fbpx
Głód emocjonalny. Największy wróg szczupłej sylwetki. Czym różni się od głodu fizycznego? Jak odróżnić jeden od drugiego i jak nauczyć się panować na tym emocjonalnym?
Img
Wartości odżywcze oraz energia z pożywienia są nam niezbędne do życia. Potrzebujemy zawartych w nim białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin, minerałów czy antyoksydantów. Począwszy od oddychania, aż po energię potrzebną podczas porannego joggingu, czy marszobiegu na autobus do pracy.

Dzienne zapotrzebowanie energetyczne człowieka to jego całkowita przemiana materii (CPM). To energia potrzebna na oddychanie, bicie serca, trawienie, spacer po parku z psem, czy odkurzanie mieszkania.
Aby podaż energetyczna i trawienie przebiegały sprawnie i bez zakłóceń, powinniśmy jeść regularnie (w regularnych odstępach czasu) i właściwie dopasowane ilości. Jeśli jemy za mało bo na przykład katujemy się głodową dietą 1000 kcal, lub mamy stresującą pracę i z nadmiaru spraw na wczoraj nie mamy czasu zjeść, organizm da nam sygnał. Zacznie nam burczeć w brzuchu, będziemy słabi i zdekoncentrowani. To znak że pora zjeść i dostarczyć organizmowi potrzebnego paliwa.
Jak działa metabolizm i nasz metaboliczny piec pisałam już wiele razy. To sprytna bestia. Szybko się uczy i ma bardzo dobrą pamięć. Ta metaboliczna pamięć to utrapienie wszystkich odchudzających się, bo organizm pamięta każdą naszą „dietę cud”.
Jeśli jesz regularnie, metabolizm uspokaja się i wie na co może sobie pozwolić. Wyobraź sobie że jesteś na wakacjach z opcją 3 posiłków głównych i 2 przekąsek. Dostajesz konkretne porcje o konkretnych porach. Założę się że zjesz wszystko co dostaniesz na talerz, bo dokładnie wiesz kiedy podadzą kolejną porcję.
A teraz wyobraź sobie ze zaserwowano Ci śniadanie, ale zapomniano o przekąsce. Przychodzisz na stołówkę, a tam pusto. Co zrobisz? Założę się że w obawie że nie dostaniesz i drugiej przekąski, nie zjesz całego obiadu. Zjesz część, a drugą zabierzesz do pokoju. Tak na wszelki wypadek. A nóż zapomną o podwieczorku. I co wtedy poczniesz?
Identycznie funkcjonuje metabolizm. Uczy się i zapamiętuje. Dlatego rozregulowany, przy każdej następnej diecie robi trzy kroki do tyłu i mówi „hola, hola, co ty z znów kombinujesz”.
Regularność i właściwe ilości jedzenia to klucz do szczupłej sylwetki. Wbrew pozorom nie jest to takie proste i trzeba się tego nauczyć. O tym jak nauczy się jeść regularnie nie będę dziś pisała. Dziś poruszę temat panowania nad ilością jedzenia, czyli jak rozpoznać że naprawdę jesteśmy głodni, od tego że coś byśmy zjedli.

Jestem głodna, czy coś bym zjadła? 
A to nie to samo? 

Głód to uczucie fizyczne. Mówiąc prostym językiem, sytuacja kiedy w wyniku potrzeby dostarczenia składników odżywczych burczy nam w brzuchu, czujemy się słabi i zdekoncentrowani (spadek poziomu cukru we krwi).
Chęć na zjedzenie czegoś to uczucie emocjonalne mające wiele przyczyn i towarzyszące różnym sytuacjom. Jemy nie tylko wtedy kiedy jesteśmy głodni.
Jemy ponieważ:

  • jesteśmy smutni, a po zjedzeniu batonika czy kanapki od razu robi nam się lepiej,
  • nudzi nam się i z braku zajęcia szukamy co by tu pochrupać,
  • stresujemy się, a jedzenie pomaga nam rozładować napięcie,
  • jedzą znajomi i obawiamy się wyjść na dziwaka,
  • bo ciocia nalega,
  • bo teściowa się obrazi,
  • bo są wakacje, a za rogiem są lody i gofry z owocami w żelu,
  • bo gratis dają,
  • bo w promocji,
  • bo bez przesady, coś mi się od życia należy,

Jak odróżnić głód emocjonalny od fizycznego?

Głód emocjonalny pojawia się nagle i ma związek z konkretną sytuacją np. nudą, stresem.
W głowie rodzi się myśl, nieodparte pragnienie zjedzenia czegoś konkretnego. Nagle masz smaka na parówkę lub kanapkę z serem, jajkiem i musztardą. Ponieważ wcale nie jesteś głodna, jesz bo Ci smakuje. Odczuwasz przyjemność. Wyraźne odprężenie. Ale do czasu. Jedząc w ten sposób bardzo łatwo przeholować i stracić kontrolę nad ilością, co w konsekwencji może prowadzić do wzdęć, czucia pełności i kłopotów trawiennych. Nie mówiąc już o poczuciu winy, choć u zdecydowanej większości takowa nie występuje.
Pamiętaj także, że jedząc pod wpływem emocji jesz więcej niż powinnaś. Więcej niż potrzebujesz, a każdy nadmiar, każdą niewykorzystaną ilość organizm odłoży. Uszami to nie wyparuje.

Głód fizyczny to potrzeba fizjologiczna. Konieczność dostarczenia składników odżywczych i energii sygnalizowana przez organizm na wiele sposobów i zawsze narastająco. Nigdy nagle. Nie ma sytuacji że ciach i nagle burczy nam w brzuchu tak, że nie możemy wytrzymać. To uczucie zawsze narasta stopniowo. Czujemy że trzeba coś zjeść i nie jest ważne co.

Jak opanować głód emocjonalny ?

Jeśli nachodzi Cię nagła chęć zjedzenia czegoś:

  • przypomnij sobie kiedy ostatnio jadłaś. Jeśli godzinę temu, to na pewno nie jesteś głodna.
  • zastanów się co się akurat dzieje że masz ochotę zjeść. Jesteś smutna? Dlaczego? Co się wydarzyło? Czy naprawdę poczujesz się lepiej jak coś zjesz? Co to zmieni? Czy kanapka, lody, batonik czy paczka chipsów zdołają naprawić to co sprawiło Ci przykrość? Mają taką moc?
    Nie mają, więc pomyśl co możesz zrobić. Może zadzwoń do mamy lub przyjaciółki i wygadaj się.
    A może idź na rower lub pobiegać. Zmęczenie fizyczne daje inne spojrzenie na rzeczywistość. Sprawdziłam na własnej skórze. A może Ci się nudzi? Zajmij się czymś. Jeśli nie masz ochoty wychodzić z domu, posprzątaj szafę, wyczyść łazienkę, posegreguj dokumenty. Po prostu znajdź sobie zajęcie. Aby móc zacząć pracę nad sobą, trzeba najpierw zdiagnozować problem i otwarcie przyznać się przed samym sobą że ten problem istnieje i dotyczy właśnie mnie. Warto nauczyć się słuchania siebie i rozmowy z samym sobą. Co czuję? Co chcę? Czego nie chcę? Jak mogę to zmienić?
  • zaparz sobie miętową herbatę. Zapach mięty hamuje głód.
  • przeanalizuj czy śpisz dostatecznie długo. Osoby niewyspane mają większą skłonność do napadów głodu.
  • zastanów się czy na pewno jesz regularnie,

Ponadto:

  • jedz wtedy, kiedy fizycznie odczuwasz głód. Wsłuchaj się w swój organizm. Jeśli nie odczuwasz głodu, nie musisz wpychać w siebie słonych paluszków i orzeszków tylko dlatego że jedzą je znajomi.
  • nie jedz aby sprawić komuś przyjemność. Mamie, teściowej, cioci. Jeśli zjadłaś obiad, a mama postawiła na stole ciasto, naucz się odmawiać. Grzecznie, ale stanowczo. „Zapakuj mi do domu. Obiad był przepyszny, ale na ciasto nie mam już miejsca”.
  • wbij sobie do głowy że jedzenie to nie nagroda! Jeśli masz dzieci nie nagradzaj ich słodyczami za to że zjadły obiad. Jeśli robi to Twoja mama czy teściowa (babcie mają na tym punkcie obsesję) stanowczo zażądaj aby tak nie robiły.
  • pamiętaj że każdy nadmiar odłoży Ci się na tyłku,
  • miej świadomość że jesteś panią swojego losu, a Twój organizm to Twoja świątynia. Szanuj ją.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Oczyszczająca, poświąteczna petarda, czyli co zjeść po obfitych świętach, aby ulżyć żołądkowi i pobudzić przemianę materii ?
krem z selera i pietruszki

Co byśmy nie robili, w święta i tak zjemy więcej niż normalnie. Jedni zaszaleją bardziej, inni będą się pilnować. Tak Czytaj dalej

Problemy z zajściem w ciążę oraz zaburzenia cyklu miesiączkowego przy insulinooporności (IO) i zespole policystycznych jajników (PCOS). Holistyczne podejście do problemu.

O tym, że moje pacjentki po bezskutecznych miesiącach czy latach starań w wyniku podjętych przeze mnie długofalowych działań zachodzą w Czytaj dalej

Wartości odżywcze jarmużu. Jak go przygotować, aby nie stracił cennych właściwości? Komu nie wolno go jeść? No i w końcu przepis na pyszne jarmużowe pesto!

O właściwościach zielonych warzyw pisałam już nie raz. Chlorofil, który odpowiada za ich piękny zielony kolor , nazywany "żywią krwią Czytaj dalej

Sok owocowy niejedno ma imię
sok pomarańczowy zdrowa dieta soki w diecie redukcja masy ciała

O zaletach picia soków przygotowywanych samodzielnie w domu pisałam nie raz. Zawsze jednak, pojawiały się pytania – „a co w Czytaj dalej

184 komentarze

AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 8:35
Małgosiu dziekuję za ten post. On jest o mnie, i właśnie uświadomiłaś mi że najczęsciej jem z nudów, z przyzwyczajenia chrupania paluszków przy TV albo na pocieszenie. I mam problem że jeśli zacznę np. czekoladę to nie mogę skończyć dopoki jest. I nie ważne czy to batonik czy wielka 200gramowa czekolada. Zjadam całą i wcale mnie nie mdli po tym. Tak samo zjadlabym kilogram czekoladek i nic. Niektórzy się zasładzają, mdli ich, są pełni. Ja nie. Mam coś nie tak z głową??
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 10:05
mam podobnie,ale staram sie jesc regularnie i jakos daje rade jak mam cheat day to wtedy pozwalam sobie na wiecej ale to nie za czesto :) ale jak juz mam cazekolade to cala tabliczka zjedzona :P
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 8:36
Witaj Gosiu:))

Oglądam twojego FB i zdjęcia jakie tam zamieszczasz. Masz piękną cerę. Czy używasz jakiś pudrów, podkladów?? Jeśli tak to zdradź jakich?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 9:18
Planuję napisać taki post.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:14
Malujesz się codziennie?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 11:16
Tak.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:48
to czekamy :) bo też miałam o to pytać. A pamiętam, że kiedyś wspominałaś, że miałaś problem z jakimiś wypryskami. Teraz cera na zdjęciu super.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 15:13
Czekam z niecierpliwością na post o cerze :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 8:47
Święta racja. Zauważam na sobie, że tak jest. Małgosiu, miałam dietę od Ciebie od Bożego Narodzenia- nietolerancja glutenu i mleka krowiego. Nie wiem czy ciągle mam ja stosować bo teraz to już szczerze nie parzenia ba kartkę tylko wykluczam produkty które zawierają alergeny. Schudłam 9 kg. Czuję się dobrze. Podpowiedz, prosze. Beata.
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 9:20
Jeśli nie chcesz już chudnąć to nie ma potrzeby. Jedynie podczas samodzielnego komponowania jadłospisu inspiruj się dietą i stosuj zawarte w niej zasady i reguły.
Odpowiedz
Magdalena RamlauDodano:  13 czerwiec 2016 - 8:54
Wow, dobre, mocne :) I jak zawsze mądre i przydatne! :) Pozdrawiam
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 8:59
Tak dlugo czekalam na ten wpis. Mimo ze czlowiek zdaje sobie sprawe z tego, ze zajada smutki i stres to po przeczytaniu tego od osoby bedacej dla mnie wzorem i osoby kompetentnej w swojej dziedzinie dostrzegam jakie bledy popelniam. Dziekuje pani Malgosiu ?? postanawiam popracowac nad soba... trzeba sie wkoncu wziasc za siebie... pozdrawiam serdecznie
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 9:02
Malgosiu mam podwyzszone tsh i lekarz zanim da mi leki chce zebym sprobowala dieta go zbic. Mam tsh prawie 4. Nie dal mi diety tylko wytyczne. Mam jesc ok 1600kalori, a ppm to 1500, bialko 35%, weglowodany 30% i tluszcze 35%. I mam nie jesc nabialu. Przyszlam do domu, poczytalam i sie zaniepokoilam czy to nie jest za malo weglowodanow? Podobno jak jest ich za malo to tez niedobrze. Co Ty Gosiu o tym sadzisz?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 9:26
Za mało węgli.Stanowczo.Zmęczysz nadnercza i jeszcze bardziej obciążysz tarczycę. Jeśli połowę z tego (z tych 30%) będą stanowiły warzywa i owoce to daje nam zaledwie 60 gramów na ziarna czyli np. 2 kromki chleba na dzień i zero już kasz, ryżu etc. To stanowczo za mało.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 9:35
Tak wlasnie pomyslalam po Twojej lekturze i edukacji u Ciebie... A czy moglabys mi doradzic czy ukrasc tluszczom czy bialkom?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 9:40
Białkom i tłuszczom.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 9:47
A dieta paleo? Jakie ma proporcje,podobne prawda?
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 9:47
Dzieki Gosiu... Czlowiek chce sobie pomoc, szuka ratunku, a tu zaszkodzic sobie moze. Myslisz ze jak ukradne 5% bialkom i 10% tluszczom to bedzie przyzwoicie?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 9:56
Będzie ok.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 23:21
Małgosiu, ile max można mięć białka w diecie i max tłuszczy żeby sobie nie zaszkodzić?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 9:25
Jem regularnie,ćwiczę a od czwartku mocno sobie pofolgowałam,stresuję się jedną sprawą i normalnie zajadam to słodyczami,nigdy mi się to nie zdarzyło...od dzisiaj powiedziałam KONIEC.W pracy właśnie dwie osoby mają urodziny a ja odmówiłam słodkie i nawet mnie nie korci,jestem zła na siebie,że nie potrafiłam ostatnio nad tym zapanować. Tak jak piszesz Gosiu,czy drożdżówka,ciasto mają taką moc żeby załatwić tą sprawę?Oczywiście,że nie. Mocno mną wstrząsnęło to zdanie. Dziękuje!
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 9:26
Dziękuję za ten wpis i w ogóle za całego bloga, który jest skarbnicą wiedzy. Wpis jakby umieszczony dla mnie, bo właśnie zmagam się z głodem emocjonalnym, jem "bo mi się nudzi", "bo trzeba jakoś pokonać stres". Dzięki Tobie już wiem, jak z tym walczyć, bo przecież zapychanie się nie sprawi, że problemy same się rozwiążą. Jeszcze raz dziękuję i życzę dużo inspiracji do zamieszczania kolejnych, jak zawsze, przydatnych wpisów. Pozdrawiam serdecznie, Paulina
Odpowiedz
Natalia T.Dodano:  13 czerwiec 2016 - 10:06
dziekuje Ci za ten wpis.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 10:09
hej:)
szukam twojego przepisu na gulasz pomidorowy i nie mogę znaleźć, proszę o podpowiedz gdzie szukać Ania:) moim maluchom bardzo smakuje:)
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 11:05
W zakładce obiady.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 10:32
Świetny artykuł:) A co może być przyczyną uczucia "ssania" w żołądku po zjedzeniu samych warzyw? Np. godzinę po zjedzeniu samych brokułów?
Odpowiedz
Bye GrasoDodano:  13 czerwiec 2016 - 10:55
Świetny post i trafiasz w sedno moich problemów.
Już od kilkunastu lat zmagam się z jedzeniem emocjonalnym/kompulsywnym.
I fakt - nadmiar jedzenia (chociaż w swoim przypadku powinnam napisać "żarcia") nie wyparuje uszami. Świadczy o tym mój rozmiar :(
Jednak z doświadczenia wiem jak trudno zastosować się do do podanych przez Ciebie rad. Bo mam poczucie, że kiedy przychodzi mój atak - ja naprawdę nie myślę. Myślenie się wyłącza i jestem jednym wielkim czuciem. A czuję się wtedy cholernie źle. Nie jestem w stanie analizować kiedy i co po raz ostatni jadłam, po prostu czuję, że muszę się ukoić.
Chociaż zaczyna do mnie docierać, że w moim życiu mają miejsce 2 rodzaje "ataków".
Muszę to jeszcze wszystko sobie przeanalizować, lepiej zrozumieć, porozkładać na czynniki pierwsze i naprawdę zacząć z tym walczyć, bo... bo to nie życie.
Uzależnienie od jedzenia to chyba najgorszy nałóg.
I jednocześnie czuję, że to uzależnienie własnie od odczuwania przyjemności, która pozwala na chwilę wyłączyć wszystkie złe emocje.
Nie wiem co się stało po drodze, że zatraciłam zdolność czerpania przyjemności z innych, bardziej "normalnych" źródeł.
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 11:09
Cierpisz na kompulsywne napady głodu, a kompuls będzie zawsze kompulsem. Do końca życia. Tak jak alkoholikiem jest się do końca życia, tak i kompulsem jest się zawsze. Trzeba nieustannie walczyć i pracować nad sobą. Potrzeba dużo spokoju i samozaparcia.
Bye GrasoDodano:  13 czerwiec 2016 - 12:41
Dziękuję za odpowiedź. Mam pytanie - czy jesteś w stanie polecić mi jakieś książki, które mówią jak radzić sobie z tym zaburzeniem?
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 8:32
Mam tak samo jak Bye Graso. Nie wiem jak sobie poradzić z tymi napadami. I właśnie Pani Małgosiu może poleci Pani jakąś książkę gdzie wskażą jak sobie z tym radzić. Jest sporo takich artykułów ale dla mnie Pani jest autorytetem. Pozdrawiam.
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 21:58
Dziewczyny ja od 15 lat cierpię na kompulsywne objadanie się raz w tygodniu. Teraz jestem "czysta" już 2 miesięce. Wejdźcie na bloga "Wilczo głodna". Ta dziewczyna naprawdę pomaga z tego się wygrzebać.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:17
Gosiu ze względu na tryb wykonywanej pracy dwa dni w tygodniu muszę funkcjonować na 4 posiłkach dziennie czy mogę prosić o poradę czy poniższy rozkład posiłków w tej sytuacji jest prawidłowy, moje zapotrzebowanie to 1700 kcal
7:30 śniadanie 400 kcal
11:30 II śniadanie 400 kcal
16:00 obiad 600 kcal
20:30 kolacja 300 kcal
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 11:24
Bardzo dobrze.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:27
Dziękuję bardzo, zawsze można na Ciebie liczyć ;)
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 15:04
a mówiłaś Małgosiu,żeby nie dopuszczać do takiej sytuacji w której jemy co 4 godziny a tu wyżej rozkład mówisz,że ok. To w końcu jak jest?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:04
Ja tak mówiłam?
Są sytuacje w których (np. ze względu na tryb pracy) nie da się inaczej.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:19
Czy to prawda że rozdrobnione jedzenie przyczynia się do szybszego wzrostu cukru we krwi?
I jak to jest z liściastymi warzywami? Czy mogę jeść sałatę/botwinkę codziennie w rozsądnych ilościach? Jak często można szpinak?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 11:22
Tak i przyczynia się do tego błonnik którego w włókna w jedzeni rozdrobnionym są porozcinane i inaczej zbierają w przewodzie pokarmowym.
Zielone warzywa możesz jeść codziennie. Ostrożnie jednak ze szpinakiem z uwagi na szczawiany. Ale taką torbę szpinaku 400 gramów spokojnie na tydzień możesz zjeść.
pastelovaDodano:  13 czerwiec 2016 - 13:29
A rukola/roszponka są "bezpieczniejsze" niż szpinak? ;)
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:12
Zdecydowanie.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:23
Chce wyeliminować nabiał na miesiąc. Dopiero zaczynam i nie ukrywam że jest ciężko.. Czy mogę sobie przez pierwszy tydzień mocno ograniczyć Ale jednak spożywać np 100 ml mleka, zjeść dwa razy w tyg kawałek murzynka na maślance lub lody? A potem wyeliminować całkowicie? Czy takie podejście nie ma sensu?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 11:25
Najlepiej wyeliminować całkowicie. A po tym miesiącu wprowadzać stopniowo.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 14:54
Małgosiu czy można jeść codziennie: awokado, seler naciowy,gruszki i natkę pietruszki?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:05
Pewnie.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:40
Również chcę wyeliminować nabiał z diety. Jednak nie wyobrażam sobie kawy bez mleka. Czym mogę go zastąpić ? Sypkie śmietanki to chemia.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 21:47
Mlekiem roślinnym.
AnonimowyDodano:  16 lipiec 2016 - 10:01
Karmie piersią i od ponad miesiąca nie jem przetworów mlecznych. Zastanawiam się czy spróbować czegoś żeby sprawdzić reakcję dziecka czy lepiej nie ( pierwsza próba wyszła bolacym brzuszkiem)
Jeśli wprowadzić coś z nabiału to co np- mleko,twaróg, jogurt naturalny? ( choć ciężko kupić jogurt bez dodatku mleka w proszku)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:26
Kiedy można się spodziewać wyceny diety bo wysłałam formularz ok. 3 tyg temu ?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:20
Musisz sprawdzać w zakładce Zamów dietę.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:33
Witam,
czy taka gryka ekspandowana bez dodatku miodu i innych słodyczy ma jakieś właściwości zdrowotne? Widziałam też orkisz itp..
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:45
Ostatnio zauważyłam, że odkąd przestałam liczyć kalorie (tzn. jem zdrowo, ale nie ważę już wszystkich posiłków i nie ślęczę z kalkulatorem), to mam tendencję do większego podjadania i mniejszej kontroli tego, co jem. Czy to kompuls?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:19
Pewien rodzaj. W czasie kiedy ważyłaś wszystko i liczyłaś powinnaś wyrobić w sobie świadomość ilości jakie powinnaś jeść.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:46
A jeśli mam pełny żołądek, ale czuję, że opadam z sił i spada mi cukier we krwi (hipoglikemia reaktywna), to też mam jeść? To głód fizyczny czy emocjonalny?
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 20:55
podpinam się pod pytanie... ja bym ciągle jadła, czasem od kompulsu, a czasem od tego że po prostu bardzo szybko opadam z sił po jedzeniu, albo pojawia się dziwne ssanie w żołądku... Co to jest? :( Jestem bardzo szczupła, ale źle się czuję z ciągłym jedzeniem, bo są to zwykle rzeczy niezdrowe, podejrzewam że m.in przez to mam problem z łojotokiem, trądzikiem, żyłami i dusznościami. Fast foody, ogromne ilości cukru, nie umiem tego opanować.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:51
Myślę, że te napady wynikają też z chęci zastąpienia sobie rezygnacji z jakiegoś produktu innym. Np. jestem wegetarianką - mogę jeść do oporu makaron z serem, albo jestem na diecie bezglutenowej to w zamian zjem słodycze bez glutenu, tzw. coś za coś. Wiele osób popada w takie pułapki. Artykuł fajny, ale tu nikt nikomu nie pomoże wszystko zaczyna się od własnej woli. Raczej każdy jest świadomy kiedy jest głodny, gorzej, że jedzenie dla wielu z nas to nie tyle paliwo, co przyjemność, a fakt, że niekontrolowane jedzenie może nam szkodzić odpycha nas od tych myśli.
PS. Chciałam zapytać, jaki jest koszt jedzenia miesięcznie zgodnie z jadłospidami zamawianymi u Ciebie? Dieta bezmięsna i bezmleczna (tak w przybliżeniu chociaż)
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:17
Oj nie wiem, to zależy od sklepu, ale moi klienci nie wydają na mojej diecie więcej niż wcześniej. Mówią że wydają mniej bo produkty wykorzystywane są w 100% no ni nie kupujesz rzeczy których nie potrzebujesz, nie zjesz a potem wyrzucisz.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:51
Potwierdzam. Produkty w dietach są sezonowe i łatwo dostępne. W mojej diecie najdroższy póki co był łosoś (ok. 15zł), którego i tak miałam na dwa razy. Wszystko zostaje wykorzystane. Owszem, jeśli ktoś gotuje posiłki dla siebie i inne dla rodziny, wychodzi troszkę drożej. A jeśli ktoś ma swój ogródek to już wogóle bajka :)
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 11:00
Ja też potwierdzam. Pierwsze zakupy wyszły troszkę drożej, musiałam zrobić zapas produktów, które często występowały. A potem to było dokupywanie świeżych sezonowych produktów. Nie korciło mnie na nic spoza jadłospisu, więc i wydatki się zmniejszyły.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 11:59
Gosiu czym zastąpić nabiał? Mam cerę trądzikową , więc chciałabym wyeliminować go na dwa tygodnie ( w celu sprawdzenia czy poprawi się mój stan skóry). Co powinnam jeść, aby mieć gładką i promienną cerę
( jak Ty )? ;)
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 18:31
Podpinam się :)
AnonimowyDodano:  16 lipiec 2016 - 10:05
Produkty roślinne :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 12:11
Dziękuję Ci Gosiu za kolejny świetny tekst. Jestem tu z Tobą na blogu prawie od samego początku, a jednak nie umiem być konsekwentna, jedzenie jest moim pocieszycielem, a słodycze nałogiem, chciałabym mieć tak silną wolę jak Ty i być tak zdeterminowana w dążeniu do celu, ale każdy Twój tekst przynosi zmiany. Małymi kroczkami idę do przodu i wiem, że przyjdzie ten dzień, kiedy odrzucę wszystko co złe :)
Pozdrawiam serdecznie :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 12:32
Świetny artykuł. Uświadomiłam sobie, że moja nadwaga bierze się z mojego częstego głodu emocjonalnego! !! Często jem Z Nudy. ...a w ciąży tyje w 9 miesiącu, bo zajadam stres przed porodem. ...muszę popracować nad sobą :-)
Gosia
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 12:34
Oj niestety głód emocjonalny trudny do opanowania. Ja mam jeszcze duzy problem , że jak się czymś zajme co mnie wciąga np. Nauka, film itp. to zapominam o jedzeniu. I po kilku godzinach uświadamiam sobie ze jeszcze nic nie zjadłam i pakuje w siebie wszystko :( a do tego na czesta chęć na słone i tluste. Kebaba np. -jakaś porada jak sobie z tym radzić? Ze slodyczami nie mam problemu, nigdy specjalnie za nimi nie przypadałam. Czasem zjem cos tam, ale sporadycznie. Ale slone/tluste/ostre to cos czego ciezko mi odmówić:(
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:52
Może spróbuj zamienić niezdrowe na zdrowe :) zrób sobie miskę sałaty z olejem rzepakowym i trochę posol :) ja to uwielbiam i zawsze jej jak w moim ogródku pojawia się sałata maslowa :)
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 9:39
może spróbuj sobie ustawić przypominajki w telefonie, żeby zjeść :) mój mąż tak robi, bo jak go coś mocno zaabsorbuje to też zapomina zjeść. choć ja tego nie rozumiem, bo żebym nie wiem co robiła to żołądek mi przypomni, że pora zjeść :)
Justi82
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 12:37
Gosiu moglabys napisac post o tym jak walczyc z nietolerancjami, jak dlugo powinna trwac dieta eliminacyjna I kiedy wprowadzac po troche allergen. I czy przy kilku nietolerancjach trzeba ostawic wszystkie produkty naraz czy mozna no najpierw zajac sie mlekiem a jak z tego wyjdziemy to innym alergenem?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 13:00
Gosiu, podaj mi prosze prawidlowa wage przy wzroscie 162 cm u kobiety. wiek 38 lat
rozne strona internetowe i rozne wyniki...gubie sie ...
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:54
Waga nie jest głównym wyznacznikiem. Ale u Ciebie powinno to być między 54-62 kg. Pamiętaj że musisz czuć się dobrze w swoim ciele i przede wszystkim zdrowo :)
Odpowiedz
madelaineDodano:  13 czerwiec 2016 - 13:40
Masz perfekcyjne wyczucie czasu. Właśnie znów wychodzę z kryzysu, który nastąpił tuż po tym, jak już sądziłam, że moje problemy z odżywianiem mam za sobą. Cóż. Nic w życiu nie jest dane raz i na zawsze.
Problem z tymi napadami jest taki, że zapominamy o słuchaniu siebie. Działamy jak w amoku, zagłuszamy swoje naturalne odruchy i ignorujemy sygnały organizmu. A tak naprawdę, wystarczą dwa głębokie oddechy i chwila autorefleksji, bo jedzenie to tylko zagłuszanie wewnętrznego niepokoju. Oczywiście, mówię o zapanowaniu nad pojedynczym napadem, bo znalezienie wewnętrznego spokoju to generalnie ciężka sprawa i wyzwanie długoterminowe.
Napiszę trochę o tym, co mi pomaga, może komuś się przyda:
1. uświadomienie sobie, że to, czy jemy, czy nie, to wyłącznie nasza decyzja - nie ma żadnej magicznej, nadprzyrodzonej siły, która nami kieruje i każe jeść. Zatem stojąc przed szafką, lodówką, półką w sklepie, warto poświęcić chwilę na wytłumaczenie sobie, że "właśnie teraz otwieram czterystugramową paczkę daktyli i zjem ją całą. Wiem, że będę czuć się po tym źle, wiem, że nie jestem głodna, ale podejmuję decyzję, aby ją zjeść". Z reguły zaraz po rozpoczęciu tego wewnętrznego monologu przechodzi mi ochota na zjedzenie czegokolwiek. A jeśli już podejmuję decyzję o tym, że jem, zapisuję PRZED zjedzeniem wszystko, co mam zamiar w siebie wcisnąć - to też pomaga w otrzeźwieniu.
2. Jest czas na pracę, jest czas na rekreacyjne przeglądanie komputera, jest też czas na jedzenie i, co najważniejsze - te trzy czasy nie powinny się ze sobą łączyć. Jestem zdania, że jedzenie to JEST przyjemność, ale nie jedzenie w znaczeniu wpychania w siebie wszystkiego, co nam wpadnie w ręce. Ubranie posiłków w jakąś formę, poświęcenie im należytej uwagi pozwala zapanować nad ich ilością i wielkością.
3. Zupełne odstawienie alkoholu - po drugim piwie zamieniam się w odkurzacz, a że wtedy nie istnieje coś takiego, jak siła woli, skutki są opłakane.
4. Absolutna podstawa - bycie ciągle zajętym. Angażowanie się w pracę, hobby, robienie i działanie - życie nie kręci się wokół jedzenia, jeśli tak jest, to... trzeba to zmienić, i tyle.
5. Jeśli jestem w tak złym stanie psychicznym, że nie udało mi się zapanować i znowu zjadłam za dużo - staram się nie katować z tego powodu. Trudno, stało się, psy szczekają, karawana idzie dalej. Ważne, żeby podejść do tego ze spokojem (!) i pełną świadomością - co się stało, dlaczego się stało, jak to zmienić.
I najważniejsze: być cierpliwym i nie tracić nadziei. To naprawdę jest coś, co można kontrolować, tylko trzeba zabić lenia i zająć się sobą. Poświęcić czas i energię na przeanalizowanie swoich zmartwień, znaleźć odwagę do zmierzenia się ze swoimi problemami i raz na zawsze je rozwiązać - bo właśnie to robi się z problemami, po prostu je rozwiązuje, a nie zamiata pod dywan. I nastawić się na to, że nic nie przyjdzie od razu, że będą wzloty i upadki, ale nie ma takiego upadku, z którego nie dałoby się podnieść.
Trzymam kciuki za wszystkich, którzy tak jak ja, zmagają się z tym problemem. Damy radę. :)
A Twój blog, Małgosiu, jest ogromnym wsparciem, kopalnią wiedzy i skoro już zdecydowałam się napisać, chciałam bardzo serdecznie podziękować za wszystko, co tu publikujesz- to ogromna pomoc.
Pozdrowienia!
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:54
dziekuje
pomocny dla mnie wpis!
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 12:34
Dziękuję Co bardzo, Twoja wypowiedź jest cenna, super! !!!:)
Ela m.Dodano:  14 czerwiec 2016 - 13:01
Witam...to ja się popłakałam po tym jak przeczytałam to co napisałeś madelaine....ujęło mnie to,poniewaz ja też ciągle że sobą walczę,wydawalo mi się że jest już że mną dobrze ,w końcu dałam rady 4miesiace jak nigdy w życiu,schudlam13kg i dach ciach nie wiem jak to się stało znów walczę z odkurzaczem od 1,5miesiaca....tj.okropne jak wiem że źle robię a brne w to ciągle a potem mam wyrzuty jak cholernie:(....ale nie chcę się załamywać,uzalac.....od jakiegoś czasu powiedziałam ok.trudno jeszcze nie raz tak mi się zdarzy,ale......muszę się nie poddawać .....nigdy nie jest za późno by znów zacząć od nowa od teraz....pozdrawiam
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 13:53
Kochana Gosiu, ostatnio wpadly mi do czytania artykuly o sniadaniach bialkowo-tluszczowych, podobno porcja weglowodanow z rana zle wplywa na nasz kortyzol i poziom cukru. Podobno lepiej sie chudnie gdy je sie snniadanie bez weglowodanow. Zastanawia mnie to, ale ciekawa jestem twojego zdania, jestes moja dietetyczna wyrocznia. Moze wytkumaczysz to w jakims nastepnym artykule ?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:11
Szykuję się do artykułu na ten temat ponieważ coraz więcej osób o to pyta.
Wszystko zależy od osoby.
Powiem na swoim przykładzie. Ja pisząc diety, czyli siedząc zjadam śniadanie białkowo - tłuszczowe, ale jeśli mam z rana zaplanowane spotkanie i jadę gdzieś to do śniadania zawsze dodaję węgle dlatego że potrzebuję więcej energii niż siedząc za biurkiem.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 16:26
A co można zjeść na takie śniadanie?
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:58
A Ty Gosiu co przeważnie jesz na takie śniadanie?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 20:59
np. Jajka na klarowanym maśle z szynką i szczypiorkiem.
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 13:43
Gosiu a omlet puszysty 2 jaj 100g jogurtu miod tarta gorzka czekolada 90% i orzechy + owoce suszone i sok pomarańczowy może być?
AnonimowyDodano:  16 lipiec 2016 - 10:13
Sniadanie bialkowo - tłuszczowe u mnie się nie sprawdzi - jestem po takim.głodna. Może jakby tych jajek było z 4 to bym poczuła, że coś zjadłam. Właściwie ja zawsze jestem głodna po każdym posiłku :/ nie mam nadwagi itp,ale problem z jedzeniem mam nie mały.
Mam dietę od Ciebie Gosiu, ale jak na niej byłam to ciągle głodna byłam :( dla.mnie brakuje tam ze 200 kcal...
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 14:24
Świetny artykuł, jak zwykle zresztą :)
Mam pytanie niezwiązane z tematem, a mianowicie chodzi o przyswajanie witamin z tłuszczy. Jestem prawie pewna, że dodanie masła orzechowego do koktajlu ułatwia ten proces, jednak jestem ciekawa jak to wygląda np. z serem. Czy dodanie sera pleśniowego lub mozzarelli do sałatki, a nie polewanie jej olejem również ma takie działanie? Dziękuję z góry za odpowiedź i pozdrawiam.
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:08
Witaminy nie przyswajają się z tłuszczu a rozpuszczają w tłuszczach. Mowa o witaminach A,D,E i K.
Tłuszczowym dodatkiem może być oliwa, ale może być i ser.
Odpowiedz
Ewa ŚródkaDodano:  13 czerwiec 2016 - 16:11
Gosiu, przepraszam, ze nie na temat. Wiem, ze nie jestes lekarzem ale ufamy Twojej wiedzy. Nasi lekarze za granica bagatelizuja problem. Chcielibysmy ewentualnie in cos zasugerowac. Nasza 17 letnia corka ma TSh 6, cholesterol hdl zanizony 43 (norma powyzej 65)… LDL zawyzony 106 (norma dp 100), hemoglobina i ferrytyna na granicy dolnej normy, D3 zanizone 20 (norma od 30)...pozostale wskazniki tarczycowe ok. Jest oslabiona, wlosy wypadaja garsciami i nie moze schudnac, ma nadwage a bardzo sie stara stosujac twoje jadlospisy i jest bardzo aktywna. Usg tarczycy ok.... Jak uwazasz Gosiu, powinna przyjmowac leki? Bardzo cierpi z powodu nadwagi...jesli zacznie brac leki to pomoze jej to w przyspieszeniu metabolizmu...dziekuje ci Gosiu za pomoc!
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:27
Przede wszystkim musi suplementować witaminę D3 i to jak najszybciej. To kluczowy parametr w niedoczynności. Przez miesiąc końską dawkę. Po 4 tygodniach znów zrobić badania.
Przy niedoczynności D3 musi być na poziomie 60. Ja mam niedoczynność ustabilizowaną tylko i wyłącznie dietą i mam D3 75. Moja lekarka mówi że mam D3 jak Afrykanka ;) Konieczna będzie też suplementacja żelazem. Ferrytyna musi podskoczyć.
Normy na Norma dla cholesterolu HDL jest powyżej 45.
Jeśli chodzi o leki to nie wypowiem się bo nie znam wyników FT3 i FT4 oraz nie wiem czy nie występuje autoagresja czyli czy nie ma hashimoto. Lekarz to badał?
Ewa ŚródkaDodano:  13 czerwiec 2016 - 22:23
Dziekuje Ci bardzo za odpiwiedz. D 3 suplementuje i zelazo rowniez. Widzoal ja pediatra, internista a usg robil endokrynolog. Nikt nie mowi o hashimoto ani niedoczynnosci tarczycy. Nikt tez nie umie zdiagnozowac wypadania wlosow aa placek na glowie z krociotkimi wloskami...nie jest to lysienie plackowate zdaniem dermatologa. Cala nasza rodzina jest bardzo szczupla, a mamy 4 dzieci. Nie wiemy, co dalej...
AnonimowyDodano:  18 czerwiec 2016 - 16:15
Proszę sprawdzić poziom prolaktyny i testosteronu. Być może to łysienie androgenowe.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 16:25
Malgosiu, czy codziennie mozna zjadac peczek natki pietruszki i buraki ( natke miksuje z truskawkami lub jablkami). Jem ja juz 2 miesiac i zauwazylam, ze wlosy sa mocniejsze. Z czym najlepiej laczyc natke by byl dobry efekt na wzmocnienie jej dzialania?

Czy jak przez caly dzien zjem 100 g weglowodanow ze zboz to zbyt malo? Procz,tego duzo owocow i warzyw.
Dziekuje,
Ania
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 16:29
1 - tak
2 - przy jakiej kaloryczności dziennej?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 16:58
Gosiu, wiesz może o czym mogą świadczyć bóle brzucha z lewej strony, tak na wysokości talii, czasem poniżej pępka. W moim odczuciu jest to takie "uwieranie".
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 17:14
Oj nie wiem. Ból może promieniować. Trzeba by poddać się badaniom.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 19:31
Tak się zastanawiam, czy to nie od robienia skośnych brzuszków. Jakoś tak wtedy mnie zaczyna bolec. Lub ....od kompulsywnego objadania się. Czy jelito może bolec, bo np za dużo "przeszło" przez niego jedzenia.?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:00
1700 kalorii
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:47
Chodzi o post z pytaniem o 100 g weglowodanow ze zboz przy 1700 kalorii dziennie. Mam tryb zycia siedzacy, 23 lata, waga w normie, na sniadania wole jakies smootie z awokado, owocami itp
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:45
Kurcze, czytając tytuł myślałam że w końcu rozwieją się moje wątpliwości, ale nadal mało wiem. Może po prostu mój dylemat nie jest związany z tym zagadnieniem. Jem tylko 5 posiłków co 2,5-3 godziny i nie zdarza mi się nic dokładać. Mam jednak problem z rozróżnieniem czy aby na pewno jestem głodna. Czasami zjem śniadanie i już po godzinie zaczyna mi burczeć w brzuchu i czuję jakby przelatywało przeze mnie powietrze. Nie wiem czy jest to znak, że już zaczynam być głodna, czy może posiłek był zbyt mały kalorycznie?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 21:07
Jeśli jesz za mało taki objaw może wystąpić.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 17:47
Dzień dobry,
w zakładce "O mnie" przeczytałam, że skończyła Pani kurs z dietetyki. Proszę powiedzieć gdzie skończyła Pani ten kurs? moje pytanie nie ma na celu negować Pani wiedzy. Po prostu jestem ciekawa. Proszę o odpowiedź. Pozdrawiam Kasia
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 21:04
Kończyłam na Akademii Dietetyki ale ja nie czerpałam wiedzy z tego kursu. To było dla mnie takie podsumowanie przypieczętowane dyplomem.
Poszłam na ten kurs po 10 latach czytania książek, publikacji, badań. Z dużym bagażem wiedzy i nie krępuję się powiedzieć tego otwarcie.
Jeśli interesuje Cię dietetyka czytaj co wpadnie w ręce. Idź do księgarni na dział medyczny dla studentów i kup kilka książek. Czytaj, czytaj, czytaj. Wiedza i różne punkty widzenia w książkach i publikacjach pozwalają wyrobić własne zdanie. U mnie doszły jeszcze 3 lata doświadczenia z pacjentami więc ja na że tak powiem żywym organizmie widzę co ma przełożenie a co nie. Kurs zrób na końcu.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 18:14
Małgosiu, słyszałaś o książce Sztuka fermentacji? Podobno światowy klasyk, za kilka dni na premiere w Polsce. Zbliza się sezon kiszonek i przetworów i fajnie byłoby usłyszeć jakieś rady od Ciebie :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 19:01
Pani Małgorzato, nurtuje mnie jedna kwestia poniekąd związana z tematem. Jem obfite śniadanie i po 3 godzinach jestem głodna. Jako II śniadanie jem dokładnie połowę tego co w śniadaniu. Po jakim czasie mogę w takim razie zjeść obiad żeby mieć pewność, że posiłek zdążył być strawiony? Nie wydaje mi się, aby połowa dużej porcji syciła na te same 3 godziny co śniadanie, i nie wiem jak to rozgryźć.
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 21:09
Powinnaś zjeść co 3 godziny.
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 21:44
Czyli wychodzi na to, że jeśli ktoś je na przekąskę sam owoc to musi odczekać do kolejnego posiłku tyle samo czasu co po obfitym daniu? Kurcze, ciężko byłoby mi wytrzymać... Myślałam, że przy mniejszej kaloryczności i objętości ten czas może być krótszy.
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 13:08
biorąc to na logikę masz racje w sumie..bo wiadomo po obfitym jedzeniu człowiek syty a po owocu? nie bardzo..Gosiu jak to jest?
ja zawsze jem obfite sniadania i pozniej dwie przekaski po ok 250 kcal i moze dlatego moj organizm wytrzymuije,bo zjadlam obfite sniadanie czyli dalam paliwo swojemu organizmowi
Dodano:  14 czerwiec 2016 - 16:08
Dokładnie.
Odpowiedz
majusiaxDodano:  13 czerwiec 2016 - 19:04
Gosiu Troche w temacie tzn zachcianki we wczesnej ciazy Mam ochote na konkretne produkty: imbir, ananas, losos, sałaty Czy folgować takim napadom głodu?
Moze jakis artykuł podsumowujący co warto jesc w ciążyć co ograniczać i czego unikać?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 21:10
Napiszę o tym.
Jeśli masz ochotę na śledzia, łososia, pomidory etc, zdrowe produkty,to jedz. Organizm się domaga tego co potrzebuje.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 19:52
Witajcie, bloga podczytuję od niedawna dopiero, bardzo dużo przydatnych i ciekawych informacji.
Ja z kolei mam odmienny problem, mianowicie emocjonalne (ale nie tylko emocjonalne) niejedzenie. W przypadku emocjonalnego, jeśli jestem w bardzo silnym stresie mogę nie jeść cały dzień lub dłużej. Płynów piję zawsze dużo.
W sytuacjach bezstresowych również często zdarza mi się nie jeść. Czuję głóg fizyczny, burczy mi w brzuchu, ale na samą myśl o zjedzeniu czegoś język robi się sztywny. A jak próbuję ze zdrowego rozsądku coś wrzucić na ząb, to żuję, żuję a przez gardło przejść nie chce.

Monika
Odpowiedz
BasiacDodano:  13 czerwiec 2016 - 19:53
Przeczytałam cały post jednym tchem i stwierdzam że powinnaś pisać powieści.taką masz lekkość pisania?
Dodano:  13 czerwiec 2016 - 20:59
O kurcze. Dziękuję ;)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  13 czerwiec 2016 - 21:42
Pani Małgorzato, czy na przytyciu można sobie pozwolić codziennie na taki zestaw: po 20 g orzechów włoskich, fistaszków, słonecznika i siemienia lnianego oraz po ok. 10 g maku i wiórków kokosowych? Wiem że liczy się różnorodność, ale ze względów finansowych mogę sobie pozwolić głównie na takie składniki. Czasami wymieniam na migdały i jem 2-3 kostki gorzkiej czekolady tygodniowo. Czy któryś z tych składników jedzony codziennie może dać negatywne skutki?
Dodano:  14 czerwiec 2016 - 9:40
Można.
Odpowiedz
ewaDodano:  13 czerwiec 2016 - 22:32
Gosiu, teraz jest dużo szumu wokół weganizmu. Non stop napotykam na wiadomości o tym, że mięso jest złe, nieczyste ( i tak jem go mało), nabiał zły bo hormony. W zadzie nie jem tego dużo, ale jak nie zjem serka czy jajka, to nie czuje się syta, a takie non stop jedzenie kasz, warzyw mnie irytuje, bo moge w ciagu dnia zjeść nawet po 8 razy. Tylko teraz jak tam szumią o produkatach odzwierzęcych, to zaczelam sie zastanawiać czy naprawdę warto je jesc ?
Dodano:  14 czerwiec 2016 - 9:42
Bez przesady. Wszystko ale z umiarem.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 4:41
Jaka jest zalecana dzienna dawka witaminy E? Dla osoby zdrowej oraz dla przyjmującej HTZ (bo podobno wtedy zapotrzebowanie jest większe)?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 8:39
Kompulsja - skąd ja to znam ? ale z tym nie można walczyć tylko się poddać i uznać bezsilność...to działa. A dla mnie ważne było też zdanie sobie sprawy , że jem czasem nawykowo. Paczka ciastek o 22 kiedy dzieci już zasnęły , a ja mogłam "spuścić powietrze" po całym dniu. Potrzebuje ukojenia , ale zły nawyk zamieniłam na dobry - prysznic lub kąpiel i ulubiona herbata. Polecam genialną książke - "Siła nawyku" , chociaż po niej już myślenie o marketingu mnie przyprawia o strach ?
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 8:45
Małgosiu zauważyłam,że jak zjem słodkie to od razu przez dwa dni mam zaparcia , czemu tak się dzieje? czy to może być drażliwe jelito?
Dodano:  14 czerwiec 2016 - 9:38
Tak się dzieje bardzo często.
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 10:51
Jak sobie radzić ?
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 16:36
Ograniczyc sztuczna slodycz i zastapc daktylami,tez slodkie i z blonnikiem.Do tego nie zapominac o piciu wody.
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 18:42
zaparcia ma się np. od czekolady. Jeśli jesz kilka tabliczek, to możesz mieć takie problemy :)
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 9:40
A jak uchronić się przed problemami żołądkowymi na 2 tyg wakacjach, gdzie nie będzie możliwości samodzielnego gotowania? Czy można przyjmować probiotyki przed wyjazdem, jeśli na codzień zdrowo się odżywiam, wg indywidualnych jadłospisów? Zdarza się, że na takich wyjazdach mam problemy;)
Dodano:  14 czerwiec 2016 - 9:43
Jeszcze przed wakacjami będzie post na ten temat.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 11:13
Też mam pytanie dotyczące pośrednio słodkości. Czy przy grzybicy można używać sody oczyszczonej do pieczenia? Czy proszek do pieczenia odpada...?
Dodano:  14 czerwiec 2016 - 16:07
A do pieczenia czego?
Ciasta przy grzybicy odpadają.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 12:04
Gosiu czy bedzie post o nabiale? O jego znaczeniu jesli chodzi o cere i cellulit?
Odpowiedz
juliaszcDodano:  14 czerwiec 2016 - 12:20
Dzień dobry! Mam pytanie o ilościowe łączenie węglowodanów i białka w postaci strączkow. Jako że straczki też maja dużo węglowodanów, mam wątpliwości - jeżeli na obiad: dam warzywa i ok 40g kaszy, ok 40g soczewicy to taki sam mniej więcej bilans wyjdzie mi gdy podam warzywa i np tylko 80g soczewicy? Czy tego typu posiłek(warzywa plus straczki) traktujemy jako stricte bialkowy ? Zazwyczaj różne rzeczy potrafię sama wykombinowac ale tutaj jestem w kropce ;)
Dodano:  14 czerwiec 2016 - 16:09
Liczymy wszystko. I białko i tłuszcz i węgle z tego.
Odpowiedz
AnonimowyDodano:  14 czerwiec 2016 - 13:01
Gosiu, czy osoby z niedoczynnościa powinny brac wit D przy takiej pogodzie ?
Dodano:  14 czerwiec 2016 - 16:06
Jeśli w wynikach badań masz przynajmniej 40 to nie.
Odpowiedz
Oferty
img1
DIETA INDYWIDUALNA
redukcja, Hashimoto, NT, IO, PCOS, WZJG, cukrzyca, fodmap i in.
ZAMÓW DIETĘ
img1
Gotowe diety
7-dniowe jadłospisy o niskim indeksie glikemicznym
SKLEP
img1
MOJE KSIĄŻKI
porady żywieniowe i przepisy bezglutenowe, bezmleczne i bezjajeczne
SKLEP
img1
GOTOWE JADŁOSPISY NA CAŁY ROK
dla osób zdrowych
CZYTAJ WIĘCEJ
img1
ZRÓB ZAKUPY
Miejsca i produkty, które szczególnie polecam z uwagi na jakość.
CZYTAJ WIĘCEJ
Instagram
Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze? 

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać” 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Brzuch jak balon, a do tego więcej na wadze?

Archeony mają taką moc! Komunikują 📞 się z Twoimi adipocytami i po pierwsze robią z Twoimi preferencjami żywieniowymi co chcą, po drugie powodują, że odkładasz więcej 😫

Z ebooka 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 dowiesz się oczywiście czym jest SIBO i IMO, jakie są przyczyny przerostów, jak wyleczyć je skutecznie, oraz jaki bałagan mogą spowodować „po drodze” i jak go „posprzątać”

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

467 50
Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych. 

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego. 

#sibo #imo

Test wodorowo – metanowy to podstawa diagnostyki SIBO/IMO, ale jeśli patrzysz wyłącznie na cyferki, lub co gorsza, opierasz swoje działanie wyłącznie na suchym stwierdzeniu osoby wykonującej test określającym, że przerost jest to możesz odbić się od ściany.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię jak prawidłowo wykonać, oraz zinterpretować test wodorowo – metanowy w oparciu o objawy, historię choroby oraz historię popełnianych błędów żywieniowych i behawioralnych.

Premiera ebooka już w drugiej połowie lutego.

#sibo #imo
...

518 22
Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem. 
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫. 

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie. 
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to? 
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO? 

#sibo #imo

Skuteczna terapia SIBO/IMO to nie bułka z masłem.
Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy wziąć antybiotyk i temat załatwiony to grubo się mylisz o czym świadczy ogromna rzesza ludzi z nawrotami, kręcącymi się w kółko i dalej nie potrafiącymi poradzić sobie z dokuczliwymi objawami😫.

W ebooku 𝐒𝐈𝐁𝐎/𝐈𝐌𝐎 - 𝐬𝐤𝐮𝐭𝐞𝐜𝐳𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐳 𝐧𝐚𝐰𝐫𝐨𝐭ó𝐰 krok po kroku wyjaśnię Ci jak wyleczyć SIBO/IMO skutecznie.
Dowiesz się dlaczego ten problem dotyczy właśnie Ciebie, jak przeprowadzić leczenie, jaką wdrożyć suplementację, dietę oraz jakich błędów nie popełniać ‼️

Wchodzicie w to?
Wiecie co u Was jest lub było przyczyną SIBO/IMO?

#sibo #imo
...

1388 114
Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK! 

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet

Dieta to nie ograniczenia! Dieta to styl życia!

Czy danie z rolki jest ograniczające? NIE!
Czy jest ekstremalnie pyszne? TAK!
Czy zaspokoi zapotrzebowanie na słodkie jednocześnie dostarczając białka, wapnia, magnezu, potasu, potasu i witamin z grupy B? TAK!

Pochodzi z diety zima wersja 5 𝐃𝐨𝐛𝐫𝐞 𝐛𝐨 𝐩𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 👌
Tę i inne diety znajdziesz na stronie:

𝐰𝐰𝐰.𝐝𝐢𝐞𝐭𝐨𝐭𝐞𝐫𝐚𝐩𝐢𝐚-𝐥𝐞𝐧𝐚𝐫𝐭𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳.𝐩𝐥

Link również w BIO profilu ♥️

#insulinooporność #cukrzyca #niedoczynnośćtarczycy #hashimoto #pcosdiet
...

1998 3206

Masz problem z utrzymaniem zdrowych nawyków żywieniowych ?
Mam coś, co Ci pomoże !
Czytaj więcej

MOJA KSIĄŻKA


"Smacznie i zdrowo na diecie ograniczającej mięso" to książka dla tych, którzy szukają inspiracji na zdrowe posiłki i preferują tradycyjną formą książkową.

Ponad 70 stron porad żywieniowych oraz 65 pysznych i prostych w przygotowaniu przepisów. Dzięki podanym przy każdej potrawie wymiennikom węglowodanowym i białkowo-tłuszczowym szczególnie polecam ją osobom cierpiącym na cukrzycę typu I, kiedy kluczowe jest określenie dawki insuliny.

Idealny prezent dla każdego, kto chce zacząć przygodę ze zdrowym odżywianiem, ale nie koniecznie jest gotowy na ścisłe trzymanie się diety. 

 

PRZEJDŹ DO SKLEPU

This will close in 20 seconds