fbpx
Zalecenia dietetetyczne w PCOS, czyli zespole policystycznych jajników
Img

Zespół policystycznych jajników, inaczej zwany wielotorbielowatością, to choroba której przyczyny i źródło nie są do końca znane. Choroba jest diagnozowana ponieważ pacjentka zgłasza się do lekarza z nieregularnymi, często bolesnymi cyklami, trądzikiem (są to bolesne krosty wypełnione płynem, znajdują się na brodzie i dolnej części policzków), nadmiernym owłosieniem, bólami w podbrzuszu, ciągłym podenerwowaniem lub/i problemami z zajściem w ciążę. Szacuje się że problem dotyczy aż 10- 15 % kobiet w wieku rozrodczym. Kobiety które zmagają się z tą chorobą z pewnością znają ją od podszewki, ale jeśli ktoś z terminem PCOS spotkał się dziś pierwszy raz wyjaśnię w skrócie o co chodzi.

U zdrowej kobiety każdy miesięczny cykl może zakończyć się ciążą. Po miesiączce przysadka mózgowa dostaje sygnał iż można działać i zaczyna wytwarzać hormon stymulujący dojrzewanie pęcherzyków Graafa w jajnikach (FSH). W jednym cyklu dojrzewać może kilka pęcherzyków, ale pełną dojrzałość osiąga zazwyczaj tylko jeden, nazywany pęcherzykiem dominującym. Jeśli pęcherzyków dominujących będzie więcej niż jeden mamy szansę na ciążę mnogą. Wraz ze wzrostem pęcherzyków wzrasta poziom estrogenów. W cyklu zdrowej kobiety jest tak, że wraz ze wzrostem poziomu estrogenów powinien nastąpić wzrost hormonu luteinizującego (LH) co ma doprowadzić do pęknięcia pęcherzyka Graafa, uwolnienia komórki jajowej i przekształcenia go w ciałko żółte które zacznie produkować progesteron.
A teraz wyobraźcie sobie że dojrzewa kilka pęcherzyków i nie pękają na czas. Dni lecą, cykl się wydłuża, rośnie poziom estrogenów, nie rośnie poziom progesteronu ponieważ pęcherzyk nie pękł. W końcu któryś pęka i dochodzi do miesiączki (np. po 32 czy 36 dniach lub dalej). Pojawia się kolejny cykl i mamy już kilka całkiem dużych pęcherzyków z poprzedniego cyklu i zaczynają pojawiać się nowe. Tamte poprzednie rosną, te nowe też. Jajniki zaczynają oblepiać małe i większe kuleczki które produkują męskie hormony, androgeny. Te małe kuleczki zmieniają się w cysty stąd nazwa schorzenia  – zespół policystycznych jajników.

PCOS a insulinooporność czyli błędne koło

Zaspół policystycznych jajników jak sama nazwa wskazuje to szereg wzajemnie zazębiających się kwestii. Szaleją hormony, nie pęka pęcherzyk Graafa, poziom estrogenu jest na wysokim poziomie co powoduje zatrzymanie wody w organizmie, cysty produkują androgeny i dodatkowo pojawia się też problem z insuliną a konkretniej z wrażliwością komórek na insulinę.

Czym jest insulinooporność?

Wyobraźcie sobie że w komórach są drzwiczki. Zjedliście posiłek i we krwi pojawia się glukoza. Trzustka podaje insulinę która ma za zadanie przetransportować cząsteczki glukozy do komórkowych drzwiczek i otworzyć je. Ale drzwiczki nie otwierają się. We krwi jest dużo glukozy i dużo insuliny (hiperinsulinemia). Wysokim poziom insuliny we krwi daje jajnikom sygnał do produkcji androgenów w tym testosteronu który dodatkowo zmniejsza wrażliwość komórek na insulinę (błędne koło). Kobieta tyje a jej tkanka tłuszczowa wydziela kolejną porcję estrogenu i zwiększa stan zapalny.

Zalecenia dietetyczne 

1. Z uwagi na zaburzenia hormonalne, w szczególności wysoki poziom estrogenów i androgenów u kobiet z PCOS dochodzi do zatrzymania wody w organizmie. Kobieta jest nabrzmiała, jakby opuchnięta. Często pojawia się tzw. wodny cellulit. Dieta musi tę wodę „uwalniać”, w żadnym wypadku nie może jej dodatkowo zatrzymywać. Należy dużo pić, unikać potraw słonych, wzdymających i zatrzymujących wodę. Należy też unikać dań które długo zalegają w żołądku, smażonych, ciężkostrawnych.
Jeśli chodzi o proporcje należy lekko zwiększyć ilość białka (do 18 %), zmniejszyć ilość węglowodanów (w postaci ziaren) i zwiększyć ilość warzyw.

2. Z uwagi na insulinę:

  •  wykluczamy z diety węglowodany proste i zastępujemy je węglowodanami złożonymi które powodują powolny wzrost poziomu glukozy we krwi. Jeśli pojawią się odstępstwa należy je zrównoważyć bogatymi w błonnik i zawierającymi wodę warzywami. Błonnik reguluje metabolizm glukozy. Cukry trawione są wolniej, nie ma gwałtownego wyrzutu insuliny.
  •  węglowodany należy łączyć z tłuszczami i błonnikiem (zlecana ilość to 25-30 g dziennie). Błonnik zwiększa wydzielanie żółci która trawi tłuszcz a tłuszcz hamuje wydzielanie soków żołądkowych co spowalnia trawienie i węglowodany są trawione wolniej. Oczywiście nie mówię tu o tłustych mięsach czy smalczykach jako okrasa ale zdrowych tłuszczach w postaci np. pestek, orzechów, winegretów na bazie oliwy do warzyw.
  • owoce jemy w małych ilościach (z uwagi na niski ładunek glikemiczny) lub łączymy z błonnikiem i/lub produktem tłuszczowym np. nasionami. Krąży mit że osoby z insulinoopornością nie mogą jeść owoców. To nie jest prawda.

Przykład:
* sałatka owocowa z otrębami i płatkami migdałów,
* koktajl z jogurtu, malin i awokado,

  • zwracamy uwagę na indeks glikemiczny całych potraw oraz na ładunek glikemiczny poszczególnych składników dania. Dieta o niskim Ig poprawia wrażliwość tkanek na insulinę. Aby obliczyć indeks glikemiczny całego posiłku należy obliczyć zawartość węglowodanów przyswajalnych w każdym z użytych produktów (węglowodany ogółem minus błonnik). Informacje o wartości węglowodanów ogółem oraz zawartości błonnika znajdują się w tabelach wartości odżywczych lub na opakowaniu np. kaszy.
    Następnie liczymy procentowy udział węglowodanów przyswajalnych z danego produktu w węglowodanach przyswajalnych z całego posiłku. Kolejny krok to pomnożenie tych udziałów przez indeksy glikemiczne poszczególnych produktów.
    Na koniec sumujemy otrzymane iloczyny i mamy indeks glikemiczny całego posiłku. Sposób liczenia macie TU (klik).

Przykład:

Dynia ma IG 75.  Wszystkie książki świata mówią „przy cukrzycy i insulinooporności nie wolno”. I teraz cukrzyk dostaje ode mnie dietę indywidualną a tam 100 g dyni na obiad. Siada z przerażenia i pisze maila „Małgosia co jest grane” ?
Policzmy zatem ?

Składniki obiadu:
100 g fileta z kurczaka – IG – 0
ząbek czosnku – IG – 0
100 g kaszy gryczanej (ok. pół szklanki)  – IG 40  Węglowodany przyswajalne – 63,5 g
100 g cukinii – IG 15 Węglowodany przyswajalne – 2,2 g
100 g dyni  – IG 75  Węglowodany przyswajalne – 5,1 g
10 g pestek dyni – IG 25 Węglowodany przyswajalne – 1,27 g
2 łyżki oliwy – IG – 0
natka pietruszki

Kurczaka kroimy w kawałki i marynujemy w czosnku i oliwie. Wrzucamy na patelnię, dodajemy pokrojone w kawałki warzywa, przykrywamy pokrywką i dusimy. Na koniec dodajemy kaszę gryczaną. Całość posypujemy pestkami dyni i natką pietruszki.

Węglowodany przyswajalne ogółem w całej potrawie  =  72,07 g
Procentowo w posiłku :
kasza – 88,10 %
cukinia – 3,05 %
dynia – 7,07 %
pestki dyni – 1,78 %

Liczymy IG dla poszczególnych ilości
kasza  – 35,24
cukinia – 0,45
dynia – 5,3
pestki dyni – 0,44

IG całego obiadu wynosi: 41,43 
Mimo dodanej dyni IG posiłku jest odpowiednie dla cukrzyka i osoby z insulinoopornością. 

Tak samo jest z owocami do owocowej sałatki z dodatkami. Liczy się to z czym zestawiasz i w jakiej ilości. Proporcje to klucz do sukcesu.

3. Zmniejszamy ilości produktów mięsnych które mogą dostarczać hormony z zewnątrz. Własna burza hormonów z powodzeniem wystarczy. Każde zwierze ma swój układ hormonalny, może dostawało dodatkowo jakieś leki (tego nie wiemy).  Mięso jemy 2-3 razy w tygodniu, małe ilości, zawsze z dużą ilością bogatych w błonnik warzyw i w towarzystwie tłuszczowego dodatku.

4. Unikamy wahań cukru. Spożywamy 5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu.

5. W diecie powinny dominować zdrowe tłuszcze roślinne w postaci pestek, orzechów, olejów etc. Taki rodzaj tłuszczu to bogactwo kwasów tłuszczowych z rodziny Omega 3 które zmniejszają stężenie pochodnych prozapalnych.

6. Należy upewnić się czy nie mamy nietolerancji pokarmowej. Spożywanie produktów których organizm nie toleruje zwiększa poziom kortyzolu a tym samym stan zapalny. Bardzo często powoduje także wzrost poziomu prolaktyny która skutecznie blokuje owulację.

7. Z uwagi na insulinę która stymuluje produkcję androgenów eliminujemy słodycze i cukier na rzecz ksyliolu lub stewii. Unikamy słonych przekąsek, fast foodów itp.

8. Z uwagi na fitoestrogeny unikamy produktów sojowych i strączków. Można raz na jakiś czas (ciągłe wyrzeczenia są psychicznie ciężkie do udźwignięcia) ale należy je wtedy zrównoważyć dużą ilością warzyw bogatych w błonnik i wodę.

9. Nie wolno dopuścić do jakiejkolwiek nadwagi. Tkanka tłuszczowa to świetna fabryka hormonów.

Znaczenie diety w PCOS 

Zespół policystycznych jajników nie jest chorobą dietozależną i nie da się wyleczyć go dietą, ALE ma ona niebagatelne znaczenie w przebiegi i leczeniu tej choroby.
Właściwie dobraną dietą można fantastycznie „uspokoić” układ hormonalny. Zmniejszenie masy ciała powoduje iż tkanka tłuszczowa nie wydziela dodatkowych hormonów. Właściwe Ig posiłków, a tym samym całej diety, zwiększa wrażliwość komórek na insulinę co sprawia że jajniki nie wydzielają takich ilości androgenów, co bezpośrednio przekłada się na stan skóry, samopoczucie etc.
Właściwe proporcje diety cały czas pracują na to, aby nie zatrzymywała się woda i aby nie dopuścić do opuchnięć i nabrzmień.
Dieta w PCOS to jedna z najczęstszych diet jakie piszę. Bardzo często jest dodatkowo połączona z niedoczynnością tarczycy i hashimoto.
Ci którzy śledzą mój profil na facebooku czytają maile które czasami publikuje od klientów.
Są sytuacje że osoby są kilka miesięcy na lekach i nie ma efektów. Dopiero po włączeniu diety okazuje się że w cudowny sposób leki zaczynają działać.
A to nie leki zaczęły działaś. To w końcu pacjent przestał sobie szkodzić.
To tak jakbyśmy umyli podłogę i chodzili po niej w ubłoconych butach. Jeśli nie zaczniemy ich zdejmować w przedpokoju i zakładać kapci nigdy nie będziemy mieli czystej podłogi.
Tak samo jest z dietą w chorobie. Jest jak te buty i kapcie. Dopiero jak zdejmie się ubłocone buty jest szansa na czystą podłogę.

Dla przykładu (kliknij w obrazek aby powiększyć):

 
 

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Wszystko co powinnaś wiedzieć na temat niedoczynności tarczycy, aby umieć rozmawiać z lekarzem i mieć pewność, że jesteś leczona prawidłowo
wszystko o niedoczynności tarczycy

Dzisiejszy tekst da do myślenia wielu z Was, chorym na niedoczynności tarczycy. Być może wywróci Wasze życie do góry nogami. Czytaj dalej

Święta w trakcie diety redukcyjnej. 8 zasad dzięki którym nie przytyjesz ! Co jeść ? Ile ? Kiedy ?

Jesteś w trakcie diety redukcyjnej. Utracone kilogramy i coraz luźniejsze ubrania sprawiają że pękasz z dumy. Oczami wyobraźni widzisz siebie Czytaj dalej

Nasiona słonecznika w dietoterapii chorób tarczycy, zaburzeń glikemii oraz problemów z cerą i włosami

Słonecznik pospolity (Helianthus annuus L.) uprawiany jest na całym świecie, głównie do produkcji oleju (4 miejsce na świecie) choć także Czytaj dalej

Dla kogo olej lniany, a dla kogo siemię lniane, czyli jaka jest różnica i o czym trzeba wiedzieć kupując
olej lniany tłoczony na zimno

Siemię lniane! Maleńkie brązowe ziarenka o wielkich właściwościach. O siemieniu lnianym pisałam już na blogu przy okazji akcji regeneracji na Czytaj dalej

180 komentarzy

AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 8:55
dziekuję Ci! <3
Czekam z niecierpliwością na wycene diety.
Mój przypadek jest o tyle dziwny, że przy PCOS mam za mało estrogenów (co jest odmienne od tego co napisałaś powyżej), za niski poziom LH i za mało progesteronu. ogólnie jestem rozchwiana hormonalnie.. ;( I niestety nie mogę zajść w ciąże.
Małgosiu, czy dieta zmienia się przy takich niedoborach hormonów? Nie mam ponadto nadmiaru testosteronu i androgenoów, a miesiączki jako tako regularne.. tylko obraz USG (ewidentnie jajniki torbielowate) i wyniki lh/fsh wskazują na pcos..
A.
Dodano:  10 sierpień 2015 - 9:14
Dieta jest taka sama. Chodzi o stabilizację aby organizm działał w harmonii i nic go nie blokowało z zewnątrz.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 9:01
Mam diete od Ciebie i mam wpisane, że mam sok np na II śnidanie, przekąskę wypic sok-ale popsuła mi sie sokowirówka, czym zastąpic taki sok np marchwiowy (250 kcal) czy marchwiowo buraczano selerowy (300 kcal)?????
nie mam mozliwości kupienia soków warzywnych, w domu mam kupiony tylko poamarańczowy i jabłkowy.
Dodano:  10 sierpień 2015 - 9:15
Jeśli nie masz możliwości zrobienia soku lub kupienia gotowego możesz go zastąpić surówką, taką startą na drobnej tarce.
Odpowiedz
Żaneta HajnowskaDodano:  10 sierpień 2015 - 9:17
No to już wiem, czemu po przejściu na wegetarianizm czuję się dużo lepiej przy PCOS. Niestety waga wciąż stoi, chyba muszę zweryfikować moją dietę :/
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 9:18
Ja mam dietę od Małgosi na PCOS. Stosuję ją drugi miesiąc. Schudłam 6 kilo. Po 4 dniach diety sikałam jak głupia. Latałam co pół godziny do toalety. W pracy śmiali się że jestem w ciąży.
W końcu też organizm zaczął reagować na leki. Nie mam króst, i tak jak wcześniej wstawałam rano i miałam brzuch jak balon tak teraz rano jestem paska jak deska.
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 9:35
Super :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 9:31
Mam pytanie - jeśli wysłałabym w tym tygodniu zapytanie o dietę to kiedy można się spodziewać odpowiedzi?
Dodano:  10 sierpień 2015 - 9:42
Za 3 tygodnie.
Odpowiedz
Joanna | my-healthy-style-blogDodano:  10 sierpień 2015 - 9:40
Cenne informacje!
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 9:44
Małgosiu, a możesz dac wskazówki przy wysokiej prolaktynie
Odpowiedz
Kuchnia CzarówDodano:  10 sierpień 2015 - 9:51
bardzo przydatny post - mało jest dostępnych dobrych artykułów na ten temat, dlatego niedawno też zdecydowałam się napisać o PCOS u siebie.

chyba w nas - blogerach - siła :) oby udało się pomóc jak największej ilości osób, a nie tylko lekarz-leki, bez szukania przyczyny..

serdecznie pozdrawiam
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 9:57
jeżeli należy ograniczyć do minimum mięso i strączki skąd w takim razie czerpać odpowiednią ilość białka ?
Dodano:  10 sierpień 2015 - 10:01
Orzechy, nasiona, pestki, chia, nabiał i jaja w dni bezmięsne, no i białko zwierzęce które jest w kaszach, warzywach, produktach z pełnego ziarna.
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 10:38
W kaszach i warzywach to raczej białko roślinne.
Dodano:  10 sierpień 2015 - 10:51
Oczywiście że roślinne ;) Pomyliłam się z rozpędu ;)
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 11:19
Nabiał chyba ostatnio też jest dyskusyjny? Jest tam hormon, który może powodować wzrost dihydrotestosteronu (i czynnik, który też powoduje wzrost tego hormonu), czyli trądzik o podłożu androgenowym. Gosiu co o tym sądzisz?
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 11:33
A jeszcze chciałam zapytać, jeśli już nabiał, to chyba bardziej polecane są produkty tłuste? Czyli np. jogurt grecki czy twaróg tłusty oraz sfermentowane typu zsiadłe mleko..?
Dodano:  10 sierpień 2015 - 11:34
Tak naprawdę to jakby pogrzebać to wszystko okaże się dyskusyjne bo gleba, opryski etc.
Trzeba zachować umiar i dobre proporcje.
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 16:00
a czy dotyczy to również nabiału z melka koziego , owczego?
Dodano:  10 sierpień 2015 - 17:54
Tak
Joanna HaśnikDodano:  10 sierpień 2015 - 22:07
A co jeśli przy niedoczynności, Hashimoto i protokole autoimmunologicznym nie je się orzechów, pestek, nasion, jaj, zbóż itd. Jak tu jeść 2/3 razy mięso w tygodniu?
Dodano:  11 sierpień 2015 - 8:37
Jest mnóstwo dań z samych warzyw + kasze. Jest awokado, nabiał. Da się, uwierz ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 10:02
Małgosiu,

Ja jestem osobą, na którą padło niestety combo w postaci insulinoodporności i PCOS. Jednak moim największym zmartwieniem są wypadające włosy - nie dość, że wypadają, to robią się coraz cieńsze. Chyba to przepłacę depresją, bo całe życie miałam grubego i gęstego kuca a teraz... szkoda gadać. Mój ginekolog i endokrynolog rozkładają ręce.. I pewnie to nie jest stricte dietetyczny problem, ale może wiesz czy dietą możnaby coś wspomóc?
Dodano:  10 sierpień 2015 - 10:52
Oczywiście.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 10:12
Czy sądzi pani, że post Daniela wg zaleceń dr Ewy Dąbrowskiej może być pomocny przy PCOS ?
Dodano:  10 sierpień 2015 - 11:08
Dieta Ewy Dąbrowskiej pomoże jako wstępne oczyszczenie.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 10:18
Pani Małgosiu, a co jeść i czego się wystrzegać przy zbyt wysokim poziomie prolaktyny w organizmie? Czy odpowiednią dietą można wyregulować jej poziom? Bardzo proszę o radę.
Magda
Dodano:  10 sierpień 2015 - 10:50
Przede wszystkim trzeba zacząć od zbadana czy tolerujesz wszystko co jesz. Nietolerancje pokarmowe mają dużo wspólnego z prolaktyną.
Odpowiedz
Dominika RauDodano:  10 sierpień 2015 - 10:23
Gosiu, jesteś niesamowita. Uwielbiam Twoje posty. Nie piszę nic oryginalnego, ale muszę raz na jakiś czas Ci tu to napisać :)
Dodano:  10 sierpień 2015 - 10:49
Dziękuję Ci kochana za miłe słowo :))
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 10:33
A mogła byś Małgosiu napisać w skrócie o nieleczeniu schorzenia.?
Monika
Dodano:  10 sierpień 2015 - 10:48
Co znaczy o nieleczeniu ?
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 14:22
chyba chodzi o to, że dana kobieta nie leczy się, tzn. nie bierze hormonów
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 10:38
Kurczę ja mam PCOS byłam u dietetyczki, która specjalizuje się w dietach hormonalnych i kazała mi jeść soje w dużych ilościach wiec jem bardzo często zamieniłam mleko, śmietanę na sojową... Nic nie rozumiem jeść czy nie jeść :-(
Dodano:  10 sierpień 2015 - 10:52
No proszę. Soja przy przy PCOS ;) Genialnie .........
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 14:30
Ech ja to nie wiem skąd się biorą tacy "specjaliści". Dzięki za rozjaśnienie umysłu :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 11:33
Gosiu, czy mogłabym prosić wkrótce o taki post na temat endometriozy? Będę bardzo wdzięczna :) pozdrawiam
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 17:24
Ja rowniez bym poprosila ;) niewiele sie slyszy a tak wiele kobiet dotyczy. Prosimy o post!
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 11:36
Gosiu czy picie soków świeżo wyciskanych, np. marchew i jabłko będzie powodowało wyrzut insuliny? Wydaje mi się, że tak, bo to cukry proste, czyli chyba bez dodatku błonnika też niezalecane, jeśli ktoś chce uniknąć skoków cukru?
Dodano:  10 sierpień 2015 - 13:05
Szklanka nie, ale jak wypijesz więcej to już tak.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 11:48
Malgosiu mieszkam za granica czy takim osobom tez piszesz diete? Jaka forme zaplaty akceptujesz?
Dodano:  10 sierpień 2015 - 13:03
Tak. Przelew.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 12:22
Witam.Ja również niestety borykam się z PCOS choc moje wyniki sa troche inne niż klasyczny obraz tego schorzenia.Po odstawieniu tabletek miałam normalnie okres przez 3 msc kiedy zglosilam sie do lek.i oczywiście dostałam hormony...bo po co szukac przyczyny !!!!pomoglam sobie również dieta i suplementami.Mam pytanie do wszystkich osób czy znacie jakiegoś dobrego specjaliste leczącego PCOS w Warszawie lub okolicy???Chciałabym zajść w ciaze?
Odpowiedz
CudawiankiDodano:  10 sierpień 2015 - 13:43
Pani Małgosiu, jeśli dzisiaj prześlę formularz kiedy należy opłacić dietę i rozumiem, że czas oczekiwania na nią to jakieś 3 tygodnie plus minus?? :-)
Dodano:  10 sierpień 2015 - 17:56
Jak dziś wysłałaś formularz to wycenę dostaniesz za ok. 3-4 tygodnie. Po akceptacji wyceny dostaniesz dietę po 1-3 dniach.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 15:08
Małgosiu, czy mogłabyś bliżej wyjaśnić -spotkałam się z takim stwierdzeniem, że łączenie węglowodanów i tłuszczy jest przyczyną zużywania ogromnej ilości mikroskładników i tlenu.
Dodano:  10 sierpień 2015 - 17:58
Podczas trawienia zużywa się i tlen i mikroskładniki ale to fizjologia. To normalne. Nie ma co się tym przejmować.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 16:55
Swietnie, że pisze Pani takie artykuły, na pewno sa przydatne wielu osobom! A czy podejmie się Pani napisaniu takiego tekstu odnośnie choroby lesniowskiego crohna ? Widziałam kiedyś w komentarzu, ze tak, jednak kiedy można sie spodziewać ? W Pani moja jedyna nadzieja, niestety odwiedzone dietetyczki czy lekarze dawali takie zalecenia, że było tylko gorzej. Pozdrawiam :)
Dodano:  10 sierpień 2015 - 18:02
Kochana tak, wiem że już obiecywałam ale naprawdę już niebawem.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 16:57
Gosiu, czy przy pco można spozywac babke jajowata - jeśli tak jak często i z czym ja jesc ? Pozdrawiam
Dodano:  10 sierpień 2015 - 18:02
Tak
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 21:06
Super artykuł. Bardzo ciekawy i polecę go kilku koleżankom z pcos. Przepraszam, że pod artykułem, ale chciałam zapytać o wycenę diety - zgłoszenie wysłane 5 lipca, kiedy można się go spodziewać?
Dodano:  11 sierpień 2015 - 8:39
Z 5 lipca teraz w czwartek.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 21:40
Gosiu, proszę napisz jeszcze jaki produkt jest lepszy nasiona Chia czy babka jajowata ? Czym one się roznia od siebie ? Możesz mi jeszcze wyjasnic czy gdy wyniki insuliny i glukozy po posiłku nie przekraczja norme to czy wówczas można mowic o insulinoopornosci ? Z góry dziekuje.
Dodano:  11 sierpień 2015 - 8:40
Jeśli nie przekraczają to nie. Napiszę porównania chia i babki jajowatej.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  10 sierpień 2015 - 22:18
mam trądzik od 15 lat , przez połowę mego życia i o dziwo wyniki hormonalne wyszły dobre. Zalecenie lekarza - zajść w ciążę! Ręce opadają ;(
Dodano:  11 sierpień 2015 - 8:35
Lekarz powiedział że lekiem na trądzik ma być ciąża ?
Dobrze rozumiem ?
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 13:14
Musiałam dwa razy to przeczytać, bo trudno mi było uwierzyć że lekarz zalecił ciążę na trądzik ;-)
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 13:28
Tak, dokładnie tak. Powiedział, ze ciąża unormuje mi hormony. A jak nie zajdę w ciążę, to będę miała trądzik do końca życia.
Dodano:  11 sierpień 2015 - 16:01
Nie powinnam tego mówić i przepraszam wszystkich lekarzy czytających to co piszę ale stwierdzenie że ciąża unormuje hormony to że tak powiem pobożne życzenie. Do Częstochowy na kolanach, może Bóg łaskawie wysłucha. No ręce opadają.
Ciąża nie leczy zaburzeń hormonalnych a poród to nie czarodziejska brama do zdrowia i mówię to na swoim przykładzie bo też miałam jako dwudziestoparolatka kłopoty z cerą. I ani wyjście za mąż (jak wielu sugerowało) ani ciąże i porody nie pomogły. Dopiero dieta która uspokoiła mi hormony.
Dorota W.Dodano:  19 maj 2016 - 12:10
Mi ciaza wlasnie rozwalila caly uklad hormonalny, wszystko jest nie tak i wczoraj 5 lat po porodzie stwierdzono PCOS, o drugie staramy sie ponad 3 lata, owulacja jak sie zdazy to cud, +30kg, krosty w dolnej czesci twarzy, takie glebokie, opuchlizna nog...czekam na kolejne badania I z aktualnymi zglaszam sie po diete, bo inaczej czeka mnie kolejna depresja (pierwsza spowodowana przytyciem i brakiem ciazy).
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 6:52
Ile razy w tygodniu można jeść rośliny strączkowe(rozumiem że ograniczyć a nie wyeliminować)?

No i pytanie jeżeli ktoś nie je mięsa może zastąpić go rybą?
Dodano:  11 sierpień 2015 - 8:33
Jeśli mówimy o fasolce szparagowej to 2 razy w tygodniu możesz zjeść jako dodatek do obiadu. Natomiast wszelkie grochy i fasole typu Jaś raz na trzy tygodnie małe ilości.
Mięso można zastąpić rybą.
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 19:08
A od kiedy ryba to nie mięso?
Dodano:  11 sierpień 2015 - 21:39
Chodzi o to że ktoś nie je mięsa bo nie lubi a rybę zje. Mam wielu takich klientów.
AnonimowyDodano:  19 marzec 2016 - 13:10
A, co z czerwona soczewica i ciecierzyca, jak czesto mozna? Ania
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 9:01
Dobrze, że Pani wspomina o ładunku glikemicznym, który jest czymś innym niż mityczny indeks glikemiczny. Kiedyś znalazłam fajny artykuł tłumaczący różnicę między IG a ŁG na przykładzie arbuza. Na dzień dzisiejszy mogę podesłać taki link: https://pl-pl.facebook.com/WiemyCoJemy/photos/a.385350298158799.112416.181055951921569/954857961208027/
W każdym węglowodany z takiego arbuza czy dyni, nawet jeśli nie wymieszamy w posiłku tych produktów z innymi z niższym IG naprawdę nie podnoszą drastycznie cukru, gdyż musielibyśmy zjeść danego arbuza/dyni sporą ilość. Sprawdzałam na sobie. Biorąc insulinę spokojnie na przekąskę między posiłkami (czyli do 2 WW - 20 g węglowodanów) zjadam 200-250 g arbuza i nigdy nie podnosi mi on cukru we krwi. A zjeść 250 g arbuza to spory wyczyn ;).
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 9:30
Witaj Małgosiu, może mi pomożesz, naprowadzisz, coś podpowiesz bo jestem już bezsilna. Jestem po 40tce, późno zostałam mamą, pierwszą córkę urodziłam w wieku 36 lat, drugą w wieku 40. Od zawsze mam problem z trądzikiem, kiedyś jak byłam nastolatką to wysypane miałam plecy, dekolt, ramiona, czoło, brodę, i rzuchwe. Teraz dekolt jest czysty, ramiona i plecy... Ujdzie. Ale wciąż mam problem z twarzą - czoło, skrobię, rzuchwa, broda. Miesiączki mam regularne, jajniki czyste, gdzie mam szukać przyczyny? Jestem załamana...
Dermatolog mi powiedział że taka moja uroda i że powinnam się cieszyć bo nie jest jeszcze tak źle... Może masz pomysł od której strony zacząć? Jakie badania zrobić? Mam kompleks i prawie depresję przez TO jak wyglądam :-(
Pozdrawiam Cię, kasia
Dodano:  11 sierpień 2015 - 9:35
Zbadaj czy nie masz nietolerancji na mleko.
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 11:25
Karmię córkę piersią, na początku przez 4 m-ce miałam rezimowa dietę bezmleczna, teraz pije tylko kefiry, jogurty z biedronki, czasem zjem żółty ser, czasem twarożek, mleka nie pije nie czuje potrzeby, przerzucilam się na roslinne. Czy w razie nietolerancji muszę odstawić wszystko powyższe?
Kasia
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 14:25
ale odpowiedź :/ ciekawe czy ten lekarz sam chciałby całe życie mieć krosty na twarzy :/ rozumiem, że można mieć krzywy nos albo nogi - taka uroda, ale trądzik to przecież choroba, którą należy leczyć
Justi82
Dodano:  11 sierpień 2015 - 16:09
Tak, jeśli wyjdzie nietolerancja na mleko trzeba odstawić wszystko.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 11:01
Małgosiu czy można się pozbyć czyraków dietą ? Czy to dziadostwo ma też związek z jakąś nietolerancją pokarmową ?
Po wizycie u dermatologa dostałam antybiotyk (po wcześniejszym antybiogramie). Czytając twojego bloga: Odstawiałam prawie całkowicie biały cukier (1 raz w tygodniu słodka niedziela), mąkę pszenną, jem pestki, awokado, zdrowe oleje, ryby, piję zioła ojca Grzegorza na oczyszczanie, czystka, chia, nie jem drożdży (jem chleb na zakwasie).
jest już o niebo lepiej, ale TO wraca :(
Dodano:  11 sierpień 2015 - 16:06
Czyraków stricte nie, ale można przeprowadzić oczyszczanie które ma szansę pomóc.
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 20:43
Dziękuję za Ci odp.
Jak długo trwa taka dieta ? piszesz takie diety ?
Dodano:  11 sierpień 2015 - 21:39
No 2 miesiące na pewno ale zasady diety warto włączyć na stałe.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 13:59
Małgosiu, nie wiem już co mam zrobić - kolejny raz zgłaszam Ci, że nie otrzymałam wyceny diety wysłanej 24 czerwca. I kolejny raz ani wyceny, ani żadnej odpowiedzi. Bardzo, bardzo na nią czekam. Proszę odpowiedz mi, kiedy się jej spodziewać??

Beata
Dodano:  11 sierpień 2015 - 16:04
Kochana a z jakiego adresu e mail wysłałaś ?
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 16:41
ze sliwka.beata@gmail.com

Będę bardzo wdzięczna, strasznie długo już czekam :)
Dodano:  11 sierpień 2015 - 16:44
sprawdź skrzynkę
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 16:58
sprawdziłam, dziękuję :) akceptuję i czekam na dane do przelewu
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 14:03
W sumie to nigdy nic nie komentuję w internecie, ale nie mogę się powstrzymać:) Kobieto! Skąd Ty to wszystko wiesz i jak Ty to ogarniasz, że tak wszystko skrupulatnie, dokładnie i rzeczowo publikujesz??? Wiem, że pewnie dużo czytasz i masz do tego smykałkę, ale normalnie nie mogę z Ciebie!!! Również studiuję dietetykę i zastanawiam się ile milionów lat zajmie mi dojście do takiej perfekcji jak Ty!!! Pozdrawiam i życzę powodzenia z całego serca!!! Małgosia
Dodano:  11 sierpień 2015 - 16:02
O matko. No dzięki ;) Miło mi ;)))
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 14:30
Małgosiu czy jest możliwość aby wysłać do Ciebie formularz a po otrzymaniu wyceny ewentualnie zrezygnować z niego lub też przełożyć wykupienie diety na termin późniejszy? Problemem są w moim przypadku kwestie finansowe a także nie chciałabym Ci dawać dodatkowej pracy nie będą pewna zakupu diety, jednak chciałabym poznać orientacyjnie jej wartość i postarać się o jej zakup. Pozdrawiam
Dodano:  11 sierpień 2015 - 16:04
No pewnie. Po otrzymaniu wyceny możesz zgłosić się po dietę kiedy chcesz.
Odpowiedz
Ania z dietmap.plDodano:  11 sierpień 2015 - 15:01
Bardzo dobry merytoryczny artykuł. Dużo można się nauczyć, nie tylko jeśli cierpi się na tę chorobę. Ja męczę się z zatrzymywaniem wody w organizmie i lekarz powiedział mi, iż ma to swą przyczynę w nieprawidłowościach hormonalnych. Dlatego też cały czas walczę z tą przypadłością. Twój artykuł niewątpliwie pomaga właściwie podejść do diety. :)
Dodano:  11 sierpień 2015 - 15:53
Bardzo się cieszę że mogłam pomóc ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 15:40
W moim przypadku dzięki diecie od Małgosi, moje hormony się pięknie uspokoiły, a lekarz stwierdził, że nieśmiało możemy mówić o ustępowaniu PCOS....tylko jeszcze nadwaga, ale to już kwestia braku dyscypliny....
Pozdrawiam i serdecznie dziękuję za pomoc :)
Dodano:  11 sierpień 2015 - 15:56
Bardzo się cieszę.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 16:20
Małgosiu mam pytanie odnośnie kawy przy PCOS. Można, nie można? Bo nie wyobrażam sobie bez niej dnia, pije czarna parzona bez cukru..
Dodano:  11 sierpień 2015 - 16:51
Można.
AnonimowyDodano:  2 maj 2016 - 11:55
Witam, ostatnio wyczytałam w necie, że kawa a w zasadzie kofeina stymuluje nadnercza do produkowania hormonów stresu tj.adrenaliny, kortyzolu, dlatego przy notorycznym piciu kawy nadnercza są chronicznie przepracowane. Do tego kofeina zwiększa insulinoopornosc u ludzi niechorujacych na cukrzyce. Pani Małgosiu proszę o ustosunkowanie się do tej informacji.
Dodano:  4 maj 2016 - 8:28
Tak. Kawa pita w nadmiarze zwiększa stres oksydacyjny.
Jeśli zaś chodzi o insulinooporność to nie ma to związku.
Odpowiedz
Ania BPDodano:  11 sierpień 2015 - 17:42
Malgosiu. Od jakiegos czasu odwiedzam twoj blog i jestem zachwycona twoja wiedza. Jednoczesnie przeraza mnie fakt, ze popelniam mase bledow prowadzac taki tryb zycia jak do tej pory. Wiem ze musze sie wziac za siebie. Mam dla kogo. Niestety borykam sie z nadwaga - 70 kg przy 157 cm wzrostu. Do tego dochodza problemy tradzikowe ze skora i cechy PCOS. Niestety jestem rowniez leniem i uwielbiam slodycze oraz miewam napady apetytu nawet gdy nie jestem tak naprawde glodna. Wiem, sporo tego. Niedawno zetknelam sie z dieta South Beach, nawet udalo mi sie zrzucic jakies 4 kg. Jednak szybko sie zniechecilam, bo waga spadala baaardzo wolno mimo restrykcyjnego przestregania diety. Dopal mnie efekt jojo. Zastanawiam sie nad powrotem do SB i rozpoczeciem biegania. Chcialabym, a boje sie... ze nie dam rady, ze znow bedzie tak opornie szlo, ze nabawie sie kontuzji...
Co myslisz o tym wszstykim? Masz moze jakies porady, sugestie? Wszystkie chetnie i z pokora przyjme. Mam 35 lat i fajna rodzinke ktora mnie motywuje (zwlaszcza maz) i jakas taka jestem pogubiona, bo odkad pamietam to mam tendencje do tycia i testuje jakas diete. Prosze, moze moglabys mi pomoc. Pozdrawiam i dziekuje Ania. moj e mail: aniami1@gazeta.pl
Dodano:  11 sierpień 2015 - 21:47
Daj spokój z south beach. Rozregulujesz sobie tylko metabolizm. Dietę ma być sposobem odzywiania na całe życie a nie na chwilę.
Ania BPDodano:  12 sierpień 2015 - 0:20
O jak się ciszę że udało się zamieścić wiadomość. Próbowałam chyba ze 3 razy. No właśnie ją mam prawdopodobnie kłopot z metabolizmem, nie wiem jak go rozruszac. Niby teoretycznie jestem bardzo mądra w dziedzinie zdrowego odżywiania, jednak z praktyka u mnie gorzej- ide na latwizne i ulegam pokusom i mam słomiany zapał. Ciągle czytam blogi, artykuły, książki na temat zdrowego trybu życia ale schudnac nie mogę. Intensywnie myślę o diecie ułożonej przez ciebie. Pozdrawiam
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 17:49
Witam!
Mam problem w kwestii brzucha. Rok temu zakończyłam kurację lekiem Izotek na trądzik. Od tej pory mam wzdęty brzuch. Czy to może być problem z powiększoną wątrobą/? Jak to wyleczyć?

Pozdrawiam
Dodano:  11 sierpień 2015 - 21:40
Dieta oczyszczająca, lekka, odkwasząjca.
AnonimowyDodano:  12 sierpień 2015 - 14:34
Robiłam tak jak Pani piszę ie pomogło. :(
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 20:49
baardzo przydatny wpis, dziękuję. Choruje na PCOS od kilku lat, wiele czytam na ten temat i staram się pomagać sobie w naturalny sposób - dieta, suplementy, sport (moj organizm ma już dosyć ciągłego faszerowania sztucznymi hormonami w tabletkach, metforminą :( ) . W internecie jest jednak tyle sprzecznych informacji , że często gubię się kompletnie.. ostatnio w głowie namieszała mi dieta PALEO (rzekomo skuteczna w insulinooporności)-jednak jest ona sprzeczna z zaleceniami dla pcos: chudy nabiał, chude mięso, złożone węgle itp. Oglądałam też wykład pewnej pani dietetyk o insulinooporności, w którym mówiła, że najlepsze jest mięso tłuste np wieprzowina wtedy wyrzut insuliny nie jest tak duży. Po przeczytaniu Pani wpisu rozumiem, że lepiej wybrać chude mięso a dodać zdrowy tłuszcz tak?
Pozdrawiam
Dodano:  11 sierpień 2015 - 21:44
O matko. Zaraz zacznę być postrzegana jako zadzierająca nosa ale muszę to zdementować. Po wieprzowinie wyrzut insuliny nie jest duży! A jaki ma być? Wieprzowina nie ma cukru więc nie podnosi poziomu glukozy a tym samym nie ma wyrzutu insuliny. Tak samo jak po kurczaku, indyku, orzechach, wodzie czy oliwie.
A tłuste mięso przy PCOS jest wykluczone. To choroba przy której nie wolno dopuścić do nadwagi bo tkanka tłuszczowa to fabryka hormonów.
AnonimowyDodano:  12 sierpień 2015 - 10:27
dla mnie też to wydało się dziwne, bo przecież mięso, jaja, orzechy maja IG=0, więc nie powinny mieć wpływu na produkcje insuliny. Jednak ta dieta PALEO teraz jakoś stała się modna, że już sama nie wiedziałam czy dobrze robię, jedząc chude mięso itp.
Dziękuję za rozwianie wszelkich wątpliwości :)
AnonimowyDodano:  12 sierpień 2015 - 12:31
Witam ja również borykam się z PCOS lek leczą wiadomo tabletkami antykonc.ja powiedziałam STOP.Moj obraz jest nietypowy wszystkie hormony nisko i usg policystyczne jajniki zatrzymanie okresu...Dodam ze wczesniej jadlam dużo nabialu malo mięsa i tłuszczu z tego wynika i cwiczylam.Po jakimś czasie zaczelam sie zle czuć tj.frzenie rak kolatanie serca zlewne poty zaraz jak zjadłam posiłek i musiałam cos zjeść aby poczuć sie lepiej ale to na chwile do tego bezsenność problemy z zaśnięciem.Po zrobieniu wszystkich badan dodatnie wyszly mi przeciwciała ANA1 i musiałam zastosować dietę autoimmunologiczna jem mieso warzywa tluszcz glownie olej kokosowyi troche owoców odstawilam nabial i gluten i dodam ze moje hormony po msc juz poszly w gore przestalam ćwiczyć co bylo dla mnie szkodliwe(wyczerpanie nadnerczy)teraz normalnie zasypiam nie budzę sie nie mam objawów hipoglikemii stosuje suplementy.Napisalam ten post aby dać wiarę ze da sie leczyć bez hormonow tylko należy szukac przyczyny!!!!obecnie czekam tylko aby pojawila sie normalna miesiaczka ....Malgosiu co myślisz o takiej diecie???
AnonimowyDodano:  12 sierpień 2015 - 16:14
dla mnie leczenie pcos antykoncepcją to jakiś koszmar! Lekarz mi wmówił, że to jedyne wyjście dla mnie, żeby pozbyć się trądziku więc mu zaufałam.. podczas kuracji tabl anty wyjałowiłam sobie organizm, obniżyłam odporność, nie miałam wcale apetytu, pojawiły się niedobory witamin.. po odstawieniu dopiero dowiedziałam się co to jest trądzik! tłusta cera, tłuste i wypadające włosy, nadmiar andrognów KOSZMAR. Dziewczyny, nie dajcie się nabrać i nie bierzcie tabletek tylko dlatego, że "rzekomo" wam pomogą, po odstawieniu jest znacznie gorzej, BURZA HORMONÓW :( teraz postawiłam na suplementy: inofem, kompleks witamin B, ostropest, siemie lniane, pije miete i lukrecje, jem duzo kaszy gryczanej (d chiro inozytol), brałam palmę sabałową. Kuracja jest jeszcze zbyt krótka, ale powoli czuje, że moje jajniki zaczęły pracować :) może jakoś uda mi się doprowadzić mój organizm do równowagi po tym świństwie..
AnonimowyDodano:  13 sierpień 2015 - 8:28
a gdzie zaczerpnęłaś informacji o tych naturalnych produktach? Ja mam wysoką prolaktynę i tez bardzo chciałabym wspomóc się dietą, bo pomimo odstawienia produktów nietolerowanych w dalszym ciągu jest wysoka. :( Dużo czytam nowinek zdrowotnych, a np.o kaszy gryczanej i d chiro inoztylu nie słyszałam. pozdrawiam
AnonimowyDodano:  13 sierpień 2015 - 8:33
Małgosiu, a nie chodzi o to, że w diecie Paleo są wskazane tłuste mięsa i jednocześnie ogranicza się węglowodany, co powoduje chudnięcie i nie ma odkładania hormonów w tkance tłuszczowej (no bo się chudnie). Poradź proszę..
Dodano:  13 sierpień 2015 - 8:38
Taka dieta ogromnie zakwasza co powoduje także wzrost poziomu kortyzolu czyli zwiększa się stan zapalny w organizmie. To nie jest zdrowa dieta.
AnonimowyDodano:  13 sierpień 2015 - 14:31
czytam na internecie itp. Na wysoką prolaktynę poleca się podobno herbatę z szałwii (hamuje mlekotok, a tym samym obniża prolaktynę) i endokrynolog kiedyś polecała mi tez tabl Castagnus (ziołowe- niepokalanek mnisi). Można tez spróbować suplementacje witaminą B6-podobno też ma wpływ na prolatynę. Jednak to zależy od przyczyny hiperprolaktynemii (w przypadku np gruczolaka przysadki, naturalne metody nie pomogą).
Inozytol (witamina B8) pomaga w insulinooporności. W USA zamiast metforminy lekarze zalecają pacjentkom suplementację d chiro-inozytolem (w tej formie inozytol najlepiej się wchłania). D chiro-inozytol to naturalna metformina. Niestety w Polsce nie jest jeszcze dostepny DCI-można jedynie zamówić z USA, ale dość drogo wychodzi. W Polsce jest dostepny "myo-inozytol" np w preparacie inofem-jest mniej skuteczny niż DCI, ale wielu dziewczynom podobno pomógł (i mam nadzieję, że mi tez pomoże) :) naturalnie DCI występuje w niepalonej kaszy gryczanej, otrębach gryczanych, karobie.
AnonimowyDodano:  13 sierpień 2015 - 14:42
zgłupiałam dosłownie zgłupiałam Gosia insulinoodpornosć, hashimoto, PCO od lat 8 sie z tym borykam, waga stoi pomimo diet i cwiczen wychodzi na to, ze moge salate i wode :( czas chyba zamowic u ciebie diete dasz rade z tym kombo ????
Dodano:  13 sierpień 2015 - 14:53
Wyślij formularz, popatrzę.
AnonimowyDodano:  19 sierpień 2015 - 10:04
Dziękuję za rady :) będę pić zatem szałwię.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  11 sierpień 2015 - 20:53
Gosiu, pytanie odnośnie Twoich jadłospisów. Czy można je jakoś dostosować tak, żeby jeść 3 posiłki dziennie i wciąż chudnąć? Zdecydowanie lepiej się czuję psychicznie, jeżeli jem 3 razy dziennie. Przez 3 lata jadłam 5 posiłków dziennie, w zasadzie nawet nie czując głodu i przez to wpędziłam się w jakąś obsesję. Myślałam cały czas o tym co będę jadła, kiedy będę jadła, jedzenie zawładnęło moim życiem. Czy mogłabyś napisać jak można skomponować 3 posiłki dziennie, żeby wciąż miało to sens i można było przy tym schudnąć? Dodam, że nie mam problemów z wytrzymaniem 5 godzin między posiłkami i wolę jeść, kiedy naprawdę czuję głód. Będę wdzięczna za pomoc! <3
Dodano:  11 sierpień 2015 - 21:48
Osobiście preferuję 5 posiłków i dla tempa metabolizmu jest to lepsze. Jeśli jednak nie możesz się do tego przekonać to niech już będą te 3 posiłki.
Odpowiedz
Anna SzwedziakDodano:  11 sierpień 2015 - 21:16
Malgosiu, ja zmagam sie z niedoczynnoscia tarczycy i wieczna nadwaga. Praktycznie od dziecka. Mialam robione juz chyba wszystkie mozliwe badania. Wiem ze czasem pozwalam sobie na za duzo slodkiego lub ciezszy posilek wieczorem,ale nie jest to codziennie. Od ponad 8 miesiecy regularnie cwicze 4-6 razy w tygodniu. Troche schudla ale biodra i uda zostaly i nie moge ich zbic. Wciaz mam nadwage ale nie taka jak rok temu. Ogolem zaliczylam mega jojo i nie wiem czy nie wrocilo to do mnie ze wzmocniona sila.bylam na diecie 1200 kcal, najmnieksze odstepstwa to mialam wrazenie ze mam +1,5 kg... Do tego robilam w kuchni po 10-12 h, duzo ruchu i cwiczenia 4-5 x tygodniu. Plus niedoczynnosc. Domyslam sie ze zajechalsm sobie organizm,mam racje? Caly czas sie waham czy zamowic diete u ciebie, bardzo bym chciala i moze by uspokoila moje hormony ktore mimo lekow nie chce zejsc i moze wreszcie bym schudla. Zastanawiam sie czy jest opcja zamiennikow na twoich dietach w razie gdybym nie dala rady czegos zjesc lub przygotowac?
Bede wdzieczna za jakakolwiek odpowiedz :)
Dodano:  11 sierpień 2015 - 21:50
Moje diety są proste w przygotowaniu. Jeśli czegoś nie wiesz piszesz do mnie maila.
U Ciebie trzeba popracować nad metabolizmem. Nie musisz zamawiać wielu diet. Możesz zamówić jedną i sobie stosować 3 miesiące. Potem zmieniamy proporcje. Metabolizm trzeba stymulować.
Anna SzwedziakDodano:  12 sierpień 2015 - 13:06
Dziekuje Malgosiu. Powiem ci ze twoj blog to jakies objawienie. Naprawde. Wyobraz sobie ze Pani dietetyk z renomowanej warszawskiej poradni ulozyla mi diete 1200 i stwierdzila ze moj organizm wiecej nie potrzebuje. Czytajac twoje posty wszystko na nowo nabiera sensu. Przy moich odwiecznych problemach zaczynam znowu widziec swiatelko w tunelu. A powiedz mi co sadzisz o korzeniu Maca? Ponoc wspomaga utrzymac prawidlowy poziom hormonow w ogranizmie. Suplemenuje dopiero 2 tyg, cudow sie nie spodziewam ale zastanawiam sie czy warto. Dziekuje za poprzednia odpowiedz.
Dodano:  12 sierpień 2015 - 14:39
Nie nam tego specyfiku.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  12 sierpień 2015 - 10:03
Małgosiu, miałam u Ciebie dietę przy PCOS i udało mi sie schudnąć kilka kilogramów, była to dieta nie uwzględniajaca nietolerancji pokarmowych, jedząc na tej diecie nie odczuwałam zadnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego, czyli moge przypuszczać, że nie posiadam żadnych nietolerancji, czy jednak warto zrobić testy? Według mnie moje PCOS wzięło się z braku wit. D, gdyż przebywałam w innym kraju gdzie było mało słońca, a wcześniej przed wyjazdem byłam zdrowa, a przynajmniej miałam regularne cykle. Czy mogę sie przy PCOS wspomagać olejem z wiesiołka lub lnianym? Pozdrawiam
Dodano:  12 sierpień 2015 - 10:21
Jeśli układ pokarmowy ani organizm (np. uporczywe bóle głowy czy zmęczenie) nie daje negatywnych sygnałów nie musisz.
Oleje tak.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  12 sierpień 2015 - 10:38
Małgosiu a jak zbadać insulinoodporność?
Dodano:  12 sierpień 2015 - 11:33
Badasz krew, ale nie poziom glukozy a insuliny po posiłku.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  12 sierpień 2015 - 15:19
Małgosiu, po posiłku np. kanapka z pełnoziarnistego chleba z chuda szynką + maślanka, lub po zjedzeniu np. 1 cukierka mam kołatanie serca czy to insulinoodporność ? czy może przez te uciążliwe gorączki ?
Dodano:  12 sierpień 2015 - 21:56
Myślę że nie ma to związku z jedzeniem a z gorącem.
Odpowiedz
KejtisssDodano:  12 sierpień 2015 - 21:33
Dobry wieczór Pani Małgosiu chciałabym uzyskać od Pani dietę na zespół PCO..., borykam się z tym od wielu lat , a mam 24 lata... Trzeba wypełnić formularz i zamówić dietę, tak..., a następnie czekam na wycenę ? Jaki jest mniej więcej czas oczekiwania wysłania takiej diety ? Widzę, że ma Pani bardzo dużo osób które czekają. Jestem pozytywnie nastawiona po tym co tutaj czytam i jaką Pani jest profesjonalistką w tym co robi ;) Pozdrawiam !
Dodano:  12 sierpień 2015 - 21:48
Wysyłasz formularz i czekasz na wycenę. Wyceny wysyłane są takimi partiami w czwartki.
Na wycenę czeka się ok. 3-4 tygodni. Potem już 1-3 dni na dietę.
KejtisssDodano:  12 sierpień 2015 - 23:56
Dziękuję, tak też zrobię.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 sierpień 2015 - 7:53
Cześć. w tym miesiącu nie dostałam okresu (nie jestem w ciąży, mam 36 lat) gdyby uważać że cykl trwa to byłby 48 dzień cyklu. Nigdy mi się to dotąd nie zdarzyło choć sporadycznie bywało że cykl trwał 36 dni (ale nigdy nie więcej ) Co to może oznaczać i czy bardzo źle wróży? Do ginka mam termin za 2 miesiące a martwię się :(
Dodano:  13 sierpień 2015 - 8:49
Ewidentnie są zaburzenia hormonalne. Koniecznie niech lekarz zrobi Ci USG aby obejrzeć jajniki a konkretnie sprawdzić czy nie masz torbieli.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 sierpień 2015 - 10:05
Mam pytanie, czy mogłabyś bliżej wyjaśnić Małgosiu, czym różnią się produkty przeciwzapalne od antyoksydantów?
Dodano:  13 sierpień 2015 - 14:38
Napiszę o tym bo to na dłuższe dywagacje.
AnonimowyDodano:  13 sierpień 2015 - 14:54
Dziękuję :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 sierpień 2015 - 12:53
Gosiu, co myslisz o antykoncepcji przy trądziku, nad. owłosieniu i łysieniu u kobiet, jeśli nie sa one na tle chorobowym.... Wyslalam do Ciebie dość długo temu maila odnośne diety i nie otrzymałam odpowiedzi..
Dodano:  13 sierpień 2015 - 14:52
To już pytanie do endokrynologa.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 sierpień 2015 - 4:02
A czy koktajle owoce można pić przy PCOS? Chyba tak tylko właśnie najlepiej pewnie owoce z niskim IG np owoce jagodowe, pomarańcze może też (bardzo je lubię)? No i można też coś dodawać, pewnie jakieś przyprawy, zioła. No tak sobie myślę.
Dodano:  14 sierpień 2015 - 7:52
Tak. Dodajesz np. otręby, natkę pietruszki, awokado.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 sierpień 2015 - 8:28
Witaj Gosiu, myślisz ze mogłabyś kiedyś dodać wpis o diecie dla kobiet z hiper prolaktynemia? Dziękuje
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Miejsca i produkty, które szczególnie polecam z uwagi na jakość.
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze? 

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać” 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze?

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać”

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

467 50
Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych. 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych.

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

518 22
Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem. 
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie. 
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to? 
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO? 

#sibo #imo

Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem.
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie.
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to?
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO?

#sibo #imo
...

1388 114
Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK! 

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet

Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK!

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet
...

1998 3206

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej

MOJA KSIĄŻKA


"Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso" to książka dla tych, którzy szukają inspiracji na zdrowe posiłki i preferują tradycyjną formą książkową.

Ponad 70 stron porad żywieniowych oraz 65 pysznych i prostych w przygotowaniu przepisów. Dzięki podanym przy każdej potrawie wymiennikom węglowodanowym i białkowo-tłuszczowym szczególnie polecam ją osobom cierpiącym na cukrzycę typu I, kiedy kluczowe jest określenie dawki insuliny.

Idealny prezent dla każdego, kto chce zacząć przygodę ze zdrowym odżywianiem, ale nie koniecznie jest gotowy na ścisłe trzymanie się diety. 

 

PRZEJDŹ DO SKLEPU

This will close in 20 seconds