fbpx
Wigilijny barszcz czerwony na zakwasie, według receptury mojej babci
Img

Ten czerwony barszcz to wigilijny hit. Zdarzyło się kiedyś, że w drugi dzień świąt gotowałam drugi raz, bo tak wszystkim smakował. Od tamtej pory robię podwójną ilość 😉
Nie ma możliwości, aby komuś ten barszcz nie wyszedł 😉 Przepis do wykorzystania nie tylko w Wigilię.

Barszcz jest według receptury mojej babci. Mocno buraczany, z grzybami i aromatycznymi przyprawami.
Zakwas co roku miałam zdobyczny 😉 w tym roku postanowiłam zrobić sama i wyszedł przepyszny.
Nie bójcie się zakwasu. Robi się go banalnie prosto. Dla każdego kto piecze mój chleb i robił zakwas chlebowy, z buraczanym poradzi sobie bez problemu.
Zakwas polecam zrobić do środy, aby na wtorek w przyszłym tygodniu był gotowy.

Przepis na zakwas: 
  • 5 buraków
  • 2 litry przegotowanej ciepłej wody
  • 2 łyżki soli kuchennej, specjalnej do przetworów
  • 6 ząbków czosnku
Do podrasowania:
  • kromka prawdziwego razowego chleba na zakwasie lub łyżka kwasu z ogórków lub kapusty
Przygotowanie:
  1. Zakwas robimy w glinianym lub szklanym naczyniu. Nigdy w plastiku ! Naczynie należy dokładnie wyparzyć wrzątkiem.
  2. Do naczynia np. słoja wkładamy obrane ze skórki i pokrojone w kawałki buraki, obrane ze skórki i lekko rozgniecione ząbki czosnku oraz ciepłą, wymieszaną z solą wodę.
  3. Dodajemy albo kromkę chleba razowego (na naturalnym zakwasie, najlepiej domowy ponieważ sklepowe mogą zawierać jakiś dodatek, który może zepsuć zakwas) albo łyżkę soku z kiszonych ogórków lub kapusty.
    Dlaczego ?
    Bakterie probiotyczne przyspieszą dojrzewanie zakwasu.
  4. Słoja nie zakręcamy ! Przykrywamy albo gazą, albo jeśli ktoś ma to tetrową pieluchą. Zakwas musi oddychać.
  5. Słój stawiamy w najcieplejszym miejscu w domu i mieszamy codziennie drewnianą łyżką.
  6. Po 6 dniach zakwas jest gotowy. Należy go przecedzić i zlać do butelek. W lodówce może stać 7 dni.
UWAGA !
W drugim dniu na wierzchu pojawi się piana. To normalne i nie trzeba się bać. Piana to efekt fermentacji i oznacza, że zakwas pracuje. Zniknie na 3 lub 4 dzień.
 
Przepis na 3 litry barszczu:
  • 6 dużych buraków
  • łyżka cukru
  • garść suszonych grzybów
  • łyżka pieprzu w ziarenkach
  • 4 listki laurowe
  • 4 ząbki czosnku
  • 1 cebula
  • pół litra zakwasu
  • 2 litry wody
  • sól
 
Przygotowanie: 
  1. Buraki obieramy, kroimy w kawałki, zasypujemy cukrem i odstawiamy w garnku na noc.
  2. Rano dodajemy listek laurowy, czosnek, pieprz, cebulę i grzybki. Zalewamy wodą, stawiamy na minimalny ogień. Barszcz ma dochodzić powolutku, aby wydobyły się wszystkie aromaty.
  3. Jak barszcz zacznie bulgać należy wlać zakwas. W przeciwnym razie barszcz straci kolor. Trzeba tego pilnować. Moment w którym barszcz zaczyna się gotować, to pora na dodanie zakwasu.
  4. Po dodaniu zakwasu gotujemy jeszcze godzinę na minimalnym ogniu.
  5. Ponieważ zakwas jest słony barszcz doprawiamy na samym końcu. 
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Soczysty, aromatyczny, domowy burger a la American Home! Taki, który skradnie serca i dzieci i dorosłych! Co jest sekretem soczystego mięsa?

