Sezon na szparagi właśnie się rozpoczął. Dlaczego warto włączyć je do diety?

Sezon na szparagi zawsze zaczynałam w maju. Kiedy jednak zobaczyłam je w ubiegły piątek na straganie oczy otworzyły mi się szeroko. Dlaczego? Bo to taka odżywcza petarda, że jeśli sezon na nią może trwać miesiąc dłużej, to ja poproszę. Biorę i nie zadaję pytań.
Szparagi albo się kocha, albo nienawidzi. Są dość specyficzne w smaku ponieważ, jakby to ująć, smakują mało konkretnie. Do tego są dość drogie, mało sycące bo niskokaloryczne więc wiele osób po spróbowaniu dochodzi do wniosku, że skoro smak nie zwala z nóg, to szkoda na nie kasy.
Dziś chcę Was przekonać, że sezon szparagowy, tak jak i truskawkowy, powinniśmy wykorzystać maksymalnie, właśnie z uwagi na wartości odżywcze.

W sklepach mamy szparagi białe i zielone.
Są jeszcze fioletowe, ale u nas w zasadzie ciężkie do dostania więc pominę je w opisie.
Osobiście też trochę z lenistwa wolę szparagi zielone ponieważ nie mają łyka (włókien) i więc nie trzeba ich obierać. Są też bardziej wyraziste w smaku. 
Szparagi białe są delikatniejsze (lepsze na krem ze szparagów), ale trzeba je obrać więc generalnie połowa tego co za nie zapłaciliśmy ląduje w koszu. Obieranie nie ma co kryć zajmuje trochę czasu no i jakby nie było redukujemy wartości odżywcze których i tak jest mniej w porównaniu z tymi zielonymi.

Szparagi w 95 % składają się z wody i w 100 gramach mają zaledwie 15 kcal.
Są lekkostrawne, mają niski indeks glikemiczny i w zasadzie nie ma schorzenia w którym mogłabym ich zakazać.

Skąd różnica w kolorze?

Białe rosną pod ziemią, zielone na powierzchni dzięki czemu w procesie fotosyntezy nabierają zielonej barwy. To sprawia, że mają także więcej wartości odżywczych. Chociażby nazywanego żywą krwią roślin i silnie oczyszczającego chlorofilu.

10 powodów dla których warto jeść szparagi?

1)  chlorofil (tylko w zielonych), który:

  • oczyszcza organizm z toksyn,
  • sprzyja produkcji czerwonych krwinek, zapewniając optymalne dotlenienie, 
  • neutralizuje wolne rodniki, 
  • oczyszcza przewód pokarmowy z niestrawionych resztek i poprawia perystaltykę jelit,
  • pozytywnie wpływa na funkcjonowanie serca i neutralizuje kwasy w mięśniach,  
  • działa przeciwzapalne, przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie,
  • oczyszcza, poprawiając obraz krwi, 
  • reguluje poziom cukru we krwi, 
  • wzmacnia naczynia, także limfatyczne, leczy żylaki, 

2) asparaginę, która: 

  • działa moczopędnie i oczyszczająco (polecana osobom z zaburzeniami pracy nerek i układu moczowego),
  • pobudza organizm do wytwarzania insuliny i glukagonu (cukrzycy zapamiętać!!!),
  • poprawia gospodarkę wapniową zwiększając napływ wapnia do neuronów,
  • poprawia samopoczucie, pamięć i koncentrację (preparaty na bazie kwasu asparaginowego stosowane są do leczenia zaburzeń intelektualnych i depresji, także u dzieci). 

3) Błonnikktóry :

  • zmniejsza wchłanianie węglowodanów (pożywienie bogate w błonnik ma utrudniony kontakt z enzymami trawiennymi i powierzchnią resorpcyjną jelita przez co obniżone jest wykorzystanie energii) zapobiegając gwałtownym skokom poziomu glukozy we krwi (reguluje metabolizm glukozy),
  • wypełnia jelita, zwiększa perystaltykę i usuwa z nich niestrawione resztki pokarmów, co zapobiega nowotworom jelita grubego, stanom zapalnym jelit, hemoroidom i żylakom podudzia,
  • stanowi podłoże do rozwoju bakterii acidofilnych (powoduje rozwój pałeczek kwasu mlekowego, które wypierają bakterie gnilne zapobiegając przerostowi patogenów).
  • obniża poziom cholesterolu zapobiegając miażdżycy (wiąże cholesterol w wyniku czego jest on wydalany),
  • zmniejsza ilość lipidów i triglicerydów we krwi (są wiązane i wydalane).
  • działa odtruwająco, ponieważ posiada zdolność wiązania substancji toksycznych i jonów metali ciężkich,

