Kurkumina – potencjał terapeutyczny w świetle badań klinicznych ostatnich 50 lat

Kurkuma długa (curcuma longa - ostryż długi) to roślina stosowana w medycynie ajurwedyjskiej od 4 tysięcy lat!!! W medycynie chińskiej od VII wieku n.e.
Nazywana „złotą przyprawą” symbolizowała słońce, płodność i oczyszczenie. Pastę z kurkumy, drzewa sandałowego i wody różanej wcierano podczas zaślubin w stopy, kolana, ramiona, dłonie i twarz młodych Hindusów w celu oczyszczenia oraz ochrony domostwa przed złem.

Ostatnimi czasy kurkuma zyskuje na popularności, zwłaszcza w środowiskach interesujących się fitoterapią co przekłada się na to że coraz więcej osób "gdzieś tam, coś tam" o niej słyszało. 
Z uwagi na coraz częstsze pytania dotyczące jej cudownych właściwości, "czy rzeczywiście i czy to prawda że ....." postanowiłam napisać ten artykuł aby przekazać Wam aktualny stan wiedzy na temat kurkuminy biorąc pod uwagę badania kliniczne przeprowadzone w ciągu ostatnich 50 lat.

Kurkumę z pewnością kojarzycie jako jeden ze składników stosowanej w kuchni indyjskiej popularnej przyprawy curry. Stosowana jest także jako barwnik w przemyśle spożywczym.
Świeżą kurkumę w formie korzenia coraz częściej można kupić w naszych rodzimych sklepach, nawet stacjonarnie.
Jak jej używać? Tak samo jak imbir. Ścierać i dodawać do potraw.

Kurkumina

Głównymi terapeutycznymi składnikami kurkumy są olejki eteryczne zwane kurkuminoidami. To one odpowiadają za działanie prozdrowotne oraz charakterystyczną żółto - złotą barwę.
Głównym kurkuminoidem mimo iż stanowi on zaledwie od 2 do 4 % wszystkich składników kurkumy jest kurkumina mająca udowodnione klinicznie działanie terapeutyczne. Co warto podkreślić, udowodniono że jej stosowanie nie powoduje żadnych niekorzystnych powikłań w czynności wątroby i nerek i jest bezpieczne nawet w dużych dawkach (do 12 gramów u ludzi).
Efekt prozdrowotny u osób dorosłych wykazuje 1,5 grama kurkuminy, natomiast w celach terapeutycznych zaleca się wyższe dawki. Zazwyczaj 3-4 gramy dziennie. 
Aby taką dawkę osiągnąć trzeba spożyć naprawdę zacne ilości kurkumy dlatego w celach terapeutycznych należy włączyć suplementację.

Właściwości kurkuminy

Szeroko zakrojone badania w ciągu ostatniego półwiecza wykazały, iż kurkumina odgrywa kluczową rolę w prewencji wielu chorób poprzez modulację procesów biologicznych oraz zapobieganie patogenezie w związku z redukcją reaktywnych form tlenu oraz poprzez hamowanie kontrolowanego inicjowania utleniania styrenu.

Kurkumina wykazuje działanie:

Podczas badań klinicznych obiecujące efekty zaobserwowano u pacjentów z:

Warto więc rozważyć uzupełnienie dietoterapii powyższych schorzeń o kurkuminę.
Należy jednak wziąć pod uwagę jej wspomagający charakter i czas jaki potrzebny jest na uzyskanie efektów.
Bardzo wiele osób spodziewa się efektów działania składników pochodzenia naturalnego w bardzo krótkim czasie, tymczasem na ich działanie trzeba trochę poczekać. 

Biodostepność czyli jak kupić dobry suplement

Zarówno kurkumina jak i kurkuma są wchłaniane przez organizm w niewielkich ilościach i szybko wydalane. Biodostępność (biowzmacniacz) kurkuminy poprawia piperyna, aktywny składnik czarnego pieprzu nadający mu ostry smak.
Stosowany suplement musi zatem zawierać w składzie piperynę (czarny pieprz), natomiast do dań z kurkumą należy po prostu dosypać pieprzu.  

Ja polecam TEN. Jesienią robię sobie miesięczną profilaktyczną kurację przeciwzapalną. Stosuję 2 tabletki do śniadania i dwie do kolacji.
UWAGA ! Wpisując w koszyku kod rabatowy qchenne masz rabat na cały asortyment sklepu Metabolic Food.

Źródła:




Copyright 2019 Qchenne-inspiracje.pl

All rights Reserved