Domowe burgery. Soczyste, aromatyczne, takie w stylu American Home. No właśnie, czyli jakie? Warunek podstawowy to doskonałej jakości wołowina. Ale Czytaj dalej

Krewetki z warzywami i babką po tajsku na obiad lub kolację

Danie w sam raz na ciepłą kolację, choć będzie odpowiednie także na obiad . Jeśli babkę przygotujemy dzień wcześniej to Czytaj dalej

Krem serowo – cukiniowy. Idealny na letni piknik w ogrodzie.

Niebanalny krem serowo - cukiniowy. Idealny na przystawkę podczas letniego pikniku w ogrodzie. Pyszny, aromatyczny, w ten sposób podany zostanie Czytaj dalej

Zielone tajskie curry z batatem i wędzonym na zimno łososiem – bez glutenu, jaj, laktozy i białek mleka krowiego

Szybkie, bardzo proste i bardzo sycące danie. Zarówno na obiad, jak i na kolację. Bez glutenu, jaj, laktozy i białek Czytaj dalej

159 komentarzy

AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:23
Mama robi taki zakwas i pijemy sam dla zdrowia :)
AnonimowyDodano:  24 grudzień 2016 - 10:26
Niestety z 2l wody i 500ml nie da się uzyskać 3l barszczu, tym bardziej że barszcz wolno dochodzi,a część wody odparowuje. Zrobiłem tak jak w przepisie i barszczu mam 1,5l...dosyć słodki, zapewne przez te 6 buraków. nie do końca o taki smak mi chodziło.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:25
Do tej ilości barszczu jaka ilośc zakwasu jest potrzebna? Całość? Jestem zielona w temacie :)
Dodano:  15 grudzień 2014 - 12:41
pół litra zakwasu
AnonimowyDodano:  25 czerwiec 2015 - 13:19
Czytamy ze zrozumieniem. W tekście wszystko jest napisane :)
Odpowiedz
IwonaDodano:  15 grudzień 2014 - 12:27
Małgosiu czy kromka pszenno zytniego domowego chleba sie nada?
Dodano:  15 grudzień 2014 - 12:41
musi być sam żytni
IwonaDodano:  15 grudzień 2014 - 12:51
w takim razie sok z ogórków to moze byc z takich z torebki sklepowej bo wlasnych nie posiadam :-(
Dodano:  15 grudzień 2014 - 13:50
Ze sklepowych ogórków odradzam. Chyba że masz z pewnego źródła, beczkowe.
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 15:40
Ale przecież można pominąć i kromkę chleba, i kwas z ogórków czy kapusty.
Po prostu zakwas będzie się robił ciut dłużej ;)
Mój właśnie się robi już od piątku :)
Pozdrawiam
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 16:22
Dla osób, które sami pieką chleb, a nie mają czysto żytniej kromki. Polecam dodanie pół łyżeczki zakwasu chlebowego....Robiłam tak wielokrotnie i zawsze wychodziło!
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:29
Czy na podwójną porcję barszczu należy przygotować podwójny zakwas?
Dodano:  15 grudzień 2014 - 12:41
Nie trzeba. Zakwasu wyjdzie Ci 2 litry. Jeszcze zostanie na sylwestra ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:41
a czy może być kromka chleba pszenno żytniego z Twojego przepisu?
Dodano:  15 grudzień 2014 - 13:51
Musi być w 100 % żywni. No chyba że mąki pszennej będzie nie więcej niż 100 g na cały chleb.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:43
Nie dodaje się żadnej włoszczyzny, żadnego zielska? Czy jeśli dodam ziemniaki do barszczu (uwielbiam barszcz z burakami), to będzie straszne świętokradztwo?
Dodano:  15 grudzień 2014 - 13:52
Możesz jeść z ziemniakami. Jak lubisz ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:44
Mogłabyś podać przykład soli specjalnej do przetworów ? Nigdy, nie spotkałam się z taką solą i zawsze do przetworów dodawałam zwykłą sól kuchenną.
Dodano:  15 grudzień 2014 - 13:53
To jest taka gruboziarnista.
Ja mam taką https://www.google.pl/search?q=s%C3%B3l+do+przetwor%C3%B3w&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=pdmOVI3YCsHvUqCigtAL&ved=0CCkQsAQ&biw=1252&bih=602#facrc=_&imgdii=_&imgrc=uv4b2yq9cjX4rM%253A%3B21CWCRILDGpSOM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sol-klodawa.com.pl%252Fmedia_futurecms%252Fprodukt_foto%252F31_5697_zielona_3kg.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sol-klodawa.com.pl%252Fpl%252Foferta%252F31%252Fsol_spozywcza_a_3kg_niejodowana%3B560%3B768
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 22:10
a peklowa może być czy już lepiej zwykła? bo nie mieszkam w Polsce i takiej do przetworów raczej nie znajdę :(
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 22:16
Ewentualnie mam do wyboru jeszcze morską gruboziarnistą... Poradź Małgosiu która będzie z tych najlepsza. Z góry dziękuję!
Dodano:  16 grudzień 2014 - 9:01
Morska gruboziarnista też może być
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:45
Uppssss. Przepraszam, doczytalam już i wszystko wiem :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:49
A co można ewentualnie zamiast czosnku dać do zakwasu?
Dodano:  15 grudzień 2014 - 13:51
Musi być czosnek :(
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 12:59
A cukier w jakim celu dodajemy do barszczu?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 13:36
Witaj Gosiu,
czy dwulitrowy słoik starczy na zakwas? I czy chleb z Twojego przepisu, na zakwasie, ale w którym jest 300 g mąki pełnoziarnistej pszennej i 0,5 kg żytniej można dodać do zakwasu buraczanego? A jeśli nie, to czy chleb można upiec wyłącznie z mąki żytniej 2000? Nie będzie zbyt ciężki? Pozdrawiam!
Dodano:  15 grudzień 2014 - 13:47
Słój 2 L będzie za mały. Samej wody dajesz 2 litry + buraki. Ale jeśli potrzebujesz zakwasu tylko na Wigilię możesz zrobić z połowy porcji. Wtedy będziesz miała litr zakwasu i 2 litry wody wtedy wystarczy.
A chleb musi być w 100 % żytni.
Odpowiedz
Emilia ZęgotaDodano:  15 grudzień 2014 - 13:38
Extra! Barszczyk na wigilijnym stole to podstawa! Moja ulubiona zupa więc dziękuje za przepis! :) Na pewno będzie pysznie! Jeszcze niegdy nie robiłam sama zakwasu, mam nadzieję, że się uda! :)
Odpowiedz
Magdalena KuchajaDodano:  15 grudzień 2014 - 14:23
aż tutaj czuję jego zapach :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 15:12
Czy barszczyk nadaje sie dla rocznego dziecka?
Dodano:  15 grudzień 2014 - 16:16
Oczywiście. Moje dzieci jadły w tym wieku.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 15:19
Przepraszam że tak trochę nie na temat, ale Gosiu możesz powiedzieć ile razy w tygodniu można zjeść jogurt naturalny, który ma mleko w proszku w składzie ??( bo od jakiegoś czasu jedyny jogurt naturalny który nie miał tego mleka ma go w składzie :(
Dodano:  15 grudzień 2014 - 16:23
Nawet codziennie. Tego mleka jest tak mało że nie zaważy na sylwetce.
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 19:32
To super!! Pięknie dziękuję za odpowiedź:-)
Odpowiedz
Lubię jeść suplementyDodano:  15 grudzień 2014 - 15:43
moja babcia też robi najlepszy barszczyk wigilijny świata :)
Odpowiedz
medpolskaDodano:  15 grudzień 2014 - 16:06
ojejjj ale mam ochotę na barszczyk!
Odpowiedz
aga.czterdziestolatkaDodano:  15 grudzień 2014 - 18:07
Zakwas nastawiony!!!
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 20:20
ostatnio mam jakiś niepohamowany apetyt wieczorem, taki typowy kobiecy stan przed miesiączką,i z tego powodu pochłaniam ogromne ilości warzyw na kolację.. dwa dni temu do serka wiejskiego dosłownie surówkę z trzech wielkich rzep, ostatnio z 400 gram kiszonej kapusty, wczoraj ogroooooomną miskę buraczków, a dzisiaj jak dorwałam się do surówki z marchewki i brukselki tez nie mogłam przestać. (codziennie oprócz tych warzyw były do tego albo 2x jajko,albo serek wiejski, albo twarożek albo ryba:)) wiem, że to warzywa, a nie nic złego, więc się nie przejęłam, ale te ilości były tak duże,że może jednak powinnam? naprawdę, porcje które zjadłam starczyłyby na 4 osoby :) czy to może negatywnie wpłynąć na sylwetkę? kalorii z tego niewiele tak naprawde, ale chodzi mi o objętość tego jedzenia, bo to z pół kilo za każdym razem jak nic :D tak z pół kilo naraz warzyw, dosłownie tyle? :))
Dodano:  15 grudzień 2014 - 21:40
Ciężko powiedzieć jak organizm zareaguje ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  15 grudzień 2014 - 20:47
Małgosiu,
W poniedziałek mam wigilię firmową i chciałabym zrobić ten barszczyk. Nie zdąży " dojrzeć"?
Dodano:  15 grudzień 2014 - 21:36
Do niedzieli 6 dni. Dodaj 2 łyżki kwasu z ogórków. Jak zrobisz max jutro, powinien dojść.
Odpowiedz
Polowanie na zdrowieDodano:  15 grudzień 2014 - 22:48
Hm, ja uwielbiam barszcz z pasztecikami z mięsem :-). W przyszłym roku zamierzam ''machnąć'' sobie kurację buraczaną ze względu na te barwniki jakie zawiera - betacyjaniny :-).
Odpowiedz
Joanna HibnerDodano:  16 grudzień 2014 - 7:37
Witam. Czy zamiast kromki chleba, czy kwaśniej wody mogę dodać domowy zakwas na żurek?
Dodano:  16 grudzień 2014 - 8:58
Nie powiem ponieważ nigdy nie robiłam z zakwasem na żurek.
Odpowiedz
fasolka fasolowskaDodano:  16 grudzień 2014 - 8:40
Pani Małgosiu, bardzo dziękuję za ten przepis. Od lat próbuję przekonać mamę, że barszcz z torebki to sama chemia. Boję się jednak, że zakwas nie zdąży dojrzeć jeśli zrobię go dopiero w piątek po południu kiedy wrócę do domu.. Myśli Pani, że się uda?:)
Dodano:  16 grudzień 2014 - 8:57
W piątek po południu może być za późno. Optymalnie byłoby gdybyś zrobiła maksymalnie jutro.
fasolka fasolowskaDodano:  16 grudzień 2014 - 9:25
Niestety nie:( Może zadzwonię do mamy i zdołam ją przekonać do domowego barszczu?
AnonimowyDodano:  16 grudzień 2014 - 11:10
A przewieźć go można w słoiku? U mnie też zawsze z torebki na ostatnią chwilę i chcę zrobić zakwas u siebie i zawieźć na wigilię tylko, że to cały dzień podróży. Mam nadzieję, że dojedzie i się nie zepsuje :P
Dodano:  16 grudzień 2014 - 11:25
Tak. Zrób go w domu a na czas podróży zakręć słoik i przewieź.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  16 grudzień 2014 - 11:09
Czy mogę dodać do zakwasu, kromkę chleba żytniego zrobionego na drożdżach?? justyna
Dodano:  16 grudzień 2014 - 11:24
Na drożdżach nie. Musi być na zakwasie, Chodzi o bakterie probiotyczne.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  16 grudzień 2014 - 13:42
Ta łyżka zAkwasu może być z kiszonych ogórków własnej roboty ?
Dodano:  16 grudzień 2014 - 14:58
O tak ;) Z własnej roboty najlepiej.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  16 grudzień 2014 - 13:56
robię chleb wg twojego przepisu, ostatnio użyłam 500 gram mąki żytniej typu 2000, orkiszowej 150g i pszennej 150, wychodż zwykle 3 chlebki.
no i moje pytanie brzmi czy moge użyc takiej kromki chleba do zrobienia tego zakwasu.
dzięki za odpowiedź
Dodano:  16 grudzień 2014 - 15:00
Obawiałabym się. Dodaj jednak kwasu z ogórków.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  16 grudzień 2014 - 16:50
Hmmm, ja robię zakwas niemal ciągle, bo lubię go sobie popijać. Nie wiedziałam, że musi być czysto żytni chleb, więc bez obciążeń używam pszenno-żytniego (własnej roboty). Zakwas wychodzi przedni. Może on też nie wie, że musi być 100% żyta ;)
Dodano:  16 grudzień 2014 - 18:26
Oj widzisz, to cenna informacja. Dziękuję że o tym napisałaś.
Czyli mój chleb gdzie jest na 800 g mąki 500 żytniej i 200 orkiszowej będzie ok.
Dziś wstawiam drugi zakwas. Daję zatem mój chleb ;)
AnonimowyDodano:  17 grudzień 2014 - 0:58
trudno próbuję ze swojego, czyli 500g zytniej i orkiszowa z przenną, mieszkam w anglii więc nawet nie ma szans na znalezienie w ostaniej chwili 100 % żytniego chleba, soku z ogórków też nie mam -chyba że sklepowe- niby tylko woda, cukier, sól w składzie ale ja nie wierzę... więc co będzie to będzie.... trzymajcie kciuki... a jak poznać że zakwas jest zły w związku z dodaniem nie tego chleba... dzięki za info
omeaDodano:  17 grudzień 2014 - 9:26
Moja mama do zakwasu z buraków dodaje kawałek chleba własnej roboty niekoniecznie 100% żytniego, ze znaczną ilością mąki pszennej/orkiszowej i zakwas wychodzi świetny. Ważne jest żeby chleb był na zakwasie, niekoniecznie musi być 100% żytni :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  16 grudzień 2014 - 21:24
Świetne są te renifery! Wchodzę ostatnio cały czas na Twój blog, bo czuć tu tę magiczną świąteczną atmosferę :)
Odpowiedz
KatlusDodano:  16 grudzień 2014 - 22:07
Witaj Małgosiu zaraz będę robić zakwas według Twojego przepisu:) mam nadzieję, że wyjdzie:)
Odpowiedz
Lubię jeść suplementyDodano:  17 grudzień 2014 - 12:03
mała uwaga - literówka w tytule posta ;)
Dodano:  17 grudzień 2014 - 12:26
dzięki ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  17 grudzień 2014 - 15:16
Malgosiu, nigdy nie robilam barszczu na zakwasie ale sprobuje Twojego przepisu :-) Jako, ze jestem laikiem w tej kwestii mam 2 pytania:
1 - Zakwas hoduje od wczoraj rana jednakze zyjac w UK ciezko o chleb, ktory nadawalby sie do zakwasu a wode z beczki od prawdziwej kapusty kiszonej bede miec dopiero w piatek. Myslisz, ze jak w piatek podrasuje zakwas woda z kapusty to zdazy dojrzec do srody?
2. Czy w momencie jak barszcz zacznie juz bulgac nalezy wlac sama wodna czesc zakwasu, czy tez moze calosc ze sloika tj, wode z burakami i czosnkiem?
Dodano:  17 grudzień 2014 - 21:55
1 - tak
2 - tak, wlewasz samą wodną część zakwasu,
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  17 grudzień 2014 - 16:20
Czy do zakwasu trzeba dodać albo chleb albo sok z kiszonych ogórków? Czy i to i to?
I drugie pytanie czy konieczna jest sól kamienna gruboziarnista czy zwykła kuchenna też się nada?
Dodano:  17 grudzień 2014 - 21:48
Albo jedno albo drugie.
Sól kuchenna zwykła też może być.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  18 grudzień 2014 - 14:29
Malgosiu zakwas juz nastawiony i piana tez jest :-) teraz pytanie odnosnie juz samego barszczyku...grzybki wczesniej namaczamy czy od razu takie suche dodajemy do barszczu ?
Dodano:  18 grudzień 2014 - 21:21
Ja daję suche. Nie namaczam.
AnonimowyDodano:  20 grudzień 2014 - 14:44
a mój piąty dzień stoi, ale piany w ogóle nie było.. Po czym poznać w ogóle, że zakwas jest gotowy i się udał? Nigdy nie robiłam wcześniej
Dodano:  20 grudzień 2014 - 14:49
Spróbuj na smak.
Odpowiedz
marcz89Dodano:  18 grudzień 2014 - 14:52
Małgosiu proszę o pomoc:) Pisałaś że drugiego dnia pojawi się piana na zakwasie ale mój chyba spleśniał mam taki biały nalot... Chyba nie jest w porządku? Trzymałam go obok kaloryfera myślisz że miał za ciepło?
Proszę daj szybko znać co bym zdążyła zrobić nowy do wigilli:))
Pozdrawiam:)
Dodano:  18 grudzień 2014 - 21:20
Powinna być piana taka jak na ogórkach małosolnych.
Spróbuj go. Jak jest kwaśny to ok. Jak ohydny to zrób nowy.
A dodawałaś chleb/kwas z ogórków/kapusty ?
marcz89Dodano:  18 grudzień 2014 - 23:10
kwas z kapusty dodałam. Specjalnie kwąśny to on nie jest... ohydny też nie... ale ten nalot dziwnie wygląda... Może mogłabyś wrzucić zdjęcie jak to powinno wyglądać? Bo nie chce otruć całej rodziny:)) A robię coś takiego pierwszy raz także mam zerowe pojęcie o tym:)
Dodano:  19 grudzień 2014 - 8:52
Oj widzisz, nie mam zdjęcia :(
Zakwas fotogeniczny nie jest więc nie przyszło mi do głowy aby go fotografować a ten co mam nastawiony już piany nie ma.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  18 grudzień 2014 - 20:41
5 burakow to ok 1 kilograma ?
Dodano:  18 grudzień 2014 - 21:16
Nie powiem bo nigdy nie ważyłam. Zawsze na sztuki odmierzam.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  19 grudzień 2014 - 9:55
Niestety jest za późno już na zrobienie zakwasu. Czy mogę do tego przepisu dodać zakwas buraczany z biedronki?
Dodano:  19 grudzień 2014 - 15:08
Nie wiem o jaki zakwas chodzi więc ciężko mi powiedzieć.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  19 grudzień 2014 - 12:32
a co jeśli nie ma nalotu? kiedy poznać że zakwas jest zły.. robię pierwszy raz więc nie wiem na co zwracać uwagę, nastawiłam we wtorek wieczorem więc już niby coś powinno być, gliniane naczynie, smakuje jak zimny barszcz, dzięki za info
Dodano:  19 grudzień 2014 - 15:10
Jak smakuje jak barszcz to jest ok.
Odpowiedz
KatlusDodano:  20 grudzień 2014 - 9:56
Czy jesli nie pojawi sie piana tzn ze zakwas sie nie udal?
Dodano:  20 grudzień 2014 - 10:12
Trzeba spróbować. Jeśli smakuje jak barszcz to jest ok.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  20 grudzień 2014 - 15:08
Ratunku!!!! Zakwas mi sie zepsul...robilam wszystko tak jak pisalas a na wierzchu zrobil sie bialy kozuch...splesnial!!! Dlaczego ? Co zrobilam nie tak ???
Dodano:  20 grudzień 2014 - 22:16
Nie mam pojęcia.
Mój jest dobry.
AnonimowyDodano:  21 grudzień 2014 - 10:29
Mój też wyszedł super.
Dodałam soku z ogórków mojej babci.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  20 grudzień 2014 - 16:49
A na moim pojawiła się pleść:( Co robić?
Dodano:  20 grudzień 2014 - 22:17
Pleśń.
Wylać. Spleśniały się nie nadaje.
Albo chleb nie był żytni na naturalnym zakwasie, albo woda z ogórków/kapusty kupnych.
AnonimowyDodano:  21 grudzień 2014 - 10:04
Z ciężkim sercem wylałam, stosowałam wodę z ogórków, ale kupnych. Myślałam, że jak z beczki, to będzie ok:( Spróbuję kupnego. A następnym razem na żytnim chlebie. Tylko gdzie tu taki znaleźć?
Dodano:  21 grudzień 2014 - 10:25
Niestety czy to ogórki, czy to kapusta kiszona kupna nie są do końca naturalne. No chyba że z pewnego źródła.
Ja jestem w 100 % pewna tylko własnej produkcji lub jeśli chodzi o kiszoną kapustę to z targu, od sprawdzonego sprzedawcy który wiem że KISI kapustę a nie KWASI.
A kapusta kiszona i kwaszona to dwie różne bajki. W kwaszonej nie ma bakterii probiotycznych. To samo z ogórkami. Nie kisi się ich tradycyjnie, tylko kwasi kwaskiem cytrynowym. To zabija bakterie probiotyczne. Tak niestety robią sprzedawcy :(
Koniecznie trzeba pytać czy kapusta/ogórki są kiszone czy kwaszone.
Ja kiedyś jak spytałam sprzedawcy czy kapusta jest kiszona czy kwaszona to spojrzał na mnie zdziwiony i powiedziała "a jaka to różnica" ?
A jest zasadnicza.
AnonimowyDodano:  16 grudzień 2015 - 15:54
Sprzedawcy nie widza roznicy i wmawiaja ze ich jest kiszona, nikt mi sie nigdy nie przyznal ze ma kwaszona, a czesto tez sie obrazaja ze sie smie pytac :( na prawde ciezko znalezc i kupic taka prawdziwa kiszona kapuste
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  21 grudzień 2014 - 12:14
Niestety tez musialam wlać...dodalam wode ze swoich ogórków a mimo to splesnial. Wiec stwierdzam ze ten zakwas to nie taka prosta sprawa... :-/
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  21 grudzień 2014 - 19:47
Gosiu czy jak ugotuję barszcz we wtorek wieczorem to wytrwa te 3 dni świąteczne ?
Dodano:  21 grudzień 2014 - 19:57
Bez problemu ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  22 grudzień 2014 - 16:00
Jesli pojawil sie bialy osad, ale na chlebie kropeczka plesni to rowniez zakwas do wylania, tak?
Dodano:  22 grudzień 2014 - 19:17
Jak pleśń to do wylania.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  22 grudzień 2014 - 17:12
Za nim dodamy zakwas to ile musi tak dochodzić ?
Odpowiedz
fasolka fasolowskaDodano:  22 grudzień 2014 - 18:38
Pani Małgosiu nie wiem czy zakwasem jest wszystko w porządku.. Najpierw było wszystko ok. Pojawiła się piana, później zniknęła, ale zakwas cały czas smakował jak zimny barszcz. Dzisiaj go mieszam próbuję i jest kwaśny. Tak ma być czy się popsuł? :/
Dodano:  22 grudzień 2014 - 19:17
Taki ma być. To zakwas. Ma być kwaśny.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  22 grudzień 2014 - 21:42
Ja po zapleśnieniu zakwasu domowego, wylądowałam z zakwasem polecanym przez Makłowicza z Tesco:(
Dodano:  22 grudzień 2014 - 22:31
:))
ale sam barszcz zrób wg. mojej receptury
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  23 grudzień 2014 - 9:35
Malgosiu to moze glupie pytanie,ale gotujac barszcz przykrywasz garnek pokrywka?
Dodano:  23 grudzień 2014 - 9:36
tak
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  23 grudzień 2014 - 10:03
Małgosiu, ratuj!

Zrobiłam zakwas w środę 17.12. Mieszałam, lecz - przyznaję - nie każdego dnia. Zapowiadana przez Ciebie piana się nie pojawiła, za to dzisiaj na powierzchni odkryłam kilka plam wyglądających jak pleśń... Czy to możliwe, czy to może coś innego i jest to także normalny efekt fermentacji? Błagam o szybką odpowiedź, bo nie wiem, czy szykować dziś drugą część buraków...
Dodano:  23 grudzień 2014 - 16:53
Spróbuj na smak. Jak czuć pleśnią to wylej.
AnonimowyDodano:  26 grudzień 2014 - 20:42
Spróbowałam - uznałam, że smak jest dobry, nie czułam pleśni; zrobiłam barszcz - okazało się, że za mało, tak wszystkim smakował :) Dziękuję!!!
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  23 grudzień 2014 - 21:21
Te buraczki posypane cukrem to gdzie odstawic na noc? Do lodowki?
Dodano:  24 grudzień 2014 - 8:50
nie trzeba do lodówki
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  24 grudzień 2014 - 3:25
Zrobilam zakwas, właśnie teraz zasypalam buraki cukrem na jutrzejszy barszcz. Uf... Udało się na czas :) w związku z plesnia... Myślę że to efekt nieodpowiedniej temperatury. Ja swój trzymałam w piekarniku i czasem załączam go (kilka razy w ciągu dnia) tak na 30, 40 stopni i wylaczylam. Temperatura łagodnie się tam wyrównywala. Wodę z ogórków dałam firmy victus. A z innej beczki, buraki z cukrem mają stać w lodówce czy w temp pokojowej?
Dodano:  24 grudzień 2014 - 8:51
w pokojowej
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Miejsca i produkty, które szczególnie polecam z uwagi na jakość.
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze? 

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać” 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze?

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać”

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

467 50
Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych. 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych.

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

518 22
Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem. 
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie. 
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to? 
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO? 

#sibo #imo

Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem.
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie.
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to?
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO?

#sibo #imo
...

1388 114
Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK! 

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet

Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK!

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet
...

1998 3206

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej

MOJA KSIĄŻKA


"Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso" to książka dla tych, którzy szukają inspiracji na zdrowe posiłki i preferują tradycyjną formą książkową.

Ponad 70 stron porad żywieniowych oraz 65 pysznych i prostych w przygotowaniu przepisów. Dzięki podanym przy każdej potrawie wymiennikom węglowodanowym i białkowo-tłuszczowym szczególnie polecam ją osobom cierpiącym na cukrzycę typu I, kiedy kluczowe jest określenie dawki insuliny.

Idealny prezent dla każdego, kto chce zacząć przygodę ze zdrowym odżywianiem, ale nie koniecznie jest gotowy na ścisłe trzymanie się diety. 

 

PRZEJDŹ DO SKLEPU

This will close in 20 seconds