Czy można jeść bób na diecie redukcyjnej? 

Bób - symbol mojego dzieciństwa i niezaprzeczalny symbol lata.
Jako mała dziewczynka i nastolatka zajadałam się nim ile weszło. Zawsze rósł na działce. Był na wyciągnięcie ręki. Jadło się go bez wydziwiania. Zwyczajnie. Gotowany, solony. Nic więcej. Nikt nie liczył kalorii.
Gdybym dziś zjadła na raz tyle ile potrafiłam zjeść 15 lat temu, istniałoby duże prawdopodobieństwo pęknięcia na milion kawałków. Mówię serio ;)

Czy można jeść bób na diecie redukcyjnej? 

Bób to roślina strączkowa o kaloryczności zbliżonej do ziemniaka. Zawiera zaledwie 76 kcal w 100 gramach nasion przed obróbką termiczną, jednak uważajcie z ilością i sposobem w jaki go jecie ponieważ po ugotowaniu ma wysoki indeks glikemiczny.
IG surowego bobu to 40. Gotowanego 80!
Czy to oznacza że osoby będące na diecie redukcyjnej oraz osoby z zaburzeniami glikemii powinny zapomnieć o bobie?
Absolutnie nie co dowodzą liczne badania dotyczące spożycia roślin strączkowych przez osoby z zaburzeniami glikemii, nadwagą i otyłością. Rośliny strączkowe są częścią wielu prozdrowotnych strategii żywieniowych w tym diety śródziemnomorskiej, DASH czy diet o niskim indeksie glikemicznym, ale jak ze wszystkim, kluczowa jest ilość i towarzystwo.
W przypadku bobu istotne jest obniżenie indeksu glikemicznego całej potrawy poprzez dodanie źródła białka i tłuszczu (sam bób zawiera go zaledwie 0,4 gramy w 100 g). 
Osobom będącym na diecie redukcyjnej oraz osobom z zaburzeniami glikemii odradzałabym jedzenie gotowanego bobu solo. Zróbcie z niego samodzielne, dobrze zbilansowane danie. Obiad lub sałatkę dodając np. dressing na bazie oliwy z oliwek z czosnkiem, nasiona słonecznika oraz ser feta .
Ponieważ bób zawiera sporo dającego uczucie sytości błonnika (aż 5,8 gramów w 100 gramach) dania z jego udziałam będą dawały uczucie sytości w stosunkowo niedużej porcji.

Czy bób to dobre źródło białka?

100 gramów nasion przed obróbką termiczną zawiera 7,9 gramów białka. To ilość zbliżona do soczewicy, ciecierzycy, fasoli adzuki czy tofu. 
Bób może więc stanowić dobrze źródło białka dla osób będących na diecie wegetariańskiej czy wegańskiej.

Warto jeść bób!

W badaniach wykazano że zwiększenie spożycia roślin, w tym roślin strączkowych wiąże się z niższym ryzykiem zachorowania na choroby serca, nadciśnienie, udar, cukrzycę typu II czy dyslipidemię.
Wykazano także, że włączenie roślin strączkowych do diety osób z cukrzycą typu II obniża poziom glukozy i insuliny na czczo, hemoglobiny glikowanej, triglicerydów oraz cholesterolu.  
Bób bogaty w białko, witaminy z grupy B, kwas foliowy, witaminę A, K, chlorofil, wapń, magnez, żelazo, potas i cynk jest rośliną o wysokich walorach prozdrowotnych i w sezonie powinien zostać włączony do codziennej diety o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych.

Przeciwwskazania

Bobu nie powinny jeść osoby z :

Źródła:




Copyright 2020 Qchenne-inspiracje.pl

All rights Reserved