fbpx
Jaka jest różnica między niedoczynnością tarczycy a chorobą Hashimoto?

Po publikacji poniedziałkowego posta na temat pierwszej wizyty u endokrynologa otrzymałam bardzo dużo pytań o różnicę między niedoczynnością tarczycy a chorobą Hashimoto. Wydawało mi się że po publikacji wielu już postów na temat tych chorób wszystko jest jasne, ale jeśli jest taka potrzeba, opiszę w jednym miejscu czym różnią się od siebie obydwa te schorzenia.

Istotą niedoczynności tarczycy są zaburzenia polegające na tym, że tarczyca produkuje za mało hormonów w stosunku do potrzeb organizmu. Te dysproporcje powodują szereg zmian w funkcjonowaniu całego organizmu objawiające się min.:  

  • ciągłym zmęczeniem,
  • zniechęceniem do jakiejkolwiek aktywności,
  • bólami mięśni,
  • zwiększonym odczuwaniem zimna,
  • osłabieniem,
  • zaburzeniami koncentracji,
  • zmiennością nastrojów,
  • depresją,
  • ciągłym podenerwowaniem,
  • obrzękami,
  • zatrzymaniem wody,
  • suchością i szorstkością skóry,
  • nagłym przybieraniem na wadze,
  • otyłością,
  • problemami z utratą masy ciała mimo diety i ćwiczeń ,
  • zaparciami,
  • obfitymi miesiączkami,
  • podwyższonym poziomem cholesterolu frakcji LDL,

Hormony produkowane przez tarczycę to tyroksyna (T4) i trójjodotyronina (T3). Kontrolę nad nimi sprawuje hormon tyreotropowy TSH wytwarzany przez przysadkę mózgową. T4 jest formą nieaktywną. Aktywną postacią hormonu tarczycy jest T3, więc aby tarczyca działała prawidłowo musi dość do konwersji, czyli przekształcenia się T4 w T3.
Standardowa diagnostyka w niedoczynności tarczycy polega na badaniu samego TSH. Pisałam już wielokrotnie że to duży błąd i wcale nie musicie czytać Podstaw endokrynologii C.Brook’a i  N.Marschall’a czy Endokrynologii ogólnej i klinicznej F.S. Greenspan’a i  D.G.Gardner’a aby się o tym przekonać. Skoro niedoczynność tarczycy polega na tym że tarczyca produkuje za mało hormonów w stosunku do potrzeb, to jak ich nie badać skoro są istotą choroby? Skoro zaburzenia w wytwarzaniu hormonów powodują szereg objawów o których pisałam powyżej to jak nie zbadać poziomu hormonów skoro u pacjenta objawy występują. No tak czy nie?
Badanie samego TSH to błąd ponieważ TSH może wzrastać z wielu powodów o których pisałam poprzednich postach (klik).
O tym co zaburza konwersję tyroksyny do trójjodotyroniny pisałam TU.
Jak naturalnymi sposobami poprawić konwersję pisałam TU.

Hashimoto to choroba autoimmunologiczna polegająca na tym że przeciwciała powstające na skutek wadliwie działającego układu immunologicznego atakują (akurat w przypadku choroby hashimoto) tarczycę, ale i bardzo często jajniki. Istotą choroby nie jest zła praca tarczycy. Istotą jest zła praca układu odpornościowego. To nie tarczyca stanowi problem, ona jest tu ofiarą, bezbronną i niczemu nie winną. Problemem jest agresor dlatego jak w każdej chorobie autoimmunologicznej w działaniu terapeutycznym trzeba pracować nad przywróceniu prawidłowej pracy systemu odpornościowego. Niestety medycyna konwencjonalna się na tym nie koncentruje. Standardowe leczenie Hashimoto polega na czekaniu aż tarczyca w wyniku kolejnych wymierzanych jej przez przeciwciała ciosów osłabnie na tyle, że wzrośnie TSH. Wówczas zostaną włączone syntetyczne hormony.  Leczone są skutki a nie przyczyny choroby. Kluczowe w Hashimoto jest wsparcia układu immunologicznego, po to aby przestał atakować.  

Hashimoto – choroba autoimmunologiczna

Aby w pełni zrozumieć, na czym polega Hashimoto, trzeba wiedzieć czym są choroby autoimmunologiczne i na czym polegają.
U zdrowego człowieka układ immunologiczny (odpornościowy) ma za zadanie chronić nas przed bakteriami, wirusami, toksynami i wszelkimi innymi czynnikami mogącymi wyrządzić nam szkodę. To takie nasze wewnętrzne wojsko które w momencie kryzysowym, czyli przedostania się intruza do krwi, rozpoznaje go, zbroi się i atakuje. Aby unicestwić wroga wytwarza przeciwko niemu całą armię przeciwciał i specyficznych komórek.
Zdarzają się jednak sytuacje, będące zaburzeniami układu immunologicznego w których zaczyna on atakować własne komórki traktując je jak intruzów, dlatego choroby autoimmunologiczne nazywane są także chorobami z autoagresji. W przypadku choroby Hashimoto, nasze wewnętrzne wojsko atakuje naszą własną tarczycę powodując stan zapalny, niszczenie miąższu, powstanie wola i powiększenie gruczołu. Zaatakowana i niszczona tarczyca produkuje coraz mniej hormonów (tyroksyny – T4 i trijodotyroniny – T3) doprowadzając do niedoczynności.
Niestety powstałych w ten sposób zmian degradacyjnych nie da się cofnąć dlatego jeśli lekarz zdiagnozuje hashimoto, ale twierdzi że tarczyca jeszcze pracuje prawidłowo i póki co obserwujemy i nie robimy nic, szukaj innego lekarza. Jeśli masz objawy niedoczynności, prawidłowe TSH, za niskie FT3 i FT4 i podwyższone anty TPO to znaczy że musisz działać. Nie możesz czekać na całkowitą degradację tarczycy.

Jeśli masz powyższe objawy, nie lekceważ tego mimo prawidłowego TSH. Koniecznie sprawdź FT3 i FT4. Jeśli są poniżej 50% (tu pokazałam jak się liczy) zbadaj anty TPO i zrób USG tarczycy aby wykluczyć Hashimoto.
Apeluję, nie zgadzajcie się, aby lekarze diagnozowali Was na podstawie samego TSH.

Diagnostyka

Aby zdiagnozować chorobę Hashimoto potrzebny jest pełen pakiet badań.

  • USG tarczycy
  • TSH
  • FT3
  • FT4
  • anty TPO
  • anty TG
  • poziom cholesterolu
  • glukoza oraz insulina na czczo (najlepiej OGTT)

Przeciwciała przeciwtarczycowe nie zawsze powiedzą Ci prawdę

Normy przeciwciał są następujące:

P-ciała anty TPO – (podwyższone, powyżej 35 IU/ml)
P-ciała anty TG – (podwyższone, powyżej 115 IU/ml
Bardzo wiele osób na podstawie wyniku przeciwciał przeciwtarczycowych samodzielnie diagnozuje bądź wyklucza Hashimoto. To błąd i bez USG tarczycy w ogóle nie powinniśmy tego robić.
To że przeciwciała są niskie, jeśli mamy objawy niedoczynności i niskie FT4 i FT3 wcale nie oznacza że nie mamy Hashimoto.
Na obrazie USG widać wielkość tarczycy, ewentualne ogniska zapalne, niejednorodny miąższ czy występowanie guzków. Są osoby u których USG pokaże duże zmiany, a przeciwciała w badaniu wyjdą niskie. Dlaczego? Stanie się tak w sytuacji w której proces zapalny jest w końcowym stadium lub w ogóle ustąpił (tkanka tarczycowa uległa już zniszczeniu).

Mam nadzieję ze teraz już bez trudu rozróżnicie istotę obydwu chorób.

Polecam do poczytania:
* C.Brook, N.Marschall – Podstawy endokrynologii 
* F.S. Greenspan, D.G.Gardner – Endokrynologia ogólna i kliniczna
* S. Sporny – Diagnostyka Chorób Tarczycy 
* E.Wetherell – Tarczyca, jak rozpoznać objawy choroby

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Czerwona koniczyna. Panaceum nie tylko na dolegliwości okresu menopauzy. Kto powinien uważniej przyjrzeć się tej roślinie?
Czerwona koniczyna. Panaceum nie tylko na dolegliwości okresu menopauzy. Kto powinien uważniej przyjrzeć się tej roślinie?

Czerwona koniczyna. Roślina o purpurowo - fioletowych drobnych, kulistych kwiatkach. Zna ją chyba każdy kto kiedykolwiek w dzieciństwie hasał po Czytaj dalej

Niedokrwistość z niedoboru żelaza – najczęstsze przyczyny

Niedobór żelaza jest najczęstszą przyczyną anemii na świecie i jednym z najczęstszych niedoborów żywieniowych mimo dużej dostępności żywności i przerażających Czytaj dalej

Dla kogo olej lniany, a dla kogo siemię lniane, czyli jaka jest różnica i o czym trzeba wiedzieć kupując
olej lniany tłoczony na zimno

Siemię lniane! Maleńkie brązowe ziarenka o wielkich właściwościach. O siemieniu lnianym pisałam już na blogu przy okazji akcji regeneracji na Czytaj dalej

Święta w trakcie diety redukcyjnej. 8 zasad dzięki którym nie przytyjesz ! Co jeść ? Ile ? Kiedy ?

Jesteś w trakcie diety redukcyjnej. Utracone kilogramy i coraz luźniejsze ubrania sprawiają że pękasz z dumy. Oczami wyobraźni widzisz siebie Czytaj dalej

114 komentarzy

olaDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:08
Będzie coś na temat drugiej strony problemów z tarczycą czyli nadczynności, G-B?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:13
Tak.
BeataDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:46
ja też poproszę o nadczynności - pozdrawiam
Odpowiedz
KrysiaDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:10
Gosiu czy przy IO brak regularnego okresu z tabletkami anty tsh 1.63 ft3 3.13 ft4 0.76 fsh 12.57 estriadol 138 . - Czy to jest brak konwersji ? Bo nie ma % zblizonego ft3 i ft4 .Ma to wpływ na okres ? Jak poprawić ?
Odpowiedz
KrysiaDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:12
Kortyzol rano 30.31 do wyników z Krysia 9:10
Odpowiedz
MagdaDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:13
Czy niedoczynnosc tarczycy mozna wyleczyc dieta zamiast proszkami? Co jesc ogolnoie zeby sobie pomoc?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:16
Odsyłam do postów o diecie w TN.
MagdaDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:21
Dzieki. Juz lece poczytac. Milego dnia
Odpowiedz
NataliaDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:39
Przestraszyłaś mnie Małgosiu, w zeszłym tygodniu byłam u endokrynologa i 15min kłóciłam się, żeby dostać badania, które wg lekarki nie były potrzebne ponieważ TSH miałam 1,5 we wcześniejszym badaniu (marzec). Udało mi się je w końcu wydrzeć, myślałam, że wszystko (w mojej przychodni skierowania są w koncie internetowym, więc nie wiedziałam co do końca dostaję). Po otrzymaniu wyników okazało się, że dostałam Anty-TG, Anty-TPO, FT4 i TSH. Policzyłam procenty w FT4 i wyszło mi 26%... Nie wiem co z FT3, bo nie dostałam... TSH powyżej 3, a Anty-TG i Anty-TPO bardzo blisko dolnej granicy... Powinnam zrobić dodatkowo FT3 i usg? Nie mam siły do tych lekarzy.. czemu lekarka nie dała mi wszystkiego? Bez sensu.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 czerwiec 2017 - 9:42
Tak, warto wykonać USG.
Odpowiedz
SylwiaDodano:  7 czerwiec 2017 - 10:02
A co jesli na usg pare lat temu tarczyca miala strukture niejednorodna i zmiane hipoechogeniczna w pl o wzmozonej perfuazji a miesiac temu echogenicznosc miazszu prawidlowa, nieco niejednorodna a w pl znikla tamta zmiana i jest teraz nowa ale izoechogeniczna. Na podstawie pierwszego usg stwierdzono hashimoto ale na tym usg doktor stwierdzil na badaniu ze wyglada dobrze.. o czym to swiadczy ?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 czerwiec 2017 - 10:16
To bardzo dobrze ale trzeba jeszcze zrobić ft3, ft4 i anty TPO.
SylwiaDodano:  7 czerwiec 2017 - 10:40
Ft4 w grudniu 1,2 /ciąża/ jesli ft3 i antytpo beda ok to moze oznaczac ze nie ma juz hashimoto ? Jest w ogole taka opcja ?
Odpowiedz
KDodano:  7 czerwiec 2017 - 10:24
Małgoiu co sadzisz o braniu Betaine HCL na własną rekę (na zakwaszenie żoładka), nie mogę podnieść zelaza i ferrytyny(pomimo pokrzywy itp) czy to ma sens? Tak podejrzewam ze to moze być zakwaszenie...
Odpowiedz
iwDodano:  7 czerwiec 2017 - 10:41
A ja poproszę o informację dla osób po usunięciu całkowitym tarczycy. Dziękuję
GosiaDodano:  8 czerwiec 2017 - 12:58
Ja mam usunięty prawy płat tarczycy, Haschimoto i niedoczynność... Postępować tak jak zalecasz Małgosiu czy powinnam jeszcze na coś zwrócić uwagę?
Odpowiedz
PaulinaDodano:  7 czerwiec 2017 - 11:40
Witaj Małgosiu, Byłam u lekarki z powyższymi objawami, typowo \'tarczycowymi\' i z za niskim ciśnieniem i cholesterolem. Kiedy poprosiłam ją o TSH, FT4, FT3 zgodziła się na to pierwsze, bo te dwa pozostałe są komercyjne i jak tu człowiek ma się leczyć :( A niskie ciśnienie i cholesterol skomentowała stwierdzeniem że to bardzo dobrze. Może ty wiesz co za niski \'zły\' cholesterol i za niskie trójglicerydy oznaczają( w mojej diecie są tłuszczę,ale jestem wege, ale żelazo jest w normie).
Odpowiedz
kasiaDodano:  7 czerwiec 2017 - 11:54
Małgosiu, jaka jest różnica miedzy antyTG i antyTPO, za co poszczególne odpowiadają? w publikacjach spotyka się przeważnie, że to podwyższone antyTPO są wyznacznikiem Hashimoto, a anty TG, o nim wspomina się mniej.
Odpowiedz
KamilaDodano:  7 czerwiec 2017 - 12:49
Brawo Małgosia za tak rzetelny ,kolejny uświadamiający wpis. Nie rozumiem tylko dlaczego lekarze nie mają takiej wiedzy. Pod artykułem podajesz nam kilka książek z których rozumiem można wywnioskować to co Ty napisałaś w artykule. To co lekarze nie czytają tych książek, przecież to jakieś podstawy. Mają nas leczyć, a wychodzi na to, że to my świadomi pacjenci więcej wiemy. Małgosia , a kiedy napiszesz o tężyczce, bo ja od ponad roku chodzę sobie po lekarzach i szukam co mi dolega i sama sobie zlecam badania, zrobiłam w międzyczasie tsh 0,9 ,przeliczyłam według Twojego wzoru ft3 44% i ft4 6%, magnez mam w normie 2,1, d3 suplementuję, ale ostatni raz badałam rok temu (wynik 30 ). Moja doktor rodzinna patrzy się na mnie już dziwnie, że wymyślam sobie choroby, że to nerwica może albo kręgosłup. Byłam u neurologa, miałam robione eeg, rezonansy, tomograf i nic. Dlatego już nie chodzę do niej, szukam sama. I właśnie tak doszłam do tężyczki. Podsuniesz jakiś pomysł Małgosiu?
annaDodano:  8 czerwiec 2017 - 9:26
Chyba chodzi o to, że lekarze wynoszą ze studiów jakąś wiedzę , ale potem jej nie pogłębiają i nie poszerzają, a przecież nauka o medycynie u zdrowiu cały czas sie zmienia! Wygodniej jest siedzieć na stołku i cieszyć sie ze ma sie szanowany i dobrze płatny zawód lekarza, niż się wysilać i pogłębiać wiedzę.
Odpowiedz
KamilaDodano:  7 czerwiec 2017 - 12:51
Małgosiu, od prawie 10 lat mam zdiagnozowaną chorobę Hashimoto. Przez te lata regularnie sprawdzam poziom TSH jak również robię USG tarczycy. Przez ostatnie lata TSH oscylowało wokół 2. Trzy tygodnie temu robiłam badania kontrolne TSH i wyszło bardzo niskie tzn ok. 0,023. Zastanawiam się czy odstawienie tabletek antykoncepcyjnych kilka miesięcy temu mogło spowodować taką zmianę? I czy powinnam się martwić jako, że staram się obecnie o dziecko?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 czerwiec 2017 - 16:16
Tak, przy odstawieniu antykoncepcji hormonalnej powinnaś mieć skorygowaną dawkę leków.
Odpowiedz
Marta Dodano:  7 czerwiec 2017 - 13:25
Gosiu... Ja mam podwyższone anty tg i anty tpo. Reszta wyników usg,tsh, f3 f4 krzywe kortyzol witamy minerały) w normie. Lekarz zalecił powtórzyć badania i wizytę za pół roku.Tak zrobiłam.Wyniki nadal w normie oprócz przeciwciał. Zmieniałam lekarza. Diagnoza taka sama -hashimoto ale leków jeszcze nie trzeba Czy Twoim zdaniem (bardzo się z nim liczę) powinnam udać się do trzeciego lekarza? Pozdrawiam
cytrusDodano:  7 czerwiec 2017 - 20:36
Wszystko zależy jakie masz podejście do choroby. 90% lekarzy powie Ci, że nic nie da się z tym zrobić. Warto poszukać rozwiązania u naturopaty lub spróbować zaadresować źródło choroby (mogą to być pasożyty, nietolerancje pokarmowe itp.).
Odpowiedz
EwelinaDodano:  7 czerwiec 2017 - 14:27
u mnie lekarz pierwszego kontaktu zdiagnozował Hashimoto na podstawie podwyższonego antyTPO (ponad 400) i zlecił badania F3 i F4 oraz USG tarczycy. TSH, F3 i F4 mam w normie, USG tarczycy faktycznie potwierdziło Hashimoto, ale lekarz endokrynolog zalecił mi tylko kontrolę TSH co pół roku ;/ Co powinnam robić i jak się leczyć jeśli mam już zdiagnozowane Hashimoto? Zamierzam w najblizszym czasie wykonać testy na nietolerancje pokarmowe, żeby wspomóc leczenie odpowiednią dietą, ale czy powinnam robić coś jeszcze?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 czerwiec 2017 - 16:15
Trzeba wzmacniać układ immnnologiczny. Wyeliminować pokarmy nietolerowane, wzmocnić florę jelitową. W tym pomoże dieta i styl życia.
Odpowiedz
MDodano:  7 czerwiec 2017 - 15:44
Małgosiu a czy można przedawkować D3? Mojej siostrze wyszła D3 na poziomie 97,01 ng/ml ( powyżej 100 granica bezpieczeństwa - wg opisu badania) Czy trzeba je jakoś zbić,czy może być na takim poziomie? Inne wyniki (TSH,FT3,FT4,B12) ma w normie.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 czerwiec 2017 - 16:13
Można przedawkować, oczywiście.
Odpowiedz
AnitaDodano:  7 czerwiec 2017 - 15:47
Gosia ten wpis jest Rewelacyjny!!!! Już tyle ich było ale tu juz nie można nie wiedziec jaka różnica i co z tym robić. Jeszcze żeby endokrynolodzy chcieli współpracować... jaja sobie robią i tyle. Ostatnio byłam we Wrocławiu to mi powiedziała żebym nie dała się obałamucić procentowym wyliczeniom... Żeby uważać co czytam w internecie bo ludzie różne rzeczy piszą!!! A ona ma 30letnie doświadczenie, etc. Skandal, jak to usłyszałam zalowalam przejechanych kilometrów. Mam jednak jeszcze pyyanie, może ze mnie osił i przy wszystkich artykułach nie doczytałam ale: Co wtedy kiedy ft3 i ft4 niski poziom. Pierwsze 36 drugie 16 a anty ciala ok, tsh ponad 3 czyli niby norma i usg wporządku ? Co z niskim poziomem hormonów?
cytrusDodano:  7 czerwiec 2017 - 20:39
Mam tak samo z lekarzami. Ciągle mnie pytają czemu badam przeciwciała, skoro już raz zbadałam i wiadomo, że są. Przecież szkoda pieniędzy. A jak mówię, że próbuję zbić poziom przeciwciał to lekarka przewraca oczami ;) Dla mnie staż nic nie znaczy. Medycyna jak każda nauka idzie do przodu. Gdyby informatyk bazował tylko na stażu to nie byłby w stanie nic zrobić z dzisiejszymi komputerami. Dlaczego lekarze nie mają obowiązku się dokształcać?
Odpowiedz
.Dodano:  7 czerwiec 2017 - 16:26
mam pytanie odnosnie cellulitu. jem bardzo zdrowo, ale niestety mam slabe krazenie i mysle ze tu jest przyczyna mojego cellulitu. jak sobie pomoc w takiej sytuacji.
Odpowiedz
DominkaDodano:  7 czerwiec 2017 - 17:17
Witam Małgosiu Zwracam się z ogromną prośbą nie wiem już co mam robić. mam straszne cienie pod oczami .Używałam już kremów drogich jak również tanich .,może poleci byłaś coś od środka ,co warto jeść pić jakieś suplementy .dziękuje
Odpowiedz
KasiaDodano:  7 czerwiec 2017 - 18:51
Pani Gosiu, może Pani będzie mi w stanie chociaż troszkę pomoc. Od kilku miesięcy mam problem z żółta a wręcz pomarańczowa skóra dłoni, czasami są bardziej pomarańczowe czasami mniej, zależy od dnia. Początkowo myślałam ze moze to być spowodowane zbyt częstym jedzeniem marchewki i od miesiąca nie miałam jej w buzi, a ręce jak były pomarańczowe tak są... gdzie mogę szukać przyczyny? może jakiś problem z niestrawnosciami? Ostatnio bardzo często korzystam z łazienki, kilka razy dziennie, odstawiłam nabiał i trochę sie poprawiło pod względem braku bólów brzucha, nic poza tym, czy możliwe jest ze to mogą być problemy trawienniem?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  8 czerwiec 2017 - 8:33
Idź do laboratorium i zrób badania wątrobowe oraz w kierunku żóltaczki.
Odpowiedz
JulaDodano:  7 czerwiec 2017 - 19:05
A u mnie wygląda to tak: TSH 1,8 ft3 3,9 ft4 0,83 przeciwciała są ok Termin u endo na wizytę plus usg mam dopiero na koniec września. Wyniki są takie od 2 miesięcy - pomimo włączenia suplementacji probiotyku, magnezu, zwiększenia suplementacji D3 (miałam poziom 30coś), K2, Bcomplexu (niski poziom B12). Masz Małgosiu pomysł co to może być? Może niedobór jodu?
Odpowiedz
HaniaDodano:  7 czerwiec 2017 - 20:23
Dziękuję.
Odpowiedz
AgaDodano:  7 czerwiec 2017 - 21:04
Małgosiu post super,sama mam problemy z tarczycą dowiaduję się jeszcze więcej u Ciebie . Małgosiu czekam na post o migrenie,możesz napisać kiedy się spodziewać,potrzebuje informacji a Ty piszesz bardzo zrozumiale.Pozdrawiam:-)
Odpowiedz
BDodano:  7 czerwiec 2017 - 21:39
Przez kilka lat leczyłam się na niedoczynność i hashimoto. Obecnie mam usuniętą tarczycę. Czy to oznacza, że w moim przypadku można mówić już tylko o niedoczynności a choroby hashimoto już nie mam bo nie mam tarczycy? Tak stwierdziła moja lekarka. Uważa też, że nie ma potrzeby badania FT3 ani FT4, wystarczy TSH w celu dopasowania dawki euthyroxu. Czy to prawda? Czy w moim przypadku powinnam stosować wszystkie zalecenia jak przy niedoczynności czy też nie ma takiej potrzeby bo przecież tarczycy juz nie mam (tak powiedział mi lekarz). Jestem obecnie utrzymywana w nadczynności (TSH 0,025) a mam wszystkie objawy niedoczynności i czuję się tak samo fatalnie jak wtedy gdy TSH miałam ponad 3. Już nic z tego nie rozumiem. Bardzo proszę o odpowiedź.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  8 czerwiec 2017 - 8:34
Jaką dawkę leku bierzesz?
BDodano:  8 czerwiec 2017 - 21:27
Brałam 125 ale teraz miałam zmniejszoną do 112.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  9 czerwiec 2017 - 9:17
Przy tak wysokiej dawce nie powinnaś miec tak wysokiego TSH co oznacza że jest problem z konwersją. To tłumaczy Twoje objawy. Organizm nie wykorzystuje syntetycznych hormonów tak jak powinien.
Odpowiedz
Ania WDodano:  7 czerwiec 2017 - 22:55
Witam, Pani Małgosiu, niedawno zdiagnozowano u mnie Hashimoto. Lekarka zaleciła dietę bezglutenową i bezlaktozową. Czy mogłabyś mi wyjaśnić właściwie dlaczego warto stosować dietę? I czy jest ona rzeczywiście konieczna w leczeniu? Pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  8 czerwiec 2017 - 8:31
W Hashimoto ograniczamy nabiał i gluten ale z pszenicy. Jeśli jest nietolerancja na białka mleka krowiego i gluten cały to ograniczamy całkowicie. Przy Hashimoto trzeba jednak zrobić testy na nietolerancje pokarmowe ponieważ wcale nie jest powiedziane że akurat Tobie szkodzi gluten i mleko. Może szkodzić Ci jabłko, papryka czy ziemniak. Miała wielu takich klientów którym w testach wychodziły produkty z pozoru bezpieczne a gluten i białka mleka krowiego nie wychodziły. Odsyłam do zakładki Trochę zdrowia/Tarczyca do postów o Hashimoto bo tam szczegółowo opisuję i wyjaśniam to zagadnienie.
Ania WDodano:  8 czerwiec 2017 - 23:28
dziękuję :)
Odpowiedz
wioooDodano:  8 czerwiec 2017 - 0:33
gosiu masz jakas rade co brac jesli w 2 fazie cyklu ma sie za malo progesteronu a z racji tego tradzik. da sie bez lekow ? one pomagaja tymczasowo... nie jem miesa inne badania sa ok.
Odpowiedz
agnieszkaDodano:  8 czerwiec 2017 - 7:47
Witam, Małgosiu jaką dietę stosować, aby szybciej organizm pokonał toksoplazmozę?
Odpowiedz
MonikaDodano:  8 czerwiec 2017 - 8:43
Czesc Gosiu, czy badania o ktorych wpominasz, trzeba robic w konkretnym dniu cyklu czy to nie ma znaczenia?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  8 czerwiec 2017 - 16:50
Nie ma znaczenia oprócz progesteronu bo ten robimy po 16-tym dc.
Odpowiedz
AgnieszkaDodano:  8 czerwiec 2017 - 10:54
Małgosiu, przepraszam że nie w temacie... Mam pytanie: czy stosując odpowiednią dietę można się trwale wyleczyć z insulinooporności? Pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  8 czerwiec 2017 - 16:50
Tak ale to nie polega na wyleczeniu ale remisji choroby.
Odpowiedz
SabinaDodano:  8 czerwiec 2017 - 11:56
Właśnie wróciłam od lekarza - zdiagnozował Hashimoto na podstawie bardzo wysokiego ATG (1050) bo ATPO w normie. Na fali czytanych artykułów zapytałam dlaczego nie miałam zleconego badania ft3 (reszte miałam) - podobno nie w kazdym przypadku jest ono zasadne i robi się je w ciężkich przypadkach klinicznych. To prawda???? z wrażenia nie upierałam się przy skierowaniu... No i o diete zapytałam... Dieta wg lekarza ma wpływ jak najbardziej na dobre samopoczucie i chudnięcie, ale z leczeniem Hashimoto nie ma nic wspólnego... Nie mam w zwyczaju leczenia się poprzez googlowanie, zawsze wierzę lekarzom, no ale sama już nie wiem...
Odpowiedz
renataDodano:  8 czerwiec 2017 - 12:00
Gosiu, a jeśli wszystkie hormony mam w normie, a obraz tarczycy w guzkach z jednym większym guzkiem (biopsja wyszła ok, ale jestem pod stałą kontrolą) i praktycznie odczuwam wszystkie objawy niedoczynności, mogę mieć na podstawie samego usg hashimoto?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  8 czerwiec 2017 - 16:47
Tak, początki.
Odpowiedz
DariaDodano:  8 czerwiec 2017 - 12:44
Znalazłam tu odpowiedzi na kilka niewyjaśnionych wcześniej pytań. Dziękuję!
Odpowiedz
MarzenaDodano:  8 czerwiec 2017 - 17:59
Witaj Małgosiu. Obliczylam wlasnie moje FT3 i wynosilo 91.87% a FT4 48%. TSH wynosilo 3a anty TPO 7 Tarczyca lekko powiekszona. Lekarz mowil ze wyniki w porzadku. Po pol roku zrobilam badanie kontrolne i FT3 wynosi 65.98% a FT4 26%. TSH 1.51. Czy wedlug Ciebie te wyniki są ok? Pozdrawiam cieplutko
Odpowiedz
karolaDodano:  8 czerwiec 2017 - 21:25
czy ja coś po prostu źle rozumuje??
Odpowiedz
MagdaDodano:  8 czerwiec 2017 - 22:16
Witaj Gosiu przepraszam ze nie w temacie ale wysłałam dziś maila na adres podany w zakładce zamów test na nietolerancje i czekam na maila zwrotnego z danymi do przelewu ale dziś nic nie dostałam i mam pytanie czy tego maila zwrotnego otrzymam po kilku dnia h? A może mój mail nie dotarł?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  9 czerwiec 2017 - 9:18
Otrzymasz dziś.
Odpowiedz
RafałDodano:  9 czerwiec 2017 - 11:01
Hej! Jestem Twoim nowym czytelnikiem :) Świetny wpis, który sporo naświetla w kwestii niedoczynności i Hashimoto. Mam jednak dość nietypowe pytanie: Czy zaburzenia metabolizmu polegające na braku możliwości przyrostu masy ciała również mogą być związane z Hashi/niedoczynnością? Mam większość z wymienionych objawów, ale zamiast przybierać na wadze, od wielu lat nie potrafię znaleźć sposobu żeby przytyć. Mam 28 lat, 193cm i ważę ok. 70 kg, niezmiennie od dobrych 10 lat. Próbowałem różnych diet, jem dużo i nawet w miesiącach, gdy mam zerową aktywność fiz. waga nie wzrasta. Ostatnio pierwszy raz robiłem USG tarczycy i wszystko OK, poza \'równomiernie wzmożonym unaczynieniem miąższu\'. Pani doktor zaleciła powtórzenie kompletu badań tarczycy za ok. pół roku, żeby zobaczyć czy ten stan się utrzyma. TSH mam 1,9 (2 mies. wcześniej było 2,8); FT3 4,14; FT4 10,88; ATG 15,6; ATPO 12,2; Glukoza 80; Cholesterol 186,1; LDL 124; HDL 60 i dziwnie niskie trójglicerydy 9,7. Czy powinienem się martwić?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  9 czerwiec 2017 - 15:35
Moim zdaniem jest w porządku. Szukałabym przyczyny gdzie indziej.
RafałDodano:  9 czerwiec 2017 - 16:59
OK, dzięki za uwagę! :) Następnym krokiem będzie pewnie test na nietolerancje pokarmowe. Pozdrawiam!
Odpowiedz
MagdaDodano:  9 czerwiec 2017 - 14:46
Witaj Małgosiu, pisze do Ciebie poniewaz potrzebuje pomocy. Pisałam juz w sprawie corki. 6 lat, ma hasimoto, łysienie plackow,alergie, AZS i alergolog po testach płatkowych na mąki nakazała 3 miesięczna restrykcyjna diete bezglutenowa. Powiedziała i koniec wizyty. 1. teraz prośba pytanie do Ciebie, czy mogę sama córkę prowadzić na tej restrykcyjnej diecie bezglutenowej? Ma tez uczulenie na mąkę sojową, żytnią,oczywiście pszenna, owsiana i gryczaną. 2.czy całą rodzinną powinnismy przejśc na taka diete? Ja tez mam hasimoto, młodsza corka ma alrgie na laktoze, unikamy mleka... 3. czy tworzyć oddzielne pólki na te prodk? czy kupowac z przekreslonym kłosem czy po prostu np makaron kukurydziany... 4. na co uwagę zwracać, żeby nie było niedoborów? co ta dieta bezglutenowa ma nam pokazac, poprawić. M Lekarz zbył mnie... Konczyłam roczna podyplomowke z dietetyyki, ale boje sie jak to ugryzc. Proszę pomoż, moze literature, na cow zwrocic uwage.Bardzo prosze cie o pomoc
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  9 czerwiec 2017 - 15:39
1- trzeba odstawić wszystko co córkę uczula 2- łatwej Wam będzie gotować Przy chorobach córki trzeba odstawić nabiał, gluten i wszystko co w testach na nietolerancje pokarmowe wyjdzie. Powinna jeść dużo orzechów, migdałów, pestek dyni, słonecznika, zdrowych olejów w formie pesto. Rano niech pije glutka z siemienia lnianego i je dużo owoców, warzyw i chude mięso bez wieprzowiny, wołowiny, cielęciny.
Odpowiedz
BettiDodano:  9 czerwiec 2017 - 21:06
Gosiu,czy przy Hashimoto moge brać suplement Solgar sole mineralne?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  12 czerwiec 2017 - 8:28
A w jakim celu?
BettiDodano:  12 czerwiec 2017 - 9:18
Pisałaś jakiś czas temu, że aby poprawić prace tarczycy i konwersję T4 do T3 ważna jest suplementacja witamin i minerałów. Solgar ma chyba dość przyzwoity skład: Wapń 166,7 mg Magnez 83,3 mg Żelazo 3,3 mg Cynk 3,3 mg Mangan 1,3 mg Miedź 0,08 mg Jod 50 μg Selen (l-selenometionina) 16,6 μg Chrom (pikolinian) 6,7 μg Na hashimoto choruje już dobrych pare lat, w tej chwili biorę eutyrox 88. Z konwersją chyba też nienajlepiej T4-41% , T3-22%, Tsh-1,0569 przy normie 0,35-4,94. Trochę gubię się w tym wszystkim i nie wiem czy w ogóle w moim przypadku jest sens suplementacji. Podpowiesz coś? :-))
Odpowiedz
OlaDodano:  12 czerwiec 2017 - 18:51
Witam, robiłam badanie prolaktyny i wyszła mi 710.9 mIU/l, przy normie do 496, po obciążeniu wynik 1905.Tsh w normie.Czy prolaktynę można w naturalny sposób zbić? Czy ma znaczenie w którym dniu cyklu jest robione badanie? Pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  12 czerwiec 2017 - 19:32
Trzeba sprawdzić czy nie podbija jej kortyzol a tego z kolei nie podbija żywienie. Ja zawsze w takich sytuacjach proszę o wykonanie testów na nietolerancje pokarmowe. Miałam już wiele takich przypadków w których nietolerowane pokarmy powodując reakcję zapalną podbijały kortyzol a ten prolaktynę. Nie musi tak być ale ja się z tym wielokrotnie spotkałam.
Odpowiedz
MIRADodano:  19 czerwiec 2017 - 11:44
Gosiu pol roku temu zdiagnozowano u Mnie Haschimoto i nie mam już sil do tych lekarzy w Rzeszowie.już kilku endo odwiedziłam,sugerowałam sie wszystkimi informacjami uzyskanymi od Ciebie,a oni patrzyli na Mnie jak bym była z koamosu i mówili po co Pani badać D3 wszyscy prawie mamy niedobor...lekarze nic Ci nie doradzą tylko za pół roku zrobic badania i tyle,a przecież piszesz tak jak w moim przypadku jeżeli jeszcze jest tsh w normie to trzeba ratować tarczycę,może ktoś poleci mi dobrego endo z Rzeszowa?Gosiu jak dobrze że jesteś i Tobie cmożna bardziej ufac niż lekarzowi,podpowiesz co jesc najb.z produktów żeby wzmocnić układ immunol.?
Odpowiedz
MonikaDodano:  22 czerwiec 2017 - 13:36
Małgosiu proszę o odpowiedź. Jak często mogę jeść masło orzechowe przy Hashimoto i niedoczynności tarczycy (skład: 100% orzechy arachidowe prażone).
Odpowiedz
MartaDodano:  28 czerwiec 2017 - 14:41
Dzień dobry, prosze o podpowiedz, jak powinnam modyfikowac diete (zeby schudnac :) ), jesli chodzi o moja tarczyce - biore euthyrox 50mg i jodid 100. Mam guzki, pod oberwacja, lekarz twierdzi, ze nie mam ani niedoczynnosci, ani nadczynnosci, tarczyca sie powieksza bez lekow, wiec stad Euthyrox, inne parametry w normie, brak objawow innych chorob.
Odpowiedz
HaniaDodano:  18 lipiec 2017 - 10:37
Małgosiu, czy jest możliwości, że wyniki FT3 i FT4 są w normie, TSH 0,962 (norma 0,4-4,0) i anty-TPO 267,4 (norma 0-35), USG wszystko OK i tarczyca była zdrowa? Osoba ta ma bielactwo, które też jest chorobą z autoagresji. Czy wysokie anty-TPO jest powodem bielactwa? Czy dietą można zmniejszyć efekt postępującego bielactwa? Co jeść a czego unikać? A może byś napisała artykuł na temat bielactwa :)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  18 lipiec 2017 - 20:27
Najprawdopodobniej to efekt bielactwa ale TSH trzeba monitorować.
Odpowiedz
KasiaDodano:  25 lipiec 2017 - 7:58
Mojej córce (7 lat)zaczęły wypadać włosy. Przestraszyliśmy się, poszliśmy do pediatry. Skierowała nas do dermatologa, ale kazała też zrobić badanie krwi, w tym TSH, na szczęście. Wyszło powyżej 45!! Nie miała żadnych innych objawów. Po kolejnych badaniach wyszło, że ma Hashimoto. Piszę to, żeby uczulić innych. Żeby nie lekceważyć takich objawów. Czy mogłabym zamówić dietę dla mojej córki ze względu na Hashimoto?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  25 lipiec 2017 - 8:58
Kasiu nie piszę diet dla dzieci.
Odpowiedz
AniaDodano:  28 lipiec 2017 - 22:46
Niestety w moim przypadku hashimoto jest juz w zaawansowanym stadium. Tarczyca ma tylko 8ml objętości. Dziekuje Ci za ten artykuł, bo w koncu zrozumialam jaka jest różnica. Teraz zastanawiam sie, czy zmiana diety poprawi stan mojego zdrowia. Laktoza mi szkodzi, to juz wiem po eliminacji produktow mlecznych,ale ciezko zrezygnowac z kawy z mlekiem;-p co do glutenu... Sama nie wiem. Celiakii nie mam... Jest sens eliminowac go? Czy moze zrezygnowac z pszenicy na rzecz innych zbóż? Zamierzam zagłębic sie w lekturze Twojego bloga. Pewnie znajde odpowiedzi na swoje pytania;-)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  31 lipiec 2017 - 9:22
Nie ma sensu eliminować gluten ale odstaw pszenicę.
Odpowiedz
werkaDodano:  7 sierpień 2017 - 10:43
Gosiu ile razy w tygodniu przy hasimoo mogę sobie pozwolic na 45 g kaszy jaglanej???
Odpowiedz
Patrycja Dodano:  16 sierpień 2017 - 12:03
Czy guzy świadczą o hashimoto? Endokrynolpg stwierdził ze wyniki są w normie również anty tpo , ft3 i ft4 ale są guzy i to należy kontrolować
Odpowiedz
ania TDodano:  17 sierpień 2017 - 13:15
Witam Pani Małgosiu! Chciałam zapytać co oznacza gdy anty-TG mam 407,02 a TPO 0,61 czy wszystko jest w porządku czy powinnam udać się do lekarza i może wykonać jakieś dodatkowe badania? Dziękuje
Odpowiedz
NataliaDodano:  25 sierpień 2017 - 14:31
Gosiu piszesz dużo o tarczycy ale nigdzie nie ma informacji co w przypadku wycięcia tarczycy? Moja siostra ma wyciętą,bo miała raka, bierze euthyrox, dużo przytyła. Jakie są zalecenia w tym przypadku? czego unikać?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  25 sierpień 2017 - 15:05
Niebawem poruszę ten temat na blogu.
Odpowiedz
KarolinaDodano:  11 wrzesień 2017 - 21:35
A co w przypadku, gdy usg tarczycy jest ok (bez guzków, normoechogeniczna) a tsh wysokie, antyTPO też (w zeszłym roku 497, w tym 199), słaba konwersja ft4/ft3 80%/20%. Lecze sie u endokrynologa 8 lat, od tamtego czasu tylko podnoszona dawka letroxu. Żaden mi nie mówił, że to Hashimoto, tylko że niedoczynność. W ciąży kazali mi jod przyjmować i zawsze każą tylko tsh robić badania. Resztę robię na własną rękę
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  12 wrzesień 2017 - 8:36
Moim zdaniem wynik świadczy o Hashimoto i na Twoim miejscu skonsultowałabym wynik z innym lekarzem. Konwersję trzeba poprawić bo inaczej żadna dawka leku nie pomoże a tylko obciąży i spotęguje objawy niedoczynności.
Odpowiedz
PatrycjaDodano:  19 wrzesień 2017 - 22:01
Witaj Małgosiu. Co w sytuacji gdy faktycznie przeciwciała anty-tpo wychodzą już niskie (lata temu były b.wysokie), usg pokazuje duże zmiany... i co dalej? co z taką \"wyschniętą\" tarczycą się dzieje? co powinno się z nią zrobić? Pytam bo mam taka sytuacje, przeciwciała spadają, zmian na usg coraz to więcej, wręcz już prawie nie ma normalnego miąższu... i co dalej? co potem? pozdriawiam
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Miejsca i produkty, które szczególnie polecam z uwagi na jakość.
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze? 

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać” 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze?

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać”

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

467 50
Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych. 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych.

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

518 22
Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem. 
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie. 
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to? 
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO? 

#sibo #imo

Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem.
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie.
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to?
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO?

#sibo #imo
...

1388 114
Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK! 

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet

Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK!

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet
...

1998 3206

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej

MOJA KSIĄŻKA


"Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso" to książka dla tych, którzy szukają inspiracji na zdrowe posiłki i preferują tradycyjną formą książkową.

Ponad 70 stron porad żywieniowych oraz 65 pysznych i prostych w przygotowaniu przepisów. Dzięki podanym przy każdej potrawie wymiennikom węglowodanowym i białkowo-tłuszczowym szczególnie polecam ją osobom cierpiącym na cukrzycę typu I, kiedy kluczowe jest określenie dawki insuliny.

Idealny prezent dla każdego, kto chce zacząć przygodę ze zdrowym odżywianiem, ale nie koniecznie jest gotowy na ścisłe trzymanie się diety. 

 

PRZEJDŹ DO SKLEPU

This will close in 20 seconds