fbpx
Dietoterapia insulinooporności część 1. Podejście logiczne i holistyczne.
Img
Absolutną podstawą leczenia insulinooporności jest dieta rozumiana jako sposób odżywiania na całe życie, nie na chwilę. Bzdury opowiada ten, kto twierdzi, że można ją pominąć i że wystarczą wyłącznie zastosowane leki.
Zarówno insulinooporność, jak i cukrzycę typu II, można opanować samą dietą. Jedyną przeszkodą w drodze do tego celu jesteśmy my sami, a konkretnie nasza głowa i nasze przyzwyczajenia.
Słysząc diagnozę wielu osobom wydaje się, że świat się skończył, że teraz życie nie będzie już takie samo i stanie się kompletnie bez smaku. Dzieje się tak zwłaszcza po lekturze niektórych publikacji (przykro mi to mówić, ale także i zaleceń lekarskich), gdzie można przeczytać lub usłyszeć np. że absolutnie zakazana jest marchew czy dynia, że nie wolno tknąć ziemniaka, makaronu pod żadną postacią, czy o zgrozo w ogóle żadnych węglowodanów. To nieprawda i w tym artykule rozwieję wszystkie mity.
Narzucanie reżimu, który na dłuższą metę jest nie do udźwignięcia, jest bardzo szkodliwe w tej chorobie. Destrukcyjnie wpływa na psychikę, a tym samym na długofalowe efekty terapii. Pacjentów po restrykcyjnych (niskowęglowodanowych) dietach z rozregulowanym metabolizmem, zniechęceniem i frustracją przyjmuję każdego dnia. Przerobili już wszystko i mają tego wszystkiego serdecznie dość.
Istotny w tej chorobie jest indeks glikemiczny, ale i ładunek glikemiczny spożywanych posiłków oraz sposób obróbki pokarmów. Kluczowe jest rozsądne i holistyczne podejście do tematu.
Jeśli tego nie będzie, zastosowane restrykcyjne ograniczenia w końcu zaczną męczyć na tyle, że po kilku tygodniach męki złapiecie taki dół, że będziecie mieli ochotę rzucić wszystko. I tak się stanie. W akcie rozpaczy najecie się słodkich naleśników z dżemem, chipsów, ciastek w cukrowej posypce, szarlotki babci czy wciągniecie kebab w chrupiącej pszennej bułce. Potem przyjdzie refleksja, poczucie winy i powrót do restrykcyjnej diety, aby za jakiś czas ponownie upaść. I tak w kółko, aż do kompletnego rozregulowania organizmu, nadwagi lub otyłości. Znacie to?
Kluczem jest zastosowanie takiego planu żywieniowego, który nie będzie męką, a stanie się Waszym nowym sposobem na życie. Nową drogą ku zdrowemu, lepszemu i długiemu życiu.
Czy na takiej drodze szarlotka babci jest w ogóle zakazana? Nie. Po doprowadzeniu organizmu do równowagi oraz stabilizacji glikemii, odskocznia raz na jakiś czas nie jest problemem i w dalszej części tego cyklu napiszę o tym więcej.     

Farmakologia czy dieta? A może i jedno i drugie?

Dlaczego po usłyszeniu diagnozy lekarz od razu przepisuje leki? Po pierwsze dlatego, że o żywieniu w tej chorobie nie uczy się na studiach, więc nie ma odpowiedniej wiedzy. Po drugie, nawet gdyby miał w szufladzie gotowe zalecenia skomponowane przez dietetyka, nie ma pewności czy pacjent się do nich zastosuje. Po trzecie, na wizycie w ramach NFZ nie ma czasu na edukację żywieniową, a ta jest konieczna, jeśli terapia ma być skuteczna długofalowo.
Przyzwyczajenie to druga natura człowieka. Jeśli ma się zmienić, my jako pacjenci musimy wiedzieć dlaczego, po co i jak. Aby to objaśnić i zmotywować pacjenta, lekarz w gabinecie potrzebuje czasu, którego niestety nie ma.
 
Farmakologia ma na celu uwrażliwienie komórek na insulinę oraz regulację glikemii.
Na czym to polega?
Wyobraźcie sobie że we krwi macie 100 cząsteczek glukozy. Mówię czysto hipotetycznie, aby zobrazować Wam sytuację. Drzwiczki komórek nie chcą się otworzyć ponieważ są już nasycone glukozą. Dobrze wiemy że stale utrzymujący się nadmiar cukru we krwi działa bardzo toksycznie. Grozi Wam zawał serca, udar, utrata wzroku, zapalenie nerwów, kwasica, miażdżyca, inne choroby sercowo naczyniowe czy amputacja tzw. stopy cukrzycowej. Obok glukozy pojawia się cała armia cząsteczek insuliny, które niestety nie mogą odtransportować jej do komórki, ponieważ ta stała się na nie oporna. Aż tu nagle pojawia się lek, cudowny kluczyk, który na siłę otwiera drzwiczki i dopakowuje glukozę do i tak już wypełnionych po brzegi komórek. Co się wówczas dzieje? Tyjecie.
Czy zatem zastosowanie dodatkowego kluczyka bez ograniczenia ilości glukozy we krwi ma sens? Czy nie lepiej zmniejszyć ilość glukozy w krwi i nie upychać jej do komórek rozpychając je do granic możliwości? Odpowiedź jest oczywista.
 
Farmakologia ma tę wadę, że ludzie stosując ją wierzą, że to doprowadzi ich do zdrowia, że sprawa jest załatwiona. Mam cukrzycę typu II, insulinooporność, łyknę tabletkę i jestem zdrowy. Tak to nie działa. Dopakowywanie glukozy do komórek sztucznie otwartych lekiem powoduje jeszcze większą ich oporność. Trzustka produkuje coraz więcej insuliny. W końcu komórki beta wysp trzustkowych mówią STOP. Ulegają zniszczeniu i przestają produkować insulinę. Pacjent z metforminy „wskakuje” na insulinę w iniekcji. Nie raz słyszę „tak, mam cukrzycę, byłam na tabletkach, a teraz przeszłam na zastrzyki z insuliny”.  To standard zwłaszcza u osób 50 plus.  
 
Insulinooporność to element stanu przedcukrzycowego. Nieleczona prowadzi do cukrzycy typu drugiego. Jeśli dalej nic z tym nie zrobisz, insulinozależna cukrzyca typu I jest tylko kwestią czasu. Zastosowana farmakologia może i w wielu przypadkach musi być wsparciem leczenia. Przy dużej otyłości i PCOS na pewno pomoże zwiększyć wrażliwość komórek na insulinę, przyspieszy redukcję masy ciała i dojście do równowagi. Musi jednak iść w parze z zastosowaną dietą.
 

Zapamiętaj lub wypisz na kartce i powieś w widocznym miejscu.

  • Choroba, z którą przyszło Ci się zmierzyć nie spadła na Ciebie jak grom z jasnego nieba. Pracowałaś na nią latami, a zaczęłaś najprawdopodobniej już w dzieciństwie (słodycze, fast foody, mało ruchu, stres).
  • Konieczna dietoterapia to model żywienia na całe życie. Żadne krótkie akcje nie będą skuteczne. Długofalowo nie dasz rady udźwignąć drastycznych ograniczeń. Doprowadzą Cię do frustracji, zniechęcenia, efektu jojo, a nawet depresji.
  • Dietoterapia nie jest karą, a szansą dla Ciebie na długie i zdrowe życie.
  • Uzbrój się w cierpliwość. Nastaw się na pracę. Dojście do równowagi zajmie trochę czasu. Ile? To kwestia indywidualna. Jednym wystarczą 3-4 miesiące, inni potrzebują nawet roku. 
  • Umiarkowana aktywność fizyczna ma być Twoją codziennością. Ruszasz tyłek z kanapy.

Węglowodany

Jeśli od kogokolwiek usłyszysz, że w insulinooporności należy wykluczyć węglowodany, to wstań, wyjdź i zapomnij o tym co usłyszałaś. Twój organizm ostro Ci przywali jeśli zafundujesz mu długi niedobór składników odżywczych. Twoja tarczyca do prawidłowej pracy potrzebuje węglowodanów. Potrzebuje ich także Twój mózg, krwinki czerwone i układ nerwowy.
Owszem niebezpieczny dla Ciebie jest nadmiar (hiperglikemia), ale i niedobór węglowodanów (hipoglikemia). Kluczowa jest więc ilość, ale i jakość.
Wykluczyć należy produkty rafinowane czyli sztucznie (w procesie produkcji) oczyszczone z błonnika, chromu, cynku, krzemu i manganu. To składniki, które powodują powolny wzrost poziomu glukozy we krwi i tym samym mniejszy wyrzut insuliny. Musisz mieć je w swojej diecie.
Białe pieczywo, produkty z białej mąki, drożdżówki, bagietki etc. to nie są produkty dla Ciebie. O słodyczach chyba nie muszę wspominać. Zaprzyjaźnij się z węglowodanami złożonymi czyli grubymi kaszami, brązowym i dzikim ryżem, komosą ryżową czy razowym pieczywem na naturalnym zakwasie, który będzie dodatkowo wspierał Twoją florę jelitową. Poziom cukru po spożyciu konkretnego produktu zależy właśnie od Twojej flory jelitowej. Będzie wyższy jeśli masz w niej ubytki.   
Co z białym ryżej, który tak lubisz? Możesz go używać, jeśli inne dodane produkty uzupełnią Ci ilość błonnika oraz cynku, krzemu czy manganu.
Bardzo korzystną opcją na insulinoopornych jest odgrzewanie przygotowanych wcześniej posiłków.
Poniżej dowiecie się dlaczego.

Indeks i ładunek glikemiczny

Indeks glikemiczny pokazuje procentowo jak wzrośnie poziom glukozy we krwi po spożyciu określonego produktu, w stosunku do tego jak by wzrósł po spożyciu czystej glukozy.
Jako podstawę skali przyjęto, że po spożyciu 50 g glukozy poziom cukru we krwi wzrośnie o 100 %.
IG wynoszący 60 oznacza zatem, że po spożyciu produktu zawierającego 50 g przyswajalnych węglowodanów wzrost poziomu glukozy we krwi będzie o 40% mniejszy w stosunku do wzrostu poziomu glukozy we krwi po spożyciu 50 g glukozy.
Indeks glikemiczny oblicza się dzieląc stężenie glukozy po spożyciu produktu zawierającego 50 g węglowodanów przez stężenie glukozy po spożyciu 50 g glukozy.
 
Indeks glikemiczny produktów spożywczych
Niski indeks glikemiczny IG poniżej 56
Średni indeks glikemiczny IG pomiędzy 56 a 69
Wysoki indeks glikemiczny IG powyżej 69
Dieta osoby z insulinoopornością powinna opierać się na produktach o niskim i średnim indeksie glikemicznym i z tym nie ma dyskusji, ale kluczowy jest także ładunek glikemiczny czyli co i ile zjemy. Chcę Wam pokazać że łącząc produkt z wysokim IG z produktem lub produktami o niskim IG, uzyskamy średnie lub nawet niskie IG całego posiłku.

Aby obliczyć indeks glikemiczny całego posiłku należy obliczyć zawartość węglowodanów przyswajalnych w każdym z użytych produktów (węglowodany ogółem minus błonnik).
Następnie liczymy procentowy udział węglowodanów przyswajalnych z danego produktu w węglowodanach przyswajalnych z całego posiłku. Kolejny krok to pomnożenie tych udziałów przez indeksy glikemiczne poszczególnych produktów.
Na koniec sumujemy otrzymane iloczyny i mamy indeks glikemiczny całego posiłku.

Przykład 1

Obliczmy sobie indeks glikemiczny musu owocowego składającego się z banana (100 g) i 100 g truskawek. Deser bardzo kontrowersyjny i z pewnością niejednej osobie włos się właśnie na głowie zjeżył. 
 
IG banana to 60 IG truskawek to 25
Węglowodany ogółem w 100 g banana – 23,5g
Błonnik w 100 g banana – 1,7 g
Węglowodany przyswajalne to węglowodany ogółem minus błonnik czyli w tym przypadku 21,8 g
Węglowodany ogółem w 100 g truskawek – 7,2 g
Błonnik w 100 g truskawek – 1,8 g
Węglowodany przyswajalne to węglowodany ogółem minus błonnik czyli w tym przypadku 5,4 g
Węglowodany przyswajalne ogółem w naszym 200 gramowym musie owocowym to 21,8 g + 5,4 g  = 27,2 g
Następnie liczymy procentowy udział węglowodanów przyswajalnych z każdego produktu w musie ogółem
27,2 g                         –          100 %
21,8 g (ilość z banana) –            x
x = (21,8/27,2)*100% = 80,14 % 
27,2 g                              –          100 %
5,4 g (ilość z truskawek)   –            x
x = (5,4/27,2)*100% = 19,86 %
Liczymy IG całego posiłku
60 (IG banana) x 80,14  % (procentowy udział węglowodanów przyswajalnych z banana w całej potrawie) = 48,08 25 (IG truskawek) x 19,86 % (procentowy udział węglowodanów przyswajalnych z truskawek w całej potrawie) = 4,96
IG deseru = 48,08 + 4,96 = 53,04
WNIOSEK:
Łącząc produkt z wysokim IG z produktem z niskim IG uzyskaliśmy produkt ze średnim IG. 
Gdybyśmy do naszego musu dosypali np. otrębów z wysoką zawartością błonnika lub rośliny oleiste zawierające tłuszcz np. migdały, IG potrawy obniżyłoby nam się jeszcze bardziej.

Twój lekarz zapewne nieźle by Cię okrzyczał słysząc że zjadłaś mus z banana i truskawek z migdałami i otrębami 😉
Czy słusznie? Już wiesz że nie 😉

Przykład 2

Danie obiadowe: kasza gryczana z kurczakiem i warzywami.
Do dania użyłam 100 g dyni, która dla cukrzyków powinna być zakazana bo ma IG 75

Kurczaka kroimy w kawałki i marynujemy w czosnku i oliwie. Wrzucamy na patelnię, dodajemy pokrojone w kawałki warzywa, przykrywamy pokrywką i dusimy. Na koniec dodajemy kaszę gryczaną. Całość posypujemy pestkami dyni i natką pietruszki.
100 g fileta z kurczaka – IG – 0
ząbek czosnku – IG – 0
100 g kaszy gryczanej (ok. pół szklanki)  – IG 40  Węglowodany przyswajalne – 63,5 g
100 g cukinii – IG 15 Węglowodany przyswajalne – 2,2 g
100 g dyni  – IG 75  Węglowodany przyswajalne – 5,1 g
10 g pestek dyni – IG 25 Węglowodany przyswajalne – 1,27 g
2 łyżki oliwy – IG – 0
natka pietruszki
Węglowodany przyswajalne ogółem w całej potrawie  =  72,07 g
kasza – 88,10 % IG = 35,24
cukinia – 3,05 % IG = 0,45
dynia – 7,07 % IG = 5,3
pestki dyni – 1,78 % IG = 0,44
IG całego obiadu wynosi: 41,43 
A zatem, mimo dodanej dyni IG posiłku jest odpowiedni dla osoby z insulinoopornością.
 

Czym jest ładunek glikemiczny?

Ładunek glikemiczny to miara zarówno ilości jak i jakości węglowodanów w produkcie.
Opiera się na założeniu, że produkty o wysokim IG spożywane w małych ilościach dają takie same efekty w wyrzucie insuliny jak produkty o niskim IG spożywane w dużych ilościach.
LG =  (węglowodany przyswajalne wyrażone w gramach x IG produktu ) : 100
 
Ładunek glikemiczny (LG)
Niski poniżej 10
Średni od 10 do 20
Wysoki powyżej 20
Obliczmy LG dla średniego jabłka ważącego 180 g. 
Węglowodany przyswajalne w 100 g  = 12 (węglowodany ogółem) – 2 (błonnik) = 10 g
Dla jabłka ważącego 180 g = 18 g
IG jabłka to 35

LG jabłka = (18 x 35) : 100 = 6,3 

Przykład

Obliczmy LG dla 125 g gotowanej marchewki (pół szklanki) której IG wynosi 80.
Lekarz z pewnością zakazał Ci jedzenia marchewki. 
Pół szklanki gotowanej marchewki to porcja w sam raz do obiadu. Do tego możemy dorzucić pokrojonego w talarki ogórka kiszonego z cebulką. Ale skupmy się na naszej zakazanej marchewce.
Marchewka została ugotowana bez dodatku masła czy oliwy.
Węglowodany przyswajalne w 100 g  = 8,7 (węglowodany ogółem) – 3,6 (błonnik) = 5,1 g
Dla 125 g = 6,37 g

LG 125 g gotowanej marchewki = (6,37 x 80) :100 = 5,09

Co się okazało ?
Mimo wysokiego indeksu glikemicznego marchewki, porcja wielkości połowy szklanki ma niski ładunek glikemiczny.
Jeśli obok niej na talerzu znajdzie się fasolka szparagowa (Ig 15), kiszony ogórek pokrojony w talarki z cebulką (Ig 15), do tego kasza gryczana (Ig 40) i chudy drób lub ryba, jest to doskonały obiad dla osoby z insulinoopornością.
Indeks i ładunek glikemiczny całej potrawy zmniejszy się dodatkowo, jeśli marchew ugotujemy na parze lub upieczemy. Poniżej dowiesz się dlaczego.

Białko

Zawartość białka obniża IG całej potrawy oraz sprawia że obecna w posiłku skrobia jest ciężej strawna. Ilość białka należy dopasować indywidualnie ponieważ insulinooporność rzadko występuje solo. Najczęściej idzie w parze z PCOS, niedoczynnością tarczycy i/lub hashimoto.
 

Tłuszcze

Tłuszcz w połączeniu z błonnikiem spowalnia wchłanianie glukozy do krwi. Absolutnie niezbędne są działające przeciwzapalne zdrowe tłuszcze roślinne bogate w kwasy tłuszczowe z rodziny Omega3. Unikać należy tłuszczów utwardzonych (trans) ponieważ wespół z sacharozą uszkadzają naczynia krwionośne.  
 

Skrobia oporna

Skrobia oporna powstaje w wyniku poddania skrobi działaniu wysokiej temperatury w małej ilości bądź bez udziału wody (pieczenie, gotowanie na parze). W wyniku tego procesu dochodzi do uszkodzenia jej struktury. Tak zmodyfikowanej skrobi nasz organizm nie trawi.
Podobnie dzieje się kiedy po przygotowaniu, produkt z zawartością skrobi schłodzimy. W wyniku procesu retrogradacji (przemiany formy spiralnej w liniową) ilość strawnej skrobi znacznie się ograniczy.
 
Skrobia oporna jest odporna na działanie enzymów trawiennych w związku z czym nie ulega strawieniu do glukozy i wchłonięciu w jelicie cienkim. Podobnie jak błonnik przechodzi do jelita grubego by tam z pomocą mikroflory ulec fermentacji, wypełnić jelito, poprawić perystaltykę, zebrać co trzeba i pomóc usunąć.
Dodatkowo skrobia oporna, podobnie jak błonnik obniża ph okrężnicy i poziom cholesterolu.
Urządzenie do gotowania na parze powinno być dla osoby z insulunoopornością i cukrzycą sprzętem pierwszej potrzeby i nie ma znaczenia czy kupicie wysokiej klasy parowar, garnek do gotowania na parze czy po prostu zwykłą nakładkę na standardowy garnek. Efekt będzie taki sam.
 

Ciąg dalszy w następnym wpisie. Opowiem m.in. o znaczeniu fitynianów w diecie osoby z insulinoopornością, jak wsłuchać się we własny organizm, jaka suplementacja może okazać się konieczna na początku dietoterapii, oraz jak nie zwolnić tempa metabolizmu stosując dietę redukcyjną oraz które produkty polecam szczególnie. 

Czytaj także: Problemy z zajściem w ciążę, oraz zaburzenia cyklu miesiączkowego przy insulinooporności (IO) i zespole policystycznych jajników (PCOS). Holistyczne podejście do problemu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Dietetyczna porażka w insulinooporności
kobiece problemy zdrowotne

Termin dieta nie kojarzy się dobrze. Większości kojarzy się z odchudzaniem, restrykcjami, ograniczeniami i oczekiwaniem końca. Tymczasem to sposób w Czytaj dalej

Czym jest wskaźnik HOMA-IR oraz badanie OGTT. Kiedy wykonać jedno i drugie i które jest mniej inwazyjne, ale równie skuteczne?

Po publikacji pierwszego wpisu na temat insulinooporności Problemy z zajściem w ciążę oraz zaburzenia cyklu miesiączkowego przy insulinooporności (IO) i Czytaj dalej

Ortoreksja w insulinooporności

Insulinooporność jest jedną z najczęstszych przyczyn otyłości i problemów z redukcją masy ciała u kobiet. Do jej rozwoju przyczynia się Czytaj dalej

Dieta o niskim indeksie glikemicznym 1600, 1800, 2000 kcal – gotowe plany

Miejsca na konsultację i dietoterapię dla nowych pacjentów na marzec wyprzedały się w 1 minutę (na luty w 6 minut). Czytaj dalej

163 komentarze

KarolinaDodano:  7 wrzesień 2018 - 9:15
Prawie się popłakałam jak to czytam, bo to o mnie. 4 lata walki, dla mnie brak węglowodanów to deprwsja złe samopoczucie. Co doprowadzalo do przerywania diety. Az trafilam do Ciebie w ciąży. W 12tc okazalo sie ze mam cukrzyce ciążową, dostałam diete od Ciebie. A tu niespodzianka sporo owocow, chleb zytni. Jadlam smacznie, cukier w normie, nie przutylam w ogóle(mam nadwage) a na kazdej wizycie slyszalam że wygladam lepiej niz przed ciążą😁 Małgosiu mam nadzieję ze cukrzyca sobie poszla ale jesli nie to mysle ze damy radę
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 9:22
Kochana napisz do mnie.
KarolinaDodano:  7 wrzesień 2018 - 12:41
Napisałam maila😊
Odpowiedz
JoannaDodano:  7 wrzesień 2018 - 9:22
Super artykuł Małgosiu! Mimo zawiłości tematu - wszystko jasno i klarownie wytłumaczone. A przykłady w postaci obliczeń - super pomysł.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:18
Cieszę się ;)
Odpowiedz
KRYSTYNADodano:  7 wrzesień 2018 - 9:26
Dzień dobry Małgosiu. Gratuluję wiedzy i łatwości w jej przekazywaniu.Temat insulinooporności bardzo mnie interesuje i w końcu wiem jak liczyć ładunek glikemiczny. Czekam z niecierpliwością na następne artykuły cyklu. Mam pytanie czy płatki owsiane odwapniają kości? Pozdrawiam Krystyna
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:17
Nie odwapniają ;)
Odpowiedz
MonikaDodano:  7 wrzesień 2018 - 9:31
Małgosiu, a mozesz polecić jakąś literaturę odnośnie PCOS? Twoje artykuły trafiają w punkt jeśli chodzi o informacje, których szukam, ale chcę więcej :)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:17
Książki z endokrynologii. Zacznij od Podstaw Endokrynologii prof Bednarczuka. To nie jest tak że w jednej książce znajdziesz od a do z receptę. Trzeba czytać, notować, zbierać informacje, łączyć je etc.
MonikaDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:04
Dziękuję tak domyslam sie:) dziękuję za książkę na początek! A może jakas lista autorów godnych polecenia?
Odpowiedz
PoziomkaDodano:  7 wrzesień 2018 - 9:40
Schody zaczynają się, gdy do insulinoopornośći dorzucimy niedoczynność tarczycy, refluks i nadżerki w żołądku i dwunastnicy. Ułożenie diety pod te schorzenia nie jest łatwe, utrzymanie diety też. Nie mam policystycznych jajników. BMI w normie, nie siedzę na kanapie, zawsze byłam aktywna. Ja bym bardzo sobie życzyła, aby lekarze i dietetycy przestali wrzucać wszystkich ze stanem przedcukrzycowym do jednego worka pod tytułem \"zaniedbanie\" bo nie zawsze tak jest. Nie każda choroba wynika ze złego stylu życia, złych nawyków.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:15
Zgadza się, wszystkie schorzenia trzeba ująć w diecie. Połączyć.
Odpowiedz
KasiaDodano:  7 wrzesień 2018 - 9:45
Małgosiu bedzie post o podniesieniu Ferrytyny - obiecałas w sierpniu po urlopie :)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:14
Będzie teraz we wrześniu.
JoannaDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:12
Też czekam z niecierpliwością bo u mnie leży :(
MarysDodano:  10 wrzesień 2018 - 12:09
ja tez tak strasznie czekam najpierw czekalam do sieprnia a teraz na wrzesień :)
Odpowiedz
NatalaDodano:  7 wrzesień 2018 - 9:52
Kolejny mój ulubiony wpis. Zacznę gromadzić Twoje teksty, jako \" pomoce naukowe\";)
Odpowiedz
MahdaDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:12
Gosiu kocham cie za ten artykul 😍
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:57
Buziaki kochana ;)
Odpowiedz
AsiaDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:12
Małgosiu,u mojej znajomej stwierdzono hipoglikemie- nie ma cukrzycy,z hormonami w porządku, ale ma momenty,że ma za mało cukru we krwi i mdleje,ma nudności itd. Czy jest w ogóle coś takiego jak hipoglikemia sama w sobie? Czy można przy tym spożywać kofeinę? Jaką dietę stosować? Pozdrawiam.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:37
Będę pisała o diecie w hipoglikemii.
AnnaDodano:  7 wrzesień 2018 - 19:11
Również z niecierpliwością czekam na artykuł o hipoglikemii reaktywnej.
AsiaDodano:  8 wrzesień 2018 - 10:10
Super :)
MonikaDodano:  10 wrzesień 2018 - 17:43
Super Małgosiu ! Również czekam na artykuł o hipoglikemii. A za ten wpis po prostu dziękuję.. wszystko jakby łatwiejsze :)
Odpowiedz
aniaDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:16
Witam Malgosiu myślę że tym tekstem trafisz do wielu ludzi którzy nadal nie rozumieja ze dieta to nie kara. Mam pytanie, gdzieś u Ciebie przeczytałam tekst o tym że jeśli ma się niedoczynność tarczycy to nie powinno się stosować doustnie progesteronu nie naturalnego. Czy dobrze pamietam? Bo właśnie dostalam od lekarza duphaston brać od połowy cyklu. A nie chciałabym sobie zaszkodzić.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:56
Dupheston jest ok. Chodziło mi o gestageny stosowane jako antykoncepcja.
aniaDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:02
Dziękuje bardzo za odpowiedź. Jesteś kochana:)
Odpowiedz
KasiakDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:22
Super artykul :-) chcialabym zapytac o 2 kwestie 1. Skoro kluvzowy jest blonnik to czy np bedac na gościach (chodzi mi o ro ze okazjonalnie) zjem rosol z bialym makaronem i dodam do tego lyzke otrab. Czy taki wyskok bedzie bardzo zly? 2. Czy to prawda ze przy hiperinsulinemi lepiej jesc mniej posilkow? Jestem przyzwyczajona do 5-6 posilkow gdy wczesniej wstaje, jednak wyczytalam ze powinnam jesc 3. Bede bardzo wdzieczna za Twoja opinie
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:37
1- weź ale w kapsułce. Nie syp blonnika do zupy bo to będzie niejadalne z wyglądu ;) 2- nie zawsze i nie dla każdego. Wyobraź sobie że tę samą ilość węgli rozkładasz na 3 kupki i na 5 kupek.
MaraDodano:  11 wrzesień 2018 - 21:26
Podobno przy hiperinsulinemii należy jesc w duzych odstepach czasu, zeby insulina zdazyla opasc przed kolejnym poslkiem?
Odpowiedz
annnnDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:23
Brawo Gosiu!!!Muszę przyznać , że to jeden z lepszych artykułów jaki przeczytałam w tym roku!!!!!!Wszystko napisane tak, że każdy w końcu może zrozumieć z \"kim/czym\" ma do czynienia.Super robota....Dziękujemy że jesteś:)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:35
Cieszę się kochana że mogę pomóc.
Odpowiedz
MagdaDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:55
Małgosiu, a co z chlebem žytnim na drożdżach? Można czy tylko chleb na zakwasie wchodzi w grę?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:55
Tak tylko na zakwasie.
AnkaDodano:  7 wrzesień 2018 - 22:23
Pytanie od laika - dlaczego przy IO chleb na drożdżach nie jest wskazany ?
Odpowiedz
PaulinaDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:57
Dziękuję za ten wpis. Sama borykam się z insulinoopornoscią. Wynikła ona z kompulsywnego jedzenia, głównie słodyczy. Aż zaszłam w ciążę i przy podejrzeniu cukrzycy ciążowej z dnia na dzień odstawiłam słodycze. Synek ma prawie 5 mies a ja nie jadam cukierków, batonikow itp. Czuje się o wiele lepiej. Są małe grzeszki typu ciasto mamy, batonik z daktyli czy upieczone przeze mnie ciastka ale mam wrażenie że organizm sobie z tym bez problemu radzi. Wyniki cukru tez ok. Więc liczy się równowaga i nie popadanie w skrajność. A co do lekarzy to na początku trafiłam na takiego który zalecił dietę bez żadnych węglowodanów, metforminę i tabletki poprawiające nastrój... Dobrze że w ciazy trafiłam na wspaniałą diabetolog. I teraz jem zdrowo A insulinooporność ustabilizowana bez żadnych tabletek. Super Gosia że uświadamiasz nas;)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:39
Paula tak, organizm sobie poradzi jeśli doszłaś do równowagi i masz stabilną glikemię. Dobry lekarz to postawa. Ile ja się od ludzi nasłucham o zaleconych ograniczeniach to nic tylko się od razu to trumny kłaść.
Odpowiedz
AniaDodano:  7 wrzesień 2018 - 10:59
Gosiu a czy pieczona dynia tez ma wysoki IG?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:35
Musisz ją połączyć z tłuszczem.
Odpowiedz
alexDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:00
Po rożnych diagnozach jakie usłyszałam na początku mojej drogi jak np.niedoczynność tarczycy czy IO wreszcie jakieś konkrety.Po diagnozie zostałam pozostawiona sama sobie.Tak więc zaczęłam szukać w necie,książkach....ale różnie z tym bywało.Tu na blogu znajduję dużo cennych informacji za co jestem mega wdzięczna.W końcu ktoś się pochylił szczerze nad \"naszymi\" (pozwalam sobie napisać tak w swoim imieniu i innych czytelników tu zaglądających)problemami.Ja byłam u 2 dietetyków i każdy mówił mi coś innego.Jeden wykluczał to co mówił drugi.Małgosiu nie znamy się ,nie jestem twoja pacjętka ale zaglądam często na bloga i mogę powiedzieć\"CIESZĘ SIĘ ŻE JESTEŚ \".Pozdrawiam.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:39
Dziękuję za miłe słowo kochana. Ile mogę to pomogę.
Odpowiedz
ZosiaDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:08
A ja mam tak Małgosiu, że jak nie zjem przez dłuższy czas (to się zdarza bardzo rzadko) to zaraz mi słabo, nogi mi się uginaja i zaczynam się lekko trzasc, i wtedy muszę szybko coś zjeść, bo czuję jakbym miała zaraz zemdlec czy to może być inulinoopornosc czy coś innego.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:40
Hipoglikemia reaktywna. Musisz jeść 5 posiłków i każdy z węglowodanami + tłuszcz.
Odpowiedz
ZagubionaDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:23
Czy takie same zasady można stosować przy nieklasycznej formie przerostu nadnerczy? Niestety bardzo mało o tym jest artykułów. W moim przypadku objawy były identyczne jak PCOS w parze z insulinoopornością. Długi czas właśnie w tym kierunku byłam diagnozowana i leczona lecz brak było efektów. Tarczyca jest zdrowa. Później nastąpiła głębsza diagnostyka, która wykazała właśnie nieklasyczny przerost nadnerczy.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:41
Konieczna jest indywidualna analiza + wyniki badań.
Odpowiedz
MagdaDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:28
Małgosiu jesteś genialna. Uwielbiam Cię za twoj profezjonalizm. Dzięki Tobie powoli odbudowuje swoje zdrowie. Dziękuję :)
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:34
Bardzo się cieszę ;)
Odpowiedz
MahdaDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:30
Gosiu kocham cie za ten artykul 😍
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 11:34
Dziękuję kochana ;)
Odpowiedz
Ania K.Dodano:  7 wrzesień 2018 - 11:43
Jakie badanie stwierdza insulinooporność i czy można się z niej wyleczyć.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:26
O badaniach będę pisała niebawem. Na pierwszy ogień na pewno krzywa insulinowa. Pisałam już o niej na blogu.
Odpowiedz
Beata Dodano:  7 wrzesień 2018 - 11:46
Malgosiu jestem u Ciebie na diecie i zaczelam wkoncu myslec inaczej... nie zeby schudnac tylko zeby byc zdrowym i zadbac o swoje cialo. Dzisiejszy artykul otworzyl mi oczy jeszcze bardziej i bede dawala z siebie 200%. Choroba to nie przelewki... dziekuje i pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:26
Bardzo się cieszę.
Odpowiedz
OlamariDodano:  7 wrzesień 2018 - 12:22
Ogromna piguła wiedzy, jak dla mnie trudna do ogarnięcia! 😞 Całe szczęście, że mam dietę od Ciebie! Ale ten artykuł bardzo wiele mi wyjaśnił i wytłumaczył, DLACZEGO takie a nie inne dodatki do posiłków proponujesz, takie zestawienia na poszczególne dni. Nie wszystko mi smakuje i pasuje, ale widzę, że lepiej jednak się trzymać planu i nawet drobna zmiana ma czasem kluczowe znaczenie. Dziękuję!
Odpowiedz
AnnaDodano:  7 wrzesień 2018 - 12:28
Gosiu kochana mam insulinooporność i hiperinsulinemię a do tego refluks to w takiej sytuacji jaki chleb zalecasz,bo żytni na zakwasie wzmaga dolegliwości np.zgagę ?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:25
Graham lub orkiszowy.
AnnaDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:53
Ale ten chleb to na drożdżach może być tak?
ankaDodano:  10 wrzesień 2018 - 9:11
Nie, tylko na zakwasie. Wyżej było juz pytanie o chleb na drożdżach.
Odpowiedz
MonikaDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:49
Gosiu czy dla osób z IO właściwa jest rano na \"dzień dobry\" kawa z olejem kokosowym?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:06
Byle nie na czczo.
Odpowiedz
RenataDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:50
Brawo !swietny wpis z konkretna wiedzą 👍🏻
Odpowiedz
HaniaDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:52
Jak to jest z tą insulinoopornością jakie są ramy wyników jest bardzo mało opracowań w tym temacie? Ja zrobiłam krzywą insulinową niby lekarz określił, że wszystko ok ale insulina po 2 h nie spadła tylko lekko wzrosła i wynosiła 29.3.... I teraz nie wiem czy fajtycznie jest dobrze czy nastawiać się na dietę....
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:14
Na czczo powinna być jednocyfrowa a po 2 h wrócić do stanu wyjściowego.
Odpowiedz
JDodano:  7 wrzesień 2018 - 13:52
No właśnie ja mam pytanie odnośnie srobi opornej. Ugotowany np. biały ryż, który został schłodzony i na nastepny dzień podgrzany w kuchence mikrofalowej też jest skrobią oporną czy podgrzany oznacza tak samo jak świeżo ugotowany?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:06
Też jest.
Odpowiedz
AngelikaDodano:  7 wrzesień 2018 - 14:00
Małgosiu, a co sądzisz o zupie z dyni, ale najpierw upieczonej? Piekę dynię w kawałkach, potem wrzucam do garnka, dolewam bulionu, przyprawy, a po ugotowaniu blenduję na mus i podaję z kleksem z jogurtu/śmietany, prażonymi pestkami dynii i łyżką oliwy na wierzch? Czy takie danie nadaje się dla IO, ewentualnie po schłodzeniu zupy i odgrzaniu?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:13
Jest ok.
Odpowiedz
KarolinaDodano:  7 wrzesień 2018 - 16:23
Małgosiu, czyli możemy całkowicie wyleczyć insulinooporność oraz cukrzycę typu 2 odpowiednią dietą o niskim IG? Pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:13
Tak. Absolutnie tak. Musisz jednak pamiętać żeby nie wrócić do nawyków które Cię doprowadziły do IO lub cukrzycy typu II/
KarolinaDodano:  10 wrzesień 2018 - 15:53
Dziękuję za odpowiedz. :-) Mam jeszcze pytanie.Czy w insulinooporności można spożywać nabiał? Koniecznie musi być chudy jeśli tak?
Odpowiedz
OlaDodano:  7 wrzesień 2018 - 16:31
Małgosiu, bardzo dziękuję za ten post. Pół roku po diagnozie i wciąż mnóstwo pytań i wątpliwości. Korzystając z okazji, czy da się połączyć dietę IO z dietą wątrobową? Leczę się aktualnie w szpitalu z powodu zdiagnozowanego WZW A. Żywienie jakie jest w szpitalu takie jest, ciężko to wszystko pogodzić. Układasz diety w takich przypadkach? Pozdrawiam!
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:11
Tak. Da się i trzeba.
Odpowiedz
Agnieszka Dodano:  7 wrzesień 2018 - 16:54
Małgosiu mam pytanie na inny temat: czy będzie tekst o trądziku rozowatym? Czy dieta na duże znaczenie?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:05
Będzie. Dieta ma w chorobach skóry znaczenie ogromne bo skóra manifestuje to co dzieje się w środku.
Agnieszka Dodano:  10 wrzesień 2018 - 9:05
To super że będzie ☺
Odpowiedz
JuliaDodano:  7 wrzesień 2018 - 18:11
Od gimnazjum zmagam się z napadami obżarstwa. Mama krzyczała, że musi chować jedzenie. Nie byłam nigdy otyła, ale mam widoczny cellulit i wahania wagi oscylujące w granicach 4kg, które są bardzo widoczne na twarzy i udach. W trakcie kuracji Izotekiem wybrałam się do endokrynologa i przy okazji zapytałam, co mam zrobić , kiedy nieustannie chce mi się jeść. Zostałam skierowana na test glukozy. Insulina poniżej normy, a 2h po podaniu 75g glukozy poziom glukozy spadł do 45! Mimo to nigdy nie odczuwałam żadnych słabości, omdleń. Endokrynolog przypisała mi jod na pobudzenie tarczycy (delikatnie obniżone ft3) suplementację witaminą d i kompleksem witaminy b. Zaleciła mi zmianę sposobu odżywiania na produkty z niskim ig przez najbliższe 1,5 msc-a, a następnie jeśli napady nie ustaną - metaformina. Oczywiście nie chciałabym brać żadnych leków. Czytając odpowiedzi od Pani pacjentów wierzę, że dieta może naprawdę zdziałać cuda. Czekam więc, jeszcze niecały rok i będę mogła poprosić Panią o dietę.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:15
Julia zapraszam ;)
Odpowiedz
KatarzynaDodano:  7 wrzesień 2018 - 20:18
Gosiu, a co z winogronami i arbuzem? Indeks mają wysoki, ale z ładunkiem już nie jest tak źle, jednak do diabetolog/endokrynolog to mimo wszystko nie przemawia.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:04
W małych ilościach z odpowiedni dodatkiem. Jeśli Panią diabetolog słowa nie przekonują, przelicz jej. To twardy dowód. Tu w poście pokazałam jak liczyć.
Odpowiedz
MałgosiaDodano:  7 wrzesień 2018 - 20:39
Witaj Małgosiu! Super wpis! Wszystko jasno i klarownie oby więcej takich dietetyków🙂 Małgosiu piszę do Ciebie z prośbą, kiedyś mi pomogłaś i wyprowadzilas na prostą, mam nadzieję że teraz też trafnie zdiagnozujesz moją chorobę lub coś doradzisz.... Małgosiu od jakiegoś czasu jest mi niedobrze na żołądku, pobolewa mnie pod żebrami z prawej strony, boli mnie często głowa, mam biegunki. Zrobiłam gastroskopię i kolonoskopię, badania wyszły bardzo dobrze. Jedyne co prawdopodobnie wykryli to helicobacter. Dostałam antybiotyk, ale objawy nie ustąpiły a jest jeszcze gorzej.... Pije zioła szwedzkie, herbaty ziołowe i herbatę zieloną. Odstawiłam pieczywo, nabiał i produkty z drożdżami. Z polecenia zakupiłam esencję probiotyczna firmy ProBiotics, po tym specyfiku ustąpiły biegunki. Ale czuję się źle, jestem słaba, zmęczona, bolą mnie oczy, czuję ucisk w uszach, w żołądku ciągle się przewala... Lekarz rodzinny zasugerował nerwicę ale nie wierzę w to do końca... Małgosiu doradz, proszę....
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:11
Małgosiu nie stawiam diagnoz w komentarzach.
Odpowiedz
JoannaDodano:  7 wrzesień 2018 - 21:46
Świetny artykuł! Jedna tylko uwaga - z punktu widzenia patofizjologii cukrzycę dzielimy na typu I (insulinozależną) i typu II - zawsze nazywaną insulinoniezależną, nawet w sytuacji, kiedy jej zaawansowanie wymaga podawania insuliny. W typie I, często dziedzicznym, proces autoimmunologiczny doprowadza do zniszczenia wysp trzustkowych produkujących insulinę najczęściej w dzieciństwie i od początku choroby niezbędne jest leczenie insuliną, żadne inne laki nie zadziałają. Natomiast typ II jest nabyty, rozwija się u dorosłych i jego przyczyną nie jest bezwzględny niedobór insuliny, tylko insulinooporność (przynajmniej na początku, tak, jak to omawiasz). Dopiero kiedy dojdzie do wyczerpania rezerw trzustkowych pojawia się niedobór endogennej insuliny i nie ma wyjścia - trzeba zacząć ją podawać. Mimo to nadal jest to cukrzyca insulinoniezależna.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:09
Asiu wszystkie te informacje są zawarte w moich pozostałych tekstach w dziale Cukrzyca i insulinooporność
Odpowiedz
JoannaDodano:  7 wrzesień 2018 - 21:50
C.D. Piszę o tym tak szczegółowo, ponieważ czyta Cię dużo młodych osób, być może także z cukrzycą typu I rozpoznaną w dzieciństwie i stwierdzenie, że \"insulinozależna cukrzyca typu I jest kwestią czasu\" może być dla nich mylące i stwarzać nadzieję na wyleczenie za pomocą samej tylko diety, a tak niestety nie jest. I z innej beczki - nie pamiętam w jakim źródle czytałam, że spośród białych ryżów ryż Basmati jest wyjątkiem posiadającym niski indeks glikemiczny. Czy to prawda? Będę wdzięczna za odpowiedź.
Odpowiedz
KasiaDodano:  8 wrzesień 2018 - 7:14
Insulinoopornosc czy da się to wyleczyć ? Mam za sobą tysiące diet dietetyków , rad , walki a efekt taki ze każda super dieta kończy się dodatkowymi kilogramami. Mam wrażenie ze jeszcze trochę i pęknę
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:02
Właśnie o tym piszę w tekście. Tylko racjonalne i holistyczne podejście będzie skuteczne. Insulinooporność da się wyleczyć trwale ale całe życie trzeba uważać aby nie wrócić do dawnych nawyków. Insulinooporność sama z nieba nie spadła. Doprowadziłaś do niej. Musisz więc nauczyć się jak nie doprowadzić do niej ponownie.
Odpowiedz
AgaDodano:  8 wrzesień 2018 - 8:32
Małgosiu dziękuję Ci za to że dzielisz się z nami swoją wiedzą i to w taki przystępny sposób, napisanie takiego artykułu/cyklu to ogromny nakład pracy i czasu. A dla nas jest jak drogowskaz w gąszczu zaleceń i informacji często się wykluczających. Widać po Twoich artykułach że jak opracowujesz jakiś temat to robisz to na 200%. A teraz krótkie pytanko: czy zupa dyniowa na mleku kokosowym z odrobiną soku pomarańczowego z pestkami dyni i słonecznika będzie ok dla insulinoopornych ? Pozdrawiam cieplutko.
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:07
Tak.
Odpowiedz
MaraDodano:  8 wrzesień 2018 - 13:51
Małgosiu, podpowiesz co jeść przy Pcos, hashimoto i niedoczynności tarczycy w diecie lekkostrawnej po usunięciu woreczka żółciowego? Zakazane jest razowe pieczywo, produkty pełnoziarniste, strączki, wiele warzyw, przypraw, tłuszcze, a zalecane wszystko to czego do tej pory unikałam: białe pieczywo, ryż, kuskus, ziemniaki itd. Waga bardzo spadła po operacji i nie wiem jak to rozsądnie odbudować, mam już dość kurczaka gotowanego na parze.. :(
Odpowiedz
DPDodano:  8 wrzesień 2018 - 16:47
A ja od mojej pani doktor, u której leczę się na refluks żołądkowo-przełykowy, dostałam dietę 1000 kcal z zaleceniem, że coś tam jeszcze można ująć, żeby zejść do 700! Trzeba schudnąć, więc ja myślę: sałata tak, ale bez oliwy i bez pestek, bo to przecież dodatkowe kalorie. Teraz dopiero powoli zaczynam rozumieć...Ile razy byłam u lekarza to słyszałam, że przyczyną moich dolegliwości jest nadwaga, ale żaden nie skierował mnie do dietetyka. Jeżeli to się nie zmieni to sami rodzice otyłych dzieci też nie dadzą rady. Bez tej wiedzy nie zrobią ani kroku naprzód...
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 7:58
Jak można komukolwiek dać dietę 1000 kcal i zaleceniem że można zejść do 700. Pozwolisz że nie będę komentowała tego dalej bo mogłabym powiedzieć z dużo..........................
Odpowiedz
IlonDodano:  8 wrzesień 2018 - 18:43
Kochana, ja nie na temat ale to dla mnie ważne. Wiesz co może powodować cierpnięcie stóp utrzymujące się prawie tydzień?
Odpowiedz
EwaDodano:  8 wrzesień 2018 - 20:26
Kapitalny artykuł!imponuje mi Pani wiedzą, pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 7:56
Dziękuję ;)
Odpowiedz
IlonaDodano:  8 wrzesień 2018 - 22:47
Witaj :) Ja z innej beczki, ale chciałam napisać pod aktualnym postem. Jestem w 17tyg ciąży. W lipcu miałam tsh 2.9, teraz nagle 4.4. Ft3 1.74, a ft4 0.67. Przeanalizowałam sobie dzisiaj wszystkie Twoje artykuły o tarczycy i chciałam wyliczyć sobie procentowośc ft3 do ft4, ale przy tych wynikach nijak mi to wychodzi. Mogłabyś mi pomóc? Nie proszę absolutnie o analizę wyników, wiem, że tak nie można. Ale chciałam sprawdzić te procenty. Czy to co piszesz dotyczy również kobiet w ciąży czy tu sprawa wygląda inaczej? Chciałabym wiedzieć jak do tego podejść. I tu moje pytanie - czy uważasz, że dietą jestem w stanie to ustabilizować i obniżyć tsh? Miałam u Ciebie kiedyś dietę redukcyjną i zastanawiam się teraz przez te hormony. Bo trochę mnie ta zmiana wystraszyła. Pozdrawiam serdecznie!
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 7:55
Ilona podstawiasz po prostu do wzoru.Musisz mieć wyniki i zakres norm.To proste. Normy TSH dotyczą także i kobiet w ciąży, ale normy polskie różnią się od tego co zalecane jest w USA. Dietą można ładnie obniżyć TSH.
Odpowiedz
stały_czytelnikDodano:  9 wrzesień 2018 - 10:07
Skąd brać informacje o indeksie glikemicznym? W internecie jest dużo zestawień, często wartości dla tych samych produktów są tak różne, że nie wiem do czego się stosować. Masz jakieś sprawdzone źródło?
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 7:52
W księgarniach są specjalne tabela do kupienia.
Odpowiedz
MartaDodano:  9 wrzesień 2018 - 20:23
Wspaniały artykuł Małgosiu! Kiedy kolejna część? Bardzo rzeczowo i konkretnie! Pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 7:50
Kolejna część w tym tygodniu.
Odpowiedz
EmilkaDodano:  10 wrzesień 2018 - 3:54
Chociaż nie borykam się z wyżej opisanym schorzeniem, to przeczytałam artykuł (jak każdy, który dodajesz:) i jestem pod wrażeniem ilości zawartych informacji, przystępnego sposobu, w jaki wszystko objaśniasz oraz ogromu przekazywanej wiedzy. Ja niestety cierpię na chorobę autoimmunologiczną jelit - chorobę Crohna. Marzy mi się analogiczny jak ten wyżej artykuł, tyle że dotyczący mojego schorzenia. Czy planujesz coś Gosiu napisać o zaleceniach i podejściu w chorobach jelit? Brakuje mi bardzo merytorycznych informacji, artykułów w tej kwestii, a Ty zdecydowanie masz ogromną wiedzę oraz dar do przystępnego jej przekazywania. Pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:16
Będę pisała o chorobie Crohna.
Odpowiedz
anonimowyDodano:  10 wrzesień 2018 - 6:38
Gosiu doradz.. w niedziele idziemy na pizze zamiast obiadu.-obiecane dzieciom. Na ile kawałków sobie pozwolić-na co dzień trzymam czysta miche;-)później kawka i kawałek ciasta. Czy w ten jeden szczególny dzień odpuścić sobie i cieszyć się dniem? Już się boję moich wyrzutów sumienia.......
ankaDodano:  11 wrzesień 2018 - 10:45
Jeśli trzymasz dietę w ciągu tygodnia, to raz na tydzień pizza i ciasto jest ok :) pizzę 2 kawałki zamiast obiadu i ciacho zamiast kolacji, śniadanie i drugie śniadanie normalnie jak w ciągu tygodnia :)
Odpowiedz
NataliaDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:28
Ja tylko napisze jedno-jesteś niesamowita !!! :) pozdrawiam
Małgosia, DIETOTERAPIA LENAROWICZDodano:  10 wrzesień 2018 - 9:50
Dziękuję ;)
Odpowiedz
EmiliaDodano:  10 wrzesień 2018 - 8:44
Małgosiu, czy planujesz napisać post o rhodioli?
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Miejsca i produkty, które szczególnie polecam z uwagi na jakość.
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze? 

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać” 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze?

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać”

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

467 50
Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych. 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych.

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

518 22
Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem. 
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie. 
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to? 
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO? 

#sibo #imo

Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem.
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie.
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to?
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO?

#sibo #imo
...

1388 114
Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK! 

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet

Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK!

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet
...

1998 3206

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej

MOJA KSIĄŻKA


"Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso" to książka dla tych, którzy szukają inspiracji na zdrowe posiłki i preferują tradycyjną formą książkową.

Ponad 70 stron porad żywieniowych oraz 65 pysznych i prostych w przygotowaniu przepisów. Dzięki podanym przy każdej potrawie wymiennikom węglowodanowym i białkowo-tłuszczowym szczególnie polecam ją osobom cierpiącym na cukrzycę typu I, kiedy kluczowe jest określenie dawki insuliny.

Idealny prezent dla każdego, kto chce zacząć przygodę ze zdrowym odżywianiem, ale nie koniecznie jest gotowy na ścisłe trzymanie się diety. 

 

PRZEJDŹ DO SKLEPU

This will close in 20 seconds