fbpx
Kontrowersje dotyczące czasu przyjmowania leków na tarczycę. Jaki czas będzie najlepszy dla Ciebie? Jakich leków nie należy łączyć z lewoskrętną tyroksyną?
Img

Kochani, po publikacji środowego artykułu (klik) zostałam wręcz zasypana wiadomościami na temat rodzaju badań jakie należy wykonać, stosowanych przez Was tabletek hormonalnych, oraz optymalnego czasu przyjmowania leków na tarczycę. Tylko w nocy ze środy na czwartek, od godziny 22-giej do 6 rano otrzymałam 160 maili! A szłam spać obrobiona.
Odpaliłam rano komputer i dech mi zaparło.
Temat jak widać dalej niewyczerpany 😉

Kochani, części z Was spokoju nie daje czas przyjmowania leków. Mówię o lekach na tarczycę czyli Euthyroxie i Letroxie. Ulotka mówi o zachowaniu 30 minutowego odstępu między lekiem, a śniadaniem. Część lekarzy również zaleca taki odstęp swoim pacjentom. Mówię część lekarzy, ponieważ zdecydowana większość, zaleca odstęp zdecydowanie dłuższy.
Jedna z osób zarzuciła mi w komentarzu na facebooku że neguję ulotki. Że przecież zalecenia z ulotki były badane i że powinno się wierzyć lekarzom, a nie dietetykom.
Chciałam ustosunkować się do tego zarzutu publicznie tu na blogu ponieważ mogą być wśród Was osoby mające podobne odczucia i wątpliwości.
Kochani. Pracuję z pacjentami z niedoczynnością tarczycy i Hashimoto od 4 lat. Prowadzę monitoring ich stanu zdrowia. Obserwuję zależności. Wyciągam wnioski. Rok temu podczas rozmowy ze znajomym endokrynologiem opowiedziałam mu o swoich spostrzeżeniach dotyczących zaobserwowanego przeze mnie związku między czasem przyjmowania leku, a poprawą wyników badań u pacjentów z niedoczynnością tarczycy.  Usłyszałam „Małgosia ależ oczywiście i takie zalecenia padły na zjeździe endokrynologów w ubiegłym roku”. Oczy mi się zaświeciły.
Korelacja między czasem przyjmowania leku, a stopniem jego wchłaniania co przekłada się na wyniki badań, nie jest tylko moim spostrzeżenie i moim wymysłem. Piszę Wam co zaobserwowałam. Co jak się okazuje jest także i lekarskim zaleceniem choć może nie wszyscy o tym wiedzą. Kochani nic na siłę. Ja nikogo do niczego na siłę nie zmuszam. Na szczęście nie ma przymusu słuchania mnie 😉 Warto jednak spytać o to swojego lekarza.     

Dlaczego czas przyjmowania leku ma znaczenie?

Głównym składnikiem leków na tarczycę jest sól sodowa lewoskrętnej tyroksyny. Jak wiemy, aby tarczyca działała prawidłowo musi dojść konwersji tyroksyny w trójjodotyroninę. O konwersji i jej zaburzeniach pisałam TU.
Jeśli jednak lek się nie wchłonie to nie będzie ani konwersji, ani wzrostu poziomu tyroksyny we krwi. Tak się dzieje bardzo często. Wysokie dawki leku, TSH pod sufit, a ft4 przy podłodze, dlatego do diagnozy pracy tarczycy samo TSH nie wystarczy !!!
Aby była jasność. Ktoś może zapytać „Małgosia, zmieniłam czas przyjmowania leku, ft4 podskoczyło nieznacznie, ft3 dalej leży.” Co wtedy? To oznacza że w diecie są kluczowe niedobory czyli to o czym pisałam w środowym poście. Nie masz roweru, na wycieczkę rowerową nie pojedziesz. Nie ma aktywatora, hormon nie zostanie aktywowany. Nie zajdzie konwersja.  (czytaj)
Tyroksyna jest typem leku który najlepszą wchłanialność osiąga przyjmowany na czczo. Na czczo i bez przeszkadzaczy. To lek lubiący ciszę i spokój.  
Jeśli masz niskie ph w żołądku i w 100 % zdrowe jelita, 30 minutowy odstęp między lekiem i śniadaniem rzeczywiście wystarczy. Pod warunkiem oczywiście że na śniadanie nie zjesz nabiału i nie wypijesz kawy (o tym niebawem). To jest sytuacja idealna. Ale czy Twoja jest idealna? Nie masz kłopotów trawiennych, zaparć, wzdęć po posiłku, gazów, przelewania w żołądku?  Nie masz nietolerancji pokarmowych, zaburzeń w poziomie żelaza, ferrytyny, czy witaminy B12? Nie masz czasem Hashimoto? No właśnie. W Twoim przypadku 30 minut to za mało. Odstęp jaki powinnaś wówczas zachować do minimum godzina. Optimum cztery godziny.  
Jeśli wydaje Ci się że nie masz objawów o których napisałam, a mimo brania leku ft4 masz poniżej 50% (sprawdź jak to policzyć) zmień czas przyjmowania leku.
Czy warto rozważyć zażywanie leku na noc? Owszem, ale wówczas należy zachować cztero godzinny odstęp od ostatniego posiłku. Jeśli wstajesz w nocy na siku, to jest to optymalny czas na wzięcie leku dla Ciebie. 

Musisz wiedzieć że wchłanianie i działanie tyroksyny osłabiają także niektóre leki. Bierz je w odstępie 4 godzinnym. Należą do nich min.:

  • metformina –  stosowana w leczeniu cukrzycy i insulinooporności,
  • tabletki antykoncepcyjne,
  • preparaty na bazie estrogenów stosowane w hormonalnej terapii zastępczej,
  • preparaty żelaza,
  • węglan wapnia,
  • leki będące blokerami pompy protonowej, stosowane przy refluksie i chorobie wrzodowej żołądka, zmniejszające wydzielanie kwasów żołądkowych,
  • fibraty stosowane w leczeniu choroby wieńcowej, podwyższonego poziomu cholesterolu, triglicerydów oraz zbyt niskiego poziomu cholesterolu frakcji HDL,
  • niektóre leki przeciwpadaczkowe,
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Jak przyjmować leki na tarczycę, aby zapewnić ich optymalną przyswajalność i tym samym lepsze efekty terapeutyczne?
Jak przyjmować leki na tarczycę, aby zapewnić ich optymalną przyswajalność i tym samym lepsze efekty terapeutyczne?

Przy okazji porad dotyczących picia rano na czczo wody z cytryną, wody z miodem i cytryną, pyłku pszczelego czy glutka Czytaj dalej

Nadczynność i niedoczynność tarczycy – zalecenia dietetyczne
tarczyca znaczenie diety

Waży zaledwie 30-60 g a oddziałuje na pracę całego organizmu - tarczyca ! Kontrolę nad nią sprawuje przysadka mózgowa. To Czytaj dalej

Dlaczego w niedoczynności tarczycy tak ważna jest dieta oraz jak prostymi sposobami obniżyć poziom kortyzolu?
dieta przy niedoczynności tarczycy

Sposób odżywiania ma znaczenie kluczowe w leczeniu wielu chorób. Nie inaczej jest w przypadku niedoczynności tarczycy (także w Hashimoto). Kto Czytaj dalej

Wszystko co powinnaś wiedzieć na temat niedoczynności tarczycy, aby umieć rozmawiać z lekarzem i mieć pewność, że jesteś leczona prawidłowo
wszystko o niedoczynności tarczycy

Dzisiejszy tekst da do myślenia wielu z Was, chorym na niedoczynności tarczycy. Być może wywróci Wasze życie do góry nogami. Czytaj dalej

155 komentarzy

AgataDodano:  16 marzec 2018 - 9:12
ja może nie do końca w temacie, mam pytanie które mnie gnębi. Od kiedy pierwszy raz (około 10 lat temu) zrobiłam badanie ft3, ft4, TSH miałam niskie ths i słabą konwersję ft4 do ft3. 2 lata temu zrobiłam do tego zestawu antytpo ( wynik 45) antytg (523) i kortyzol. Ten ostatni cały czas jest wysoki, ostatnio 890nmol/l. Czy tak wysoki kortyzol mógł mieś wpływ na pojawienie sie przeciwciał i slabą konwersję? Od kilku lat nie mogę schudnąć mimo stosowania różnych diet, treningów ograniczeniu nabiału i glutenu.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:42
Tak. Przyczyną Hashimoto, czynnikiem aktywującym często jest stres + np. czasowy spadek odporności. Odsyłam do posta o przyczynach Hashimoto.
Odpowiedz
EmiliaDodano:  16 marzec 2018 - 9:22
Tak w temacie leków na refluks. Jestem w trakcie robienia badań aby ustalić, który z moich hormonów nie działa tak jak powinien. Jednak jako człowiek z upartymi nadżerkami na dwunastnicy powiem, że lekarze tak skutecznie starali się wyleczyć moją przypadłość przypisując mi ciągle leki ipp aż trafiłam na sor w wypłukanymi elektrolitami. Oczywiście powiedzieli mi w szpitalu, że to nie od leków i oglądając moje wyniki badań kazali udać się do endokrynologa. Odwiedziłam kilku gastrologów, kliku endokrynologów, niewiele się zmieniło i niewiele się dowiedziałam. Chciałam teraz zadać pytanie, czy istnieje taka możliwość, że biorąc leki ipp tak jak przypisali mi lekarze (brałam je 10 miesięcy) mogłam nieświadomie doprowadzić do większych zmian w gospodarce elektrolitowej i rozstroić przy tym również gospodarkę hormonalną?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:40
Oczywiście. IPP podwyższają ph żołądka. Nie trawisz jak trzeba więc nie przyswajasz. A w skład hormonów wchodzą witaminy i minerały.
EmiliaDodano:  16 marzec 2018 - 9:50
Tak też czułam, ale wolałam zapytać kogoś kompetentnego. Dziękuje :) Oczywiście pytałam też o to gastrologów ale mówili, że to moje wymyły i bez odpowiedniej dawki IPP nie wyleczę się.
aniawDodano:  16 marzec 2018 - 10:42
Zapewne każdy jest inny ale ja biorę okresami ipp dość długo. Ostatnio już od roku bo refluks nie dawał mi żyć (przepuklina przełyku). Teraz zmniejszyłam już bardzo dawkę bo trochę się wyciszył problem. Planuję odstawić ale po świętach. Nie mam problemów z elektrolitami, selen w bardzo dobrej normie fakt jedynie b12 dołuje ale jeszcze w normie. IPP faktycznie zmieniają wchłanianie ale hodowanie nadżerek też nie jest zdrowe a życie z okropną zgaga (bolało mnie gardło i uszy) też nie jest fajne. Tak to bywa, że czasem nie ma wyjścia. Mam nadzieję, ze uda mi się zrobić przerwę. Niestety zauważyłam, że nawet całkiem dobrzy gastrolodzy i endo zaprzeczają, że długotrwałe branie ipp może być niebezpieczne i zaburza wchłanianie, w tym wchłanianie leków. Mojej mamie endo powiedziała, że hormony tarczycy może brać rano razem z ipp. Musiałam w to wkroczyć i zmienić jej sposób brania leków.
Odpowiedz
aniaDodano:  16 marzec 2018 - 9:31
oczywiście, że jest ta zależność! odkąd zaczęłam brać E. ok godzinę przed posiłkiem - było super! w ciąży było w ogóle idealnie bo budziłam się na chwilę nad ranem \"na siku\" i wtedy brałam lek - odstęp między śniadaniem i innymi lekami 4-5 h. teraz na macierzyńskim moim pierwszym posiłkiem jest kawa z mlekiem, zdarza się, że mniej niż pół godziny przez tabletką :( czas to zmienić!
Odpowiedz
AsiaDodano:  16 marzec 2018 - 9:32
Super artykuł, rozwial moje wątpliwości. Dziękuję Małgosiu :)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:35
Cieszę się ;)
Odpowiedz
AsiaDodano:  16 marzec 2018 - 9:33
Gosiu a będziesz pisała jak wytrzymać Wielkanoc na redukcji i nie przytyć?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:54
A chcecie?
Kasia WDodano:  16 marzec 2018 - 9:57
chcemy;-);-)
aniaDodano:  16 marzec 2018 - 10:08
Nie chcemy. Jest wystarczająca ilość postów na ten temat - przed każdymi Świętami. Wystarczy poszukać. W kółko to samo... a potem \"jak zrzucić wodę po Swiętach, bo jednak sie najadłam\"... - to po co chciałyście ten post \"jak nie przytyc?\"
AGNIESZKADodano:  16 marzec 2018 - 11:29
jasne
DominikaDodano:  16 marzec 2018 - 11:49
Hmm no nie wiem, po prostu trzeba się zastosować do tych rad co na święta Bożego Narodzenia :) umiar umiar umiar. Ja tam wolę przepisy :D
OlaDodano:  16 marzec 2018 - 12:21
Oczywiście!!!!
AsiaDodano:  16 marzec 2018 - 14:34
Oczywiście, ja schudłam od stycznia 8 kg do celu pozostało 5 kg i boję się że to stracę przez Wielkanoc :( Gosia ratuj
JagodaDodano:  18 marzec 2018 - 10:31
NIE JEDZCIE TYLE, UMIAR :)
Odpowiedz
KasiaDodano:  16 marzec 2018 - 9:35
Pani Małgosiu, czy Euthyrox powinno się przyjmować o jednakowej godzinie każdego dnia? Nie zawsze wstaję w nocy na siku, do tego dochodzą weekendy więc lek biorę o różnych porach. Czy to ma znaczenie?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:54
Nie ma znaczenia czy o tej samej godzinie.
Odpowiedz
mmDodano:  16 marzec 2018 - 9:41
trochę mnie przestraszyłaś. Zażywam : metforminę Siofor rano i wieczorem, wieczorem tabletki antykoncepcyjne, suplementuję się MSM 2 razy dziennie. jakie odstępy czasu powinnam zachować? Czy w przypadku ww. to konieczne?
Odpowiedz
AniaDodano:  16 marzec 2018 - 9:42
Małgosiu a co w przypadku, kiedy fT3 w zakresie normy, fT4 zbliża się do górnej granicy normy lub jest lekko ponad, a TSH powyżej 5 i ciągle wzrasta? Lekarz zalecił zwiększyć dawkę letroxu z 50 na 75, a inny lekarz kazał zostawić u 50. Najgorzej, że jestem w 1 trymestrze ciąży..
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:53
Trzeba zadbać o konwersję. Jest post o tym na blogu.
Odpowiedz
Anna GawlikDodano:  16 marzec 2018 - 9:51
A jak z badaniami krwi? Brac wczesniej L- Thyroxin czy nie?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:52
Nie. Przed badaniem krwi nie bierzemy leku.
AnnaDodano:  16 marzec 2018 - 10:08
Serdecznie dziekuje.
KarolDodano:  16 marzec 2018 - 11:37
To zależy jakie badania robimy, jeśli samo TSH to można lek wziaść. Jeśli do tego ft$ to nie bierzemy.
MartaDodano:  16 marzec 2018 - 18:24
Mój endokrynolog mówi, żeby nie brać leku przed pobraniem krwi (badam zwykle samo TSH), bo chce widzieć, jak pracuje tarczyca bez leku.
Odpowiedz
Dorota Dodano:  16 marzec 2018 - 9:52
Małgosiu mam pytanie . Jestem na diecie bezglutenowej, teraz zostały mi zlecone badania z krwi IgA . Jak długo muszę spożywać gluten zeby wynik wyszedł wiarygodny?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:52
Wystarczy raz spożyć.
KarolaDodano:  16 marzec 2018 - 11:43
Dorota, jesteś na diecie bezglut i chcesz spożywać gluten? To po co jesteś na diecie? IgA na diecie kontrolujemy,żeby mieć pewność,że dieta jest właściwie prowadzona Chyba,że chcesz taki test sobie robić czy p/c wzrosną. Wystarczy raz ale potrzeba czasu ,żeby p\\c się wytworzyły.
Odpowiedz
WeronikaDodano:  16 marzec 2018 - 9:53
Chciałam tylko napisać, że bardzo dziękuję za twoje artykuły :)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 9:55
Bardzo mi miło. Dziękuję ;)
Odpowiedz
Zofia IrenaDodano:  16 marzec 2018 - 10:03
Pani Małgosiu, czy może się udać \"opanowanie\" insulinooporności bez brania metforminy? Mam wysyp chorób autoimmunologicznych i zaczynam się gubić. Na dokładkę trudno jest w ciągu doby \"wcisnąć\" preparaty, które są konieczne lub niezbędne do poprawy zdrowia. Mam astmę, insulinooporność, NT i Hashimoto, a na dodatek od dziecka nie toleruję glutenu, dochodzi jeszcze alergia. Dzięki Pani postom i radom wyprowadziłam się na prostą (w porównaniu z poprzednim stanem), ale do optymalnego stanu jeszcze długa droga. Dzięki Pani postom i radom czuję się pewniej.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:54
Oczywiście. Kluczowa w tym schorzeniu jest dietoterapia. Owszem są sytuacje w których metformina jest niezbędna, ale przepisywanie jej na wyrost bo stwierdzono IO jest moim zdaniem dużym nadużyciem zwłaszcza że lek ten niszczy florę jelitową, a to ona odpowiada w dużej mierze za glikemię.
AsiaDodano:  5 kwiecień 2018 - 23:38
Małgosiu a czy mozna uregulować niedoczynnosc tarczyce dieta i przestać brać te hormony na tarczyce? ( zażywam 25mg od kilku kat i wyniki w normie cały czas)
Odpowiedz
AguśDodano:  16 marzec 2018 - 10:16
Moja Pani endokrynolog, również zalecała branie Letroxu w nocy: 4 godziny po ostatnim posiłku, właśnie ze względu na przyjmowane przeze mnie rano Tardyferon. Tak jak pisałaś: nikt nikogo nie zmusza do stosowania się do Twoich opinii, ale po co w takim razie czytają Twoje rady, jak nie mają do nich żadnego przekonania? Lubię czytać Twojego bloga, jest napisany fajnym, przejrzystym językiem.
Odpowiedz
PatriziaDodano:  16 marzec 2018 - 10:22
Jak wyglada sytuacja w przypadku przyjmowania NDT? Przyjmuję Thyroid T.R. ( bez zawartości laktozy) w dawcę jednej grain - połowa rano, połowa w południe. TSH 1,6 ; FT3 2,14 pg/ml ( norma 2,00-4,40 pg/ml) ; FT4 0,72 ng/dl ( norma 0,93-1,70 ng/dl) ; anty-TPO 9,85 lU/ml ( normalny 0,00-34,00 lU/ml).
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:52
Trzeba pytać lekarza prowadzącego.
Odpowiedz
MagdaDodano:  16 marzec 2018 - 10:27
Czy jeśli będę chciała brać Eutyrox przed snem ostatni posiłek mogę zjeść na 4 gldz przed przyjęciem leku- czy chodzi tu o kolacje czy cokolwiek do jedzenia np:banan czy jabłko?a jeśli wypiję kieliszek białego wina to też muszę czekać 4 godz? Dziękuje z góry za odp
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:52
Chodzi o ostatni posiłek, ostatnie cokolwiek do jedzenia. Czy to będzie typowa kolacja, czy coś na przegryzkę, nie ma znaczenia. 4 godziny od tego.
Odpowiedz
AnnDodano:  16 marzec 2018 - 10:36
Małgosiu. Mam zrobić dziecku badania między innymi tsh, ft4, Wit D, B12, Ano1, Ano2, testosteron, kortyzol i prolaktyn. Nie upewniłam się jednak u lekarza czy mamy nie brać euthyroxu przed badaniem?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:55
Nie bierze się leku przed badaniami krwi.
Odpowiedz
Marta.Sz.Dodano:  16 marzec 2018 - 10:54
Witam, jak powinnam zazyc eutyroks i dexilant.. zazwyczaj biore najpierw eutyroks a za ok 30-40min dexilant, z artykulu wynika ze zbyt krotka przerwa.. mozna ew.eutyroks na wieczor przelozyc?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:55
Proszę skonsultować z lekarzem. Nie znam wszystkich leków i ich interakcji.
mDodano:  16 marzec 2018 - 19:35
Mialam taki zestaw. Min. 2h miedzy lekami - tak zalecil gastrolog. Endo kazala brac E. Przed 1.sniadaniem a dexillant w okolicach 2.sniadania. dexillant moze byc zaxywany niezaleznie od posilku.
CdeDodano:  18 marzec 2018 - 23:36
Wystarczyłoby przeczytać ulotkę ! Dexilant można brać z posiłkiem lub bez - spokojnie po śniadaniu / w tym wypadku nie trzeba na czczo !
Odpowiedz
MagdaDodano:  16 marzec 2018 - 11:30
Czy jeśli będę chciała brać Eutyrox przed snem ostatni posiłek mogę zjeść na 4 gldz przed przyjęciem leku- czy chodzi tu o kolacje czy cokolwiek do jedzenia np:banan czy jabłko?a jeśli wypiję kieliszek białego wina to też muszę czekać 4 godz? Dziękuje z góry za odp
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:57
Cokolwiek do zjedzenia.
Odpowiedz
PaulaDodano:  16 marzec 2018 - 11:50
Małgosiu, dziękuję za Twoje artykuły. Dzięki Tobie wiem coraz więcej o Hashimoto i innych \"tarczycowych\" problemach. Po przeczytaniu wszystkich tekstów moja świadomość co do tej choroby niesamowicie wzrosła. Dzięki Tobie wzięłam się za siebie, zrobiłam testy na nietolerancję pokarmowe, wprowadziłam dietę. Teraz czuję się o niebo lepiej :)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:55
Bardzo się cieszę ;)
Odpowiedz
PatrycjaDodano:  16 marzec 2018 - 11:58
A jak to jest z niedoczynnością tarczycy, łykaniem eutyroxu a antykoncepcja hormonalna? Można sobie pozwolić na tabletki anty? Na logikę - i jedno i drugie hormon....nie rozwale sobie organizmu ?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:49
To bardzo złożony problem.
AniaDodano:  16 marzec 2018 - 16:30
Czy mozna prosic o artykul w tym temacie?
JustynaDodano:  19 marzec 2018 - 8:01
Ja rów nie bardzo prosze o artykuł na ten temat :)
Odpowiedz
KamilaDodano:  16 marzec 2018 - 12:06
Małgosiu proszę odpowiedz Tsh 1,1, ft3 blisko 50%, ale ft4 przy dolnej granicy, anty TPO 35, ferrytyna 13, a żelazo 180. Co to oznacza?Ze tarczyca słabo już pracuje, ale zachodzi konwersja? I co trzeba byłoby zrobić?Skoro wiem dzięki Tobie, że te wyniki nie do końca są prawidłowe chciałabym je poprawić teraz, a nie zostawić ich tak, bo jeszcze nie jest źle.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:57
Brak żelaza w tkankach. Ferrytyna kiepściutko ......
Odpowiedz
PolaDodano:  16 marzec 2018 - 12:07
Małgosiu, czy robiąc badania na TSH i FT4 wziąć rano tabletkę, czy dopiero po badaniach? Pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:48
Badania robimy bez tabletki.Bierzemy po badaniu.
PolaDodano:  17 marzec 2018 - 16:03
Dziękuje za odpowiedź :) Byłam u endokrynologa dopiero 1 raz i w sumie nie pomyślałam, żeby spytać o to doktor.
Odpowiedz
MadziaDodano:  16 marzec 2018 - 12:11
Witam Pania. Ja troche nie na temat. Malgosiu czy stosujac twoje gotowe jadlospisy mozna wplynac jakos na PMS? I w ogole na dolegliwosci hormonalne? Podczas owulacji czuje sie okropnie: jestem slaba, senna, nerwowa. Mam okropne bole krzyza, bioder i kolan. Nie moge sie poruszac normalnie. Bola mnie miesnie i kosci. Czasami wszystko sie dzieje tuz przed okresem. Aczasami i przy owulacji i przed okresem.W te dni moge tylko spac i nic nie robic, ale jako kobieta pracujaca i matka nie moge sobie na to pozwolic. Juz mi sil brakuje. Moj ginekolog przypisal mi tabletki ziolowe ale one nie za bardzo pomagaja. Dodam ze aktualnie jem nie redularnie i w sumie malo jem. Chcialabym zaczac od twoich jadlospisow aby zmienic nawyki zywieniowe... Od razu dziekuje za odpis i pozdrawiam cieplutko.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:57
Gotowe jadłospisy nie są dietoterapią w chorobach.
Odpowiedz
KarolinaDodano:  16 marzec 2018 - 12:26
Małgosiu Twoje artykuły są zawsze kompetentnym źródłem wiedzy. Dziękuję
Odpowiedz
JKDodano:  16 marzec 2018 - 13:39
Małgosiu, chyba chodzi Ci o blokery pompy protonowej i refluks. Wkradły się literówki ;-)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:47
Już poprawiłam literówki. Dzięki za uwagę ;)
Odpowiedz
JagaDodano:  16 marzec 2018 - 14:39
Dziękuję za kolejny artykuł o tarczycy :) Proszę, powiedz Małgosiu, czy wkładka hormonalna (u mnie Jaydess) wpływa na wchłanianie Euthyroxu. Dzięki wkładce nie cierpię na bóle brzucha a i bardzo obfite miesiączki ustąpiły. Biorę także tabletki na nadciśnienie - w jakim odstępie od Eutthyroxu ? Dziekuje
Odpowiedz
SiwaDodano:  16 marzec 2018 - 14:45
Czy białko konopne mogłabym podawać dziecku z NT?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:47
Tak.
Odpowiedz
MarekDodano:  16 marzec 2018 - 14:47
A czy można przyjmować euthyrox z lekami od nadciśnienia tętniczego dlatego że zaleca się też przed śniadaniem
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:47
Proszę skonsultować to z lekarzem prowadzącym.
Odpowiedz
Agata Dodano:  16 marzec 2018 - 15:14
Malgosiu,jak wyleczyć sie z nadzerek i refluksu bez przepisanych lekow IPP
Odpowiedz
AgaDodano:  16 marzec 2018 - 15:24
Niedoczynnosc i Hashimoto zdiagnozowano u mnie w styczniu, mam jeszcze prawdopodobnie inuslinoodpornosc. Walka z wagą trwa od lat, póki co od stycznia waga zleciala 6 kg. Przyjmuje Novothyral 100 i parę innych leków. Lekarz kazał odstawić makarony, ryż, kasze, ziemniaki. Jeść dużo owoców poza winogronami i bananami , warzywa,ryby, jajka, mięso i... powiedział, że mleko w czystej postaci mi zaszkodzi (dodam że w całym swoim życiu brzydzilam się mlekiem, wręcz nienawidzilam zapachu i smaku samego mleka) oraz, że mogę jeść jogurty naturalne, maślanki czy sery, w nieprzesadzonej ilości. Co o tym myślisz? Kolejne badania będę robic dopiero przed wizytą w kwietniu. Buziaki :)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:56
Mo pacjenci jedzą banany ;) Kluczowe są ilości i proporcje.
aDodano:  18 marzec 2018 - 14:26
dziwne, mi endo kazał odstawić nabiał ze względu na kazeinę.
Odpowiedz
EdytaDodano:  16 marzec 2018 - 15:37
Mowa w artykule o lekach przeciwpadaczkowych , ale ktorych ? Moja 6 letnia córka ma niedoczynność tarczycy oraz padaczkę Bierze eutyroks oraz leki na padaczkę Czy to znaczy że powinnam jej eutyroks podawać o 4 rano a resztę o 8? Dziękuję za odpowiedź
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  16 marzec 2018 - 15:43
Tak, ale proszę to przedyskutować z lekarzem prowadzącym.
Odpowiedz
BeataDodano:  16 marzec 2018 - 16:26
A ja jestem ciekawa Małgosiu jakie to uczucie, wiedząc, że dzięki Tobie, tyle osób polepszyło swoje zdrowie, witalność. Dziękujemy!
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  19 marzec 2018 - 8:22
Wspaniałe. To uczycie napędza mnie do działania każdego dnia. ;)
Odpowiedz
AsiaDodano:  16 marzec 2018 - 17:39
Do Ani z 10.08 wypowiadaj się w Swoim imieniu a nie zbiorowo. Niektórzy mają większą motywację jak przeczytają post przed świętami aktualny, może Małgosia coś zmieniła przecież cały czas się uczy, szkoli i prowadzi pacjentów. Poza tym nie każdy musi ulec w święta i zrzucić wodę po.
Odpowiedz
IwonaDodano:  16 marzec 2018 - 18:52
Świetny artykuł, potrzebowałam go. Męczy mnie strasznie pilnowanie czasu od tabletki do śniadania. Kusiło mnie, żeby brać E w nocy, ale nie byłam pewna czy mogę. Teraz wiem, że mogę to zrobić przy okazji nocnego siusiu.
Odpowiedz
JoannaDodano:  16 marzec 2018 - 18:56
Biorę tabletki antykoncepcyjne HARMONET ( Gestogen 75ug + etynyloestradiol 20ug) i mam złą konwencje FT3 i FT4 czy te tabletki mogą utrudniać poprawę stanu. Biorę D3 , senes , cynk i multilac . Dodatkowo mam pytanie :kiedy najlepiej stosować ostropest i w jakiej formie ? Póki co zalewam 2 łyżeczki świeżo zmielonego ziarna gorącą wodą odstawiam na 15min i wypijam. Niestety osad nie jestem w stanie zjeść:( Czy to traci na jakości ? Bardzo proszę o odpowiedź Małgosiu .
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  19 marzec 2018 - 8:20
Tak. Moim zdaniem wyniki znacznie by się poprawiły po odstawieniu tych tabletek.
Odpowiedz
olaDodano:  17 marzec 2018 - 13:57
Małgosiu, a ja z innej beczki. Czy kiedyś napiszesz artykuł o przyczynach, trudnościach w gubieniu wagi? Publikujesz pochwalne maile od klientek które odniosły sukces a tym samym jest to Twój sukces i zrozumiałym jest, że się chwalisz :). Ale co z Twoimi klientkam,i które nie mogą schudnąć? Co im radzisz? Pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  19 marzec 2018 - 8:18
Ola zawsze szukamy przyczyny. Jeśli ktoś nie może schudnąć to jest jakaś tego przyczyna. Bywa że np. stosowane leki w jakimś schorzeniu. Wiele razy się z tym spotkałam.
Odpowiedz
JustynaDodano:  17 marzec 2018 - 14:12
Gosiu, mam pytanie dotyczące metforminy. Skoro niszczy florę bakteryjną, to biorąc probiotyk, trzeba zachować odstęp i nie brać tych dwóch tabletek na raz? Jeśli tak, to jak długi?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  19 marzec 2018 - 8:13
Trzeba brać probiotyk i stosować dietę wysoko błonnikową przeciwzapalną. Probiotyk 3 godziny od metforminy.
Odpowiedz
GrazkaDodano:  17 marzec 2018 - 14:19
Pani Małgosiu:) biore depakine chrono 500 na padaczke,mam do tego problem z bolacym zoladkiem(za Pani rada pije glutka co rano) jest zdecydowanie lepiej a do tego mam niedoczynnosc i Hashi.Prosze o porade jak mam brac euthyroks 88,jaki musi byc odstep od depakine i glutkiem?? Z gory bardzo dziekuje za odpowiedz
Odpowiedz
EmiliaDodano:  17 marzec 2018 - 15:28
Pani Małgosiu, a czy są jakieś zalecenia, jak taka kolacja, po której wezmę Euthyrox, powinna wyglądać? Czegoś się wystrzegać? Czy jeżeli tak się zdarzy, że kolacja będzie bardziej obfita, to 4 godziny nie wystarczą? Z góry dziękuję za odpowiedź i bardzo ciekawy wpis.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  19 marzec 2018 - 8:12
Bez nabiału bo ten zaburza wchłanienie euthyroxu.
AniaDodano:  15 wrzesień 2018 - 14:06
Pani Małgosiu, czy jeśli biorę Euthrox 1,5-2 h przed śniadaniem to mogę do śniadania wypić kawę zbożową z mlekiem? Czy bardzo zaburzy to wchłanianie? I czy raz na kilka dni jogurt naturalny do śniadania będzie stanowił problem?
Odpowiedz
MonikaDodano:  17 marzec 2018 - 16:47
Ja mam takie pytanie,czy biorąc tabletki antykoncepcyjne mogę pić olej z czarnuszki? Mam podniesiony androstendion, nie mam insulinooporności. O oleju z czarnuszki wyczytałam u Pani na stronie, nie wiem jednak czy to się nie gryzie i w jakkich ilościach można przyjmować?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  19 marzec 2018 - 8:03
Oczywiście. Można jak najbardziej.
Odpowiedz
MałgorzataDodano:  17 marzec 2018 - 20:24
imienniczko dziekuje , super artykuł, oprocz euthyroxu biore jeszcze 2xdz biosotal 80 i amlopin 0,25 1xdz i polocard i jeszcze zioła (karczoch, ostropest, morwe biała) oraz d3, vit c, wiec cały czas szukałam wiadomosci kiedy co zazywac by nie powodowac interakcji farmakologicznej a teraz juz cokolwiek kumam, bardzo sie ciesze i mysle, ze bede stała czytelniczka, serdecznie pozdrawiam 💑
Odpowiedz
AniaDodano:  18 marzec 2018 - 14:09
Gosiu, jestem wiecznie zmęczona, nie mam na nic siły. Mogę spać nawet 9 godzin a i tak jestem niewyspana. Jakie badania powinnam zrobić?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  19 marzec 2018 - 8:02
Morfologię z rozmazem, ferrytynę, B12, żelazo, D3. To podstawa do diagnostyki w tym przypadku.
Odpowiedz
PatrycjaDodano:  19 marzec 2018 - 8:42
Dobry artykuł i trafne spostrzeżenia. Sama mam rocznego syna, który w nocy około 3, zamawia mleczko. Więc kiedy wstaję zrobić mu butlę, biorę euthyrox. Później kawa, ale odstęp rzeczywiście jest ok 3-4 h. I wyniki są ok. Kiedy brałam 30 min przed kawą lub jedzeniem, czułam się fatalnie. Bardziej ospała, zdenerwowana i niezadowolona. Myślałam, że to tylko chumorki, a tu nie...to TYLKO tarczyca..
Odpowiedz
M_SierraDodano:  19 marzec 2018 - 17:43
Po przeczytaniu tekstu postanowiłam zmienić sposób brania eutyrox. Do tej pory brałam rano. Od piątku (16.03) biorę wieczorem. Może to za wcześnie, może to \"złudzenie, ale czuje się lepiej. Jakiś wstaje mi się lepiej i nie czuję porannego zmęczenia, kyore towarzyszy mi od zawsze.
Odpowiedz
DorisDodano:  20 marzec 2018 - 8:28
Na śniadanie nie wolno nabiału przy Hashimoto?/ To jaka jest optymalna kombinacja śniadaniowa białko/węgle/tłuszcz zakładając ze ja ja jednak Euthyrox łykam rano, na czczo? Czy jeśli zamienię porę przyjmowania leku na nocną to będzie to miało jakieś znaczenie co jem rano i czy piję czy nie kawę?
Odpowiedz
Ula S.Dodano:  20 marzec 2018 - 9:47
W lutym badałam sobie TSH. Wyszło 4,8. W marcu powtórzyłam badanie juz razem z FT3 i FT4. TSH wyszło 6,8. Czy może to tak szybko urosnąć? A może to tak sobie skacze raz w gore raz w dół? Ferrytynę zbadałam za Twoim zaleceniem - wynik - 7 ng/ml. Biorąc pod uwagę to co pisałaś - że powinno być ok 70 - zbladłam.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  21 marzec 2018 - 8:47
Może tak rosnąć i nie jest dobrze. Ferrytynę masz 7. Niska ferrytyna blokuje dejodynazę która jest kluczowa w konwersji T4 do T3. Nie ma konwersji, nie ma trójjodotyroniny, TSH galopuje w górę.
Ula S.Dodano:  21 marzec 2018 - 12:21
Piję sok z pokrzywy (2 miesiące i miesiąc przerwy). Czy mogę czymś innym skutecznie uzupełnić żelazo?
Odpowiedz
Asia 92Dodano:  20 marzec 2018 - 16:31
Małgosiu czy mogłabyś napisać jaką wodą należy popić letrox czy eutyrox? Lekarz endokrynolog zalecił popijać letnią przegotowaną wodą z kranu. Czy to ma jakieś znaczenie?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  21 marzec 2018 - 8:37
Zwykłą wodą.
Odpowiedz
Basia Dodano:  22 marzec 2018 - 14:18
Witam Czy żelazo - Biofer moge brać razem z E ? Dziękuje
Odpowiedz
AgnieszkaDodano:  23 marzec 2018 - 21:30
Kiedy po przyjęciu Euthxyroksu mogę wypić wodę z cytryną ??? Musze czekać również 4 godziny?????
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  26 marzec 2018 - 9:46
Godzinę po.
Odpowiedz
OlaDodano:  29 marzec 2018 - 8:13
Pani MAłgosiu, Jestesm przed wizyta u endokrynologa (Cykliczne) i chciałabym sie przygotować z Pani pomocą. Ostatnie badania - TSH w normie, 1,7 ale FT4 ponizej normy 10,,6. Fakt, ze jestesm w ciązy ale wczesniej wyniki miałam dobre. Ostatnio eksperymentuje z wcześniejszym przyjmowaniem leku ( EuR 75) ze wzgledu na problemy jelitowe, zgodnie z Pani opinią. Czy to moze miec wpływ? a moze jakis inny czynnik? Proszę podpowiedzieć.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  30 marzec 2018 - 12:10
Ola nie powiem Ci jaka może być przyczyna. Trzeba zrobić nadania parametrów które odpowiadają za aktywację hormonów tarczycy. Min. d3, ferrytyna, magnez, cynk, selen. Pełną diagnostykę.
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Miejsca i produkty, które szczególnie polecam z uwagi na jakość.
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze? 

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać” 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze?

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać”

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

467 50
Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych. 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych.

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

518 22
Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem. 
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie. 
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to? 
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO? 

#sibo #imo

Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem.
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie.
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to?
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO?

#sibo #imo
...

1388 114
Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK! 

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet

Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK!

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet
...

1998 3206

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej

MOJA KSIĄŻKA


"Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso" to książka dla tych, którzy szukają inspiracji na zdrowe posiłki i preferują tradycyjną formą książkową.

Ponad 70 stron porad żywieniowych oraz 65 pysznych i prostych w przygotowaniu przepisów. Dzięki podanym przy każdej potrawie wymiennikom węglowodanowym i białkowo-tłuszczowym szczególnie polecam ją osobom cierpiącym na cukrzycę typu I, kiedy kluczowe jest określenie dawki insuliny.

Idealny prezent dla każdego, kto chce zacząć przygodę ze zdrowym odżywianiem, ale nie koniecznie jest gotowy na ścisłe trzymanie się diety. 

 

PRZEJDŹ DO SKLEPU

This will close in 20 seconds