4) Witaminy z grupy B kluczowe dla sprawnego funkcjonowania układu nerwowego, sercowo – naczyniowego i ogólnie całego organizmu. Wśród nich:

  • B1 – wspomaga pracę układu sercowo – naczyniowego,
  • B2 – odpowiada za kondycję skóry, włosów i paznokci,
  • B3 – kluczowa w syntezie hormonów (estrogenu, progesteronu, testosteronu, tyroksyny, kortyzolu, insuliny),
  • B4 – reguluje gospodarkę lipidową,
  • B5 – reguluje gospodarkę energetyczną i wzmacnia układ odpornościowy,
  • B6 – niezbędna do produkcji hemoglobiny. Poprawia pracę mózgu, mięśni, układu odpornościowego.
  • B7 – leczy zmiany skórne, zapobiega łysieniu.
  • B8 – kluczowa dla sprawnego funkcjonowania mózgu. Wspomaga pamięć i koncentrację.
  • B9 – wspomaga pracę układu krwionośnego i nerwowego.

5) Działające przeciwnowotworowo silne antyoksydanty, witaminę C (najwięcej znajdziemy w główce) i witaminę E.

6) Żelazo, którego wchłanialność poprawia obecność witaminy C (patrz punkt 5).

7) Wapń  – kluczowy, jeśli chodzi o mocne kości, zęby i prawidłową krzepliwość krwi.

8) Potas – kluczowy w gospodarce wodno – elektrolitowej oraz do prawidłowej pracy mięśni, mózgu i całego układu nerwowego. Uwaga cukrzycy! Potas pobudza organizm do wydzielania insuliny.

9) Glutation – rodzaj białka składającego się z trzech aminokwasów posiadających zdolność wiązania toksyn. Cysteiny, kwasu glutaminowego i glicyny. Glutation działa przeciwnowotworowo, zapobiega mutacji genów i wspomaga proces regeneracji wątroby.

10) Inulina – naturalny prebiotyk. Stymuluje wzrost bakterii acidofilnych. Genialnie działa na układ pokarmowy.

Czujecie się przekonani?
Kto jest smakoszem szparagów, a kto zdecydowanie omija je na bazarku?
A może jeszcze nie mieliście okazji ich skosztować?

Sezon na szparagi właśnie się rozpoczął. Dlaczego warto włączyć je do diety?
4 (80%) 9 votes

