Img

Domowy majonez – najlepszy, bardzo zdrowy

W ankiecie na instastories na moim Instagramie, zapytałam Was wczoraj o majonez.
Czy uważacie że majonez to produkt korzystny dla zdrowia?
Zadałam też kilka kolejnych pytań o składniki z których jest zrobiony. Spodziewałam się takich odpowiedzi, ale rozmawiając z Wami w prywatnych wiadomościach okazało się, że ten temat mocno Was zaskoczył :)

Do godziny 8:20 dnia dzisiejszego 71% ankietowanych odpowiedziała że majonez to produkt NIEzdrowy, 29% uznało że TAK, to produkt zdrowy.

Następnie zadałam kolejne pytania:

Czy uważasz że zimnotłoczony olej rzepakowy to produkt korzystny dla zdrowia?
89 % ankietowanych odpowiedziała że TAK, 11% uznała że NIE.

Czy uważasz że jajka to produkt korzystny dla zdrowia?
97 % ankietowanych odpowiedziała że TAK, 3% uznała że NIE.

Czy uważasz że sok z cytryny to produkt korzystny dla zdrowia?
96 % ankietowanych odpowiedziała że TAK, 4% uznała że NIE.

Czy uważasz że musztarda to produkt niezdrowy?
19 % ankietowanych uznało że TAK, 81% odpowiedziało że NIE.

Następnie ponownie zadałam pytanie o majonez?

Czy uważacie że majonez to produkt korzystny dla zdrowia?
68 % ankietowanych odpowiedziała że TAK, 32% uznała że NIE.

Ciekawe prawda? :)

Majonez okrył się złą sławą. Kojarzony jest jako produkt niezdrowy, tuczący, mało wartościowy. Tymczasem o jakości danego produktu decydują użyte składniki.
Podam inny przykład. Zdarza się że pacjent na konsultacji mówi "nie jadam wędlin, to sama chemia, proszę dietę bez wędlin". Ja w dietach nie bazuję na gotowych wędlinach ponieważ ich jakość rzeczywiście jest różna, a mając pacjentów z całej Polski oraz ze świata ciężko wskazać konkretną markę. Z dużych marek nie mogę polecić żadnej. Tu gdzie mieszkam jest mała lokalna masarnia i ją mogę polecić, ale trudno aby ktoś z Krakowa czy Gdańska jechał po wędlinę w moje okolice. Mam więc swoje przepisy na domowe, banalnie proste wędliny które moi pacjenci bardzo lubią i sami je robią.  

Majonez choć kaloryczny to bez wątpienia produkt zdrowy jeśli zrobiony jest w domu, z dobrej jakości składników. Potrzebujemy jajka, oleju lub oliwy, soku z cytryny, soli, pieprzu i musztardy. Tyle! Nic więcej.
Można użyć  oleju rzepakowego lub słonecznikowego. Można też użyć oliwy z oliwek pod warunkiem że macie taką bez goryczki. Ja przywożę sobie zawsze zapas z Włoch lub Grecji. W Polsce jeszcze nie udało mi się znaleźć takiej, której goryczka nie zepsułaby smaku majonezu. 
Osobiście najbardziej smakuje mi majonez na oleju rzepakowym. Ma najdelikatniejszy smak.
Majonez jest kaloryczny, ależ oczywiście. Dlaczego? Ponieważ w składzie ma głównie tłuszcz, ale to dobry tłuszcz. Źródło niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Rzepakowy zimnotłoczony to:

No i jajka - ważny składnik majonezu. Są źródłem witaminy E, witaminy D, kompletu aminokwasów egzogennych, cynku, magnezu i wielu innych.

Składniki na domowy majonez:

Przygotowanie: 

  1. Jajko sparzamy we wrzątku (polewamy wodą z czajnika).
  2. W mikserze (można użyć robota planetarnego) umieść jajko, musztardę, sok z cytryny, sól i pieprz. Zmiksuj na gładką masę.
  3. Cały czas miksując na najwyższych obrotach cieniutkim strumieniem wlewaj olej. Miksuj do uzyskania gęstej konsystencji

Majonez w blenderze kielichowym:
Jeśli nie masz miksera ręcznego ani robota planetarnego umieść jajko, musztardę, sok z cytryny, sól i pieprz w blenderze kielichowym. Miksuj nie odrywając noży od dna naczynia. Następnie cały czas miksując na najwyższych obrotach cieniutkim strumieniem wlewaj olej. Miksuj dłuższą chwilę, a następnie delikatnie odrywaj noże od dna naczynia i ponownie stawiaj na dnie. Miksuj do uzyskania gęstej konsystencji.

Dodatki:

Do majonezu możesz dodać czosnek i uzyskać sos czosnkowy.
Możesz dodać curry i uzyskać majo curry.
Możesz dodać czosnek i natkę pietruszki i uzyskać genialny zielony dip czosnkowy. 




Copyright 2020 Qchenne-inspiracje.pl

All rights Reserved