fbpx
Inulina w insulinooporności i cukrzycy typu II
Img

Prebiotyki – obecne w żywności fruktooligosacharydy oraz oligosacharydy nieulegające trawieniu w przewodzie pokarmowym, ulegające procesowi fermentacji w okrężnicy i stymulujące wzrost i aktywność bakterii Lactobacillus i Bifidobacterium. Naturealnie występują w warzywach, owocach, ziołach i produktach z pełnego ziarna.
Ich korzystny wpływ na pracę przewodu pokarmowego, oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia zespołu metabolicznego udowodniono w licznych badaniach.

Jak wiecie,  jestem zwolenniczką czerpania z natury. “Wyciągania” z produktów spożywczych ile się da ponieważ nie jesteśmy maszyną na żetony i nie da się suplementować wszystkiego co wartościowe.  Jeśli więc jest możliwość, spożywajmy w naturze. Jeśli są niedobory, czegoś spożywać nie możemy, wówczas suplementacja, ale zawsze pod kontrolą, mądrze prowadzona. Jak widzę ile suplementów łykają osoby przychodzące do mnie na pierwszą konsultację łapię się za głowę. Część wchodzi ze sobą w interakcję i zupełnie się nie wchłania…… ech….. temat rzeka. 

Kochani ponieważ ostatnimi czasy otrzymuję bardzo dużo pytań dotyczących insulinooporności, gospodarki cukrowej, dziś temat inuliny.   

Inulina to rodzaj błonnika pokarmowego rozpuszczalnego w wodzie, odpornego na działanie enzymów trawiennych, nieulegającego trawieniu do glukozy. Swoim działaniem przypomina miotełkę. Pęczniejąc w przewodzie pokarmowym, zbiera po drodze niestrawione resztki, toksyny, metale ciężkie itp. Następnie trafia do jelita grubego gdzie pod wypływem bakterii jelitowych ulega procesowi fermentacji stymulując rozwój bakterii rodzaju Lactobaccillus i Bifidobacterium.
Te właściwości sprawiają, że inulinę można określić jako prebiotyk, czyli substancję stanowiącą podłoże do rozwoju tzw. pożytecznych kultur bakterii.

Z uwagi na w/w właściwości inulina:

  • obniża ph treści jelitowej przyczyniając się do hamowania procesów gnilnych w jelitach,
  • posiadając właściwości błonnika rozpuszczalnego w wodzie spowalnia rozkład węglowodanów,
  • obniża poziom glukozy we krwi, a tym samym wyrzut insuliny,
  • obniża wchłanianie kwasów żółciowych,
  • wiążąc kwasy tłuszczowe w jelicie obniża poziom cholesterolu i triglicerydów,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • przyspiesza pasaż jelitowy (przesuwanie się treści pokarmowych przez jelita),
  • zwiększa perystaltykę jelit,
  • zapobiega zaparciom,
  • hamuje rozwój bakterii gnilnych i patogennych,
  • zwiększa produkcję witamin produkowanych przez bakterie jelitowe w jelicie grubym (K, B12, biotyna, kwas pantotenowy, kwas foliowy i kwas nikotynowy),
  • działa moczopędnie,
  • zwiększa stosunek długości kosmków jelitowych do głębokości krypt nabłonka jelita czczego,
  • zwiększa absorpcję wapnia i witamin z pożywienia.

Gdzie szukać inuliny? 

Najwięcej inuliny zawiera cykoria i topinambur i to właśnie z tych roślin poprzez ekstraktację uzyskuje się inulinę do stosowania w przemyśle spożywczym. Ma ona wówczas wygląd białego proszku i poprzez swoje właściwości tj. zdolność do zagęszczania i stabilizowania, w wielu produktach dietetycznych zastępuje tłuszcz. Wymieszana w wodzie wygląda jak gęsty klej co nadaje potrawom kremową konsystencję obniżając tym samym kaloryczność. Fajnie zagęszcza musy owocowe.

Co ważne!

Jeśli czytając ten wpis mieliście w planach zakup inuliny w proszku i sypanie sobie sowicie celem uzyskania turbo efektów muszę Was zmartwić. Inulina w ilości większej niż 20 gramów wywoła sensacje jelitowe, z biegunką włącznie. Nie polecam stosowania u osób z zaburzeniami żołądkowo – jelitowymi (IBS, SIBO, WZJG w zaostrzeniu, choroba Leśniowskiego Crohna w zaostrzeniu).

Gdzie jeszcze znajdziemy inulinę:

  • w karczochu,
  • mniszku lekarskim,
  • porze,
  • czosnku,
  • cebuli,
  • bananach,
  • szparagach,
  • pszenicy
  • agawie.

Można rozważyć suplementację mając:

  • cukrzycę,
  • insulinooporność,
  • niedoczynność tarczycy,
  • podwyższony poziom cholesterolu,
  • podwyższony poziom triglicerydów,

jednak uważam że powinno się to robić pod kontrolą dietetyka, zwłaszcza jeśli macie jakiekolwiek dolegliwości żołądkowo – jelitowe. Tu bardzo przestrzegam.

Zastosowanie prebiotyków w dietoterapii cukrzycy i insulinooporności

Osoby stosujące moje diety gotowe o niskim indeksie glikemicznym zapewne zauważyły, że wiele potraw ma w swoim składzie cebulę i czosnek. Naturalne źródła inuliny. To nie są duże ilości, takie mające “podkręcić” smak, ale wespół z innymi prebiotykami z innych składników “robią robotę”. Dlaczego nie daję topinamburu i cykorii? Ponieważ to produkty które są dość trudno dostępne. Szczególnie dla osób z małych miast i miejscowości.

W dobrze zbilansowanej diecie makroskładniki (białka, tłuszcze, węglowodany), ale i witaminy, minerały, prebiotyki powinny się dobrze “składać”. Wówczas zapewniamy właściwą podaż, ale i sytość.

W badaniach na ludziach z zastosowaniem warzyw bogatych w inulinę zaobserwowano większą sytość, mniejszą ochotę na słodycze, oraz korzystne modyfikacje składu mikrobioty jelitowej której stan jest bezpośrednio związany z masą ciała.
W badaniach na myszach zaobserwowano:

  • zwiększenie pożytecznej mikrobioty,
  • zmniejszenie mikrobioty patogennej,
  • wzrost poziomu krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (SCFA) będących główną substancją odżywczą dla komórek nabłonka jelitowego oraz podstawowym pokarmem dla kolonocytów które hamują rozwój komórek nowotworowych,
  • zmniejszenie ekspresji genów zapalnych w hipokampie.

Generalnie w wielu badaniach opisywano korzystny wpływ zastosowania prebiotyków, w tym również inuliny na ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego, którego wystąpienie jest bezpośrednio związane z otyłością i obejmuje podwyższone ciśnienie krwi, wysoki poziom glukozy we krwi, nadmiar tkanki tłuszczowej w okolicach talii oraz nieprawidłowy poziom cholesterolu lub trójglicerydów. Kiedy te warunki występują razem, zwiększają ryzyko chorób serca, udaru mózgu i cukrzycy. 
W/w czynniki współistniejące z nadwagą i otyłością związane są z niekorzystnymi zmianami w profilu mikrobioty jelitowej.

Źrodła:
* http://www.e-biotechnologia.pl/
* Wykorzystanie inuliny jako dodatku funkcjonalnego w technologii produkcji potraw; Anna Gramza-Michałowska, Danuta Górecka;Katedra Technologii Żywienia Człowieka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
* Inulina i jej oddziaływanie u ludzi i zwierząt; S.Sobolewska, E.R.Grela, J.Skomiał, Instytut Żywienia Zwierząt i Bromatologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt PAN im. J. Kielanowskiego PAN w Jabłonni
* Hiel,S., Bindels,L., Pachikian,B., i in. Effects of a diet based on inulin-rich vegetables on gut health and nutritional behavior in healthy humans
* Hoffman, J., Yanckello, L., Chlipala, G., i in. Dietary inulin alters the gut microbiome, enhances systemic metabolism and reduces neuroinflammation in an APOE4 mouse model
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Lato wersja 2 – gotowe, dobrze zbilansowane plany dietetyczne

Po nieprawdopodobnym sukcesie diety gotowej lato wersja 1, z uwagi na ogromne bogactwo letnich warzyw i owoców obiecałam Wam szybkie Czytaj dalej

Bez nabiału, glutenu i jaj – gotowy plan dietetyczny o niskim IG

Moi drodzy, na Waszą prośbę w sklepie pojawiła się dieta wykluczająca gluten, nabiał i jaja. Zwróćcie uwagę na wysoką zawartość Czytaj dalej

Gotowe letnie diety – niskie IG, także bez nabiału, glutenu i wege

Gotowe, dobrze zbilansowane plany żywieniowe powoli stają się tradycją. Ilość osób jaka z nich korzysta, przerosła moje najśmielsze oczekiwania. Obiecuję Czytaj dalej

Dieta gotowa zima wersja 3 – dobrze zbilansowane plany dietetyczne

Kochani, z ogromną przyjemnością, onieśmielona Waszymi wiadomościami i tym jak na nią czekaliście, ogłaszam premierę diety gotowej zimowej w wersji Czytaj dalej

9 komentarzy

weraDodano:  16 Listopad 2020 - 12:29
Pani Gosiu, nie na temat ale co sądzi Pani o fluorze? Pasty z fluorem albo fluor taki osobny w żelu, ktorym co tydzien masuje sie zeby jeśli są nadrważliwe (polecone przez dentyste). Co sądzi Pani jednak o tym, że fluor szkodzi zdrowiu, prawda to?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  16 Listopad 2020 - 12:31
Pisałam o tym na blogu.
Odpowiedz
MonikaDodano:  16 Listopad 2020 - 16:57
Gosiu, nie na temat, co sądzisz o odrobaczaniu?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  17 Listopad 2020 - 8:11
Jeśli jest wskazanie to jest to konieczność.
Odpowiedz
AnkaDodano:  16 Listopad 2020 - 17:00
Witam, mam uczucie guli w gardle, czy spotkała się Pani podczas swojej pracy z tym tematem i czy Pani dieta pomogła w takim schorzeniu. Jestem już bezsilna, nie wiem już gdzie udać się po pomoc.
Odpowiedz
AniaDodano:  16 Listopad 2020 - 17:43
Mi topinambur bardzo smakuje, ale niestety dwukrotnie po zjedzeniu go na kolację, męczyłam się w nocy strasznie z bólami brzucha, dlatego od tamtej pory unikam go szerokim łukiem. Czy to mogła być sprawka właśnie inuliny czy po prostu jest to produkt którego muszę unikać?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  17 Listopad 2020 - 8:10
Mogło być spowodowane dużym stężeniem inuliny ale wówczas podobnie reagowałabyś na duże ilości cebuli czy zjedzenie na raz 2 bananów.
Odpowiedz
Gość Dodano:  9 Grudzień 2020 - 15:58
Witam ☺ jakie powinnam zrobić badania żeby potwierdzić albo wykluczyć insulinoopornosc? Czy wystarczy zrobić cukier z krwi? Czy podwyższony cholesterol 219 mg/19, LDL 139,40 mg/dł oraz zgromadzony tłuszcz w okolicach bioder i brzucha może wskazywać na insulinoopornosc przy glukozie 84 mg/dł na czczo oraz problemy skórne, trądzik?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  9 Grudzień 2020 - 17:59
Jest wpis na blogu na ten temat.
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
Fit PLANER
Planer, który pomoże Ci zmienić złe nawyki żywieniowe i
zaplanować czas
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Sklepy oferujące rabaty dla moich czytelników
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Jaką moc ma dieta i optymalnie dobrana suplement Jaką moc ma dieta i optymalnie dobrana suplementacja! 
Pacjentka z łuszczycą, Hashimoto i dolegliwościami jelitowymi.
Na jej prośbę ułożyłam dietę z uwzględnieniem choroby Leśniowskiego – Cohna którą lekarz podejrzewał u syna.
Dla syna ułożyłam też indywidualną celowaną suplementację probiotyczną. 
Pracujemy od września i mamy wspaniałe efekty u syna! 
Zakładałam taki scenariusz i jestem bardzo dumna z tego co osiągnęliśmy ❤️❤️❤️

_____
#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #lesniowskicrohn #IBS #lowfodmap

Jaką moc ma dieta i optymalnie dobrana suplementacja!
Pacjentka z łuszczycą, Hashimoto i dolegliwościami jelitowymi.
Na jej prośbę ułożyłam dietę z uwzględnieniem choroby Leśniowskiego – Cohna którą lekarz podejrzewał u syna.
Dla syna ułożyłam też indywidualną celowaną suplementację probiotyczną.
Pracujemy od września i mamy wspaniałe efekty u syna!
Zakładałam taki scenariusz i jestem bardzo dumna z tego co osiągnęliśmy ❤️❤️❤️

_____
#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #lesniowskicrohn #IBS #lowfodmap
...

564 45
To danie smakuje latem, Rzymem i włoską kuchnia To danie smakuje latem, Rzymem i włoską kuchnią na Zatybrzu do których niesamowicie tęsknię.
Na obiad lub kolację✅
370 kcal na porcję✅

Po przepis zapraszam na bloga ⏩ kliknij w link znajdujący się w BIO i przejdź na stronę główną bloga.
_________________________
#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #wegetarianizm #wegetariańskie #białko #kuchniaroslinna #wegeprzepisy #wege #wegeobiad

To danie smakuje latem, Rzymem i włoską kuchnią na Zatybrzu do których niesamowicie tęsknię.
Na obiad lub kolację✅
370 kcal na porcję✅

Po przepis zapraszam na bloga ⏩ kliknij w link znajdujący się w BIO i przejdź na stronę główną bloga.
_________________________
#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #wegetarianizm #wegetariańskie #białko #kuchniaroslinna #wegeprzepisy #wege #wegeobiad
...

923 29
Nowy zestaw dla osób z dolegliwościami żoła Nowy zestaw dla osób z dolegliwościami żołądkowo – jelitowymi🔥🔥🔥
E-book: ✅IBS Zespół jelita drażliwego, Zasady postępowania, diagnostyka, zalecenia dietetyczne, suplementacja
E-book: ✅dieta gotowa low FODMAP w IBS i SIBO

✅Gotowe, dobrze zbilansowane plany – 1600, 1800, 2000 kcal
✅18% białka, 36% tłuszczu, 46% węglowodanów

 🔷7 różnych śniadań,
 🔷7 różnych lunchboxów,
 🔷7 różnych obiadów,
 🔷7 różnych kolacji,
 🔷lista zakupów z podaniem dokładnych ilości użytych składników, 

✅dieta bezmleczna i bezglutenowa, 

Zapraszam na bloga 💗

#dietetyk #sibo #sibodiet #ibs #ibsdiet #wzjg #lowfodmap #lowfoodmap #hashimoto #trądzik #azs

Nowy zestaw dla osób z dolegliwościami żołądkowo – jelitowymi🔥🔥🔥
E-book: ✅IBS Zespół jelita drażliwego, Zasady postępowania, diagnostyka, zalecenia dietetyczne, suplementacja
E-book: ✅dieta gotowa low FODMAP w IBS i SIBO

✅Gotowe, dobrze zbilansowane plany – 1600, 1800, 2000 kcal
✅18% białka, 36% tłuszczu, 46% węglowodanów

🔷7 różnych śniadań,
🔷7 różnych lunchboxów,
🔷7 różnych obiadów,
🔷7 różnych kolacji,
🔷lista zakupów z podaniem dokładnych ilości użytych składników,

✅dieta bezmleczna i bezglutenowa,

Zapraszam na bloga 💗

#dietetyk #sibo #sibodiet #ibs #ibsdiet #wzjg #lowfodmap #lowfoodmap #hashimoto #trądzik #azs
...

682 71
Cukierek na smutek 🍬, ciastko na celebrację w Cukierek na smutek 🍬, ciastko na celebrację ważnej okazji🍰, wieczór do późna z Netfliksem lub smartfonem na rozładowanie stresu 📲 …….
W pracy dużo się działo więc w tym tygodniu kiepsko z higieną spożywania posiłków i higieną snu. Słabo też z aktywnością fizyczną……. 🥺

Jeśli pacjent stosuje się do diety i zaleceń, mamy turbo efekty. Czasem jednak pokonuje nas życie, cykl menstruacyjny rozjeżdża chęć do życia, a piętrzące się na biurku papiery uniemożliwiają trzymanie się zaleceń bo czasu na wszystko brak. 
Jeśli tak się zdarza to nie oznacza to że znów Ci nie wyszło, znów zawaliłaś, nie dałaś rady i to wszystko kolejny raz nie ma sensu. 
Wstań, otrzep kurz z kolan, i idź do przodu. Nie obwiniaj się, nie rób wyrzutów. Nie myśl o sobie źle. Idź dalej do celu🧡
 
________________
#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #psychodietetyka #psychodietetyk

Cukierek na smutek 🍬, ciastko na celebrację ważnej okazji🍰, wieczór do późna z Netfliksem lub smartfonem na rozładowanie stresu 📲 …….
W pracy dużo się działo więc w tym tygodniu kiepsko z higieną spożywania posiłków i higieną snu. Słabo też z aktywnością fizyczną……. 🥺

Jeśli pacjent stosuje się do diety i zaleceń, mamy turbo efekty. Czasem jednak pokonuje nas życie, cykl menstruacyjny rozjeżdża chęć do życia, a piętrzące się na biurku papiery uniemożliwiają trzymanie się zaleceń bo czasu na wszystko brak.
Jeśli tak się zdarza to nie oznacza to że znów Ci nie wyszło, znów zawaliłaś, nie dałaś rady i to wszystko kolejny raz nie ma sensu.
Wstań, otrzep kurz z kolan, i idź do przodu. Nie obwiniaj się, nie rób wyrzutów. Nie myśl o sobie źle. Idź dalej do celu🧡

________________
#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #psychodietetyka #psychodietetyk
...

650 51

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej