fbpx
Suplementy na włosy – czy to zawsze ma sens?

W poprzednim wpisie (czytaj) opowiedziałam Wam o kilku możliwych, najczęściej występujących przyczynach wypadania włosów. Dziś chciałabym skupić się na kluczowych dla włosów witaminach i minerałach.

Aktualnie bardzo dużo się mówi o suplementacji (to rynek generujący gigantyczne zyski), o tym że kiedy włosy wypadają nadmiernie, należy bezwzględnie włączyć jakąś suplementację.  Biotynę, cynk, skrzyp polny, konkretne aminokwasy etc. Na rynku jest bardzo dużo preparatów łączonych, dedykowanych konkretnie włosom.
Moi podopieczni bardzo często dziwią się, “ale jak to, to nie włączasz mi suplementacji na wypadanie włosów”?

Czy suplementacja popularnej biotyny (witamina B7) jeśli nie mamy niedoborów tej witaminy zatrzyma wypadanie włosów? Jeśli włosy wypadają z uwagi np. na niski poziom hormonów tarczycy, niski poziom estrogenu, anemię czy wysoki poziom androgenów, w czymkolwiek pomoże biotyna? Nie!
Włosy przestaną wypadać w momencie kiedy znajdziemy przyczynę i zaczniemy działać, aby ją wyeliminować.

Diagnostyka wypadania włosów o której pisałam w poprzednim wpisie, ma tą wadę, że jest żmudna, czasochłonna i kosztowna. Ponieważ brak włosów nie zagraża życiu, wykonanie szczegółowych badań w ramach ubezpieczenia zdrowotnego jest mało prawdopodobne (choć możliwe). Niestety bez wyników badań przyczyny nie znajdziemy ponieważ wypadanie włosów nie jest chorobą samą w sobie, a objawem choroby, zaburzeń lub deficytów.
Jeśli wyniki zrobiliście na własny, często niemały koszt, znajdźcie lekarza który na spokojnie je przeanalizuje.
Brak włosów może nie jest gigantycznym problemem dla Panów. Dla Pań jest. Nie wolno tego bagatelizować, a wiem od moich podopiecznych że często ma to miejsce.  

Rola odżywiania i diety w leczeniu wypadania włosów stanowi dynamiczny i rosnący obszar badań. Poszczególne obecne w żywności witaminy i minerały odgrywają ważną rolę w cyklu mieszków włosowych i w przypadku niedoborów, mogą przyczyniać się do wypadania włosów.

Czy rozwiązaniem jest suplementacja? 

Jeśli uznamy że TAK, musielibyśmy wykonać bardzo kosztowne, szczegółowe badania celem określenia których konkretnie witamin i jakich minerałów mamy niedobór. Następnie po analizie wyników włączyć suplementację pamiętając, że niektóre minerały i witaminy „nie lubią się” wzajemnie. Cynk nie lubi się z magnezem czy wapniem, biotyna z witaminą E, witamina D nie lubi się z cynkiem itd.
Jeśli nie mamy problemów z wchłanianiem, podstawą żywienia dla włosów zawsze powinna być dieta oparta na produktach naturalnych, nie na suplementach. O ile nie przedawkujemy witamin i minerałów spożywając je z naturalnych źródeł czyli z żywności, o tyle z suplementów zawierających wyizolowane formy, już tak. 
Musicie wiedzieć i chcę to wyraźnie zaznaczyć, że nie ma badań które udowadniają korzyści z suplementacji konkretnych składników odżywczych przy braku udokumentowanego niedoboru. Mało tego, przedawkowanie (np. selenu, witaminy E czy A) niesie za sobą ryzyko pogorszenia wypadania włosów lub toksyczności.

Wiemy że w przypadku łysienia plackowatego i w łuszczycy bardzo ważny jest poziom witaminy D3. W przypadku łysienia androgenowego poziom witaminy D3, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) i żelaza. U osób zmagających się z łysieniem telogenowym, ważny jest poziom żelaza i witaminy C. Nie ma natomiast badań które mówią o konieczności dodatkowej suplementacji cynkiem, kwasem foliowym, witaminą B12, czy biotyną u osób łysiejących telogenowo czy androgenowo, a te witaminy i minerały są składnikami wielu suplementów na włosy.

Generalnie w wielu przypadkach jest tak, że wypadanie włosów powodują stany chorobowe które z kolei powodują niedobór np. niski poziom hormonów tarczycy powoduje zmniejszoną kwasowość żołądka. Niskie ph żołądka powoduje zmniejszone wchłanianie żalaza. Niedobór żelaza powoduje wypadanie włosów.
Konieczna jest więc szczegółowa, indywidualna analiza stanu pacjenta.

Które witaminy i minerały są ważne dla włosów

  • Witamina A

Witamina rozpuszczalna w tłuszczach, niezbędna do wzrostu i różnicowania komórek. Odgrywa znaczącą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.
Nie ma potrzeby dodatkowej suplementacji ponieważ dobrze zbilansowana dieta pokrywa dzienne zapotrzebowanie, natomiast spożycie witaminy A w nadmiarze (w suplementach) może powodować wypadanie włosów.

  • Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B to osiem witamin rozpuszczalnych w wodzie.

  • witamina b1 – tiamina,
  • witamina b2 – ryboflawina,
  • witamina B3 – niacyna,
  • witamina B5 – kwas pantotenowy,
  • witamina b6 – pirydoksyna,
  • witamina b7 – biotyna,
  • witamina b9 –kwas foliowy,
  • witamina b12 – kobalamina,

Przy dobrze skomponowanej diecie, jeśli nie ma problemów z wchłanianiem, nie ma konieczności dodatkowej suplementacji. Na problemy z włosami, w tym konkretnie na ich wypadanie wpływa niedobór witaminy B12, B2, B7, B9. 
Aktualnie panuje wręcz bym powiedziała, niezdrowy trend dotyczący suplementacji biotyny.  Nie wiem skąd się to wzięło. Wypadają Ci włosy. Bierz biotynę. Najlepiej wysokie dawki. Tymczasem niedobór biotyny występuje naprawdę bardzo rzadko.
Musicie wiedzieć, że wysokie spożycie biotyny może fałszować testy wykorzystujące technologię biotyna – streptawidyna. Interakcja między biotyną i streptawidyną jest podstawą wielu testów immunologicznych opartych na biotynie. Egzogenna biotyna w próbce konkuruje z biotynylowanymi odczynnikami o miejsca wiązania na odczynnikach streptawidyny, tworząc wyniki fałszywie dodatnie lub fałszywie ujemne. Interferencje biotyny w testach immunologicznych biotyna – streptawidyna zostały opisane w próbkach od pacjentów na obecność hormonu tarczycy, wolnej trijodotyroniny (FT3), wolnej tyroksyny (FT4), hormonu przytarczyc, estradiolu, testosteronu, progesteronu, siarczanu dehydroepiandrosteronu, witaminy B12, hormonu luteinizującego (LH) i hormonu folikulotropowego (FSH). Wykonujecie takie badania i przyjmujecie biotynę?
Inne testy niehormonalne obejmują markery serca i nowotworów, serologie chorób zakaźnych, biomarkery anemii i chorób autoimmunologicznych oraz stężenia leków immunosupresyjnych.
Uważam że osoby suplementujące biotynę powinny bezwzględnie zgłaszać ten fakt swojemu lekarzowi ponieważ jej suplementacja wpływa na wyniki badań.

Moi drodzy, niedobór biotyny owszem powoduje wypadanie włosów (o ile mamy niedobór), ale nie ma danych opartych na dowodach, że suplementacja biotyny sprzyja porostowi włosów jeśli niedoborów nie ma.

  • Witamina E

Silny antyoksydant. Jej niedobór powoduje wysuszenie skóry i łamliwość włosów. Jednak nadmierna suplementacja może powodować hiperwitaminozę która negatywnie wpływa na porost włosów, może zwiększać ryzyko krwawienia i zmniejszać produkcję hormonów tarczycy. 

  • Witamina C

Witamina C oprócz tego że jest silnym przeciwutleniaczem,  jest niezbędna do syntezy włókien kolagenu poprzez hydroksylację lizyny i proliny. Odgrywa istotną rolę w jelitowym wchłanianiu żelaza ze względu na jego działanie chelatujące i redukujące, wspomagając mobilizację żelaza i wchłanianie jelitowe. Spożycie witaminy C jest ważne u pacjentów z wypadaniem włosów związanym z niedoborem żelaza.

  • Witamina D

Witamina rozpuszczalna w tłuszczach, syntetyzowaną w keratynocytach naskórka. Moduluje wzrost i różnicowanie keratynocytów poprzez wiązanie z jądrowym receptorem witaminy D (VDR). O roli witaminy D w mieszku włosowym świadczy utrata włosów u pacjentów z krzywicą zależną od witaminy D typu II. U tych pacjentów występują mutacje w genie VDR, powodujące oporność na witaminę D i rzadkie owłosienie ciała, często obejmujące całą skórę głowy i łysienie ciała.

  • Żelazo

Niedobór żelaza jest najczęstszym niedoborem żywieniowym na świecie i dość powszechną przyczyną wypadania włosów.

Żelazo jest składnikiem hemoglobiny która z kolej jest częścią erytrocytów czyli krwinek czerwonych. Jest niezbędne do magazynowania i transportu tlenu po całym organizmie.
Działa jak magnes. Wychwytywany w pęcherzykach płucnych tlen „przykleja się” do jonów żelaza, aby w tkankach wziąć udział w procesie spalania glukozy. W wyniku spalenia glukozy dochodzi do powstania wysokoenergetycznego związku fosforowego ATP (adenozynotrifosforan). Czy spalana może być jedynie glukoza? Nie. Spaleniu ulegają także kwasy tłuszczowe lub w przypadku niedoborów pokarmowych, aminokwasy (tego nie polecam).
ATP to klucz do tego aby pracowało serce czy mięśnie szkieletowe, ale też do podziału komórek macierzy włosów, a co za tym idzie do ich wzrostu i regeneracji. ATP to wysokoenergetyczne paliwo. Mało żelaza to mało tlenu, a mało tlenu to mało ATP. Mało ATP to mało paliwa dla włosów czego efektem będzie ich osłabienie, wypadanie i problemy z odrastaniem. Czy włosy są nam niezbędne do życia? Nie są. Serce i mózg tak, więc żelazo zostanie skierowane tam gdzie jego obecność w procesach biochemicznych jest absolutnie niezbędna.
To właśnie dlatego proces erytropoezy zachodzi. Erytrocyty, hematokryt, hemoglobina, nie ma tu nic niepokojącego. Niedokrwistość z niedoboru żelaza rozwija się bardzo powoli. Przy braku znacznych strat wynikających z krwotoku, miesiącami, a nawet latami zanim będzie to widoczne w podstawowej morfologii. Organizm potrafi oszczędzać. 
My kobiety jesteśmy szczególnie narażone na niedobory żelaza z powodu miesiączek dlatego o właściwy poziom tego pierwiastka musimy dbać szczególnie.

  • Selen

Selen jest składnikiem wielu kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym metabolizmu enzymów. Wchodzi w skład peroksydazy glutationowej (min. chroniącej błony komórkowe przed uszkodzeniom przez wolne rodniki), reduktazy tioredoksyny (ochroni komórki przed stresem oksydacyjnym, reguluje apoptozę, oraz przeciwdziała nowotworzeniu), czy dejodynaz kluczowych w metabolizmie hormonów tarczycy.
Jest kluczowy w procesach związanych z odpornością. Obecny jest w neutrofilach, limfocytach i makrofagach. Jego niedobór położy się cieniem na układzie immunologicznym powodując słabą odporność na infekcje, zarówno wirusowe, bakteryjne jak i grzybicze. Toksyczność selenu i niedobór ryboflawiny mogą powodować wypadanie włosów.

  • Cynk

Cynk jest niezbędnym pierwiastkiem śladowym, co oznacza, że ​​ciało nie jest w stanie samodzielnie go wytworzyć, musi być dostarczany poprzez dietę. Łysienie jest dobrze znanym objawem stwierdzonego niedoboru . Przy nadmiernej suplementacji może wystąpić toksyczność cynku. Ostre działania niepożądane obejmują ból, wymioty i biegunkę, natomiast działania przewlekłe obejmują interakcję z żelazem i obniżoną czynność immunologiczną.

  • Aminokwasy i białka

Niedożywienie białkowe może powodować przerzedzenie i wypadanie włosów. Kluczową rolę odgrywa tu aminokwas lizyna. 

  • Siarka

Włos w 80% składa się z keratyny. Reszta to woda i tłuszcz. Keratyna to nierozpuszczalne w wodzie białko zbudowane głównie z aminokwasów siarkowych. Bez siarki nie ma mowy o mocnej keratynie, a tym samym o mocnych włosach. Niedobór siarki skutkuje wypadaniem, łamliwością i siwieniem włosów ale i łamliwością paznokci, suchością skóry, zmęczeniem czy sennością.

  • krzem,
  • miedź,

Podsumowanie:

Nadmierna suplementacja bez wskazań może nie tylko uszczuplić portfel, ale i poważnie zaszkodzić zdrowiu. O ile nie przedawkujemy witamin i minerałów spożywając je z naturalnych źródeł czyli z żywności, o tyle z suplementów zawierających wyizolowane formy, już tak.
Nie ma badań które udowadniają korzyści z suplementacji konkretnych składników odżywczych przy braku udokumentowanego niedoboru.

Źródła:

  • Mock DM. Biotin. In: Coates PM, Blackman M, Betz JM, Cragg GM, Levine MA, Moss J, White JD, editors. Encyclopedia of dietary supplements, edn 2. London, New York: Informa Healthcare; 2010. pp. 43–51
  • Tzellos TG, Tahmatzidis DK, Lallas A, Apostolidou K, Goulis DG. Pernicious anemia in a patient with Type 1 diabetes mellitus and alopecia areata universalis. J Diabetes Complic. 2009;23(6):434–437.
  • U.S. Food and Drug Administration (FDA). The FDA warns that biotin may interfere with lab tests: FDA safety communication. Washington, DC: FDA, U.S. Department of Health and Human Services; 2017. Updated 28 Nov 2017
  • The Role of Vitamins and Minerals in Hair Loss: A Review, Hind M. Almohanna, Azhar A. Ahmed, John P. Tsatalis, Antonella Tosti,
  • Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use, 1Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA, Department of Dermatology, Houston Methodist Hospital, Houston, TX, USA
  • A Review of the Use of Biotin for Hair Loss, Section of Pediatric Dermatology, Department of Pediatrics, Children’s Hospital of Philadelphia, Philadelphia, Pennsylvania, USA., University of Louisville School of Medicine, Louisville, Kentucky, USA., Philadelphia College of Osteopathic Medicine, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
  • Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use,Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA, Department of Dermatology, Houston Methodist Hospital, Houston, TX, USA

29 komentarzy

MonixDodano:  27 Listopad 2019 - 8:24
Jak zwykle super robota Gosiu!
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  27 Listopad 2019 - 8:26
Dziękuję ;)
Odpowiedz
AniaDodano:  27 Listopad 2019 - 9:13
A ja mam właśnie wizytę u trychologa i nie bardzo wiem jakie badania zrobić,
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  27 Listopad 2019 - 9:47
Trycholog na pewno określi na wizycie.
Odpowiedz
BeataDodano:  27 Listopad 2019 - 9:22
Tak, to wszystko prawda. Zawsze proszę by pacjent odstawił biotynę przed badaniem TSH. Nie zdajemy sobie sprawy, że suplementy brane \"w ciemno\" nie pomogą, a niektóre mogą zaszkodzić. PS.Problem z diagnostyką wypadania włosów jest trudny , tak jak opisała to Pani w tym i w poprzednim wpisie- potrzebne są badania internistyczne, ginekologiczne, endokrynologiczne, wizyta u dermatologa. Problem realny, ale ponieważ nie zagraża życiu jest bagatelizowany i na NFZ niewiele z tej szerokiej diagnostyki można zrealizować.Tak, wszyscy płacimy składki,ale cel to leczenie ciężkich stanów nowotworów,zawałów, operacji-worek bez dna.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  27 Listopad 2019 - 9:47
Dziękuję Pani Doktor za tę opinię.
Odpowiedz
DorotaDodano:  27 Listopad 2019 - 9:37
Swietny artykul, pieknie wyjasnia zaleznosci np jesli chodzi o wchlanianie witamin. Biotyne tez kiedys suplementowalam bo polecano ja na roznych blogach tzw \"wlosomaniaczek\" ale niewiele to pomoglo. Dopiero roznorodne odzywianie, zminimalizowanie stresu i kuracja siemieniem lnianym przyniosly efekt! Od 3 lat nie farbuje tez wlosow, moze to tez ma wplyw na ich dobra kondycje ?
Odpowiedz
Kasia Dodano:  27 Listopad 2019 - 9:39
Pani Małgosiu, a czy są jakieś witaminy i minerały, których \"nie lubi\" Berberyna?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  27 Listopad 2019 - 9:46
Nic mi na ten temat nie wiadomo.
Odpowiedz
BeataDodano:  27 Listopad 2019 - 10:19
Małgosiu wstawiłabyś może więcej zdjęć (np na instagramie) z Twojego odchudzania \"przed\" i \"po\"? Wiem że schudłaś 20 kg, bardzo potrzebuję motywacji bo sama się odchudzam a Ty jesteś dla mnie wzorem... Pozdrawiam, Beata.
Odpowiedz
ClaudiaDodano:  27 Listopad 2019 - 10:32
Super artykuł Małgosiu!!! ♥️ 1. Jeśli przez dłuższy okres czasu (pół roku) piłam siemię lniane, to możliwe że teraz po odstawieniu włosy mi wypadają? Czy to po prostu przypadek i po lecie wypadają. 2. I czy w takim przypadku (siemię lniane powoduje słabe wchłanianie się witaminy B) biotyna MOŻE pomóc? Z góry bardzo dziękuję :)
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  27 Listopad 2019 - 10:54
1- sądzę że to przypadek. 2- bez badań nikt nie odpowie na to pytanie. Nie znam przyczyny wypadania włosów u Ciebie.
Odpowiedz
Marta Dodano:  27 Listopad 2019 - 13:29
. Gosiu mojej 17 letniej córce włosy wypadają od dłuższego czasu Straciła już połowę z tego co miała Zrobiłam jej badania Wszystko jest w normie prócz żelaza Jest ono przekroczone i wynosi 132 przy górnej normie 102 Czy nadmiar żelaza może być przyczyną wypadania włosów? Znalazłam takie informacje w necie
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  27 Listopad 2019 - 13:41
Marta przyczyn może być dużo i trzeba przeanalizować wszystko.
Odpowiedz
MartaDodano:  27 Listopad 2019 - 15:31
Troszkę nie w temacie, ale muszę zapytać czy dosięgły Cię ostatnie info odnośnie szkodliwej ilości akrylamidu w kawie zbożowej (dużo przekroczona dawka) i kancerogennego glifosadu w kaszy gryczanej określonych firm? Tragedia.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  28 Listopad 2019 - 7:56
Oczywiście. Dopóki człowiek nie będzie uczciwy w stosunku do siebie, a tym samym do innych, takie rzeczy będą się zdarzać. Przykre jest to, jak dla zysku, jeden człowiek truje drugiego. Cóż możemy zrobić? a) Produkować żywność sami na własne potrzeby co jest mało realne. b) Kupować żywność bio która jest bardzo droga. c) Zaakceptować to na co nie mamy wpływu.
Odpowiedz
KasiaDodano:  27 Listopad 2019 - 17:12
Myślę że szał związany z suplementacja biotyny wynika w dużej mierze z czesto emitowanej reklamy
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  28 Listopad 2019 - 7:57
Mam takie samo zdanie, a że "tonący brzytwy się chwyta", to osoba zmagająca się z wypadaniem włosów wypróbuje wszystko, byle coś pomogło.
Odpowiedz
Aneta Dodano:  27 Listopad 2019 - 17:39
Dzięki wpisom na blogu znalazłam przyczynę wypadania włosów u mnie. Byłam u internisty, ginekologa, trychologa, zrobiłam badania. I tak naprawdę czytając Twoje wpisy Małgosiu wywnioskowałam, co oznaczają te wyniki, M.in. Poziom żelaza 50, ferrytyny 6,5 i saturacja 11%(to rozumiem jest wchlanialnosc?), ft3 i Ft4 niby w widełkach, ale w stosunku 44% do 33%. I tak po nitce do kłębka, analizując objawy doszłam do prawdopodobnego niedokwaszenia żołądka i niedokrwistości, bo u mnie menstruacja to powódź od lat. I w życiu bym do tego nie doszła, żyłabym dalej w nieświadomości, chyba, ze jakimś cudem trafiałabym na lekarza, który potrafiłby poskładać do kupy, w co wątpię. To najbardziej profesjonalny blog, jakiego czytałam! Bardzo dziękuje za Twoja prace, Małgosiu. Aby choć trochę się odwdzięczyć kupiłam dzisiaj Twój Fit Planer, haha:). Pozdrawiam, Aneta
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  28 Listopad 2019 - 7:57
Aneta dziękuję i cieszę się że mogłam pomóc ;)
Odpowiedz
MartaDodano:  27 Listopad 2019 - 17:57
Ogromne dzięki za ten tekst! Wygrzebałam ostatnio w sieci informację, że na łysienie androgenowe pomagają suplementy dla mężczyzn na prostatę (z palmą sabałową, likopenem, pokrzywą). Nie będę na pewno eksperymentować przed wizytą u endo, ale jestem ciekawa co o tym myślisz. Kilka blogerek to zachwala, ale pewnie i taki suplement może zaszkodzić, zwłaszcza, że nie jest w ogóle przeznaczony dla kobiet?
Odpowiedz
ADodano:  27 Listopad 2019 - 18:34
jakiej firmy teraz bierzesz Witaminę D3 i czy ma dobrą wchłanialność
Odpowiedz
Anonim Dodano:  27 Listopad 2019 - 20:46
Gosiu czy picie wody typu zuber przy niedokwaszonym żołądku jest ok? Widzę po niej poprawę ale napisane jest na niej ze zwalcza nadkwasota.
Odpowiedz
OlaDodano:  29 Listopad 2019 - 8:24
Małgosiu super artykuł! Zwłaszcza w okresie jesienno- zimowym :) Zastanawiałam się czy nie chciałabyś może napisac artykułu właśnie o witaminach/suplementach, które się wzajemnie „nie lubią”? Dzisiaj u ciebie wyczytałam ze wit D nie lubi się z cynkiem a codziennie rano właśnie suplementują te dwa składniki razem :/ być może jest już gdzieś taki twoj artykuł tylko go jeszcze nie odkryłam? Dziękuje!
Odpowiedz
jakbysiedaloDodano:  30 Listopad 2019 - 22:58
a co sadzisz o olejku khadi oraz z kozieradki na lysienie plackowate?
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  2 Grudzień 2019 - 7:45
Ja nie zajmuję się leczeniem łysienia plackowatego. Nie pracuję z takimi pacjentami i nie wiem co pomaga a co nie.To trudny typ łysienia.
Odpowiedz
MartynaDodano:  1 Grudzień 2019 - 23:16
Bardzo dziękuję za ten artykuł, jak zwykle otwiera oczy i umysł.
Małgosia, Qchenne - InspiracjeDodano:  2 Grudzień 2019 - 7:44
Bardzo mi miło ;)
Odpowiedz
gabiDodano:  9 Grudzień 2019 - 15:50
Witam. Małgosiu proszę o opinię czy picie na czczo 1 łyżki oliwy z oliwek i wciśnięcie dwóch czy trzech kropli soku z cytryny powoduje to że jesteśmy bardziej energiczni nie mamy problemów z jelitami włosami skórą,dziękuję pozdrawiam.
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
PLANER CZASU I STRAŻNIK DIETY
Zmień nawyki żywieniowe w 12 tygodni, planuj i organizuj przez 365 dni
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Sklepy oferujące rabaty dla moich czytelników
CZYTAJ WIĘCEJ
Facebook
Used for the like, share, comment, and reaction icons
Pokaż poprzedni wpis
Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej