fbpx
Dlaczego warto badać poziom witaminy D3? Jakie obowiązują normy? Do czego jest nam niezbędna i dlaczego jest taka ważna? Czy powinniśmy suplementować ją łącznie z witaminą K2, czy nie jest to konieczne?
Img

Za oknem szaro, buro, ponuro. Mamy jesień i to w tej niefajnej formie. Wieje wiatr, pada deszcz, praktycznie nie ma słońca i szybko robi się ciemno. Nic na to nie poradzimy. Żyjemy w takiej, a nie innej szerokości geograficznej. Więcej mamy dni pochmurnych, niż słonecznych. Do tego pracujemy długo, niemal całe dnie spędzając w zamkniętych pomieszczeniach i tak naprawdę mało mamy okazji do tego, aby zażywać, jakże ważnych dla naszego zdrowia „kąpieli słonecznych”.

Dziś chciałam poruszyć temat witaminy D3. Witaminy niezwykle istotnej, a jakże w aspekie zdrowia pomijanej.
Robiąc badania profilaktyczne lekarz kieruje nas najczęściej na podstawowe badanie krwi. Rzadko robiony jest lipidogram czy biochemia, a badanie poziomu witaminy D praktycznie wcale. Aby otrzymać skierowanie „rozszerzone”, na ogół muszą być do tego konkretne wskazania.
Koszt zbadania poziomu witaminy D3 prywatnie to ok. 120 zł (ale od pacjentów słyszałam, że bywa więcej). Drogo, dlatego warto wiedzieć, jak jest ważna i raz w roku poprosić swojego lekarza pierwszego kontaktu o skierowanie. Wystawi je też endokrynolog, jeśli jesteśmy pod jego opieką.
Zachęcam Was do profilaktyki. Płacimy składki zdrowotne, warto z tego skorzystać. Wykorzystajcie jesień do zadbania o siebie. Jeśli w tym roku nie robiliście badań, wybierzcie się do lekarza pierwszego kontaktu i poproście o skierowanie. Macie do tego prawo.

Dlaczego witamina D jest tak ważna?

 Jest kluczem do mocnych kości i zębów. Spiritus movens tego, czy na stare lata będziemy mieli kości jak dziurawy ser, czy mocne i gęste. Odpowiada za gospodarkę wapniowo – fosforową, prawidłową strukturę kości, ułatwia wchłanianie wapnia oraz sprzyja syntezie tkanki kostnej. Jej niedobór powoduje rozmiękczenie kości (osteomalacja) i powolutku, bezszelestnie przyczynia się do powstania osteoporozy.
Ale kości to nie wszystko. Właściwy poziom witaminy D ma znaczenie kluczowe w leczeniu:
  • Hashimoto,
  • niedoczynności tarczycy,
  • chorobie Leniewskiego – Crohna,
  • łuszczycy,
  • reumatoidalnym zapaleniu stawów,
  • mukowiscydozie,
  • chorobach układu krążenia,
  • cukrzycy,
  • problemach jelitowych, wszelkich stanach zapalnych jelit,
  • depresji,
  • zaburzeniach pamięci,
  • problemach z koncentracją,
  • nowotworach,

Ze swojego doświadczenia mogę Wam powiedzieć, że 80% moich pacjentów w momencie trafienia do mnie miało za niski poziom witaminy D3. To niezaprzeczalnie efekt klimatu w jakim żyjemy, ponieważ najlepszym producentem tej cennej witaminy jesteśmy my sami. Witaminę D nasz organizm potrafi wytworzyć sam. Powstaje i wchłania się na skutek promieni nadfioletowych, czyli nasłonecznienia. Wystarczy 10 minutowy spacer dziennie aby zaspokoić dobowe zapotrzebowanie lub 20 minutowy, aby dodatkowo zgromadzić zapas. Cóż. Jesienią i zimą jest to praktycznie nieosiągalne. Dlaczego?
Po pierwsze mamy do dyspozycji śladowe ilości słońca, po drugie jak już się to słońce pojawi to albo jesteśmy w pracy, albo jesteśmy tak opatuleni że nie ma szans aby promienie słoneczne gdzieś nas tam musnęły.

Ile witaminy D potrzebujemy każdego dnia?

  • dzieci i młodzież do 18 roku życia – 600-1000 j.m.
  • dorośli – 800 – 2000 j.m.

Jak odczytać wynik badania witaminy D?

  • poziom poniżej 20 ng/ml lub poniżej 50 nmol/l oznacza ciężki niedobór
  • poziom poniżej 30 ng/ml lub poniżej 75 nmol/l to w dalszym ciągu niedobór
  • poziom od 30 do 50 ng/ml lub od 75 do125 nmol/l  to poziom optymalny aczkolwiek osoby mające kłopoty z tarczycą powinny mieć więcej. Ok. 60-70 ng/ml.

Witamina D w żywności 

Witaminę D znajdziemy w jajach, nabiale, olejach roślinnych i rybach (węgorz, łosoś, śledź, tuńczyk, sardynki, makrela, dorsz). Dobowego zapotrzebowania nie zastąpimy jednak żywnością. Konieczna jest ekspozycja słoneczna, a w okresie jesienno – zimowym suplementacja.
Ilość zależy od tego jaki wynik wyjdzie Wam w badaniach.

Czy witaminę D należy suplementować łącznie z witaminą K2 ?

To pytanie słyszę bardzo często. Spotkałam się także z opinią, że podobno na nic przyjmowanie witaminy D3 bez witaminy K2. To prawda czy chwyt marketingowy?
Witamina K2 to „cześć składowa” witaminy K. Oprócz spełniania kluczowej roli w procesie krzepnięcia krwi , wpływa na aktywność osteokalcyny, białka odpowiedzialnego za wiązanie wapnia w kościach. Wespół z witaminą D ma znaczenie kluczowe jeśli chodzi o stan naszych kości i obydwie te witaminy wzmacniają swoje działanie. Nieprawdą jest jednak, że brak jednej powoduje nieprzyswajanie się drugiej.Nieprawdą jest że suplementacja samej witaminy D nic nie daje.
Warto wiedzieć, że witamina K2 powstaje w wyniku przekształcenia z witaminy K, ale wytwarzana jest głównie przez nasze własne drobnoustroje jelitowe. Ponadto nie ma zaleceń dotyczących spożywania samej witaminy K2. Są dla witaminy K jako ogółu, ponieważ organizm sam sobie poradzi. Jeśli spożywamy dużo zielonego (źródło witaminy K) i błonnika (podłoże do rozwoju bakterii acidofilnych), nie mamy się czego obawiać.

Smutki, depresja, zniechęcenie jako efekt niedoboru witaminy D

Powiem wprost. Witamina D3 to witamina działająca „na głowę” i wiedzą już o tym wszystkie moje koleżanki i pacjentki mające z tym problem. Na wszelkie smutki, spadki nastroju, stany depresyjne, zniechęcenia etc. Jeśli ten problem Was dotyczy, idźcie zrobić badania. Nie wymaga specjalnego przygotowania, nie musicie być na czczo. Badanie można zrobić o dowolnej porze dnia.

Polecam do poczytania:
* Dr.S.Zaidi – Witamina D kluczem do zdrowia 
Z tej książki dowiecie się jak ważna jest w leczeniu chorób tarczycy, depresji, nadciśnienia, nowotworów, chorób nerek, artretyzmu, chorób serca czy cukrzycy. Polecam.

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Czy warto jeść bób? Kto powinien? Kto musi ograniczać? Kto powinien wykluczyć?
bób właściwości

Właśnie pojawił się na straganach. Zielony, pulchniutki, wspomnieniami przywołujący dzieciństwo kiedy to zrywało się go prosto z krzaka, gotowało i Czytaj dalej

Płatki drożdżowe nieaktywne. Czym są? Czy ich właściwości prozdrowotne są takie same jak drożdży piekarskich czy piwowarskich?Przepis na pesto!
Płatki drożdżowe nieaktywne. Czym są? Czy ich właściwości prozdrowotne są takie same jak drożdży piekarskich czy piwowarskich?Przepis na pesto!

Któż nas nie zna drożdży? Te najbardziej popularne, piekarskie, jeśli nie z własnych wypieków znamy chociażby ze słyszenia. Fantastycznie działają Czytaj dalej

AKCJA WAKACJE : Poranny koktajl oczyszczająco-rewitalizujący. Rozpocznij nim dzień przez 2 tygodnie i daj się zaskoczyć efektami!
koktajl oczyszczająco-rewitalizujący

Detoksykuje, rewitalizuje, pobudza do działania, stymuluje układ immunologiczny, rewelacyjnie działa na skórę i włosy. Do tego fantastycznie "zrzuca" nagromadzoną wodę. Czytaj dalej

Masło klarowane (Ghee) na diecie bezmlecznej! Można czy nie można? Jak zrobić je samemu w domu?
Masło klarowane (Ghee) na diecie bezmlecznej! Można czy nie można? Jak zrobić je samemu w domu?

Dieta bezmleczna to dieta w której z uwagi na alergię lub nietolerancję pokarmową na białka mleka krowiego, wykluczamy z diety Czytaj dalej

215 komentarzy

Jacek GajDodano:  13 październik 2016 - 8:52
z jakiej firmy witamine d polecasz?!
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:38
SOLGAR! :)
Odpowiedz
LaraDodano:  13 październik 2016 - 8:54
dobrze wiedzieć :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 8:56
Małgosiu czy Wit D3 kupimy tylko na receptę? Jest jakaś którą polecasz? Oraz czy jest różnica między kroplami a tabletkami?
Dodano:  13 październik 2016 - 9:20
Bez recepty.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 15:59
Małgosiu a napiszesz post o diecie dla chorych na bolerioze??
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 17:21
Najlepiej krople, ale roztwór olejowy lub kapsułki. W kapsułkach wit D też jest zawieszona w jakimś oleju, a taka się lepiej wchłania do organizmu. Tabletki bym sobie odpuściła.
AnonimowyDodano:  20 październik 2016 - 23:24
Podpinam się pod pytanie o boleriozie.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 8:57
barzo przepraszam ze nie w temacie czy pijac wieczorem 1 łyzke oleju lnianego musze go wliczac w bilans dzienny.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:20
chcesz to wliczaj,
Odpowiedz
Beata BetiDodano:  13 październik 2016 - 8:58
Małgosiu czy to prawda że Wit D trzeba przyjmować wraz z tłuszczem np. łyżką oleju lnianego czy taki skład Wit D jest ok:
trójglicerydy o średniej długości łańcucha MCT, glicerol, zelatyna spożywcza, witaminaD3(cholekalcyferol)
Pozdrawiam
Dodano:  13 październik 2016 - 9:21
Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach dlatego w sprzedaży łączona jest z dodatkami tłuszczowymi.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:16
A ALAbie badanie poziomu wit. D kosztuje około 60 zł :-) Przynajmniej w laboratoriach poznańskich
Dodano:  13 październik 2016 - 9:22
Ech ta Warszawa :(
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:38
U mnie ceny wahają się od 40 - 70zł, więc chyba nie jest źle :)
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:45
W Warszawie w alabie 55 zl
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:31
We wspomnianym laboratorium w Warszawie zapytano mnie czy chcę badanie na zawartość wit. D ogólnie czy D3. Które badanie należałoby wykonać? Cena to 60 i 160 PLN. Czy orientujesz się, czy można porównać oznaczenie D3 do D po okresie leczenia?
M.Dodano:  13 październik 2016 - 10:34
W Warszawie, jak i wszędzie indziej wystarczy zrobić to badanie w zwykłej przychodni z podpisana umowa z NFZ albo w przychodni przyszpitalnej. Bez skierowania, po prostu zapłacić, ale jest o niebo taniej. Jak i każdych innych badań.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:54
Robiłam 2 x badanie w różnych laboratoriach - 50 zł i 74 zł :-)
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:07
W małopolsce tak samo w Alabie.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 16:38
W Zielonce koło Warszawy koszt badania wit. D3 kosztuje 90 zł.

Małgosiu a ile powinnam przyjmować jednostek jeśli mój poziom kształtuje się na poziomie 23?
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 20:17
W Kielcach w lab na ul. Dalekiej 35 zł ;-)
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 21:40
W Polanicy Zdroju 160zl w szpitalu
AnonimowyDodano:  18 październik 2016 - 6:45
Grodzisk Maz Diagnostyka 64zł - wit. D3, lekarz rodzinny powiedział, że na tą witaminę nie da skierowania i trzeba prywatnie.
mileczka30Dodano:  20 październik 2016 - 18:33
Robiłam dziecku badanie na poziom Wit.D i lekarz rodzinny powiedzial ze żaden z nich nie ma kompetecji do pisania skierowania na takie badanie.Zapłaciłam 60 zl.Dodam, ze pani niechętnie pobrała krew, musiałam się tłumaczyć po co, na co i dlaczego to badanie takiemu maluszkowi chce robic? Nie wiem czemu tak zareagował personel szpitala? P.s badanie wykonywałam dziecku na zalecenie innej pani dr.(ta byla ze szpitala dziecięcego, dokladnie z poradni mukowiscydozy)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:16
Dziekuję za ten artykuł. Jakiej firmy polecasz wit. D?
Dodano:  13 październik 2016 - 9:19
Ja używam z Solgara.
AnonimowyDodano:  14 październik 2016 - 9:41
Ja polecam Vigantolleten 1000, ze względu, że jest to lek a nie suplement diety. Z całym szacunkiem dla firmy i ich długoletniej historii, to jednak suplement ma skrócony okres rejestracji oraz suplementy nie są badane na skład rzeczywisty. Oczywiście przy małych brakach wit D3 jest to nie istotne, jednak przy dużych brakach skłaniałabym się przy vigantoletten ew vigantol (na Rp.)
AnonimowyDodano:  19 październik 2016 - 19:17
Podpisuje się pod tym.Moja córka niedawno wróciła ze szpitala z badań-mimo ciągłej suplementacji jej organizm nie przyswaja wit.D Stosowaliśmy większość dostępnych suplementów i D3 z K2.Niestety jej wynik to 16< .Lekarz w szpitalu zalecił jej podawać Vigantoletten 1000.Córka ma 5lat
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:20
Pani Malgosiu post jak zwykle na czasie. Ja juz od poczatku pazdziernika zaczelam zazywac d3 2000 I.E. codziennie jedna, bo w marcu jak robilam badania to moj poziom d3 wynosil 21!(przy hashimoto?) Wit. K2 nie biore bo mi lekarz powiedzial ze to polaczenie jest wskazane dla kobiet po 50roku zycia. Jeszcze raz dziekuje za super wiadomosci, tyle mozna sie od pani nauczyc, dowiedziec. Pozdrawiam serdecznie. Stala czytelniczka
Dodano:  13 październik 2016 - 9:25
O kochana, D niziutko :(( suplementuj biegiem. Przy Hashimoto powinnaś mieć 60 jak nic.
Dużo przebywaj na słońcu np. w weekend jak się da. Nie smakuj wtedy twarzy kremem czy fluidem tylko wystawiaj na słoneczko. Chodzimy teraz w kurtkach więc tylko twarz do ekspozycji nam zostaje.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:21
Ostatnio czytamy i ogladamy na youtube wyklady Jerzego Zięby, bardzo ciekawe. On tez mowi duzo o witaminie D3. No i o paru innych sprawach. Wydaje mi sie czy tez sie nim inspirujesz :)?
Pozdrawiam z deszczowego i szarego dzis Londynu.
Dodano:  13 październik 2016 - 9:23
Ja czytam wszystko i zestawiając jedno z drugim, wyrabiam sobie własne zdanie.
Z Panem Jerzym Ziębom nie we wszystkim się zgadzam ;) Są kwestie w których jesteśmy bardzo daleko np. kwestia leczenia witaminą C.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:26
a co dokladniej masz na mysli w tej kwestii Małgosiu.
Dodano:  13 październik 2016 - 9:42
Leczenie nowotworów wysokimi dawkami witaminy C. Uważam że to oszustwo.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:07
Moja znajoma (18 lat) była w takim stanie, że już nie podnosiła się z łóżka, lekarze dawali jej kilka dni życia. Wtedy zaczęła zażywać mega duże dawki witaminy C sprowadzanej z Ameryki. Dziś jest zdrowa :)
M.Dodano:  13 październik 2016 - 10:36
Plus lewoskrętna Wit. C to największe oszustwo wszechczasow. Jesli jest wynikiem braku wiedzy, to słabo świadczy juz samo w sobie, a jesli zamierzonego robienia ludzi w balona.... To juz w ogole.
AnonimowyDodano:  2 listopad 2016 - 9:18
Ja też znam osobe, która pokonała raka dzięki Wit C. Tak, więc myślę że to jest prawda tyle tylko, że u nas w pl ciężko taka witaminę dostać dożylnie
MMDodano:  21 lipiec 2017 - 15:27
Małgosiu, czy mogłabyś chociaż w skrócie napisać, z którymi poglądami J.Zięby się zgadzasz? Czytam akurat Ukryte Terapie, fragment na temat witaminy K2, w którym zaleca suplementację K2 przy suplementacji D3. Retoryka pana Zięby jest bardzo przekonywująca, aż chce się wierzyć w to, co pisze. Chciałabym, żeby ktoś raz na zawsze rozwiązał temat polemiki z nim i z jego teoriami, obalił je lub \"uprawomocnił\". Jeśli choć część z tego, co pisze J.Zięba ma sens, to powinna ta wiedza trafić do ludzi...
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:23
Witamina D3 stosowana jest też w suplementacji alergii. Ja ją spożywam w wapnie przeciw alergii, ale i tak jestem ciekawa ile mój organizm jej zawiera. I z tej czystej ciekawości zbadam sobie jej poziom w mojej krwi.
A jeszcze pozwolę sobie spytać, Gosiu, jakie powinnam wykonać badania krwi przy problemach z tarczycą. Bo mam guzki na tarczycy, a moja lekarka kazała mi tylko zbadać poziom Tsh i Ft4.
Dodano:  13 październik 2016 - 9:41
Odsyłam do posta o diagnostyce w niedoczynności tarczycy.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:26
Jakie są skutki przedawkowania? W zasadzie to czy mogę się suplementowac profilaktycznie, bez badań?
Dodano:  13 październik 2016 - 12:41
O zatruciu witaminą d3 mówimy wtedy kiedy jej poziom przekracza 150. W naszej szerokości geograficznej trzeba by jeść ja garściami aby przedawkować, niemniej jednak ja jestem zdania że suplementacja powinna być poprzedzona badaniami abyś chociażby wiedziała jaką dawkę zastosować.
AnonimowyDodano:  17 październik 2016 - 23:25
A co się stanie, jeśli zdecyduję się na 2000 bez wcześniejszego badania i ustalenia wyjściowego poziomu?

Jak długi czas jest potrzebny, by odczuć różnicę?
Dodano:  18 październik 2016 - 8:34
Każdą suplementację powinno się poprzedzić badaniami.
Efekty odczuwa się zazwyczaj już po 2 tygodniach.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:26
Zastanawałam się co to za badanie D3 miałam skoro zapłaciłam około 40-45zł ( w miejscowosci około 25 km od Warszawy).
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:18
ja w Lublinie zapłaciłam 70, koleżanka 60, wiec wydaje mi się, że to każde laboratorium ustala swój własny cennik
justi83
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:50
Małgosiu, mam witaminę D w twardej tabletce bez dodatku tłuszczu. Ile tłuszczu powinnam przyjąć razem z tabletką by się ładnie wchłonęła? Wystarczy jeśli na śniadanie zjem kanapki z masłem/pesto czy koniecznie łyżka oleju?
Dodano:  13 październik 2016 - 12:39
Z łyżka oleju np. lnianego.
UnknownDodano:  13 październik 2016 - 15:11
Gosiu, a czy zamiast oleju może być z łyżką masła orzechowego?

Kasia P.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 9:51
czy normy D3 są takie same dla dorosłych jak i dzieci, młodzieży?
Odpowiedz
Anna IwaniukDodano:  13 październik 2016 - 9:56
Mój wynik wit d3 to 27,8 ng/ml. Słowa lekarza endokrynologa" to żaden niedobór".Ale 2000 j kazał brać.
Dodano:  13 październik 2016 - 12:39
Nie skomentuję.
Aniu bierz 2000 przez 8 tygodni i ponownie zbadaj poziom.
Anna IwaniukDodano:  13 październik 2016 - 14:02
Tak jest.. biorę i mam nadzieję,że wyrównam.. dodam jeszcze , ze mam guzka na tarczycy i jest trochę za mała;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:11
Suplementuję wit.D już bardzo długo. W końcu jestem w normie a depresja nie odpuszcza :-((
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:14
Tydzień temu robłam badania poziomu wit. D3 koszt tylko 18 zł. Zapraszam na Mazury ? na wszystkie badania
AnonimowyDodano:  21 październik 2016 - 10:24
A gdzie jest tak ? za 18zł?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:20
Dziękuję Małgosiu za ten temat, miesiąc temu robiłam badanie wit D3 i wyszedł mi niedobór i byłam bardzo zdziwiona, bo całe wakacje chodziłam pieszo do pracy + weekendy na słońcu. Teraz suplementację.
Justi82
Odpowiedz
100clubDodano:  13 październik 2016 - 10:21
Super artykuł, dzisiaj idę po witaminę D :) Mam problemy z pamięcią, koncentracją, krążenie też mam słabe bo ciągle jest mi zimno i drętwieją mi ręce i nogi :/
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 13:22
Koniecznie zrób badanie kapilaroskopii
AnonimowyDodano:  19 październik 2016 - 21:52
Anonimowy, czy mozesz coś więcej napisać co to jest kapilaroskopia? Ja mam kłopoty z pamięcią i koncentracją, nie umiem znależć przyczyny. Będę wdzięczna za jakąś sugestię. Hania
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:24
Gosiu ja z innej beczki, przygotowałam dziś sobie pojemniczki do pracy, w jednym mam 20 g sera pleśniowego, w drugim zaś 125 mozarella + roszponka, ziarna. Czy to nie za dużo tłuszczy? Kaloryczność dzienna ok 1600
Dodano:  13 październik 2016 - 12:38
Sporo. I za dużo nabiału.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:45
Czy ten nadmiar nabiału może być powodem wyskakiwania bolących krost w okolicach brody i szyji ? Ostatnio nie mogę sobie z nimi dać rady
Dodano:  13 październik 2016 - 12:46
Tak.To winowajca.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:24
Witaj Małgosiu. Super artykuł. Mam niedoczynność tarczycy w lutym mój poziom witaminy D3 wynosił 14,49 po suplementacji witaminą D3 2000 z K2MK7 i lecie we wrześniu poziom wzrósł do 33,60 i tak się zastanawiam czy teraz nie podwoić dawki ( czyli brałabym 4000 D3 z K2MK7)? Co byś zrobiłam na moim miejscu? Ja we wrześniu w diagnostyce za badanie płaciłam 65 pln :-)
Dodano:  13 październik 2016 - 12:37
33 to i tak mało.Przy niedoczyności powinnaś dociągnąć do 60-ciu. Ja mam niedoczynność tarczycy ustabilizowaną tylko i wyłącznie dietą, żadnych leków nie biorę i d3 mam 65. Bardzo pilnuję aby poniżej 60 nie padała.
AnonimowyDodano:  25 październik 2016 - 23:05
Małgosiu jakie suplementy przyjmujesz przy niedoczynności?
Odpowiedz
ancynamonkiDodano:  13 październik 2016 - 10:25
W Warszawie w Alabie płaciłam 59 zł ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:33
ja płaciłam 55 zł...
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 10:48
Małgosiu, czy mogłabyś przybliżyć nieco czemu nie zgadzasz się z Jerzym Ziembą w sprawie leczenia witaminą C ? Myślę, że bardzo dużo z nas chciałoby to usłyszeć, jako że mamy Ciebie za autorytet, bardzo proszę odpowiedź.
Dodano:  13 październik 2016 - 12:32
To rozległy temat, nie na dyskusję w komentarzach. Witaminą C raka nie wyleczymy. Gdyby to było takie proste, nowotwory nie zbierałyby takiego śmiercionośnego żniwa. Mnóstwo ludzi zeruje na ludzkiej tragedii sprzedając gigantyczne dawki witaminy C za kilkaset złotych.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 19:24
Moim zdaniem to właśnie przemysł farmaceutyczny zniechęca ludzi do witamin i innych naturalnych sposobów leczenia.
Witamin nikt nie opatentuje, nikt nigdy nie będzie miał wyłączności na ich produkcję i nikt na nich nie zarobi, tyle co na innych lekach.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 21:48
Patent na każdy lek się kiedyś kończy...
Zgadzam się z Gosią, vitC raka nie wyleczy, nawet ta z Ameryki!
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 11:03
Małgosiu piszesz, że badanie witaminy d zrobię ze skierowania od lekarza. Mój lekarz rodzinny nie chciał wystawić skierowania bo to i tak badanie płatne. Czy ze skierowaniem od lekarza zrobimy to badanie bezpłatnie?
Dodano:  13 październik 2016 - 12:28
Płatnie ale z dużą zniżką.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 20:22
Niestety badanie poziomu wit. D 3 nie znajduje się na liście badań możliwych do wykonania bezpłatnie w podstawowej opiece zdrowotnej ? . Ewentualne zniżki zależne są od laboratoriów ...
Odpowiedz
Katarzyna134Dodano:  13 październik 2016 - 11:12
bardzo się cieszę że znalazłam na Twoim blogu artykuł o witaminie D, jednak dlaczego w polskich artykułach o wit d. nie znajduje informacji na temat wpływu tej witaminy na regulacje okresu. W wielu naukowych artykułach zagracznicznych uważa się że ta witamina bardzo wspomoga proces owulacji (oczywiscie jesli ktoś cierpi na duże niedobory) w tym przypadku i ja, i dzięki niej okres mój przestał zanikać i w miarę się ustabilizował. Stwierdzono u mnie 6 lat temu PCO, brak okresu, po prostu beznadzieja. A dzisiaj wyniki mam tak dobre że lekarzowi trudno w to uwierzyć. Z ciężkiego przypadku - śladu prawie nie ma. Niedługo wysyłam do Ciebie Małgosiu formularz z prośbą o dietę tylko czekam jeszcze na jedne wyniki badań :). Chciałabym poznać Twoją opinie w tym temacie czy witamina d3 wspomaga leczenie PCO i czy może ustabilizować okres. Dziękuje i pozdrawiam :) P.S. Również jestem zdziwiona ceną badania tej witaminy, ja płacę za nią 35-40 zł na podkarpaciu ;)
Dodano:  13 październik 2016 - 12:35
To jest wszystko hormonalnie powiązane. Chodzi o to że przy PCOS ważna jest ilość i jakość tłuszczu. Tłuszcze jakie stosujemy przy PCOS zawierają dużo witaminy D. PCOS to hormony co przekłada się na pracę tarczycy a ta potrzebuje stabilnego, wysokiego poziomu d3.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 11:14
Gosiu A polecasz w tabletkach sól bar czy krople są lepsze?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 11:28
Gosiu co sadzisz o parafarm, warto teraz zastosowac na jesien
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 11:28
Małgosiu, czy dawka 4000 dziennie wit D3 to za duzo ?
Dodano:  13 październik 2016 - 12:27
Dawka zależna jest od tego jak wyjdą badania. 4000 to strasznie dużo, ale bywa że lekarz zaleca taką ilość jeśli np. mamy pacjentkę z hashimoto i d3 na poziomie 2000.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 11:48
Ceny różnią się znacząco od rodzaju badania tańsze jest 25-OH D3, a znacznie droższe 1,25 (OH)2 D3. Czy mogłabyś powiedzieć czym różnią się te badania od siebie i czy jest sens robić droższe?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 11:55
Coś o tym wiem. Prawie 3 lata temu miałam poziom witaminy D równy 3. Zaczęłam suplementować kropelkami (takimi dla dzieci, z żyrafą). Dawka bardzo duża, zgodnie z zaleceniem endokrynologa. Nie przyjmowałam witaminy K2 w tabletkach. Po kilku miesiącach udało się wyrównać. :-) Ale suplementuję do dziś.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 11:56
Pod warszawa w alabie tez to badanie kosztuje ok 60zl,wiec moze u ciebie jest jeszcze taniej, tylko sie cieszyc :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:04
Ja w Malopolsce tez tyle place za to badanie a lekarz rodzinny powiedzial ze to badanie nie jest refundowane Mozna otrzymac jedynie skierowanie od endokrynologa
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:07
Witak Gosiu,

Jaka jest roznica mieszy badaniem Witamina D3 metabolit 1,25(OH)2 a Witamina D metabolit 25(OH)? Bo w cenie jest ogrommna roznica, ta pierwsz kosztuje 250 zl a druga 60zl, ktora wykonac?
Dodano:  13 październik 2016 - 12:44
25(OH) to ocena poziomu całkowitej 25-hydroksy witaminy D, natomiast 1,25(OH) to oznaczanie czynnej witaminy D.
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 14:14
Gosiu, czyli którą warto sprawdzić??
AnetaDodano:  3 grudzień 2018 - 13:55
No właśnie, chcę zrobić sobie to tańsze badanie, ale nie mam pojęcia czy jest sens. Może Małgosi chodzi o to pierwsze? Małgosiu, które z tych badań należy wykonać?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:13
Mam niedoczynność. Odkąd biorę Wit d3(bezk2) moje życie wygląda inaczej :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:20
Małgosiu - wiele czerpię z Twojego bloga - bardzo dziękuję za wszelkie inspiracje. Ostatnio zainteresowałam się tematem wody jonizowanej - podobno to taka woda najlepiej nawilża nasz organizm, jest tzw. wodą żywą. Co o tym sądzisz?
Dodano:  13 październik 2016 - 12:45
Genialna sprawa. Polecam. Temat na oddzielny post.
AnonimowyDodano:  4 listopad 2016 - 17:32
Czekam z niecierpliwością na ten post.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:22
Małgosiu mój lekarz rodzinny jak mu powiedziałam, że suplementuje witaminę d kazał mi przyjmować trzy razy w tygodniu wapno. Stwierdził, że wtedy witamina d lepiej się wchłania, czy tak jest, wiesz cos na ten temat?
Dodano:  13 październik 2016 - 12:45
Odwrotnie. Przyjmując D3 lepiej przyswoisz wapń.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:46
Gosiu bylam u lekarza po podstawowe badania i prosilam tez o D ale powiedział ze mi nie napisze bo ona jest platna,takze juz sama nie wiem kto moze wystawic ja na NFZ?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 12:49
a czy brak witaminy D,może być przyczyną suchej skóry i wypadania włosów!
Dodano:  13 październik 2016 - 19:03
Nie bezpośrednio. Przyczyną może być np. obciążona tarczyca którą obciążył niski poziom d3.
AnonimowyDodano:  21 październik 2016 - 10:27
http://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje-pogoda/ciekawostki,49/polakom-brakuje-witaminy-d-choruja-z-tesknoty-za-sloncem,182739,1,0.html

Posłuchaj wywiadu.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 13:10
Gosiu a czy witaminę D3z K2Mk7 można przyjmować z łyżką oleju z czarnuszki? serdecznie pozdrawiam
Dodano:  13 październik 2016 - 19:06
Tak.
Odpowiedz
Susanna szyjeDodano:  13 październik 2016 - 13:11
To ja chyba sobie zbadam poziom wit. D... A tak to biorę jedną tabletkę z Solgara.
Gosiu a jak uważasz czy powinnam dodatkowo suplementować wit. D mojemu trzyletniemu synowi, który zjada chętnie jajka łącznie z żółtkiem? Potrafi zjeść 1-2 jaka dziennie czy to ugotowane na twardo, czy pod postacią jajecznicy albo w naleśnikach.
Dodano:  13 październik 2016 - 19:08
Myślę że nie.
Karolina JankowskaDodano:  14 październik 2016 - 23:15
W tej chwili wielu pediatriow i neurologow dziecięcych zaleca suplementacja wit D do 3 roku życia a później badanie i ew dalszą suplementacje
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 13:12
Witaj.
W zeszłym roku miałam badany poziom witaminy D, badanie wyszło na poziomie 12. Przyjmowałam VIGANTOL 20 000 j.m.- 6 kropli. Po 3 miesiącach przyjmowania poziom witaminy wzrósł do 35. Przyznaję, że teraz nie brałam witaminy ponieważ o niej zapominam. Ile wg. Ciebie powinnam jej przyjmować, żeby znowu nie dopuścić do niedoboru? Czy niedobór witaminy może mieć wpływ na kiepską pracę jelit tzn. jelito wrażliwe? Pozdrawiam gorąco
Dodano:  13 październik 2016 - 19:14
2000.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 13:22
Gosiu poziom mojego D3 to 27ng/ml, wiem, że mam niedobór ale gdy zaczynam brać tylko 1000 jednostek dziennie od razu podwyższa mi się poziom wapnia do hiperkalcemi.Lekarze wykluczyli przytarczyce. Połykałam też wit k2 ale w ciągi 3 miesięcy nie obniżyła mi poziomu wapnia .Jak myślisz czy powinnam brać D3
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 13:24
Dopiero gdy już odczuwałam skutki niedoboru witaminy D dowiedziałam się o jej znaczeniu. Wynik badania na witaminę D wyszedł mi na poziomie 4.
Mam hashimoto i biorąc wit. D na poziomie 2000 jm codziennie osiągałam wynik maks. 43. Czy mogę zwiększyć co drugi dzień dawkę do 4000 jm ?
Dodano:  13 październik 2016 - 19:38
Takie decyzje musi podejmować lekarz prowadzący.
Odpowiedz
Marta AndrzejewskaDodano:  13 październik 2016 - 13:39
Dzien dobry, mam pytanie dotyczące suplementacji przy karmieniu piersią. Córka ma 4 miesiace, dostaje typowa dawkę D3, czy podczas karmienia piersią moge przyjmować D3 i w jakiej dawce- 1000 czy 2000?
Dodano:  13 październik 2016 - 19:35
Tak. 1000 czyli taką standardowa.
LekarzDodano:  14 październik 2016 - 13:42
Witamina D do mleka nie przechodzi! Dlatego niemowlaki karmione piersią dostają vit w kroplach.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 13:42
Gosiu karmiac piersia moge zazywac wit.D3?
Dodano:  13 październik 2016 - 19:05
Tak jeśli są niedobory. Inaczej polecą Ci zęby i mocno nadszarpniesz kości. Przy karmieniu warto zbadać i d3 i wapń.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 14:02
Małgosiu,czy w chorobie Crohna powinno się brać wit D razem z K2?
Dodano:  13 październik 2016 - 19:12
Sama d wystarczy.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 14:27
Gosiu jak najlepiej zbadac czy ma sie Candide,bo mam obłozony bialy jezyk?Pani w laborat.powiedziała zeby z kalu nie robic bo zazwyczaj nie wychodzi,a wymaz z jezyka równiez?to skad mam w koncu sie dowiedziec czy mam przyrost Candidy?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 14:40
Mam wyniki tarczycy w normie,TG i TPO-Ab również, ale są guzki, można je wyleczyć dietą.?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 październik 2016 - 14:42
W jakich dawkach powinno się przyjmować wit D3?
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Miejsca i produkty, które szczególnie polecam z uwagi na jakość.
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze? 

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać” 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze?

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać”

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

467 50
Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych. 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych.

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

518 22
Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem. 
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie. 
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to? 
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO? 

#sibo #imo

Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem.
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie.
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to?
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO?

#sibo #imo
...

1388 114
Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK! 

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet

Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK!

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet
...

1998 3206

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej

MOJA KSIĄŻKA


"Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso" to książka dla tych, którzy szukają inspiracji na zdrowe posiłki i preferują tradycyjną formą książkową.

Ponad 70 stron porad żywieniowych oraz 65 pysznych i prostych w przygotowaniu przepisów. Dzięki podanym przy każdej potrawie wymiennikom węglowodanowym i białkowo-tłuszczowym szczególnie polecam ją osobom cierpiącym na cukrzycę typu I, kiedy kluczowe jest określenie dawki insuliny.

Idealny prezent dla każdego, kto chce zacząć przygodę ze zdrowym odżywianiem, ale nie koniecznie jest gotowy na ścisłe trzymanie się diety. 

 

PRZEJDŹ DO SKLEPU

This will close in 20 seconds