57 komentarzy

KasiaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:03
Uwielbiam zielone. Już w tym sezonie zaliczone :-)
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:07
Super !!!
Odpowiedz
DankaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:05
I dlatego uwielbiam szparagi🙂
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:07
Ja także ;)
Odpowiedz
IzaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:10
Z chęcią zaczęłabym w końcu jeść szparagi ale trochę sie ich boje, bo nigfy nie jadlam i nie wiem jak przygotowac najlepiej
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:29
W środę opublikuję fajny przepis.
Odpowiedz
Krystyna Dodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:14
Uwielbiam😊
Odpowiedz
AsiaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:19
Uwielbiam <3 W weekend już było pierwsze risotto ze szparagami :)
Odpowiedz
KatarzynaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:27
Małgosiu ja z innej beczki, napiszesz coś o nietolerancji histaminy?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:29
Tak.
Odpowiedz
SylwiaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:42
Dopiero je zobaczylas ? :-) U mnie na bazarku są juz chyba od miesiaca ... :-) ale jak pytalam to z Tajlandii wiec jakos sie nie moglam zdecydowac czy warto czy nie ..ale tez uwielbiam zielone !!
Odpowiedz
GrażynaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:45
Już w tym sezonie jadłam dwa razy.Bardzo lubię zielone.Będę szczęśliwa,kiedy zaproponujesz jakieś przepisy.Pozdrawiam
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:51
Zapraszam do śledzenia w takim razie ;)
Odpowiedz
MonikaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:51
Asparagina pobudza do wytwarzania insuliny, więc insulinooporni (tacy jak ja) mogą je jeść? Kupiłbym ale to zdanie troszkę mnie zmartwilo.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:51
Mogą.
Odpowiedz
Ange76Dodano:  8 Kwiecień 2019 - 9:55
Jutro w takim razie idę na targ, a w środę zrobię z Twojego przepisu :)
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:50
Super ;)
Odpowiedz
DianaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:05
Uwielbiam zielone i białe🤤 moja mama miała na działce przez 15 lat białe szparagi więc w dzieciństwie w sezonie jedliśmy co drugi, trzeci dzień a mimo to nigdy chyba mi się nie znudzą, a odkąd odkryłam Twój przepis na sałatkę z karmelizowanych szparagów najczęściej robię właśnie jego☺ miłego poniedziałku Małgosiu☺
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:52
Dziękuję ślicznie ;)
Odpowiedz
AniaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:25
U mnie sezon szparagoowy już rozpoczęty. Uwielbiamy je, najbardziej białe!
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:50
Pyszności ;)
Odpowiedz
AsiaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:28
Małgosiu a jak myjesz te szparagi przed gotowaniem? Czy wszystkie warzywa i owoce kupione w sklepie płuczesz w roztworze kwasowo- zasadowym aby pozbyc sie zanieczyszczen/pestycydow?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:49
Myję po prostu w wodzie.
Odpowiedz
AnetaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 10:37
Raz spróbowałam i przepadlam.... mogę jeść codziennie!!
Odpowiedz
AniaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 11:23
Gosiu, ja z innej beczki. Jaki jest obecnie czas oczekiwania na kontynuację diety?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 12:30
To zależy. Trzeba pisać maila.
Odpowiedz
anonimDodano:  8 Kwiecień 2019 - 11:47
Gosiu odnośnie ostatniego przepisu z łososiem w sosie szpinakowym z musem jabłkowym . Pisałaś , ze możemy dać inna rybkę. Czy np. dorsza też dajemy 200gr?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 12:30
Tak.
Odpowiedz
SandraDodano:  8 Kwiecień 2019 - 12:37
Polecam szparagi w zalewie octowo-miodowej, można korzystać cały rok i dodawać pyszne szparagi do sałatek czy przegryzać poza sezonem :)
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 15:46
Nigdy nie jadłam szparagów w zalewie a spotkałam w sklepach. Muszę się kiedyś skusić.
SandraDodano:  8 Kwiecień 2019 - 22:52
Tych ze sklepów nigdy nie próbowałam, właściciele plantacji szparagów spod Wrocławia podzielili się przepisem na takie własnej roboty. Spróbowałam u nich raz i nie musieli mnie długo przekonywać, że warto zrobić zapasy :)
JoannaDodano:  9 Kwiecień 2019 - 15:33
Bardzo proszę o przepis, jeśli to nie jakaś tajemna receptura :)
SandraDodano:  10 Kwiecień 2019 - 18:57
Proszę sprawdzić na fb właścicieli plantacji, nie wiem czy tutaj mogę udostępnić ;) Szparagi prosto z pola
Odpowiedz
dAnkaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 15:07
pyszności :P ja też trochę z innej beczki. piszesz o dobrej zieleninie (bazylia, kolendra, pietruszka) czy tyczy się to też koperku? ostatnio trafiłam na przepis na pesto z naci marchewki - warto (pod kątem odżywczym) czy to tylko jakaś moda?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  8 Kwiecień 2019 - 15:45
Nacie są bardzo wartościowe. Robi się też pesto z liści rzodkiewki, liści selera.
Odpowiedz
MagdaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 16:50
Niezbyt ciekawym skutkiem jedzenia szparagów jest za to specyficzny zapach moczu, ale da się przeżyć te kilka sikań he he :D
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  9 Kwiecień 2019 - 11:51
To taki skutek uboczny ;) Ale do przeżycia ;)
Odpowiedz
KasiaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 17:13
Bardzo zależy mi na twojej opinii. Rok temu stwierdzono u mnie hashimoto. Do lekarza ginekol-endokrynol. zgłosiłam się w związku z plamieniami(wysoka prolaktyna). Badania wyszły następująco: Ft4 22,29 pmol/l (norma 12-22), tsh 1.15 mlU/l, ferrytyna 19.97 ng/ml, usg tarczycy - objętość 20 ml. Za niskie d3 -27,4, anty-tpo 41,37 IU/ml (norma <34). Zapisano mi 1/4 tbl Novotytalu, żelazo, d3 , jod, selen, cynk, dostinex. W grudniu moja ferrytyna po zażywaniu przez ten cały okres żelaza w różnych dawkach wniosła 99,2 więc zostało odstawione. Zmieniłam w grudniu lekarza (zmieniono mi lek na eutyrox w dawce 1/2 tab 25 mg, odstawiono jod, zostałam przy d3 i dostinex bo prolaktyna ponownie podskoczyła. W kwietniu moje wyniki były następujące: Ferrytyna 28,5; Ft413,72; tsh 1,25, objętość tarczycy na usg 16,5 ml poza tym żadnych innych zmian w obrazie. Moje pytanie - dlaczego tak szybko spadła mi ferrytyna i czy te badania są wystarczające żeby odstawić bezwzględnie gluten i laktozę- zal. lekarz
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  9 Kwiecień 2019 - 11:50
Kasiu nie prowadzę konsultacji w komentarzach na blogu.
Odpowiedz
S. JDodano:  8 Kwiecień 2019 - 20:21
Pozwolę sobie skorygować te różnicę w barwie; to nie tak że w procesie fotosyntezy szparag (jak każda roślina zielona) nabiera barwy zielonej. Rośliny mają barwę zieloną żeby mogły tę fotosynteze prowadzić, potrzebują do tego procesu zielonego barwnika zawartego w chloroplastach zwanego chlorofilem. Tylko naziemne części roślin prowadzić mogą fotosynteze bo do tego procesu potrzebne jest światło które absorbowane jest przez chlorofil. Podziemnym czesciom roślin zielony barwnik jest zbędny bo pod ziemią i tak nie ma światła niezbędnego do fotosyntezy.
Odpowiedz
KasiaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 20:31
A ja mam pytanie nietypowe: czy specyficzny zapach moczu po szparagach to normalka?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  9 Kwiecień 2019 - 11:49
To normalne.
Odpowiedz
IwonaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 21:14
Gosiu, jako Twoja klientka pisze z zapytaniem. U tesciowej zdiagnozowano dne moczanowa, to tego ma cukrzyce, nadcisnienie, nadwage. Czy podjelabys sie napisania diety i jaki bylby koszt i czas oczekiwania?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  9 Kwiecień 2019 - 11:49
Oczywiście, zapraszam. Czas oczekiwania to 8 tygodni. Trzeba wysłać zgłoszenie i ustawić się w kolejce.
Odpowiedz
KasiaDodano:  8 Kwiecień 2019 - 22:36
Gosiu, a dlaczego po szparagach strasznie śmierdzi.. mocz?
Odpowiedz
Iza Dodano:  9 Kwiecień 2019 - 9:33
Małgosiu, jak przemycić dziecku propolis? Czy mogę dodać do wody odstanej z miodem i cytryną? Kiedy dodać, wieczorem razem z miodem czy dopiero rano. Z góry dziękuję
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  9 Kwiecień 2019 - 11:54
Dodać rano.
Odpowiedz
saraDodano:  9 Kwiecień 2019 - 9:58
Cześć Małgosiu.Bardzo ufam Twojej opinii więc spytam o radę: moja 24 letnia siostra ma cukrzycę typu 1, ostatnio ma problem z podwyższonym cholesterolem. Niestety jej diabetolog jedyne co doradził to olej z wiesiołka, a biedaczka naprawdę się przejęła, on juz nie wie co jeść ( a odkąd rok temu rozpoznano chorobę odżywia się książkowo). Powiedz kochana, czy to możliwe, aby winowajcami były jaja, ser żółty i masło orzechowe na które sobie czasem pozwala? Moim zdaniem to przepracowane ( jest fryzjerką I pracuje po 10h dziennie), ale ona nie chce o tym słyszeć. Doradzisz cos? Będę bardzo bardzo wdzieczna.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  9 Kwiecień 2019 - 11:54
Kluczowe jest to co je. Ile je. Jakie są dawki insuliny, czy dobrze dobrane. Jeśli cukrzyca nie jest stabilna to cholesterol będzie szedł w górę ponieważ nadmiar cukru we krwi powoduje mikroranki na naczyniach do których przykleja się min. cholesterol tworząc blaszkę miazdzycową.
Odpowiedz
KingaDodano:  9 Kwiecień 2019 - 11:28
Małgosiu, można spodziewać się wpisu na temat podwyższonych hormonów płciowych? W szczególności androstendion
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  9 Kwiecień 2019 - 11:52
W jakim kontekście? Przyczyn może być dużo. To temat rzeka.
Odpowiedz
AgaDodano:  9 Kwiecień 2019 - 22:10
Od dziecka kocham, mama mnie nauczyła jeść :) teraz ja gotuję dla całej mojej rodzinki :) dzisiaj były z makaronem, szpinakiem, porem i serami.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  10 Kwiecień 2019 - 9:00
Super ;)
Odpowiedz
MagdaDodano:  10 Kwiecień 2019 - 8:40
Witaj Małgosiu. Byłam wczoraj u ginekologa i w związku z częstymi infekcjami polecił mi zrobić badania w kierunku insulinoopornosci i dodatkowo tarczyca (powiedział o samym TSH, ale wiem że jeszcze FT3 i FT4). Zapisał mi też witamine D 4000 jednostek ? Chciałabym Ciebie zapytać czy to jest ok ? Mówił że powinno się ja przyjmować cały rok ? Chciałabym podejść do tych badań kompleksowo i zweryfikować czy moja ospalosc, zniechęcenie i problemy że zrzuceniem wagi nie są spowodowane właśnie też tymi tematami.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  10 Kwiecień 2019 - 9:04
Tak, zlecone badania są ok, ale całą trójkę tarczycową zrób. Ja bym jeszcze anty TPO i anty Tg zrobiła kontrolnie i ferrytynę. D3 bez badania dostałaś do suplementacji w takiej dawce? Wykonaj koniecznie oznaczenie.
MagdaDodano:  10 Kwiecień 2019 - 11:29
Dziękuję za odpowiedź Małgosiu. Czyli podsumowując: TSH, FT3, FT4, antyTPO, antyTG, ferrytyna, krzywa insulinowa i cukrowa (w kierunku insulinoopornosci) i poziom witD3 ? Właśnie ta ilość jednostek lekko mnie przerazila, śledzę Twojego bloga i wydaje mi się, że zalecasz maks 2000. Gosiu a mam jeszcze jedno pytanie. Pomimo wypijania dziennie ok 3 l wody plus jakas herbata, często mam suchość w ustach i ciągle uczucie pragnienia. Czy to może mieć związek np z insulinoopornoscia? Będę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam.
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
4-tygodniowy jadłospis ułożony pod konkretne schorzenia
ZAMÓW
img1
MOJA KSIĄŻKA
165 przepisów, dzięki którym pokochasz gotowanie
oraz porady żywieniowe
ZAMÓW
img1
PLANER CZASU I STRAŻNIK DIETY
Zmień nawyki żywieniowe w 12 tygodni, planuj i organizuj przez 365 dni
ZAMÓW
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Produkty bezglutenowe, makarony proteinowe, zimnotłoczone oleje, zioła, superfoods i wiele innych
CZYTAJ WIĘCEJ
Facebook

Dziś kuchnia serwuje makaron z czerwonej soczewicy zapiekany w sosie z pieczonej papryki z serem blue. Szczegóły w dzisiejszym stories www.instagram.com/qi_dietoterapia/ ☺️ Jak ja uwielbiam ten sos❤️ i serek z niebieską pleśnią zapieczony 😋 Kto zna moją faszerowaną cukinię z serem blue z bloga ten wie o czym mówię 😋 ... Zobacz więcejZobacz mniej

Dziś kuchnia serwuje makaron z czerwonej soczewicy zapiekany w sosie z pieczonej papryki z serem blue. Szczegóły w dzisiejszym stories  https://www.instagram.com/qi_dietoterapia/ ☺️ Jak ja uwielbiam ten sos❤️ i serek z niebieską pleśnią zapieczony 😋 Kto zna moją faszerowaną cukinię z serem blue z bloga ten wie o czym mówię 😋

 

Skomentuj na Facebooku

Ja wiem 😋

Dla insulinoopornych będzie ok, prawda?

Pokaż poprzedni wpis
Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej