fbpx
Inulina w insulinooporności i cukrzycy typu II
Img

Prebiotyki – obecne w żywności fruktooligosacharydy oraz oligosacharydy nieulegające trawieniu w przewodzie pokarmowym, ulegające procesowi fermentacji w okrężnicy i stymulujące wzrost i aktywność bakterii Lactobacillus i Bifidobacterium. Naturealnie występują w warzywach, owocach, ziołach i produktach z pełnego ziarna.
Ich korzystny wpływ na pracę przewodu pokarmowego, oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia zespołu metabolicznego udowodniono w licznych badaniach.

Jak wiecie,  jestem zwolenniczką czerpania z natury. “Wyciągania” z produktów spożywczych ile się da ponieważ nie jesteśmy maszyną na żetony i nie da się suplementować wszystkiego co wartościowe.  Jeśli więc jest możliwość, spożywajmy w naturze. Jeśli są niedobory, czegoś spożywać nie możemy, wówczas suplementacja, ale zawsze pod kontrolą, mądrze prowadzona. Jak widzę ile suplementów łykają osoby przychodzące do mnie na pierwszą konsultację łapię się za głowę. Część wchodzi ze sobą w interakcję i zupełnie się nie wchłania…… ech….. temat rzeka. 

Kochani ponieważ ostatnimi czasy otrzymuję bardzo dużo pytań dotyczących insulinooporności, gospodarki cukrowej, dziś temat inuliny.   

Inulina to rodzaj błonnika pokarmowego rozpuszczalnego w wodzie, odpornego na działanie enzymów trawiennych, nieulegającego trawieniu do glukozy. Swoim działaniem przypomina miotełkę. Pęczniejąc w przewodzie pokarmowym, zbiera po drodze niestrawione resztki, toksyny, metale ciężkie itp. Następnie trafia do jelita grubego gdzie pod wypływem bakterii jelitowych ulega procesowi fermentacji stymulując rozwój bakterii rodzaju Lactobaccillus i Bifidobacterium.
Te właściwości sprawiają, że inulinę można określić jako prebiotyk, czyli substancję stanowiącą podłoże do rozwoju tzw. pożytecznych kultur bakterii.

Z uwagi na w/w właściwości inulina:

  • obniża ph treści jelitowej przyczyniając się do hamowania procesów gnilnych w jelitach,
  • posiadając właściwości błonnika rozpuszczalnego w wodzie spowalnia rozkład węglowodanów,
  • obniża poziom glukozy we krwi, a tym samym wyrzut insuliny,
  • obniża wchłanianie kwasów żółciowych,
  • wiążąc kwasy tłuszczowe w jelicie obniża poziom cholesterolu i triglicerydów,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • przyspiesza pasaż jelitowy (przesuwanie się treści pokarmowych przez jelita),
  • zwiększa perystaltykę jelit,
  • zapobiega zaparciom,
  • hamuje rozwój bakterii gnilnych i patogennych,
  • zwiększa produkcję witamin produkowanych przez bakterie jelitowe w jelicie grubym (K, B12, biotyna, kwas pantotenowy, kwas foliowy i kwas nikotynowy),
  • działa moczopędnie,
  • zwiększa stosunek długości kosmków jelitowych do głębokości krypt nabłonka jelita czczego,
  • zwiększa absorpcję wapnia i witamin z pożywienia.

Gdzie szukać inuliny? 

Najwięcej inuliny zawiera cykoria i topinambur i to właśnie z tych roślin poprzez ekstraktację uzyskuje się inulinę do stosowania w przemyśle spożywczym. Ma ona wówczas wygląd białego proszku i poprzez swoje właściwości tj. zdolność do zagęszczania i stabilizowania, w wielu produktach dietetycznych zastępuje tłuszcz. Wymieszana w wodzie wygląda jak gęsty klej co nadaje potrawom kremową konsystencję obniżając tym samym kaloryczność. Fajnie zagęszcza musy owocowe.

Co ważne!

Jeśli czytając ten wpis mieliście w planach zakup inuliny w proszku i sypanie sobie sowicie celem uzyskania turbo efektów muszę Was zmartwić. Inulina w ilości większej niż 20 gramów wywoła sensacje jelitowe, z biegunką włącznie. Nie polecam stosowania u osób z zaburzeniami żołądkowo – jelitowymi (IBS, SIBO, WZJG w zaostrzeniu, choroba Leśniowskiego Crohna w zaostrzeniu).

Gdzie jeszcze znajdziemy inulinę:

  • w karczochu,
  • mniszku lekarskim,
  • porze,
  • czosnku,
  • cebuli,
  • bananach,
  • szparagach,
  • pszenicy
  • agawie.

Można rozważyć suplementację mając:

  • cukrzycę,
  • insulinooporność,
  • niedoczynność tarczycy,
  • podwyższony poziom cholesterolu,
  • podwyższony poziom triglicerydów,

jednak uważam że powinno się to robić pod kontrolą dietetyka, zwłaszcza jeśli macie jakiekolwiek dolegliwości żołądkowo – jelitowe. Tu bardzo przestrzegam.

Zastosowanie prebiotyków w dietoterapii cukrzycy i insulinooporności

Osoby stosujące moje diety gotowe o niskim indeksie glikemicznym zapewne zauważyły, że wiele potraw ma w swoim składzie cebulę i czosnek. Naturalne źródła inuliny. To nie są duże ilości, takie mające “podkręcić” smak, ale wespół z innymi prebiotykami z innych składników “robią robotę”. Dlaczego nie daję topinamburu i cykorii? Ponieważ to produkty które są dość trudno dostępne. Szczególnie dla osób z małych miast i miejscowości.

W dobrze zbilansowanej diecie makroskładniki (białka, tłuszcze, węglowodany), ale i witaminy, minerały, prebiotyki powinny się dobrze “składać”. Wówczas zapewniamy właściwą podaż, ale i sytość.

W badaniach na ludziach z zastosowaniem warzyw bogatych w inulinę zaobserwowano większą sytość, mniejszą ochotę na słodycze, oraz korzystne modyfikacje składu mikrobioty jelitowej której stan jest bezpośrednio związany z masą ciała.
W badaniach na myszach zaobserwowano:

  • zwiększenie pożytecznej mikrobioty,
  • zmniejszenie mikrobioty patogennej,
  • wzrost poziomu krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (SCFA) będących główną substancją odżywczą dla komórek nabłonka jelitowego oraz podstawowym pokarmem dla kolonocytów które hamują rozwój komórek nowotworowych,
  • zmniejszenie ekspresji genów zapalnych w hipokampie.

Generalnie w wielu badaniach opisywano korzystny wpływ zastosowania prebiotyków, w tym również inuliny na ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego, którego wystąpienie jest bezpośrednio związane z otyłością i obejmuje podwyższone ciśnienie krwi, wysoki poziom glukozy we krwi, nadmiar tkanki tłuszczowej w okolicach talii oraz nieprawidłowy poziom cholesterolu lub trójglicerydów. Kiedy te warunki występują razem, zwiększają ryzyko chorób serca, udaru mózgu i cukrzycy. 
W/w czynniki współistniejące z nadwagą i otyłością związane są z niekorzystnymi zmianami w profilu mikrobioty jelitowej.

Źrodła:
* http://www.e-biotechnologia.pl/
* Wykorzystanie inuliny jako dodatku funkcjonalnego w technologii produkcji potraw; Anna Gramza-Michałowska, Danuta Górecka;Katedra Technologii Żywienia Człowieka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
* Inulina i jej oddziaływanie u ludzi i zwierząt; S.Sobolewska, E.R.Grela, J.Skomiał, Instytut Żywienia Zwierząt i Bromatologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt PAN im. J. Kielanowskiego PAN w Jabłonni
* Hiel,S., Bindels,L., Pachikian,B., i in. Effects of a diet based on inulin-rich vegetables on gut health and nutritional behavior in healthy humans
* Hoffman, J., Yanckello, L., Chlipala, G., i in. Dietary inulin alters the gut microbiome, enhances systemic metabolism and reduces neuroinflammation in an APOE4 mouse model
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Dieta gotowa jesień wersja 2 – dobrze zbilansowane plany dietetyczne
gotowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym bezmleczne bezglutenowe bezjajeczne wegetariańskie wegańskie

Kochani, z ogromną przyjemnością ogłaszam premierę diety gotowej jesień wersja 2 🙂 Co ważne: wszystkie produkty do przygotowania potraw w Czytaj dalej

Japońska dieta wodna i specjalny rytuał picia wody – o co w tym chodzi? Cóż w tym odkrywczego?

Japońska dieta wodna staje się ostatnimi czasy coraz bardziej popularna. Świadczy o tym chociażby ilość pytań i próśb o komentarz Czytaj dalej

Dietoterapia – czy doczekasz efektów?

W swojej pracy mam kontakt z bardzo różnymi osobami i jako psychodietetyk w wolnych chwilach pewne postawy lubię analizować i Czytaj dalej

Gotowe letnie diety – niskie IG, także bez nabiału, glutenu i wege

Gotowe, dobrze zbilansowane plany żywieniowe powoli stają się tradycją. Ilość osób jaka z nich korzysta, przerosła moje najśmielsze oczekiwania. Obiecuję Czytaj dalej

7 komentarzy

weraDodano:  16 Listopad 2020 - 12:29
Pani Gosiu, nie na temat ale co sądzi Pani o fluorze? Pasty z fluorem albo fluor taki osobny w żelu, ktorym co tydzien masuje sie zeby jeśli są nadrważliwe (polecone przez dentyste). Co sądzi Pani jednak o tym, że fluor szkodzi zdrowiu, prawda to?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  16 Listopad 2020 - 12:31
Pisałam o tym na blogu.
Odpowiedz
MonikaDodano:  16 Listopad 2020 - 16:57
Gosiu, nie na temat, co sądzisz o odrobaczaniu?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  17 Listopad 2020 - 8:11
Jeśli jest wskazanie to jest to konieczność.
Odpowiedz
AnkaDodano:  16 Listopad 2020 - 17:00
Witam, mam uczucie guli w gardle, czy spotkała się Pani podczas swojej pracy z tym tematem i czy Pani dieta pomogła w takim schorzeniu. Jestem już bezsilna, nie wiem już gdzie udać się po pomoc.
Odpowiedz
AniaDodano:  16 Listopad 2020 - 17:43
Mi topinambur bardzo smakuje, ale niestety dwukrotnie po zjedzeniu go na kolację, męczyłam się w nocy strasznie z bólami brzucha, dlatego od tamtej pory unikam go szerokim łukiem. Czy to mogła być sprawka właśnie inuliny czy po prostu jest to produkt którego muszę unikać?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  17 Listopad 2020 - 8:10
Mogło być spowodowane dużym stężeniem inuliny ale wówczas podobnie reagowałabyś na duże ilości cebuli czy zjedzenie na raz 2 bananów.
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
Fit PLANER
Planer, który pomoże Ci zmienić złe nawyki żywieniowe i
zaplanować czas
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Sklepy oferujące rabaty dla moich czytelników
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Najprostszą i nieinwazyjną metodą diagnostyc Najprostszą i nieinwazyjną metodą diagnostyczną SIBO jest test oddechowy wodorowy lub wodorowo - metanowy. Cena badania uzależniona jest od tego czy badamy jedynie stężenie wodoru czy także i metanu. 
Do badania wykorzystuje się glukozę lub laktulozę i ocenia ilość wodoru i metanu wydzielanego w wyniku bakteryjnej fermentacji niestrawionych węglowodanów 📈. 
Inną metodą, inwazyjną, jest badanie endoskopowe pozwalające ocenić stan kosmków jelitowych oraz ilość komórek zapalnych. O przeprowadzeniu badania endoskopowego z oceną mikroskopową wycinków błony śluzowej decyduje lekarz.

Spektrum dolegliwości w SIBO jest bardzo szerokie. Objawy potrafią być bardzo niespecyficzne i powiązane ze współistniejącymi chorobami. Niezbędna jest więc dokładna analiza objawów klinicznych oraz wyników badań pacjenta.
Ponieważ przerośnięte mikroby konkurują o składniki odżywcze, mogą pojawiawić się niedobory (np. żelaza, kwasów Omega3, witaminy A, E) 😫.
Upośledzone może być trawienie tłuszczów😫. 
W ogóle wchłanianie ponieważ uszkodzeniu ulegają kosmki jelitowe😫. 
Jeżeli masz choroby współistniejące może to wpływać na ich przebieg i trzeba to uwzględnić w terapii‼️
Przy leczeniu SIBO trzeba wziąć wszystko pod uwagę. Co istotne, ABSOLUTNIE konieczne jest zapobieganie nawrotom dlatego terapią SIBO MUSI zająć się osoba doświadczona‼️
Do mnie trafiają pacjenci którzy byli leczeni na SIBO rifaksyminą, ale problem wracał dlatego oprócz antybiotyków kluczowa jest odbudowa. Dietoterapia, oraz celowana indywidualna suplementacja. 
Wiedzcie że są szczepy probiotyczne które zaostrzą SIBO dlatego na probiotykoterapii też trzeba się znać. Nie da się wejść do apteki i kupić „jakiś probiotyk”. 

#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy
#sibo #sibodiet #jelita

Najprostszą i nieinwazyjną metodą diagnostyczną SIBO jest test oddechowy wodorowy lub wodorowo - metanowy. Cena badania uzależniona jest od tego czy badamy jedynie stężenie wodoru czy także i metanu.
Do badania wykorzystuje się glukozę lub laktulozę i ocenia ilość wodoru i metanu wydzielanego w wyniku bakteryjnej fermentacji niestrawionych węglowodanów 📈.
Inną metodą, inwazyjną, jest badanie endoskopowe pozwalające ocenić stan kosmków jelitowych oraz ilość komórek zapalnych. O przeprowadzeniu badania endoskopowego z oceną mikroskopową wycinków błony śluzowej decyduje lekarz.

Spektrum dolegliwości w SIBO jest bardzo szerokie. Objawy potrafią być bardzo niespecyficzne i powiązane ze współistniejącymi chorobami. Niezbędna jest więc dokładna analiza objawów klinicznych oraz wyników badań pacjenta.
Ponieważ przerośnięte mikroby konkurują o składniki odżywcze, mogą pojawiawić się niedobory (np. żelaza, kwasów Omega3, witaminy A, E) 😫.
Upośledzone może być trawienie tłuszczów😫.
W ogóle wchłanianie ponieważ uszkodzeniu ulegają kosmki jelitowe😫.
Jeżeli masz choroby współistniejące może to wpływać na ich przebieg i trzeba to uwzględnić w terapii‼️
Przy leczeniu SIBO trzeba wziąć wszystko pod uwagę. Co istotne, ABSOLUTNIE konieczne jest zapobieganie nawrotom dlatego terapią SIBO MUSI zająć się osoba doświadczona‼️
Do mnie trafiają pacjenci którzy byli leczeni na SIBO rifaksyminą, ale problem wracał dlatego oprócz antybiotyków kluczowa jest odbudowa. Dietoterapia, oraz celowana indywidualna suplementacja.
Wiedzcie że są szczepy probiotyczne które zaostrzą SIBO dlatego na probiotykoterapii też trzeba się znać. Nie da się wejść do apteki i kupić „jakiś probiotyk”.

#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy
#sibo #sibodiet #jelita
...

232 33
Kochani, w tym roku obniżam ceny na cały tydzień! 

Black Friday bywa kłopotliwe, bo trzeba zdążyć z zakupami 🛍 tylko w jeden dzień 🙈 Dlatego, żeby uniknąć przeciążenia serwerów (i weekendu spędzonego w magazynie 🙈 ), macie możliwość tańszych zakupów aż przez cały tydzień od 23 do 29 listopada! 🤑 
Książki 📚 "Jedz zdrowo, żyj szczęśliwie" oraz "Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso", a także woreczki na zakupy i planery będą przecenione nawet do 30%❗ 
Który z tych produktów wyląduje w Waszym koszyku? 🛒 
A może wszystkie? 
Zapraszam na https://qchenne-inspiracje.pl/sklep/ 

#dietoterapia #dietoterapialenartowicz #blackfridaysale #insulinooporność #dietaroslinna #dietaroślinna #dietawinsulinooporności #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #niskieig #dietapudełkowa #wegetarianizm #wegańskie #wege

Kochani, w tym roku obniżam ceny na cały tydzień!

Black Friday bywa kłopotliwe, bo trzeba zdążyć z zakupami 🛍 tylko w jeden dzień 🙈 Dlatego, żeby uniknąć przeciążenia serwerów (i weekendu spędzonego w magazynie 🙈 ), macie możliwość tańszych zakupów aż przez cały tydzień od 23 do 29 listopada! 🤑
Książki 📚 "Jedz zdrowo, żyj szczęśliwie" oraz "Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso", a także woreczki na zakupy i planery będą przecenione nawet do 30%❗
Który z tych produktów wyląduje w Waszym koszyku? 🛒
A może wszystkie?
Zapraszam na https://qchenne-inspiracje.pl/sklep/

#dietoterapia #dietoterapialenartowicz #blackfridaysale #insulinooporność #dietaroslinna #dietaroślinna #dietawinsulinooporności #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #niskieig #dietapudełkowa #wegetarianizm #wegańskie #wege
...

221 35
SIBO-zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienki SIBO-zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego 😫
W jelicie czczym nadmiernie rozrastają się bakterie charakterystyczne dla jelita grubego.
Co się wówczas dzieje?
Dochodzi do nasilenia procesów fermentacyjnych skutkujących nadprodukcją 🔍wodoru, 🔍metanu, 🔍dwutlenku węgla, 🔍krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, a nawet 🔍siarkowodoru.
W efekcie dochodzi do niszczenia delikatnej struktury rąbka szczoteczkowego kosmków jelitowych😢, rozszczelnienia bariery jelitowej😢, upośledzenia trawienia tłuszczów😢, wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach😢, kwasów omega 3, żelaza,  cynku, wapnia, witaminy 12😢.
Może wystąpić wtórna nietolerancja laktozy, fruktozy oraz żywności bogatej w histaminę😢. 

SIBO nie wolno lekceważyć ponieważ będące jego skutkiem niedobory będą prowadziły do wystąpienia szeregu dolegliwości i zaburzeń, zwłaszcza neurologicznych związanych z produkcją neurotransmiterów (koncentracja, nastrój, depresja).
Szacuje się że problem może dotyczyć od 2 do 25% populacji. 

#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #sibo #sibodiet #ibsdiet

SIBO-zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego 😫
W jelicie czczym nadmiernie rozrastają się bakterie charakterystyczne dla jelita grubego.
Co się wówczas dzieje?
Dochodzi do nasilenia procesów fermentacyjnych skutkujących nadprodukcją 🔍wodoru, 🔍metanu, 🔍dwutlenku węgla, 🔍krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, a nawet 🔍siarkowodoru.
W efekcie dochodzi do niszczenia delikatnej struktury rąbka szczoteczkowego kosmków jelitowych😢, rozszczelnienia bariery jelitowej😢, upośledzenia trawienia tłuszczów😢, wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach😢, kwasów omega 3, żelaza, cynku, wapnia, witaminy 12😢.
Może wystąpić wtórna nietolerancja laktozy, fruktozy oraz żywności bogatej w histaminę😢.

SIBO nie wolno lekceważyć ponieważ będące jego skutkiem niedobory będą prowadziły do wystąpienia szeregu dolegliwości i zaburzeń, zwłaszcza neurologicznych związanych z produkcją neurotransmiterów (koncentracja, nastrój, depresja).
Szacuje się że problem może dotyczyć od 2 do 25% populacji.

#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #sibo #sibodiet #ibsdiet
...

411 59
Nowy przepis na blogu! Wegetariańska faszerowana Nowy przepis na blogu!
Wegetariańska faszerowana cukinia we włoski stylu.
Niski indeks glikemiczny!
23 gramy białka!
Pyszna, sycąca, na obiad, kolację lub do lunchboxa. 

Lubicie faszerowane warzywa?

#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #wegetarianizm #wegetariańskie #białko #kuchniaroslinna #wegeprzepisy #wege #wegeobiad #indeksglikemiczny #niskiindeksglikemiczny

Nowy przepis na blogu!
Wegetariańska faszerowana cukinia we włoski stylu.
Niski indeks glikemiczny!
23 gramy białka!
Pyszna, sycąca, na obiad, kolację lub do lunchboxa.

Lubicie faszerowane warzywa?

#dietoterapialenartowicz #qchenneinspiracje #psychodietetyka #psychodietetyk #dietetyk #dietetyka #dietetycznie #dietetykonline #insulinooporność #insulinoopornosc #hashimoto #hashimotodiet #dietetyczneprzepisy #wegetarianizm #wegetariańskie #białko #kuchniaroslinna #wegeprzepisy #wege #wegeobiad #indeksglikemiczny #niskiindeksglikemiczny
...

414 21

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej