu we krwi, zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu regulując nadmierną kurczliwości naczyń krwionośnych, oraz zapobiegają tworzeniu się zakrzepów przez hamowanie agregacji płytek krwi.

Oczywiście użycie oliwy z oliwek nie jest przymusem. W niczym nie ustępuje jej nasz polski olej rzepakowy, ale nierafinowany. Będzie miał równie zielony kolor i mętną konsystencję. Majonez z olejem rzepakowym będzie miał delikatniejszy smak. Do majonezu możecie użyć także oleju z pestek winogron, migdałowego, czy jaki Wam tam wpadnie w ręce. Podstawowa zasada – ma być nierafinowany. Rafinowane są do smażenia, pieczenia i wszelkich akcji na ciepło.
No i jajka. Są źródłem witaminy E, witaminy D, wszystkich ośmiu aminokwasów egzogennych, cynku, magnezu i wielu innych. Szczęśliwa kura to dobre jajko i szczęśliwy konsument 😉 Możecie się śmiać, ale coś w tym jest ;).

Porównajcie kolor mojego majonezu i majonezu sklepowego.

Majonez jest zdrowy?

Tak, ale tylko wtedy, kiedy użyjesz składników najwyższej jakości. Masz wątpliwości, przeczytaj raz jeszcze to, co napisałam powyżej.

Jest kaloryczny?

Tak, i nie da się tego ukryć. Kaloryczność majonezu bierze się z kaloryczności oliwy z tą różnicą, że łyżką oliwy skropisz nawet dużą ilość sałatki, ale chcąc pomieszać tę samą sałatkę z gęstym majonezem, musisz użyć ze trzech łyżek. Więc uważaj. To nie jest jogurt, który możesz jeść łyżkami bez opamiętania. Tak samo jak nie je się oliwy łyżkami, tak nie je się łyżkami majonezu.

Do czego się nadaje?

Majonez ma postawić kropka nad “i”. Nie może dominować, nie może być bazą.
Świetnie podkreśli smak małych kanapeczek, tartinek, jajek.

Czy można go długo przechowywać?

Nie, dlatego podaję Wam przepis na małą miseczkę majonezu. Możecie tę ilość podzielić jeszcze na pół i uzyskać jeszcze mniej.
Gotowy może postać w lodówce maksymalnie do 3 dni, ale ja jak potrzebuję, zawsze robię na świeżo.

Składniki:
  • 100 ml oliwy z oliwek
  • 2 żółtka
  • płaska łyżeczka musztardy sarepskiej
  • 10 ml octu winnego z białego wina
  • sól
  • pieprz
Przygotowanie: 
  1. Jajka sparzamy we wrzątku.
  2. Żółtka i olej umieszczamy w naczyniu. Blendujemy na gładką masę.
  3. Cały czas blendując dodajemy musztardę i ocet.
  4. Majonez doprawiamy solą i szczyptą pieprzu.
Ja dodaję jeszcze 2-3 krople octu balsamicznego, bo lubię jak majonez jest wyrazisty w smaku. 
 

56 komentarzy

AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 9:23
Witam
Małgosiu mogłabyś napisać coś na temat podwyższonej kreatyninie w moczu?
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 9:54
Przyczyn może być dużo i kluczowe jest o ile poziom jest podwyższony, jakie są inne wyniki, jaki jest tryb życia, dieta etc. Wyniki musi zobaczyć lekarz.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 9:29
Gosiu czy w ciazy mozna jesc majonez? Ja ostatnio jadlam Kielecki- na razie najlepszy jaki widzialam na rynku. Ale martwia mnie surowe zoltka
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 9:55
Można. Jajka sparzasz. Nie martw się. A jeśli się obawiasz możesz je ubić w kąpieli wodnej.
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 12:40
Dziekuje :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 9:34
Zaraz zabieram sie do przygotowania, jutro zaserwuje swoim gosciom pyszne zdrowe kanapeczki a Ty Malgosiu jakie masz plany Sylwestrowe? :)
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 9:52
Identyczne jak w ubiegłym roku. Idę na wielki bal.
BasiaDodano:  30 Grudzień 2015 - 14:00
A jaką kreację ubierasz? :)
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:27
Pokażę niebawem ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 9:38
Witaj :) uwielbiam takie posty :) Ja używam majonezu kieleckiego bo nie mam niestety blendera :( skład ma taki wydaje mnie się że nie najgorszy :) olej rzepakowy rafinowany, musztarda (woda, ocet, gorczyca, cukier, sól, przyprawy), woda, żółtka jaj kurzych (7,0%).
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 11:59
Wcale nie trzeba mieć blendera, aby zrobić majonez. Wystarczy zwykły mikser, tylko trzeba lać oliwę do żółtek malutkim strumieniem. Za komuny majonez robiłam pod okiem mamy drewnianą pałką do ciasta w misce. I tez wychodził. Pozdrawiam
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 9:41
Gosiu jestem na Twojen diecie i pozwolilam sobie cos z Toba skonsultowac i wyslalam mejla na adres z diety jaka otrzymalam
Mejla wyslalam 27.12. Bede wdzieczna za odpowiedz. Napisalam z adresu justyna_glozak@interia.eu. Pozdrawiam
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 10:09
Justyna i ja Ci na tego maila odpowiedziałam w poniedziałek 28 grudnia.
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 12:22
Gosiu przepraszam Cię w takim razie, ale nie wiem co się dzieje z moją pocztą że nie widzę Twojej odpowiedzi... muszę zgłosić się do jakiegoś informatyka ;-) W takim razie bardzo dziękuję i Wszystkiego dobrego w Nowym Roku !!1
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 20:39
Może trzeba poszukać w folderze SPAM (po angielsku: junk mail). Pozdrawiam, Aga
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 11:24
Małgosiu a jeśli zrobi się zupke krem z marchwi to będzie ona miała tak samo dużo witamin jak taka surowa? i czy taki krem śmiało można jeść przez 2-3 dni czy należy zjeść od razu po ugotowaniu?
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:34
Spokojnie 2-3 dni tak. Świeża marchew jest inaczej matabolizowana z uwagi na "surowy" błonnik tzn. nierozmiękczony.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 12:52
Witam, jestem mamą bliźniaków chłopca i dziewczynki. Dzieci mają dwa latka. Niestety już zdążyły wiele razy zachorować i był problem z wyleczeniem. Za radą pewnej Pani doktor zrobiłam im wyniki z żywej kropli krwi. Wyniki wyszły niestety nie najlepsze ponieważ dzieci jedzą za dużo słodyczy i nabiału. Mamy ograniczyć do minimum te dwie kwestie. Czy mogłaby Pani podać jakieś przykładowe dania na Śniadanko, bo teraz jesteśmy zwolennikami Pani owsianki na mleku z kakao i jakieś dania na drugą przekąskę i kolacje bo chciałabym im urozmaicać jedzonko. Dzieci nie mają problemów z owocami. Z góry dziękuję i pozdrawiam Ania:)
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:38
Dobry temat na post ;)
Tak na szynko: jedno jajko + banan+ 3 łyżki płatków owsianych. Banana zblendować z jajkiem, dodać płatki. Odstawić aby napęczniały. Usmażyć na oleju np. kokosowym.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 13:00
na koniec blendowania proponuję dodać ok. 2 łyżek wrzątku i będzie miał jasny kolor, co sądzisz o tym Małgosiu?
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:28
Nie znałam tego sposobu. Dziękuję, muszę wypróbować ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 13:01
Od niedawna zaczęłam stosować Pani jadłospisy, ale zastanawiam się czy przy ilości mojego wysiłku fizycznego kalorycznośc nie jest za mała?
Ważę 62kg, 165cm, 15 lat, codziennie 6 razy w tygodniu ok 1h treningu i 2/3 h lekcje tańca, dosyć intensywne. Powinnam zwiększyć kaloryczność czy tyle wystarczy?
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:39
Tak. Powinnaś dodać ok. 400 kcal.
AnonimowyDodano:  1 Styczeń 2016 - 13:46
dziękuję za pomoc
AnonimowyDodano:  1 Styczeń 2016 - 18:56
o, zapomniałam wspomnieć że chciałabym schudnąć, czy nadal mam podwyższać kaloryczność?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 13:43
Surowe zoltka odpadaja
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:24
Można ubić w kąpieli wodnej.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 14:48
Małgosiu, troszkę nie na temat. Przeczytałam ostatnio że na śniadanie o wiele lepiej jest białkowo-tłuszczowy posiłek niz węglowodanowy. Od dłuższego czasu na śniadanie jem owsiankę z dodatkami, a na kolację głównie białko. Czy jeśli chcę utrzymać wagę i popracować nad ciałem to powinnam zmienić kolejność? Przyznam, że nie wyobrażam sobie śniadania na zimno i "na słono"..
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:32
To zależy dla kogo. Ja jestem przeciwna stawianiu wszystkich pod jedną kreską.
Wszystko zależy od trybu pracy, od tego jak wygląda poranek. Dla jednego lepsze będą śniadania z węglowodanami, a dla innego białkowo - tłuszczowe.
AnonimowyDodano:  31 Grudzień 2015 - 15:11
Gosiu, przede wszystkim gratuluje bloga. Kawal dobrej roboty! A pytanie mam odnosnie sniadan. Z tego co czytalam we wczesniejszych postach pisalas ze sniadania powinny byc weglowodanowe gdyz mozg zywi sie jedynie glukoza. Gdy jej nie dostarczymy glukoza zostanie zsyntetyzowana z glikogenu w miesniach. Jak to jest w takim razie w przypadku sniadan bialkowo tluszczowych? Nie ma glukozy wiec skad bedzie czerpana energia dla mozgu? Bron Boze nie czepiam sie chce tylko zrozumiec na czym polega proces i czy wspomnienie o sniadaniach b-tl wynika z poszetzenia wiedzy, z jakis nowych badan czy moze zawsze uwazalas ze sa dobre?
Dodano:  3 Styczeń 2016 - 18:48
To zależy od osoby i jej trybu pracy. Od tego czy dana osoba chce schudnąć, czy jest na coś chora etc. Ja obserwując moich klientów widzę kiedy pewne rozwiązania są lepsze i dla kogo.
Dla osoby zdrowej, o prawidłowej masie ciała śniadanie powinno zawierać i białko i tłuszcz i węgle.
AnonimowyDodano:  3 Styczeń 2016 - 20:34
A moglabys napisac jakie powinna jesc sniadanie osoba ktora chce schudnac i ma hashimoto?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 14:48
Ile ma kalori łyzka takiego majonezu?
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:22
Płaska ok. 10 gramów ma ok. 90 kcal
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 15:19
Gosiu jak ubić żółtka do majonezu w kąpieli wodnej do jakiej temperatury - boję się salmonelli.
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 15:26
Musisz mieć metalową miseczkę.
W garnku zagotowujesz wodę, gaz zmniejszasz do absolutnego minimum. Do miseczki wkładasz żółtka i ubijasz zwykłą trzepaczką. Zakładasz rękawicę kuchenną, kładziesz miseczkę nad parą ale jeszcze nie na garnku. Cały czas ubijasz. Kładziesz miseczkę na garnku i ubijasz 2 minuty. Możesz dolać łyżkę oleju do żółtek.
Ewa-Handmade-ArtDodano:  30 Grudzień 2015 - 16:53
Salmonella jest na skorupce jajka ,więc po sparzeniu niema się czego bać :-)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 16:36
Ja mam pytanie a propo po świątecznego detoksu. Czy jako zupę można wypić twój barszcz ?
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 16:52
Tak. Możesz go sobie popijać na ciepło jak Cię głód złapie.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 17:09
Hm...Kiedy to ja kupiłam majonez? Nie pamiętam.Dzięki Tobie Małgosiu wiele się w mojej kuchni zmieniło i zmiany nie były mega drastyczne dla rodziny. Co ciekawe? Z chęcią kosztują nowych potraw.Na świątecznym stole obok łososia stał Twój sos z kolorowym pieprzem ( robię go dosyć często, bo bardzo nam smakuje) Hitem tegorocznych świąt był pęczak z suszonymi grzybami (ja robię bez kolendry- nie przepadam za jej smakiem) REWELACJA!Nawet mojej mamie smakował i zgarnęłam za to pochwałę. Bardzo dziękuję za wszystkie inspiracje i czekam na kolejne! Gienia
Dodano:  30 Grudzień 2015 - 17:17
Bardzo się cieszę ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  30 Grudzień 2015 - 23:08
Gosiu!Super, ze napisalas o majonezie, kiedy ja kilka dni temu wyslalam Ci w tej kwestii maila :) Dzieki wielkie :) Pozdrawiam. Gosia Grzelak
Odpowiedz
BatysferaDodano:  31 Grudzień 2015 - 18:06
O rany, od tak dawna nie kupowałam majonezu, bo niezdrowo. A tu takie wieści. Pędzę robić, jeszcze zdążę przed sylwestrowym szałem. :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  4 Styczeń 2016 - 20:42
No to jeszcze poproszę musztarda home made do kompletu:)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  17 Styczeń 2016 - 23:14
Ile można przechowywać taki majonez? :)
Dodano:  18 Styczeń 2016 - 8:54
Napisałam o tym w treści posta.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  25 Styczeń 2016 - 13:36
Dlaczego słabo się przechowuje?
Te sklepowe można przechowywać do 2 tygodni po otwarciu. Ja sama jak robię, to przechowuję do 2 tygodni. W koncu olej odcina dostęp powietrza co znacznie spowalnia psucie, tak jak w przypadku pesto czy suszonych pomidorów w oleju.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  4 Marzec 2016 - 12:19
Powiem szczerze bardzo mocno da się odczuć kolokwialną różnicę. Razem z żoną jadamy domowej roboty i powiem szczerze człowiek na początku doznaje szoku, potem da się przyzwyczaić. wypas owiec Ale czasami kupujemy zwykły taki z hipermarketu. Przydatność tego majonezu to kwestia sporna, jak to mówią temat rzeka. Pozdrawiam ;)
Odpowiedz
Aneta Bielak-SzymanekDodano:  18 Marzec 2016 - 21:01
Sorki ale czasami sie zastanawiam czy Ty te swoje przepisy naprawde z zycia bierzesz bo nie wiem jak Ci wychodzi majonez jak od razu zoltka z oliwa mieszasz...to nie ma racji bytu...olej sie podobno wlewa cienkim strumyczkiem. Poszlam krok w krok za Twoim przepisem ale po tym jak moj pseudo majonez wcale nie gestnial, zaczelam czytac o tym jak sie go robi
Dodano:  19 Marzec 2016 - 19:33
Wychodzi mi za każdym razem ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  24 Marzec 2016 - 18:26
Małgosiu osoby z celiakią też mogą taki majonez
Dodano:  24 Marzec 2016 - 21:01
Oczywiście. Majonez nie ma glutenu.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  21 Czerwiec 2016 - 14:40
A jak zrobic majonez dla kandydowcow? Czy jeśli zamienię ocet na sok z cytryny w tej samej proporcji i nie dodam musztardy to wyjdzie? Próbował ktoś taki zrobić? A może znacie przepis na majonez bez octu i cukru dla walczących z grzybicą? Znalazłam jeden przepis w sieci, ale nie wyszedł i był okropnie kwaśny...Pozdrawiam wszystkich czytających tego inspirującego bloga :-)
Dodano:  21 Czerwiec 2016 - 17:36
Przy Candidzie możesz normalny majonez ale małe ilości. I raz na jakiś czas.
Odpowiedz
AgaDodano:  23 Listopad 2017 - 13:53
A czy robiłaś kiedyś wegański majonez na aquafabie? Warto spróbować :) Co prawda, nie ma wtedy wartości z jajek, ale z wegańskich majonezów to jest prawdziwy sztos.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  23 Listopad 2017 - 16:54
Nie robiłam. Nie miałam takiej potrzeby.
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
PLANER CZASU I STRAŻNIK DIETY
Zmień nawyki żywieniowe w 12 tygodni, planuj i organizuj przez 365 dni
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Sklepy oferujące rabaty dla moich czytelników
CZYTAJ WIĘCEJ
Facebook
Used for the like, share, comment, and reaction icons
Pokaż poprzedni wpis
Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej