fbpx
Kiełki roślin – dlaczego warto włączyć je do diety?
Img

Wiosną kuszą nas nowalijki, rzodkiewki, ogórki, młoda dymka, ale naszą uwagę tak naprawdę powinniśmy skierować w kierunku kiełków.
Dlaczego?
Małe ziarenko w twardej skorupce, to taki mały magazyn witamin i minerałów. Jeśli dasz mu wodę, światło i ciepło, uwolni całe swoje bogactwo po to, aby roślina urosła duża i dorodna.
Roślina podczas kiełkowania ma więcej witamin i minerałów niż kiedykolwiek później w swoim roślinnym życiu dlatego aż żal z tego nie skorzystać.

Kiełki to bogactwo:
  • nazywanego żywą krwią roślin chlorofilu. Działa oczyszczająco i przeciwnowotworowo.
  • magnezu, żelaza i witamin z grupy B które pozytywnie wpływają na układ nerwowy, mięśniowy i krwionośny.
  • wapnia i fosforu dla zdrowych kości i mocnych zębów.
  • chroniących nas przed działaniem wolnych rodników antyoksydantów – witaminy E, C, A, selenu i flawonoidów.
  • działających przeciwzapalnie kwasów Omega 3.
  • cynku i siarki będących prawdziwym odżywczym koktajlem dla skóry. Jeśli masz kłopoty z trądzikiem i skórą skłonną do płatania niespodzianek, nie zapominaj o kiełkach.
  • jodu dla zdrowej tarczycy.
  • witaminy K która wespół z potasem zapewnia sprawne działanie układu krwionośnego.
  • błonnika który jak wiemy, jest kluczem do prawidłowego trawienia, obniża poziom złego cholesterolu, odtruwa i stanowi podłoże do rozwoju bakterii acidofilnych.

Warto zaznaczyć też, że kiełki są lekkostrawne i niskokaloryczne więc można jeść je bez obaw o żołądek czy figurę.

Jakie kiełki wybrać i skąd je wziąć?

Mój top to kiełki słonecznika i rzodkiewki. Uwielbiam ich smak. Słonecznikowe smakują jak słonecznik, a te z rzodkiewki, jak rzodkiewka, czyli są ostre i wyraziste (idealne do twarożku).
Kiełki słonecznika i rzodkiewki są szczególnie bogate w cynk i siarkę więc genialnie działają na skórę.
Rodzajów kiełków jest bardzo dużo i musicie sami wybrać te, które będą Wam smakowały najbardziej.
Rzeżucha, lucerna, siemię lniane, fasola mung, brokuł, gryka, owies, żyto. Wybór jest całkiem spory.
“Żołądkowcom” i cierpiącym na infekcje bakteryjne polecam zwrócić uwagę na kiełki brokuła, z uwagi na dużą zawartość sulforafanu. To substancja działająca silnie przeciwbakteryjne. Skuteczna we wszelkich infekcjach, także w przypadku bakterii helicobacter Pylori. Kiełki brokuła zawierają 30 razy więcej sulforafanu niż dojrzały brokuł.
Kiełki możecie kupić w sklepie gotowe do spożycia, lub wyhodować sami. Nasionka i kiełkownice bez problemu kupicie w sieci. Oczywiście możecie hodować je wg. starej babcinej metody, czyli na wilgotnej ligninie, ale osobiście odradzam tę metodę, bo sprzyja rozwojowi pleśni i grzybów. Zdecydowanie lepsza jest kiełkownica, ponieważ ziarenka mają tam potrzebne ciepełko i cały proces jest zdecydowanie bardziej higieniczny.

Hodujemy kiełki w domu

Optymalna temperatura do kiełkowania to 18-21 stopni. Zanim jednak umieścicie ziarna w kiełkownicy, należy je porządnie przepłukać i zalać wodą w ilości dwa razy większej niż objętość ziaren. Następnie odstawić na całą noc, aby napęczniały.
Rano płuczecie nasionka i umieszczacie w kiełkownicy. Kiełkownicę stawiacie w jasnym, lecz nienasłonecznionym miejscu. Kiełki postawione w pełnym słońcu będą gorzkie.

UWAGA! Nasionka mają być cały czas wilgotne, ale nie mogą stać w wodzie. Każdego dnia należy umyć pojemnik i przepłukać nasionka, aby nie zgniły.
Uważajcie na nasionka kiełkujące, aby ich nie uszkodzić.
Kiełki są gotowe do zjedzenia po średnio 5-7 dniach.


Kiełki polecam każdemu, a w szczególności osobom:
  • z problemami z cerą,
  • z podwyższonym poziomem cholesterolu,
  • z nadciśnieniem,
  • rekonwalescentom,

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Sezam na diecie bezmlecznej w niedoczynności tarczycy, Hashimoto, cukrzycy, insulinooporności i chorobach krążenia

Przez mieszkańców Babilonii nazywany przyprawą bogów. Dobrze znany w Afryce, krajach azjatyckich i arabskich. Stosowany w wielu kuchniach świata. Sezam Czytaj dalej

Grzybek tybetański – cóż to takiego? W czym tkwi sekret jego prozdrowotnych właściwości? Komu go polecam i dlaczego?
grzybek tybetański

Grzybek tybetański. Brzmi jak przybysz z dalekiej krainy. Obcy i egzotyczny. Cóż to takiego? Na czym polegają jego zdrowotne właściwości? Czytaj dalej

10 naszych polskich zimowych superfoods, które powinniśmy jeść o tej porze roku, aby nie chorować!
polskie zimowe superfoods

Zima nie jest łatwą porą roku. Jest wietrznie, wilgotno i mroźno. Po prostu zimno. Do tego wkoło pełno zakatarzonych i Czytaj dalej

Sezon na szparagi właśnie się rozpoczął. Dlaczego warto włączyć je do diety?

Szparagi albo się kocha, albo nienawidzi. Są dość specyficzne w smaku ponieważ, jakby to ująć, smakują mało konkretnie. Do tego Czytaj dalej

15 komentarzy

AgaDodano:  24 marzec 2021 - 8:00
Dzień dobry, Małgosiu poleciłaś kiedyś krem na dzień SESDERMA Salises. Jestem z niego bardzo zadowolona.Czy masz jakiś sprawdzony krem na dzień z ochroną przeciwsłoneczną? Z góry dziękuję za pomoc.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  24 marzec 2021 - 19:40
Polecam oddzielnie krem w wysokim filtrem. Ja używam SPF 50.
Odpowiedz
jmdDodano:  24 marzec 2021 - 9:05
Na kiełki zwróciłam uwagę kilka lat temu dzięki Twoim wskazówkom z bloga:) I w szczególności pochłaniam je zimą. Bo za dzieciaka znana była tylko rzeżucha:) Najbardziej lubię kiełki brokuła, tylko niestety potem mam okropne gazy;/ Mam nadzieję, że to norma (z racji zjedzenia \'warzywa\' kapustnego) a nie objaw jakiś niewłaściwości w układzie pokarmowym.
Odpowiedz
KlaudiaDodano:  24 marzec 2021 - 10:38
Małgosiu, przy grzybicy pochwy nie powinno się jeść kiełków prawda?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  24 marzec 2021 - 12:56
Można jeść.
Odpowiedz
OlgaDodano:  24 marzec 2021 - 17:38
Brakowało mi już postów tego typu 😌
Odpowiedz
NataliaDodano:  26 marzec 2021 - 11:37
Małgosiu, a czy kiełki można podawać 10 miesięcznemu niemowlakowi? Jeśli tak to w jakiej formie?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  29 marzec 2021 - 8:31
Raczej roczniakowi i to kiełki wyhodowane samodzielnie w domu.
Odpowiedz
olaDodano:  27 marzec 2021 - 10:47
Małgosiu, przesuszona rogowaciejąca skóra na stopach? o co chodzi? czy to oznaka jakiegoś niedoboru?
Odpowiedz
PaulaDodano:  5 kwiecień 2021 - 9:46
Cześć;) Czy kiełki podnoszą kaloryczność potraw? Czy mogę je bez wyrzutów stosować do wszystkiego? Pozdrawiam
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  6 kwiecień 2021 - 10:53
Kiełki mają znikomą kaloryczność. Tak samo jak wszelkie sałaty, nacie itp.
Odpowiedz
Kmx8Dodano:  16 kwiecień 2021 - 20:38
Niestety ja po kiełkach czuje się bardzo źle, mam duze problemy żołądkowe.
Odpowiedz
BeataDodano:  11 maj 2021 - 17:34
Małgosia może ty coś doradzisz. Tak w skrócie mam problemy z tyciem, zmęczenie, w nocy bezsenność. Po jedzeniu chce mi się bardzo spać, napady głodu, problemy z skóra na łokciach. Trochę czytam i zastanowiam czy nie badać się w kierunku niedoczynności i insulinooporności. Lekarz zlecił morfologię glukoze i tsh. Oczywiście wszystko jest według niego w normie. Co z tego jak czuje się coraz gorzej dodatkowo dochodzą częste i infekcje gardła. Zapisałam się na wizytę do endokrynologa. Czekam. A znowu po marcowej infekcji mam kolejną. Czy powinnam wzmocnić organizm jakimiś suplementami? Może jakieś badania byś zasugerowała? Z góry dziękuję
Odpowiedz
MartaDodano:  1 styczeń 2022 - 12:58
Jakie kiełki będą najlepsze dla osóób z podwyższonym poziomem cholesterolu?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  31 styczeń 2022 - 14:51
Każde będą odpowiednie.
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
Fit PLANER
Planer, który pomoże Ci zmienić złe nawyki żywieniowe i
zaplanować czas
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Sklepy oferujące rabaty dla moich czytelników
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Interwencje żywieniowe i te dotyczące stylu życia (interakcje genom – środowisko), mające wpływ na długość życia to nie zasady konkursu „jak dożyć setki”. Organizm starzeje się, bo starzeją się jego komórki, osiągając limit swoich podziałów. Obserwujemy wówczas obniżenie wydajności systemów zapobiegania i naprawy uszkodzeń DNA. Komórka gromadzi uszkodzenia co większa ryzyko wielu chorób przewlekłych w tym sercowo – naczyniowych i neurodegeneracyjnych. 

W interwencjach anti – aging (w odniesieniu do całego organizmu) chodzi o to, aby w wieku lat powiedzmy 60+ nie grzać ławki u lekarza, nie drenować portfela na prywatne wizyty lekarskie oraz leki, ale korzystać z życia, bez bólu i dyskomfortu. Sprawna głowa i ciało! Tego sobie i Wam wszystkim życzę! 
Mamy na to wpływ, czego dowodem są mieszkańcy tzw. niebieskich stref. To 5 miejsc na mapie świata w których odsetek stulatków jest najwyższy. 
📍Loma Linda w Kalifornii, 
📍Nicoya w Kostaryce, 
📍Sardynia we Włoszech, 
📍Ikaria w Grecji, 
📍Okinawa w Japonii, 

Co jest sekretem długowieczności i dobrego zdrowia tych ludzi? 
Po pierwsze głowa czyli zwolnienie tempa, redukcja stresu, balans w życiu, poczucie celu i poczucie wspólnoty. To kim się otaczasz i jak postrzegasz rzeczywistość ma znaczenie. 
Po drugie dieta: restrykcje energetyczne, oraz dużo roślin o wysokim potencjale antyoksydacyjnym.
Po trzecie – umiarkowana aktywność fizyczna. Ludzie w niebieskich strefach nie biegają maratonów, nie ćwiczą na siłowni, ale dużo chodzą, uprawiają ogródek, czyli mają wysoki poziom tzw.spontanicznej aktywności fizycznej. 
Podsumuję ich życie jednym zdaniem:  holistyczne slow life doprawione zdrową, przeciwzapalną dietą i regularnym ruchem. 

Samych sprawnych komórek Wam wszystkim życzę, z jak najmniejszą liczbą skumulowanych uszkodzeń 🔥

#dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetyczneprzepisy #zdrowiepsychiczne #zdrowie #zdrowia #zdroweodżywianie #zdrowystylzycia #slowlife 
#cukrzyca #hashimoto #niedoczynnośćtarczycy #antyoksydanty #polifenoles.

Interwencje żywieniowe i te dotyczące stylu życia (interakcje genom – środowisko), mające wpływ na długość życia to nie zasady konkursu „jak dożyć setki”. Organizm starzeje się, bo starzeją się jego komórki, osiągając limit swoich podziałów. Obserwujemy wówczas obniżenie wydajności systemów zapobiegania i naprawy uszkodzeń DNA. Komórka gromadzi uszkodzenia co większa ryzyko wielu chorób przewlekłych w tym sercowo – naczyniowych i neurodegeneracyjnych.

W interwencjach anti – aging (w odniesieniu do całego organizmu) chodzi o to, aby w wieku lat powiedzmy 60+ nie grzać ławki u lekarza, nie drenować portfela na prywatne wizyty lekarskie oraz leki, ale korzystać z życia, bez bólu i dyskomfortu. Sprawna głowa i ciało! Tego sobie i Wam wszystkim życzę!
Mamy na to wpływ, czego dowodem są mieszkańcy tzw. niebieskich stref. To 5 miejsc na mapie świata w których odsetek stulatków jest najwyższy.
📍Loma Linda w Kalifornii,
📍Nicoya w Kostaryce,
📍Sardynia we Włoszech,
📍Ikaria w Grecji,
📍Okinawa w Japonii,

Co jest sekretem długowieczności i dobrego zdrowia tych ludzi?
Po pierwsze głowa czyli zwolnienie tempa, redukcja stresu, balans w życiu, poczucie celu i poczucie wspólnoty. To kim się otaczasz i jak postrzegasz rzeczywistość ma znaczenie.
Po drugie dieta: restrykcje energetyczne, oraz dużo roślin o wysokim potencjale antyoksydacyjnym.
Po trzecie – umiarkowana aktywność fizyczna. Ludzie w niebieskich strefach nie biegają maratonów, nie ćwiczą na siłowni, ale dużo chodzą, uprawiają ogródek, czyli mają wysoki poziom tzw.spontanicznej aktywności fizycznej.
Podsumuję ich życie jednym zdaniem: holistyczne slow life doprawione zdrową, przeciwzapalną dietą i regularnym ruchem.

Samych sprawnych komórek Wam wszystkim życzę, z jak najmniejszą liczbą skumulowanych uszkodzeń 🔥

#dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetyczneprzepisy #zdrowiepsychiczne #zdrowie #zdrowia #zdroweodżywianie #zdrowystylzycia #slowlife
#cukrzyca #hashimoto #niedoczynnośćtarczycy #antyoksydanty #polifenoles.
...

492 18
Laktoferyna jest glikoproteiną wiążącą żelazo znajdującą się w mleku większości ssaków. Działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Zwiększa integralność bariery jelitowej, poprawia profil mikrobioty i jest silnym antyoksydantem. 
Wykazuje działanie łagodzące w terapii dermatoz w tym trądziku pospolitego, łuszczycy plackowatej, grzybicy, czy AZS. 

W badaniu obserwacyjnym, zaobserwowano poprawę nawilżenia i tekstury skóry podczas 12 tygodniowej suplementacji laktoferyną. Uważa się, że laktoferyna hamuje przeznaskórkową utratę wody, zmniejsza poziom prozapalnej cytokiny IL-1β wzmocnionej promieniowaniem UV oraz wywołaną promieniowaniem UV apoptozę komórek (Murata, 2014). 

Warte rozważenia jako uzupełnienie suplementacji kolagenem👌

#dietetyk #dietetyka #dietoterapia #trądzik #trądzikpospolity #azs #łuszczyca #suchaskóra #dietetykkliniczny #dietetykradzi #skóra #skóratrądzikowa #skórawrażliwa #skorawrazliwa

Laktoferyna jest glikoproteiną wiążącą żelazo znajdującą się w mleku większości ssaków. Działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Zwiększa integralność bariery jelitowej, poprawia profil mikrobioty i jest silnym antyoksydantem.
Wykazuje działanie łagodzące w terapii dermatoz w tym trądziku pospolitego, łuszczycy plackowatej, grzybicy, czy AZS.

W badaniu obserwacyjnym, zaobserwowano poprawę nawilżenia i tekstury skóry podczas 12 tygodniowej suplementacji laktoferyną. Uważa się, że laktoferyna hamuje przeznaskórkową utratę wody, zmniejsza poziom prozapalnej cytokiny IL-1β wzmocnionej promieniowaniem UV oraz wywołaną promieniowaniem UV apoptozę komórek (Murata, 2014).

Warte rozważenia jako uzupełnienie suplementacji kolagenem👌

#dietetyk #dietetyka #dietoterapia #trądzik #trądzikpospolity #azs #łuszczyca #suchaskóra #dietetykkliniczny #dietetykradzi #skóra #skóratrądzikowa #skórawrażliwa #skorawrazliwa
...

681 30
Witamina E (tokoferol) jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, syntetyzowaną wyłącznie przez rośliny 🌱. 
Nazywana witaminą młodości jest najsilniejszym przeciwutleniaczem znajdującym się w błonach komórkowych i krążących lipoproteinach. 
W kontekście anti-aging chroni naskórek oraz skórę właściwą przed uszkodzeniami oksydacyjnymi, działając bezpośrednio z różnymi rodnikami tlenowymi. 
Wzmacnia barierę hydrolipidową zapobiegając utracie oraz zwiększając zdolność wiązania wody 💧. 
To działanie znacząco wpływa na poprawę nawilżenia oraz elastyczność skóry. 
Witamina E wykazuje także  działanie fotoochronne 🌤 oraz łagodzi uszkodzenia związane z promieniowaniem UV. 
Wykazano, że suplementacja alfa-tokoferolem:
📍zmniejsza przebarwienia (hamuje aktywność hydroksylazy tyrozynowej i hamuje melanogenezę)
📍łagodzi stany zapalne związane z wiekiem lub wynikające z ekspozycji na słońce,
📍poprawia elastyczność, strukturę i miękkość naskórka oraz skóry właściwej,
📍przyspiesza gojenie się ran (rekomendowana w łuszczycy, AZS, trądziku). 

Funkcja antyoksydacyjna witaminy E jest silnie wspierana przez regenerację wspomaganą witaminą C - pamiętajcie o tym!

Dbajcie o źródła witaminy E w codziennej diecie. Jej najlepszym źródłem jest pływa z oliwek oraz olej słonecznikowy (wyłącznie na zimno). 

#dietetyk #dietaśródziemnomorska #dietetykkliniczny #dietoterapia #dietaantiaging #tradzik #trądzik #tradzikrozowaty #łuszczyca #azs

Witamina E (tokoferol) jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, syntetyzowaną wyłącznie przez rośliny 🌱.
Nazywana witaminą młodości jest najsilniejszym przeciwutleniaczem znajdującym się w błonach komórkowych i krążących lipoproteinach.
W kontekście anti-aging chroni naskórek oraz skórę właściwą przed uszkodzeniami oksydacyjnymi, działając bezpośrednio z różnymi rodnikami tlenowymi.
Wzmacnia barierę hydrolipidową zapobiegając utracie oraz zwiększając zdolność wiązania wody 💧.
To działanie znacząco wpływa na poprawę nawilżenia oraz elastyczność skóry.
Witamina E wykazuje także działanie fotoochronne 🌤 oraz łagodzi uszkodzenia związane z promieniowaniem UV.
Wykazano, że suplementacja alfa-tokoferolem:
📍zmniejsza przebarwienia (hamuje aktywność hydroksylazy tyrozynowej i hamuje melanogenezę)
📍łagodzi stany zapalne związane z wiekiem lub wynikające z ekspozycji na słońce,
📍poprawia elastyczność, strukturę i miękkość naskórka oraz skóry właściwej,
📍przyspiesza gojenie się ran (rekomendowana w łuszczycy, AZS, trądziku).

Funkcja antyoksydacyjna witaminy E jest silnie wspierana przez regenerację wspomaganą witaminą C - pamiętajcie o tym!

Dbajcie o źródła witaminy E w codziennej diecie. Jej najlepszym źródłem jest pływa z oliwek oraz olej słonecznikowy (wyłącznie na zimno).

#dietetyk #dietaśródziemnomorska #dietetykkliniczny #dietoterapia #dietaantiaging #tradzik #trądzik #tradzikrozowaty #łuszczyca #azs
...

840 20

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej